Καταγόμαστε από τα... σφουγγάρια;

Ήταν τα σφουγγάρια τα πρώτα ζώα που εμφανίστηκαν ποτέ στη Γη; Νέα έρευνα υποστηρίζει αυτή τη θεωρία.
Καταγόμαστε από τα... σφουγγάρια;
Η αιώνια διαμάχη των εξελικτικών βιολόγων, σχετικά με το ποια ήταν η πρώτη μορφή ζωής που εμφανίστηκε στον πλανήτη μας, φαίνεται να παίρνει τέλος υπέρ των σφουγγαριών, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στις 16 Μαρτίου στο επιστημονικό περιοδικό Current Biology.

Αν και η συγκεκριμένη θεωρία δεν είναι ακόμα αδιάσειστη, η έρευνα χρησιμοποιεί μια άνευ προηγουμένου σειρά γενετικών στοιχείων για να καταλήξει στο συμπέρασμα πως τα σφουγγάρια ήταν το πρώτο «παρακλάδι» που διαχωρίστηκε από την εξελικτική γραμμή των υπόλοιπων ζώων. Τα σφουγγάρια δεν διαθέτουν νευρικό σύστημα, μυς και διαφοροποιημένους ιστούς, είναι λοιπόν λογικό να υποθέσει κανείς ότι εμφανίστηκαν νωρίτερα στην εξέλιξη από άλλα, πιο περίπλοκα ζώα.

Υπάρχουν, βέβαια, και άλλες θεωρίες, με την πιο διαδεδομένη από αυτές να υποστηρίζει πως οι αρχαιότεροι… προ-παππούδες μας ήταν τα κτενοφόρα: ζελατινώδη πλάσματα σαν μέδουσες που κολυμπούν με μικροσκοπικά μαστίγια και συλλαμβάνουν τη λεία τους με κολλώδη πλοκάμια. Σε αντίθεση, όμως, με τα σφουγγάρια, τα κτενοφόρα διαθέτουν νευρικό σύστημα, έστω και υποτυπώδες. Και αν τα κτενοφόρα ήταν όντως τα πρώτα ζώα, οι σπόγγοι θα πρέπει να έχασαν εκ των υστέρων το νευρικό σύστημά τους.

Οι μελέτες για το θέμα συνεχίζουν να είναι αντιφατικές. Στην πιο πρόσφατη έρευνα, πάντως, διεθνής ομάδα εξετάζει 1.719 γονίδια από ένα μεγάλο εύρος ζώων, χρησιμοποιώντας μαθηματικά μοντέλα για να εξετάσουν πώς τα γονίδια αυτά εξελίχθηκαν σε διαφορετικούς κλάδους, λαμβάνοντας υπόψη ότι ορισμένες γενετικές αλλαγές είναι πιο πιθανές από άλλες.

Έπειτα από απαιτητικούς υπολογισμούς που μοιράστηκαν σε υπολογιστές στον Καναδά, τη Γερμανία, το Βέλγιο και τη Γαλλία, το βασικό μοντέλο της μελέτης τοποθέτησε τους σπόγγους στη βάση του δέντρου των ζώων -διαψεύδοντας έτσι άλλες γενετικές αναλύσεις που βασίστηκαν σε διαφορετικές μεθόδους ή μοντέλα.

Τα αποτελέσματα, όμως, δεν αποτελούν απόδειξη και σίγουρα δεν θα μείνουν στο απυρόβλητο. Σχολιάζοντας τη μελέτη, ο Ντέιβιντ Χίλις του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν, ο οποίος δεν συμμετείχε στην ανάλυση, επισημαίνει ότι ορισμένα διαφορετικά μοντέλα που χρησιμοποίησε η ερευνητική ομάδα έδιναν διαφορετικό αποτέλεσμα και έβαζαν τα κτενοφόρα στη βάση του δέντρου.

«Το γεγονός ότι τα αποτελέσματα αντιστρέφονται με διαφορετικά μοντέλα είναι κακό σημάδι» λέει ο Χίλις στο Nature.com. «Χρησιμοποίησαν μεγάλο σετ δεδομένων, όμως είναι σχεδόν σίγουρο πως αυτή δεν είναι η τελευταία λέξη».

Πηγή: In.gr