Χωρίς σεξ για… ένα εκατομμύριο χρόνια

Υπάρχει ζωή χωρίς σεξ; Αν μπορούσαν να μιλήσουν τα Φασματώδη έντομα, που έχουν καταφέρει να αναπαράγονται επί ένα εκατομμύριο χρόνια χωρίς σεξουαλική επαφή, η απάντηση θα ήταν ένα απόλυτο «ναι».
Χωρίς σεξ για… ένα εκατομμύριο χρόνια
Τα φασματώδη έντομα (αν δεν σας λέει κάτι ο ορισμός, είναι τα έντομα που μοιάζουν με κομμάτι ξύλου ή με φύλλα) επιβιώνουν ένα εκατομμύριο χρόνια χωρίς σεξ. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν επιστήμονες στον Καναδά, μελετώντας το DNA του γένους Timema, που ζει σε θαμνώδεις εκτάσεις στις δυτικές ακτές των ΗΠΑ. Η ανακάλυψη αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει τους ερευνητές να κατανοήσουν πώς είναι δυνατή η ζωή χωρίς σεξ.

Ορισμένα είδη των εντόμων Timema είναι γνωστά για την «αγενή αναπαραγωγή» τους (όπως ονομάζεται επιστημονικά), κατά την οποία τα θηλυκά αναπαράγονται με παρθενογενήσεις, χωρίς να έχουν την ανάγκη των αρσενικών, κλωνοποιώντας τους εαυτούς τους. Η συμπεριφορά αυτή προκάλεσε την περιέργεια των επιστημόνων του Πανεπιστημίου Simon Fraser του Καναδά, που θέλησαν να εντοπίσουν από πού ξεκίνησε η «αποχή» τους από το σεξ.

Αναλύοντας το DNA των εντόμων ανακάλυψαν ότι πέντε από τα είδη έχουν να αναπαραχθούν σεξουαλικά εδώ και 500.000 χρόνια και δύο από αυτά εδώ και περισσότερο από ένα εκατομμύριο χρόνια. "Η μελέτη μας αποτελεί μια περαιτέρω απόδειξη ότι η ασεξουαλικότητα δεν οδηγεί πάντα στην ταχεία εξαφάνιση ενός είδους", δήλωσε η επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, Tanja Schwander.

Στο παρελθόν η ασεξουαλική αναπαραγωγή είχε συσχετιστεί με "εξελικτικό αδιέξοδο", καθώς η γενεαλογία των οργανισμών αυτών που μελετήθηκαν ήταν, συχνά, βραχύβια. Πρόσφατα ανακαλύφθηκαν μικροσκοπικά ασπόνδυλα, που ονομάζονται bdelloid rotifers και darwinulid ostracods και ανακαλύφθηκε ότι δεν έχουν αναπαραχθεί ποτέ σεξουαλικά καθώς δεν υπήρξε ποτέ στην ιστορία τους αρσενικό.

Στην περίπτωση των φασματωδών εντόμων, η Dr Schwander και η ομάδα της ανακάλυψαν ότι έχουν μια μακρά ιστορία «γυναικοκρατίας».

«Τα Timema είναι πράγματι τα πιο παλιά έντομα για τα οποία υπάρχουν επαρκή στοιχεία ότι έχουν ασεξουαλική συμπεριφορά για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε η Schwander.

Πηγή: BBC