Γενετική: Ένα βήμα πιο κοντά σε εγκεφαλικές θεραπείες

Γενετικό μηχανισμό ανακάλυψαν Βρετανοί επιστήμονες, ο οποίος καθορίζει την δομή του νευρικού συστήματος και πιθανώς να κρύβει την θεραπεία για ασθένειες όπως το Αλτσχάιμερ, τα εγκεφαλικά επεισόδια και οι κακοήθεις όγκοι.
Γενετική: Ένα βήμα πιο κοντά σε εγκεφαλικές θεραπείες
«Sox9»: Αυτό είναι το όνομα του γονιδίου που έκανε τους Βρετανούς επιστήμονες να χαμογελάσουν, όταν ανακάλυψαν πως αυτό αποτελεί το κλειδί στην διάπλαση του νευρικού συστήματος.

Ο James Briscoe και οι συνεργάτες του από το Ιατρικό Συμβούλιο Ερευνών της Βρετανίας, οι οποίοι ανέλαβαν την έρευνα, «σκόνταψαν» πάνω στον γενετικό μηχανισμό Sox9, που ευθύνεται σύμφωνα με την δημοσίευσή τους στο επιστημονικό περιοδικό «Nature Neuroscience» για την δημιουργία και την ανανέωση των βλαστικών κυττάρων.

Συγκεκριμένα, ο ανθρώπινος οργανισμός, όταν βρίσκεται ακόμη σε εμβρυακή φάση, αναπτύσσει το νευρικό του σύστημα από την δεύτερη εβδομάδα της κύησης. Σε αυτή την πρώτη φάση, το νευρικό σύστημα αποτελείται από νευροεπιθηλιακά κύτταρα, τα οποία σχηματίζουν σταδιακά την βάση των ιστών, που θα εξελιχθούν στον εγκέφαλο και στην σπονδυλική στήλη.

Μετά από αυτό το στάδιο εμφανίζονται τα κύρια βλαστικά κύτταρα, σχηματίζοντας το βασικό «κορμό» του νευρικού συστήματος. Εδώ είναι που εμφανίζεται το γονίδιο Sox9, παίζοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στην μετατροπή των νευροεπιθηλιακών κυττάρων σε βλαστικά –διαμορφώνοντας ουσιαστικά τους νευρώνες μας.

Οι Βρετανοί επιστήμονες πιστεύουν ότι με την κατάλληλη μελέτη πάνω στο συγκεκριμένο γενετικό μηχανισμό, θα μπορέσουν κάποια στιγμή να κατανοήσουν πλήρως τον τρόπο με τον οποίο αυτός συμβάλλει στην δημιουργία και ανανέωση των βλαστικών κυττάρων του εγκεφάλου. «Το να μπορέσουμε να διορθώσουμε κατεστραμμένα νευρικά κύτταρα θα είναι ένα τεράστιο βήμα μπροστά για τα εκατομμύρια των ανθρώπων με Αλτσχάιμερ, εγκεφαλικούς όγκους σχετιζόμενους με βλαστικά κύτταρα ή όσους έχουν υποφέρει από εγκεφαλικό επεισόδιο», δήλωσε ο James Briscoe.

Ωστόσο, οι έρευνες βρίσκονται σε αρχικό στάδιο και ίσως θα χρειαστεί να περάσουν αρκετά χρόνια ώσπου να μιλήσουμε με σιγουριά για κάποια θεραπεία. Προς το παρόν, τα πειράματα γίνονται με επιτυχία στα νευρικά κύτταρα ποντικών, ενώ αμφιλεγόμενο είναι το ζήτημα της χρήσης εμβρυακών ιστών για χάρη των μελετών της επιστήμης.

Πηγή: Reuters.com