Τι γίνεται με τις ουρές στην Ακρόπολη;

Τι κακό μας βρήκε πάλι και μας σχολιάζουν διεθνώς για τις ατελείωτες ουρές και τον εφιαλτικό συνωστισμό στην Ακρόπολη; Μια ταλαιπωρημένη ξεναγός εξηγεί.

Τι γίνεται με τις ουρές στην Ακρόπολη;

Αναμονή που ξεπερνά (ενίοτε κατά πολύ) την μία ώρα κάτω από τον καυτό αθηναϊκό ήλιο, εκτιμήσεις που μιλούν ακόμα και για 23.000 επισκέπτες την ημέρα, φωτογραφίες με συνωστισμό που θυμίζει Glastonbury στις δόξες του. Πώς έφτασε ο υπερτουρισμός στην Ακρόπολη να γίνει πρώτο θέμα στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, τη στιγμή μάλιστα που τα νούμερα του τουρισμού στην Ελλάδα φέτος δεν ήταν καθόλου αυτά που θέλαμε

Το ζήτημα είναι, προφανώς, πολυπαραγοντικό: Πολύ κόσμο θα ακούσεις να λέει ότι ξεκινάει από την κρουαζιέρα, καθότι τα κρουαζιερόπλοια ξεφορτώνουν κάθε μέρα στο λιμάνι του Πειραιά τον πληθυσμό μιας μικρής πολιτείας, αλλά προφανώς το πρόβλημα δεν τελειώνει εκεί.

«Το θεωρούμε επιτυχία το ότι έχουμε τόσα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά, αλλά είμαστε θύματα της επιτυχίας μας. Δεν έχουμε τις υποδομές για να την διαχειριστούμε» λέει η Μαρίζα Ανυφαντή, πιστοποιημένη ξεναγός που κάνει εδώ και 12 χρόνια ξεναγήσεις στην Ακρόπολη. «Η Ακρόπολη κανονικά θα έπρεπε να έχει 80 φύλακες, και αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει ούτε τους μισούς. Δεν είναι δυνατόν τα Προπύλαια να έχουν δύο φύλακες τη στιγμή που χρειάζονται τουλάχιστον επτά, ούτε είναι δυνατόν αυτοί οι άνθρωποι να δουλεύουν μόνο σε δύο βάρδιες. Κανείς δεν μπορεί να αντέξει 8 ώρες με τέτοιες θερμοκρασίες πάνω στην Ακρόπολη. Είμαι δώδεκα χρόνια ξεναγός, και βλέπω ότι κάθε χρόνο είναι όλο και λιγότεροι. Πέρυσι δούλευαν μάλιστα, για αρκετό διάστημα, απλήρωτοι. Και ούτε είναι λύση να δώσουμε την φύλαξη της Ακρόπολης σε ιδιωτικές εταιρίες».

Για την ίδια, η λύση στο πρόβλημα των κρουαζιερόπλοιων θα ήταν «αυτό που έκανε η Βενετία. Τα κρουαζιερόπλοια να περιοριστούν σε δύο την ημέρα, ή έστω δύο το πρωί και δύο το βράδυ. Σήμερα το πρωί είχαμε τέσσερα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά, υπάρχουν μέρες που έχουμε και επτά. Ένα από αυτά, το Disney, φέρνει 5.000 επιβάτες».

Και γιατί δεν βάλαμε τελικά ζώνες εισιτηρίων;

Η λύση που προτάθηκε από την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, να μπουν ζώνες εισιτηρίων στην Ακρόπολη οι οποίες θα περιλαμβάνουν τέσσερα ωριαία slot για 8.000 επισκέπτες από τις 8.00 το πρωί ως τις 12.00 το μεσημέρι, και άλλα οκτώ επίσης ωριαία για 13.000 επισκέπτες από τις 13.00 ως τις 20.00, αναβλήθηκε για το 2024, καθότι πολλά εισιτήρια για φέτος είχαν ήδη προπωληθεί από τους tour operators όταν διαπιστώσαμε το πρόβλημα.

«Το ηλεκτρονικό εισιτήριο που διαφημίστηκε ως ‘skip the line’ κάνει αυτό που υπόσχεται: Προσπερνά κανείς την ουρά των εισιτηρίων. Αλλά το πρόβλημα, δεν είναι η ουρά των εισιτηρίων. Είναι η ουρά των Προπυλαίων» εξηγεί η κ. Ανυφαντή, σημειώνοντας μάλιστα ότι έχει προταθεί στο παρελθόν να αποκατασταθεί ο δρόμος προς τα Προπύλαια όπως ήταν στη ρωμαϊκή αρχαιότητα. Φαν φακτ: Τα σκαλιά μπροστά στα Προπύλαια δεν υπήρχαν όταν χτίστηκε η Ακρόπολη, τα προσέθεσαν οι Ρωμαίοι τότε που αυτοκράτορας ήταν ο Κλαύδιος (ναι ναι, «ο κουτσός») το 51 μ.Χ. Στην αρχαιότητα τα Προπύλαια είχαν ράμπα.

«Η πρωτοβουλία της Υπουργού για την περισχοίνιση που διαχωρίζει τα γκρουπ από τους μεμονωμένους επισκέπτες, ήταν ένα σωστό μέτρο που όμως χρειάζεται βελτίωση, καθώς για παράδειγμα, γκρουπ θεωρούνται μόνο αυτά άνω των 10 ατόμων. Δηλαδή τα πριβέ, που μπορεί να είναι ένα ζευγάρι που έχει πληρώσει περισσότερο από όσο τα μέλη ενός γκρουπ για την ξενάγησή του, περιμένει στην ουρά με τους μεμονωμένους επισκέπτες. Γνωρίζω συνάδελφο που στέλνει τους πελάτες της για καφέ ενώ κρατάει η ίδια την θέση τους στην ουρά, και όταν πλησιάσει στην είσοδο τους στέλνει μήνυμα «είμαι κοντά, ελάτε». Το έκανα κι εγώ κανά δυο φορές».

«Είναι κρίμα όμως... Κάνουμε ξενάγηση στην Ακρόπολη και μετά πάμε με το ίδιο γκρουπ στο Σούνιο [στον Ναό του Ποσειδώνα] που δεν έχει τόσο κόσμο, και τους αρέσει περισσότερο από την Ακρόπολη! Και είναι λογικό, πώς να εκτιμήσουν οι άνθρωποι την Ακρόπολη όταν έχουν ταλαιπωρηθεί τόσο πολύ;».

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v