Μάθετε για την ψηφιακή υπηρεσία που βάζει την ελληνική εκπαίδευση στη νέα της εποχή, ακόμη… κι αν εκείνη δεν το ξέρει.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Φανταστείτε ένα ελληνικό σχολείο με τους μαθητές του δικτυωμένους σε ηλεκτρονικές τάξεις. Με σχολικά βιβλία και σημειώσεις κατευθείαν στο tablet τους, ομαδικές εργασίες που παραδίδονται με λίγα κλικ, στατιστικά στοιχεία και video αντί του βαρετού εκπαιδευτικού υλικού που γνωρίζαμε ως τώρα… Σας μοιάζει με επιστημονική φαντασία για τα ελληνικά δεδομένα; Κι όμως, όλα τα παραπάνω είναι ήδη πραγματικότητα, και μάλιστα χάρη σε μια ελληνική διαδικτυακή πλατφόρμα – πρότυπο.
Πρόκειται για την Open eClass, το πρώτο Ελληνικό Διαδικτυακό Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Μαθημάτων, πάνω στο οποίο έχει δημιουργηθεί και η Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη, μια υπηρεσία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου διαθέσιμη σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας.
Τα καλά νέα: Μια ελληνική ομάδα «έχτισε» αυτό το λογισμικό ανοιχτού κώδικα – «θησαυρό», που διατίθεται ελεύθερα για όλους και αγκαλιάστηκε από το σύνολο των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας, αλλά και τα σχολεία. Τα «κακά» νέα: Το υπουργείο Παιδείας έχει ένα τόσο πολύτιμο εργαλείο στα χέρια του, αλλά… τα σχέδια του για την περαιτέρω αξιοποίησή του αγνοούνται. «Δυστυχώς, τους τελευταίους μήνες δεν έχουμε λάβει κάποια ενημέρωση από τη νέα διοίκηση του υπουργείου Παιδείας σχετικά με τα σχέδιά του για τα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα και την Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη», μας λέει ένας εκ των εμπνευστών της πλατφόρμας και των εφαρμογών της, ο Τηλέμαχος Ράπτης.
Τι είναι η Open eClass; Η Open eClass είναι το μεγαλύτερο Ελληνικό Λογισμικό Ανοιχτού κώδικα, με τον πηγαίο της κώδικα να διατίθεται ελεύθερα για να καλύψει κάθε εκπαιδευτική ανάγκη και απαίτηση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, φορέων και επιχειρήσεων: Προσαρμόζεται σε οποιαδήποτε οθόνη συσκευής, διατίθεται και ως mobile app, ενώ αναβαθμίζεται συνεχώς εδώ και 14 χρόνια. Έχει με άλλα λόγια ήδη βοηθήσει στον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών διαδικασιών μίας γενιάς Ελλήνων.
Όπως μας αναφέρει ο κ. Ράπτης, την ευθύνη για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, την υποστήριξη και τη διάθεση της ελληνικής ανοικτής πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης Open eClass openeclass.org έχει η ομάδα Τηλεκπαίδευσης του Ακαδημαϊκού Διαδικτύου (GUnet), το οποίο ιδρύθηκε το 2000, έχει έδρα την Αθήνα και μέλη όλα τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα της χώρας.
…Και η Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη; Το επόμενο βήμα, μετά την πλατφόρμα του Open eClass που αφορά Πανεπιστήμια, Οργανισμούς και Επιχειρήσεις, ήταν η ιδέα ενός ευέλικτου ψηφιακού εκπαιδευτικού εργαλείου που θα μπει και στις τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κι αυτό συνέβη με τη δημιουργία της η-τάξης το 2006, μια ιδέα που βοήθησε στην πράξη την τελευταία δεκαετία περισσότερους από 12.700 εκπαιδευτικούς και 16.800 μαθητές σε περίπου 3.500 ελληνικά σχολεία.
«Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) και πιο συγκεκριμένα η ομάδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σχεδιάζει και υλοποιεί την υπηρεσία Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, με σκοπό τον εμπλουτισμό της κλασικής διδασκαλίας που πραγματοποιείται καθημερινά στο σχολείο, με σύγχρονα εργαλεία που ενδυναμώνουν τη διαδικασία της μάθησης. Τόσο στην κεντρική ομάδα σχεδιασμού, ανάπτυξης και υποστήριξης της πλατφόρμας Open eClass, όσο και στην υπηρεσία Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη του ΠΣΔ, βρίσκεται η ίδια ομάδα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης του Κέντρου Λειτουργίας και Διαχείρισης Δικτύου του ΕΚΠΑ», αναφέρει ο κ. Ράπτης για την ομάδα που δημιούργησε τα παραπάνω εργαλεία.
Κάθε χρόνο δημοσιεύονται κατά μέσο όρο 5.700 ηλεκτρονικά μαθήματα, που δημιουργούνται εθελοντικά από εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να αλληλοεπιδράσουν μαζί με τους μαθητές τους, ακολουθώντας μια ψηφιακή εκπαιδευτική κουλτούρα που ακολουθείται σε παγκόσμιο επίπεδο, δηλαδή μάθηση μέσα από online και ψηφιακές λειτουργίες όπως μαθήματα, ασκήσεις, στατιστικά επιδόσεων, σημειώσεις, ομαδικές εργασίες, επικοινωνία μεταξύ των χρηστών και πρόσβαση σε πολυμέσα.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η χρήση των δυνατοτήτων τέτοιων ψηφιακών εργαλείων από σχολεία σε κάθε γωνιά της Ελλάδα, από τα ορεινά χωριά μέχρι τα ακριτικά νησιά της χώρας, φέρνοντας στις σχολικές τάξεις τους δυνατότητες που δεν ήταν ως τώρα διαθέσιμες σε απομακρυσμένες από τα αστικά κέντρα περιοχές. Με άλλα λόγια, ένα πολύτιμο εργαλείο που βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργείου Παιδείας, και είναι… απορίας άξιο που δεν έχει ήδη γίνει αυτονόητο «κομμάτι» της εκπαίδευσης σε όλα ανεξαιρέτως τα σχολεία της χώρας.
«Σήμερα, μετά από 14 χρόνια ενεργής παρουσίας, η πλατφόρμα Open eClass έχει σημαντική θέση τόσο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (χρησιμοποιείται από όλα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας), όσο και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια (ηλεκτρονική τάξη, ψηφιακό σχολείο) και αποτελεί σημαντικό πυλώνα του Υπ. Παιδείας», σημειώνει ο κ. Ράπτης, συμπληρώνοντας ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε με επιτυχία το έργο με τίτλο «Κεντρικό Μητρώο Ελληνικών Ανοικτών Μαθημάτων», το οποίο μέσα από την ανάπτυξη και τη λειτουργία μιας Εθνικής Πύλης Αναζήτησης Ανοικτών Μαθημάτων, επικοινωνεί με όλες τις πλατφόρμες Open eClass των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων της χώρας παρέχοντας πρόσβαση σε ανοικτά ακαδημαϊκά μαθήματα σε ένα ευρύτατο φάσμα επιστημονικού ενδιαφέροντος.
Και ποιο είναι το μέλλον; Μοιάζει, αν μας επιτρέπεται ένα συμπέρασμα, ο 21ος αιώνας επιτέλους να έφτασε στην Ελλάδα. Οι υπεύθυνοι της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι έτοιμη να του ανοίξουν την πόρτα; «Είναι γεγονός, ότι έχουμε μια σταθερή πλατφόρμα, πλήρως λειτουργική και ανταγωνιστική με αντίστοιχες του εξωτερικού. Αυτό από μόνο του είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο για το Υπουργείο, που θα πρέπει να το προβάλλουν στην περίοδο της κρίσης ως απόδειξη ότι κάτι παράγουμε τελικά σε αυτή τη χώρα», μας λέει ο κ. Ράπτης, σημειώνοντας πως το ζητούμενο είναι μια σταθερή πολιτική, με μακροπρόθεσμα πλάνα που να λαμβάνει υπ’ όψιν προσπάθειες σαν αυτές του eClass στον στρατηγικό σχεδιασμό του υπουργείου για το eLearning. Κάτι τέτοιο, αφενός θα βοηθήσει τα εγχώρια μυαλά του προγραμματισμού να γίνονται καλύτερα και αφετέρου θα συμβάλλει αποφασιστικά στη βιωσιμότητα της πλατφόρμας. «Σήμερα γνωρίζουν την πλατφόρμα μόνον όσοι τυγχάνει να την έχουν χρησιμοποιήσει και όχι γιατί τη γνωρίζουν ως ένα αμιγώς ελληνικό ελεύθερο λογισμικό και μάλιστα το πιο σημαντικό» συμπληρώνει ο κ. Ράπτης, καταλήγοντας: «Μια πρώτη θετική στάση είδαμε φέτος, με μια απόφαση της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς του Υπ. Παιδείας να προτείνεται σε όλα τα Δημόσια ΙΕΚ της χώρας να χρησιμοποιούν την Ελληνική πλατφόρμα Open eClass».
Μάθετε περισσότερα για τις δυνατότητες του Open eClass εδώ και για την Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη εδώ.