Γιατί μας πιάνει υπνηλία όταν βαριόμαστε;

Αναρωτιέστε γιατί έχουμε την τάση να μας πάρει ο ύπνος κάθε φορά που βαριόμαστε; Επιτέλους η επιστήμη απαντά.
Γιατί μας πιάνει υπνηλία όταν βαριόμαστε;
Το Πανεπιστήμιο με το πιο αστείο όνομα στην ιστορία των ονομάτων Πανεπιστημίων έδωσε απάντηση σε μια από τις πιο χρήσιμες αποριες: γιατί μας πιάνει υπνηλία όταν βαριόμαστε;

Αν αναρωτηθήκατε κι εσείς, τότε oι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Τσουκούμπα βρήκαν την απάντηση. Με μελέτη που δημοσίευσαν στο περιοδικό Nature Communications αναφέρουν πως ένα μέρος του εγκεφάλου που συνδέεται με το κίνητρο και την ευχαρίστηση - γνωστό και ως επικλινής πυρήνας – μπορεί να παράγει ύπνο. Τα νέα αυτά στοιχεία μπορεί να εξηγήσουν γιατί έχουμε την τάση να μας παίρνει ο ύπνος όταν απουσιάζουν κίνητρα, δηλαδή όταν βαριόμαστε.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν χημειο-γενετικές και οπτικές τεχνικές για να ελέγξουν από απόσταση δραστηριότητες σε νευρώνες του επικλινή πυρήνα και τις συμπεριφορές που μεσολαβούν. Έτσι ανακάλυψαν πως αυτοί οι νευρώνες έχουν ισχυρή ικανότητα να προκαλούν ύπνο που δεν περιλαμβάνει το κύριο συστατικό του “κλασικού” ύπνου, ο οποίος χαρακτηρίζεται απο αργής και υψηλής έντασης εγκεφαλικά κύμματα.

«Η ενδογενής αδενοσίνη της υπνηλίας είναι καταλυτικός παράγοντας για να διεγείρει την υπνηλία στον επικλινή πυρήνα», εξηγεί ο συγγγραφέας της μελέτης Yo Oishi και προσθέτει πώς νιώθουμε κουρασμένοι σύμφωνα με τα βιολογικα μας ρολόγια, όμως το κατά πόσο ξυπνάμε ή νιώθουμε κοιμισμένοι επηρεάζεται σημαντικά και από τις γνωστικές και συναισθηματικές λειτουργίες. Ένα ακόμα εύρημα της μελέτης ήταν ότι ακόμα και αν υπάρχει επαρκής ποσότητα ύπνου, η βαρεμάρα είναι ικανή να μας κάνει να λαχταράμε έναν υπνάκο ακόμα.

Πώς μπορούμε να “ξυπνήσουμε”; Με έναν καφέ η τσάι, μιας και τόσο η αδενοσίνη όσο και η καφεΐνη ανήκουν στην ίδια χημική οικογένεια, με την καφεϊνη να “κοροϊδεύει” τους υποδοχείς της αδενοσίνης και να τους αδρανοποιεί ώστε να μην ανταποκρίνονται στα σήματα ύπνου.

Πηγή.