Προφυλακτικά-σπρέι: Ακόμα σε… σκληρά παζάρια

Το μεγάλο (ή μικρό) πρόβλημα του μεγέθους, όσον αφορά στην αντισύλληψη με προφυλακτικό, επιδιώκει να αντιμετωπίσει ο Γερμανός καθηγητής σεξουαλικής υγείας Jan Vinzenz Krause, με την δημιουργία του πρωτοποριακού προφυλακτικού-σπρέι που αναμένεται να λύσει τα "χέρια" πολλών ανδρών.
Προφυλακτικά-σπρέι: Ακόμα σε… σκληρά παζάρια
Ο Edison εφηύρε την λάμπα, ο Ford το μοντέλο Τ και ο Jan Vinzenz Krause το προφυλακτικό-σπρέι (!). Εμπνευσμένος από την μηχανική των drive-through πλυντηρίων αυτοκινήτων, ο Γερμανός καθηγητής σεξουαλικής υγείας σχεδίασε αυτήν την πρωτοποριακή μέθοδο αντισύλληψης που εφαρμόζει «στα μέτρα» κάθε άνδρα, χρησιμοποιώντας υγρό λάτεξ και κάποια υλικά που βρήκε σε ένα κατάστημα σιδηρικών. «Ένιωσα λίγο σαν τον MacGyver» είπε όσον αφορά στην δημιουργία του προφυλακτικού.

Οι πωλήσεις των προφυλακτικών στις Η.Π.Α. αυξάνονται σταθερά με τα χρόνια, σύμφωνα με την Packaged Facts –την θυγατρική μίας ερευνητικής ομάδας σχετικά με την αγορά, ενώ αναμένονται να ξεπεράσουν τα 444 εκατομ. δολάρια μέχρι το 2010. Η χρήση τους, ωστόσο, από τους έφηβους δείχνει να έχει μειωθεί στο 61,5%, από 62,8% που ήταν το 2005 και 63% το 2003. Οι λόγοι διίστανται: Η πρόσβαση σε αυτά είναι ένας, η έφεση σε αυτά ένας άλλος. Κάτι που δικαιολογεί γιατί οι εταιρίες ψάχνουν διαρκώς τρόπους να βελτιώσουν το δεδομένο προϊόν (του τοποθετούν δονήσεις, θερμαντικά στοιχεία ή άλλα που καθυστερούν την κορύφωση, χρώματα και αρώματα –η ποικιλία είναι τεράστια).

Η προσφορά μιας μεγάλης ποικιλίας εναλλακτικών στα προφυλακτικά δεν είναι μόνο μία επιχειρηματικά έξυπνη κίνηση, αλλά και ένα μεγάλο καλό για την δημόσια υγεία. Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, τα προφυλακτικά δεν δρουν μόνο ως αντισυλληπτικά, αλλά προστατεύουν από την εξάπλωση των πιο διαδεδομένων σεξουαλικώς μεταδιδόμενων ασθενειών, όπως ο ιός του AIDS. Αυτό σημαίνει πως καθηγητές σεξουαλικής υγείας, κυβερνητικοί σε θέματα δημόσιας υγείας και διευθυντές εταιριών παραγωγής προφυλακτικών αναζητούν συνεχώς νέες μεθόδους για να τα κάνουν πιο ελκυστικά, ειδικά στους νεώτερους ανθρώπους.

Επανερχόμαστε τώρα στον Krause (30 χρονών σήμερα) που ως έφηβος είχε πρόβλημα στο να βρει το σωστό μέγεθος προφυλακτικού, κάτι που τον ώθησε στο να βρει έναν τρόπο να βοηθήσει άλλους συγχυσμένους νέους. Το 2001 δημιούργησε έναν on-line σύμβουλο προφυλακτικών, ο οποίος παρέχει (σε αρχεία που μπορούν να εκτυπωθούν) ταινίες μέτρησης και οδηγίες για το πώς μπορεί ένας άνδρας να επιλέξει ποιο προφυλακτικό, από όσα είναι διαθέσιμα στην Γερμανία, θα του εφαρμόζει καλύτερα. Σύμφωνα με τον Krause, περισσότερα από 300.000 άτομα έχουν χρησιμοποιήσει αυτήν την δωρεάν υπηρεσία.

Το site του έγινε τόσο δημοφιλές, που σιγά-σιγά ο Krause άρχισε να έρχεται σε επαφή με μαθητές και καθηγητές σεξουαλικής αγωγής σε όλη την χώρα, οι οποίοι εξέφραζαν τον ίδιο ακριβώς προβληματισμό. «Μου έλεγαν ‘Κύριε Krause, δεν καταλαβαίνω γιατί οι εταιρίες δεν δημιουργούν ένα προφυλακτικό το οποίο να εφαρμόζει τέλεια», εξηγεί.

Κάπως έτσι προέκυψε η ιδέα του προφυλακτικού-σπρέι. Το πρωτότυπο, το οποίο τέθηκε σε ελέγχους πέρσι, αποτελείται από έναν σκληρό πλαστικό σωλήνα με κάποια ακροφύσια τα οποία ψεκάζουν υγρό λάτεξ από όλες τις κατευθύνσεις τους, όπως ακριβώς κάνουν τα ψεκαστήρια νερού μέσα σε ένα πλυντήριο αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τον Krause, υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα στο προφυλακτικό-σπρέι: «Εφαρμόζει 100% και έτσι η ασφάλεια είναι πολύ μεγαλύτερη από όσο σε ένα κοινό προφυλακτικό, ενώ έχει πολύ πιο φυσική αίσθηση.»

Υπάρχουν, ωστόσο, κάποια εμπόδια. Οι άνδρες που δοκίμασαν το προφυλακτικό-σπρέι εξέφρασαν κάποιους δισταγμούς, λέει ο Krause. Κάποιοι «φοβόντουσαν να χρησιμοποιήσουν τον σωλήνα» και δοκίμαζαν να το «ψεκάσουν» με τα δάχτυλά τους. Άλλοι ανησυχούσαν πως ο μηχανισμός, ο οποίος σφυρίζει ενώ ψεκάζει, θα τους μειώσει την διάθεση. Αλλά το πιο σοβαρό πρόβλημα με το σχέδιο -ο λόγος που το εμποδίζει μέχρι τώρα να κυκλοφορήσει μαζικά στην αγορά- είναι ότι το λάτεξ αργεί πολύ να στεγνώσει. Το υγρό λάτεξ σήμερα χρειάζεται περίπου δύο με τρία λεπτά για να πάρει την τελική του μορφή, κάτι που το κάνει μη πρακτικό. «Για να το αγοράσει ο κόσμος», λέει ο Krause «πρέπει να είναι έτοιμο μέσα σε 5 με 10 δευτερόλεπτα».

Έτσι ο Krause και το κοινό του βρίσκονται σε αναμονή μέχρι να κυκλοφορήσει ένα υγρό λάτεξ που θα στεγνώνει πολύ πιο γρήγορα. Παράλληλα, ο Krause αντιμετωπίζει το πρόβλημα του μεγέθους προετοιμάζοντας μία νέα σειρά προφυλακτικών που θα κυκλοφορούν σε έξι μεγέθη –αντί για ένα ή δύο που υπάρχουν σήμερα. Αυτά πρόκειται να κυκλοφορήσουν στην Ευρώπη τον ερχόμενο Σεπτέμβρη και στην Αμερική στις αρχές του 2010.

«Το να διατίθενται προφυλακτικά σε διαφορετικά μεγέθη πιστεύουμε πως είναι μία σωστή και έξυπνη ιδέα», λέει ο David Johnson, εμπορικός διευθυντής της Trojan Brand Condoms. Ωστόσο, τα προφυλακτικά σε διαφορετικά μεγέθη παρουσιάζουν τα δικά τους προβλήματα: για παράδειγμα, πολλοί άνδρες ίσως να μην είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ένα μικρό μέγεθος. Κάτι που έχει αποδειχθεί και στην πράξη, όταν η εταιρία κυκλοφόρησε στο παρελθόν ένα μικρότερο μέγεθος στο παρελθόν, το οποίο λόγω κακών πωλήσεων αναγκάστηκε να αποσύρει.

Ο Krause λέει ότι πολλοί άνδρες, για προφανείς λόγους, διστάζουν να πάνε στο ταμείο του φαρμακείου με ένα κουτί προφυλακτικών σε μέγεθος… small. Η λύση του; Σκοπεύει να ξεκινήσει να πουλάει τη νέα του αυτή σειρά των έξι διαφορετικών μεγεθών on-line. «Οι άνδρες στο Διαδίκτυο», εξηγεί, «είναι πολύ πιο ειλικρινείς.»

Ε.Μ.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v