Bullying: Η άσχημη πλευρά της σχολικής πραγματικότητας
Τι διαστάσεις μπορεί να πάρει το bullying στα ελληνικά σχολεία; Ειδικοί αναλύουν και αποκαλύπτουν τις πτυχές ενός από τα σημαντικότερα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.

Όπως μας είπε ο κ. Τσιάντης, «η σχέση μεταξύ αυτού που εκφοβίζει και αυτού που εκφοβίζεται χαρακτηρίζεται από μία ασυμμετρία δύναμης, η οποία δεν περιγράφει μόνο σωματική υπεροχή, αλλά μπορεί να καταδεικνύει και υπεροχή σε ψυχονοητικά γνωρίσματα, σε δημοτικότητα στο σχολείο κλπ. Πρέπει δε να αναφέρουμε ότι σε περιστατικά εκφοβισμού λίγο πολύ υπάρχουν πάντα και παρατηρητές, οι οποίοι είτε παρακολουθούν σιωπηρά, είτε παρεμβαίνουν, παίρνοντας το μέρος αυτού που εκφοβίζει, ή αυτού που εκφοβίζεται. Στους παρατηρητές ανήκουν συχνά και οι ενήλικοι (γονείς-εκπαιδευτικοί) με διαφορετικές κατά περίπτωση αντιδράσεις. Καταλαβαίνει κανείς πως ο εκφοβισμός είναι ένα περίπλοκο φαινόμενο με ομαδικό χαρακτήρα που ξεφεύγει συχνά από το δίπολο θύτης-θύμα, που συνήθως αποτελεί το πλαίσιο κατανόησης του φαινομένου. Χρειάζεται στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι είναι καλό να αποφεύγονται γενικότερα οι όροι θύτης-θύμα, μιας και μπορεί να οδηγήσουν επιπλέον σε στιγματισμό και ενδεχομένως σε απομόνωση κάποιων από τους εμπλεκομένους».
Τι μπορεί να είναι αλήθεια αυτό που οδηγεί ένα παιδί ή έναν έφηβο να επιτίθεται σε κάποιον χωρίς αντικειμενική αιτία; Σίγουρα, πρόκειται για μια προβληματική συμπεριφορά, η οποία τις περισσότερες φορές υποκρύπτει την ύπαρξη περαιτέρω προβλημάτων στη ζωή του παιδιού.
Πώς μπορεί να καταλάβει κανείς πως ένα παιδί έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού; Ποια είναι τα συμπτώματα που μαρτυρούν την κακοποίηση αυτή; H κ. Μαρία Σαράντη αναφέρει πως «αυτό που μαρτυρά την ύπαρξη του προβλήματος είναι η αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού, ακόμα και μέσα σε απλά καθημερινά πράγματα. Τις περισσότερες φορές τα παιδιά εμφανίζουν μια γενικότερη άρνηση προς το σχολείο και βρίσκουν διαρκώς δικαιολογίες για να το αποφύγουν. Συχνά παρατηρείται και μείωση στην απόδοση του παιδιού στις σχολικές δραστηριότητες, ή μπορεί το ίδιο να αλλάζει τη συνηθισμένη διαδρομή που ακολουθούσε πηγαίνοντας και επιστρέφοντας από το σχολείο. Γενικότερα το παιδί θα έχει μία ανησυχία, μια περαιτέρω αγωνία».
Τα Μέσα Κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία είναι πολύ δημοφιλή στα παιδιά και τους εφήβους, είναι αυτά τα οποία πολύ συχνά «μεταφέρουν» τις εκδηλώσεις βίας και εκτός σχολείου. Πολλές φορές δηλαδή, ο σχολικός εκφοβισμός περιλαμβάνει και ηλεκτρονικό εκφοβισμό. 




