Νέος ΚΟΚ: Θα το... πληρώσουμε ακριβά

Τι ακριβώς αλλάζει με το νέο ΚΟΚ; Ποιες παραβάσεις θεωρούνται πλέον ποινικά αδικήματα και ποιες όχι; Ποιες είναι οι νέες ρυθμίσεις και σε τι... ύψος ανέρχονται τα νέα πρόστιμα; Διαβάστε όλες τις λεπτομέρειες σχετικά με το νέο Κώδικα που τέθηκε σε ισχύ το προηγούμενο Σαββατοκύριακο.
Νέος ΚΟΚ: Θα το... πληρώσουμε ακριβά

Κάτι άλλαξε σήμερα στην πόλη. Να είναι το καλοκαίρι που αποφάσισε να κάνει, επιτέλους, αισθητή την παρουσία του; Να είναι το Φεστιβάλ Αθηνών και οι open air συναυλίες που σήκωσαν πανηγυρική αυλαία; Ή μήπως είναι η εφαρμογή, από χθες, του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, για τον οποίο τόση συζήτηση έχει γίνει τους τελευταίους μήνες από ειδικούς και μη;

Εδώ και έναν περίπου χρόνο, από τότε που ξεκίνησαν οι πρώτες συζητήσεις για την αλλαγή, τα τραγελαφικά σενάρια διαδέχονταν το ένα το άλλο, οι φήμες οργίαζαν και οι οδηγοί είχαν βρει ένα νέο αγαπημένο θέμα συζήτησης –ή/και γκρίνιας. Και, όπως συμβαίνει πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις, το θέμα υπεραναλύθηκε, διογκώθηκε και ποτέ δεν ξεκαθάρισε. Τι ακριβώς αλλάζει, λοιπόν, με το νέο ΚΟΚ;

Για να ξεκινήσουμε από τα ευχάριστα, η συντριπτική πλειοψηφία των παραβάσεων πλέον δε θεωρείται ποινικό αδίκημα. Πράγμα που σημαίνει πως, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, που εξακολουθεί να διώκεται ποινικά, σε κάθε παράβαση επιβάλλεται απλά ένα πρόστιμο, χωρίς να κινείται δικαστική διαδικασία. Μάλιστα, αν το εν λόγω πρόστιμο πληρωθεί εντός 10 ημερών καταβάλλεται μόνο το μισό του αντιτίμου.

Επίσης, αυξάνονται κατά 10 χιλιόμετρα την ώρα τα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους, φτάνοντας τα 130 χιλιόμετρα ανά ώρα για τα επιβατηγά και τις μοτοσικλέτες άνω των 125 κυβικών.

Στους αυτοκινητόδρομους θεσπίζεται, παράλληλα, η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, δεξιά της συνεχούς διαγράμμισης, στην οποία κινούνται μόνο ασθενοφόρα, πυροσβεστικά και λοιπά οχήματα έκτακτης ανάγκης. Στη λωρίδα αυτή μπορούν να σταθμεύουν και οχήματα που έχουν υποστεί βλάβη.

Η αριστερή λωρίδα σε αυτοκινητόδρομους και δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με περισσότερες από τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση χρησιμοποιείται πλέον αποκλειστικά και μόνο για προσπεράσεις, με εξαίρεση τις συνθήκες υπερβολικής κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Η χρήση κινητού τηλεφώνου επιτρέπεται μόνο με ασύρματο ακουστικό Bluetooth ή με σύστημα ανοικτής ακρόασης αυτοκινήτου. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις τιμωρείται με πρόστιμο 100 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.

Πολύ αυστηρότερα απ’ ότι σήμερα τιμωρούνται, επίσης, παραβάσεις όπως το αντικανονικό προσπέρασμα, η παραβίαση stop, ερυθρού σηματοδότη και σιδηροδρομικών διαβάσεων και η οπισθοπορεία ή αναστροφή σε αυτοκινητοδρόμους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και σήραγγες: 700 ευρώ για την καθεμία και αφαίρεση άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας από 20 έως 60 μέρες.

Τα 350 ευρώ φτάνει το πρόστιμο για τη μη χρήση ζώνης ή κράνους, ενώ η μη παραχώρηση προτεραιότητας στους πεζούς επιφέρει πρόστιμο 200 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος και στοιχείων κυκλοφορίας για 10 ημέρες. Επίσης, η κίνηση αντίθετα σε μονόδρομους τιμωρείται με πρόστιμο 200 ευρώ, ενώ η κατάληψη διασταύρωσης με πρόστιμο 350 ευρώ –και στις δύο περιπτώσεις ισχύει αφαίρεση διπλώματος και στοιχείων κυκλοφορίας για 20 ημέρες.

Αυστηρότερο γίνεται, όμως, και το Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, γνωστότερο ως point system. Οι ”βαθμοί” της κάθε παράβασης πλέον προστίθενται και καταγράφονται ηλεκτρονικά στο μητρώο του οδηγού. Αν συμπληρωθούν 25 βαθμοί σε διάστημα τριών ετών το δίπλωμα αφαιρείται και επαναχορηγείται μόνο κατόπιν παρακολούθησης μαθημάτων και επανάληψης των εξετάσεων.

Παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση stop ή ερυθρού σηματοδότη, η οδήγηση για εντυπωσιασμό, η παραβίαση σιδηροδρομικών διαβάσεων και η αναστροφή κίνησης σε αυτοκινητόδρομο αντιστοιχούν σε εννέα βαθμούς, ενώ η επανάληψή κάποιας από αυτές σε διάστημα ενός έτους συνεπάγεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης και επανάληψη των εξετάσεων.

Το αντικανονικό προσπέρασμα και η αντικανονική συμπεριφορά προς τους πεζούς αντιστοιχούν σε επτά βαθμούς, ενώ η κίνηση στις λεωφορειολωρίδες και η μη χρήση ζώνης σε πέντε βαθμούς. Η υπέρβαση ορίου ταχύτητας επιφέρει πρόστιμο από 40 έως 350 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες και τρεις έως πέντε βαθμούς στο point system.

Αλλαγές, τέλος, ισχύουν και στην εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, αλλά και του εξεταστικού συστήματος, με τη θέσπιση της ηλεκτρονικής θεωρητικής εξέτασης, τη δημιουργία ειδικών πιστών για τις πρακτικές εξετάσεις και την ένταξη του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία.

Η.Κ.

* Δείτε αναλυτικά τις διατάξεις του νέου ΚΟΚ, τα πρόστιμα και τις ρυθμίσεις στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v