Πανεπιστημιακή Αξιολόγηση: Τα φύλ(λ)α της μπίζνας
Μία σύντομη ματιά στο "Υπόδειγμα Ατομικού Απογραφικού Δελτίου για τα μέλη του Εκπαιδευτικού Προσωπικού", ήτοι φύλλο αξιολόγησης των Πανεπιστημιακών, αρκεί για να διαπιστώσει κανείς τις παραδοξότητες, τις ασάφειες και την προχειρότητα του όλου εγχειρήματος. Ποιός αξιολογεί, εν τέλει, τους αξιολογητές;

Η υποσημείωση «Διασφάλιση ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση» παραπέμπει ευθέως σε προϊόν, υπηρεσίες και γενικά στην όλη αγοραία διαδικασία. Δεν έχει σημασία αν αυτό είναι καλό ή κακό. Έχει μεγάλη σημασία το να γίνει κατανοητό το ότι Ούτως Έχει. Η όλη λογική είναι καθαρά εμπορική..
Και υπάρχει και χειρότερο. Το ύφος των 16 αυτών ερωτημάτων δεν παραπέμπει σε ερευνητικό ίδρυμα, αλλά σε Πάροχο Υπηρεσιών Έρευνας, δηλαδή σε μπίζνα. Οι ερωτήσεις του λήμματος Ι.4 για το προσωπικό που απασχολεί ο διδάσκων σε πρόγραμμα έρευνας και όλο το λήμμα ΙΙ (ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ) αρμόζει σε διοικητικό/διαχειριστικό ερωτηματολόγιο μιας επιχείρησης ερευνών που προσπαθεί να απογράψει και να εξορθολογήσει εξοπλισμό, αντικείμενα, προσωπικό και δαπάνες. Αυτό είναι απολύτως θεμιτό για Επιχείρηση Έρευνας (πχ ιδιωτικό αμερικανικό Πανεπιστήμιο, ελληνικό ερευνητικό κέντρο) αλλά είναι τελείως απαράδεκτο για εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Το λήμμα ΙΙ.1 ρωτά για αριθμό και χωρητικότητα ερευνητικών εργαστηρίων. Ο αριθμός εντάξει, η χωρητικότητα σε τι μετριέται; Σε τετραγωνικά μέτρα, σε κυβικά μέτρα, σε αριθμό συσκευών (τι όγκου;) ή σε αριθμό ερευνητικού προσωπικού; Αν είναι το τελευταίο, πόσο πυκνά κάθονται ή στέκονται; Γιατί σε άλλες επιστήμες απαιτείται όρθια στάση, σε άλλες καθιστή. Άλλες απαιτούν πολύ μεγαλύτερο χώρο εργασίας ανά άτομο (πχ ασχολούμενες με μολυσματικά αντικείμενα), άλλες μικρότερο.
Δείτε το λήμμα ΙΙ.9 «Έχετε ερευνητικές συνεργασίες»; Αν κάποιος απλά απαντήσει ΝΑΙ, θα φταίει; Αν απαντήσει ναι/όχι σε κάθε μία από τις 3 περιπτώσεις; Τόσο δύσκολο είναι να ζητηθεί να αναφερθούν (αναλυτικά ή αριθμητικά) προκειμένου να υπάρχει κριτήριο αξιολόγησης, αφού προφανώς μόνο αυτό, δηλαδή η έρευνα, ενδιαφέρει την «Αρχή για την ποιότητα στην ανώτατη εκπαίδευση»; 




