SPECIALSΠΡΟΣΩΠΑ

Κ. Μακεδόνας - Γ. Νέγκα: "Το τραγούδι δυστυχώς χάλασε"

Με την ευκαιρία της πρώτης συνεργασίας τους επί σκηνής, ο Κώστας Μακεδόνας και η Γιώτα Νέγκα μιλούν στο in2life για τις μουσικές τους συναντήσεις, το ρίσκο στη ζωή και τη μουσική, τη διασκέδαση στην Ελλάδα του 2010 και τα μελλοντικά τους σχέδια.

της Φιλουμένας Ζλατάνου
Φωτογραφίες: Θάνος Σπηλιόπουλος

Το έχουμε πει και θα το ξαναπούμε. Στις μέρες μας οι καλές και αυθεντικές λαϊκές φωνές σπανίζουν. Όλες παλαντζάρουν λίγο στο έντεχνο, λίγο στην ποπ, λίγο από δω, λίγο από κει. Επίσης, το να διασκεδάσεις με ωραία λαϊκά σε καλό μαγαζί θεωρείται πακέτο που δύσκολα ανακαλύπτει κανείς στην εποχή της fast food διασκέδασης. Στο Χάραμα κρατάνε την παράδοση και χαρίζουν ωραίες στιγμές διασκέδασης και εκτόνωσης, με δυο δυνατούς ερμηνευτές, τον Κώστα Μακεδόνα και τη Γιώτα Νέγκα, στις επάλξεις να κρατούν ένα από τα πιο επιτυχημένα προγράμματα της σεζόν. Οι δύο καλλιτέχνες μας μίλησαν για τη συνεργασία τους, τις πίστες, το ρίσκο της ζωής, την εποχή και την καταστροφή του τραγουδιού.

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας;
ΚΜ: Από χρόνια μας προέτρεπαν κοινοί μας φίλοι να το επιχειρήσουμε και υπήρχε η αμοιβαία εκτίμηση. Αυτό που σφράγισε τη συνεργασία μας ήταν όταν κάναμε πέρυσι το καλοκαίρι μία συναυλία στο Δίστομο για την επέτειο της εκτέλεσης πολλών πατριωτών. Δεν είχαμε συνεργαστεί ποτέ και ενθουσιάστηκα, έπαθα πλάκα, ακούγοντας αυτή τη φωνή και αυτόν τον τρόπο ερμηνείας των κομματιών, καθώς δεν αρκεί μόνο η φωνή. Τότε είπα πρέπει οπωσδήποτε να συνεργαστούμε. Ήρθε και η πρόταση από το Χάραμα, που νομίζω είναι ο κατάλληλος χώρος για να γίνει αυτή η συνεύρεση και έτσι προχωρήσαμε.

ΓΝ: Με τον Κώστα το συζητάγαμε πολύ καιρό για να βρεθούμε, αλλά δεν τύχαινε λόγω των δραστηριοτήτων του καθενός. Αφορμή στάθηκε η συναυλία στο Δίστομο, όπως προείπε και ο Κώστας, όπου όταν ανεβήκαμε στη σκηνή ήταν σαν να το συμφωνήσαμε σιωπηλά ότι αυτό το χειμώνα θα είμαστε μαζί και το καταφέραμε. Ο Κώστας έχει ένα πολύ σημαντικό ρεπερτόριο και εξαιρετική παρουσία στο τραγούδι, και χαίρομαι πάρα πολύ που καταφέραμε να συναντηθούμε επί σκηνής τελικά.

Ποια είναι εντέλει η διαφορά μεταξύ πίστας και ενός λαϊκού μαγαζιού όπως το Χάραμα;
ΓΝ: Δεν πιστεύω ότι υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές. Ο κόσμος ζητάει να διασκεδάσει. Απλά ο καθένας διασκεδάζει με τον τρόπο και τον ήχο του.
ΚΜ: Νομίζω είναι η αμεσότητα και η αίσθηση ότι είσαι κάποιος από την παρέα που βγαίνει και τραγουδάει για τους φίλους του. Το άλλο είναι λίγο ξένο. Υπάρχει τεράστια απόσταση με τον κόσμο και καθόλου ζεστασιά. Το να είσαι 50 μέτρα μακριά από τη σκηνή, καλύτερα να κάτσεις σπίτι να δεις τηλεόραση. Όταν είναι κάποιο show ή παράσταση εκεί αλλάζει.

Το κοινό διαφέρει;
ΓΝ: Το ζητούμενο είναι ίδιο για όλα τα ακροατήρια. Σκοπός είναι να εκτονωθείς, να διασκεδάσεις, να λυτρωθείς μέσα από τη μουσική και το στίχο.

Ζούμε σε μια αρκετά δύσκολη εποχή και πολιτικά και κοινωνικά και οικονομικά. Παρ' όλα αυτά βλέπουμε ότι οι Έλληνες, αν και «πεινάνε» γεμίζουν τα μαγαζιά.
ΚΜ:
Είναι το γνωστό η φτώχεια θέλει καλοπέραση. Λίγοι χώροι έχουν επιτυχία φέτος. Η εικόνα είναι λίγο πλασματική αν σκεφτούμε πόσα μαγαζιά υπάρχουν στην Αθήνα και πόσοι χώροι δουλεύουν κανονικά. Μας ξεγελάει να πάμε σε ένα μαγαζί και να δούμε πολύ κόσμο. Φοβάμαι ότι η χρονιά θα κάνει τα πράγματα χειρότερα.
ΓΝ: Κατ' αρχήν είναι συνδεδεμένη με τον Έλληνα η διασκέδαση. Κι άλλες εποχές έχει δείξει ότι αντιδρά με αυτό τον τρόπο. Προσπαθεί να ισορροπήσει τη δυσκολία με τη διασκέδαση. Όντως είναι δύσκολα, έχει επηρεάσει και τη δική μας δουλειά, καθώς είναι όλα αλυσίδα. Ο κόσμος έρχεται αραιότερα, δεν έχει τόσο συχνή έξοδο, δεν μπορεί να την έχει.

Βοηθούν οι δισκογραφικές πλέον τους καλλιτέχνες;
ΓΝ:
Είναι μια μεταβατική περίοδος στη δισκογραφία. Νομίζω ότι προσπαθούν και αυτές, αλλά μέσα στο όλο κλίμα είναι αρκετά δύσκολο. Δεν είναι εύκολο να διαλέξεις μέσα από όλη αυτή την πληθώρα παραγωγών. Υπάρχει στενότητα οικονομική κι όλοι κρατιόμαστε πίσω, να δούμε την εξέλιξη των πραγμάτων.
ΚΜ: Το να μπορείς να εκδόσεις δίσκο είναι πολύ σημαντικό γιατί είναι αυτό που μένει στο χρόνο. Οι δισκογραφικές δεν πηγαίνουν καλά, το ξέρουμε πολύ καλά αυτό. Το κυνήγι της πρωτιάς και των αριθμών οδηγεί στην καταστροφή. Έχουμε φτάσει να λέμε ότι είσαι ήρωας αν έχεις πουλήσει 6000, γεγονός που είναι ξεφτίλα. Κάποτε αν πουλούσες κάτω από 12.000 δίσκους θεωρούταν αποτυχία. Σε αυτό ευθύνονται οι εταιρίες κυρίως διότι επένδυσαν σε ανθρώπους που προσφέρουν μόνο ευκαιριακά κέρδη και δε χτίζουν καριέρες. Αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια. Χτίζουν καριέρες του εξαμήνου με παιδιά από reality και τους καταστρέφουν τη ζωή, γιατί το να γίνεις ξαφνικά μέσα σε 6 μήνες σταρ και να σε δείχνουν στο δρόμο είναι ωραίο, αλλά όταν ξαναβρεθείς εκεί που ήσουν τα πράγματα είναι πολύ άσχημα. Άνθρωποι που κάνουμε τη δουλειά τόσα χρόνια χωρίς ξαφνικά πικαρίσματα, κάποια στιγμή που νιώθεις ότι έβγαλες ένα δίσκο και δεν πούλησε ή έκανες μια δουλειά και δεν πήγε τόσο καλά, κινδυνεύεις να πέσεις σε κατάθλιψη.

Είναι εποχή του ρίσκου; Εσείς ρισκάρετε;
ΚΜ: Νομίζω ναι, αν και πάντα ρίσκαρα εκ του ασφαλούς, δεν έκανα τρελά πράγματα. Κοιτούσα όλες τις παραμέτρους και τις λεπτομέρειες ώστε το ρίσκο μου να έχει μια αίσθηση ασφάλειας.
ΓΝ: Το ρίσκο δεν έχει εποχές, είναι θέμα χαρακτήρα και ανθρώπου. Άλλοι λένε ότι ρισκάρω, εγώ δεν το νομίζω. Ζώντας και κάνοντας αυτή τη δουλειά πάντα υπάρχει ένα ρίσκο.

Είναι στη μόδα να γίνονται συνεργασίες από διάφορους μουσικούς χώρους, να μπλέκονται τα είδη. Θα κάνατε κάτι παρόμοιο;
ΓΝ: Δε μου αρέσουν τα "τειχάκια" γενικότερα. Κριτήριο για να συνεργαστώ με κάποιον είναι τι μου λέει στην καρδιά μου, τι κοινό έχουμε και πόσο κοινό δρόμο έχουμε. Δεν είναι θέμα είδους αλλά ανθρώπου, υλικού και κοινής στιγμής. Δεν αποκλείω τίποτα.

Τι έχει αλλάξει από το πρώτο τραγούδι που είπατε επαγγελματικά μέχρι σήμερα;
ΓΝ: Τίποτα δεν έχει αλλάξει και τίποτα δεν είναι όπως παλιά, είναι ένας στίχος που μου αρέσει πάρα πολύ και με αντιπροσωπεύει. Το τραγούδι «Με τα Μάτια κλειστά» και ο Παναγιώτης Καλαντζόπουλος μου έδωσαν την ευκαιρία να μεγαλώσει το κοινό μου, να με εμπιστευτούν κι άλλοι δημιουργοί, να μπορέσω να δώσω πνοή σε νέα τραγούδια κι όχι να επανεκτελώ αγαπημένα γνωστά τραγούδια. Δεν έχω τόσο χρόνο πια για τους φίλους και για άλλα πράγματα. Προσπαθώ να τα στριμώξω. Έχω την ευκαιρία να γνωρίσω σημαντικούς ανθρώπους που ονειρευόμουν πάντα και να μάθω μέσα από αυτό, να κάνω φιλίες πολύ ζεστές και δυνατές μέσα στο χώρο.

ΚΜ: Άλλαξαν όλα, άλλαξε ο περιβάλλον χώρος, χάθηκε όλος αυτός ο ρομαντισμός που υπήρχε. Επήλθε η κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις των δίσκων και η «καταστροφή» των δισκογραφικών εταιριών. Το τραγούδι δυστυχώς χάλασε, δεν είναι αυτό που ήταν. Γράφονται τραγούδια, αλλά ανάμεσα τους ανακαλύπτεις ελάχιστα καλά. Φοβάμαι ότι έγινε μεγάλο κακό από την τηλεόραση και με όσους ασχολήθηκαν με το τραγούδι χωρίς να έχουν την υποδομή, την παιδεία και τον πολιτισμό για να το κάνουν. Παρ' όλα αυτά είμαστε αισιόδοξοι και για το σήμερα και για το αύριο. Όταν βλέπεις ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά, αυτό που έχεις να κάνει είναι να πολλαπλασιάσεις τη δική σου ενέργεια και να δίνεις τον καλύτερο σου εαυτό χωρίς να κάνεις υποχωρήσεις. Το να μπαίνεις στο λούκι να ρίχνεις την ποιότητα για να κάνεις ευκαιριακές επιτυχίες και να βγάζεις προσωρινά το ψωμάκι σου, είναι η χειρότερη συνταγή και σε οδηγεί στην καταστροφή.

Πώς συμβιβάζονται ο Κώστας με τον Κώστα Μακεδόνα και η Γιώτα με τη Γιώτα Νέγκα;
ΚΜ: Μια χαρά, δε νομίζω ότι έχω κάνει κάτι διαφορετικό στο καλλιτεχνικό μου κομμάτι από αυτό που πραγματικά είμαι. Θεωρώ ότι ήταν το μεγαλύτερο δώρο που μπορούσα να κάνω στον εαυτό μου. Δεν άλλαξα γενικά σαν άνθρωπος, οι αξίες μου, τα όνειρα και οι φιλοδοξίες που είχα από παιδί κατάφερα να μην αλλάξουν όλα αυτά τα χρόνια.
ΓΝ: Δε συμβιβάζονται, είναι ένα. Για τη Γιώτα και τους οικείους της, είναι το ένα και το αυτό. Αυτό που είσαι δεν μπορεί να λείπει από αυτό που κάνεις. Απλά καμιά φορά η Νέγκα κλέβει χρόνο από τη Γιώτα, αλλά δεν πειράζει, τα βρίσκουνε.

Δύο νέοι δίσκοι για σας κύριε Μακεδόνα, μιλήστε μας γι’ αυτούς.
Ο πρώτος είναι ένα live που βγήκε το καλοκαίρι από τις συναυλίες των δυο τελευταίων χρόνων. Κάποτε το να ηχογραφήσεις ένα live φαινόταν βουνό, τώρα με έναν υπολογιστή και μια κάρτα ήχου και έναν καλό ηχολήπτη γίνεται τέλεια. Τέλη Οκτωβρίου, κυκλοφόρησε και ένας δίσκος με επανεκτελέσεις τραγουδιών του Νίκου Γούναρη, σε μια ιδέα του παραγωγού μου, Γιώργου Μακράκη. Οφείλω να ομολογήσω δημόσια ότι παρ' ότι τα τραγούδια αυτά τα λατρεύω από παιδί και τα ήξερα, τα τραγουδούσα, σε βαθμό που σε ένα απόγευμα έβγαλα όλο το δίσκο, είχα τις αμφιβολίες μου όσον αφορά το να κυκλοφορήσει, γιατί είναι ένα υλικό πολύ ρομαντικό για την εποχή μας.

Νέα δισκογραφικά σχέδια για σας κυρία Νέγκα;
Έρχεται ένας δίσκος μόλις ανοίξει λίγο ο καιρός. Θα είναι μια δουλειά με διαφορετικούς δημιουργούς, που είναι όλοι αγαπημένοι και καθώς είναι αρκετοί και δεν ξέρουμε αν θα προλάβουμε να κάνουμε ένα δίσκο ξεχωριστό με όλους, είπαμε να κάνουμε έναν συνολικό και ό,τι φέρει το μέλλον.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

σχετικά άρθρα

"Η ωραιότητα της απλότητας έγκειται στην πολυπλοκότητα που προσελκύει."

Tom Robbins, 1932-, Αμερικανός συγγραφέας

  • 356 π.Χ.- Ο Ηρόστρατος βάζει φωτιά στο Ναό της Αρτέμιδας στην Έφεσο, ο οποίος ήταν και ένας από τα Επτά Θαύματα του Κόσμου.
    1774 - H Ρωσία και η Οθωμανική Αυτοκρατορία υπογράφουν τη Συνθήκη Κιουτσούκ-Καϊναρτζή, σηματοδοτώντας τη λήξη του Ρωσοτουρκικού πολέμου.
    1957 - Ο Τσε Γκεβάρα γίνεται Κομμαντάντε του Επαναστατικού Στρατού της Κούβας.

© 2002-2019 MEDIA2DAY