Πώς να θυμάσαι ό,τι διαβάζεις

Ακόμα και αν τα χρόνια περνούν και η μνήμη εξασθενεί, αυτά τα τρικ απομνημόνευσης εγγυώνται πως δεν θα ξαναξεχάσεις ποτέ τίποτα.
Πώς να θυμάσαι ό,τι διαβάζεις
Το ιερό 15λεπτο

Μελέτες έχουν καταλήξει πως το να διαβάζεις επί δύο ώρες συνεχόμενες είναι στην ουσία σπατάλη χρόνου, γιατί το μυαλό σου σταματά να προσέχει και να απορροφά τις νέες πληροφορίες από ένα σημείο και μετά. «Σπάσε» τον χρόνο της μελέτης σε μικρότερα διαστήματα του τέταρτου-εικοσάλεπτου το καθένα, και κάνε 5-10 λεπτά διάλειμμα ανάμεσά τους. Αφιέρωσε ένα-δυο λεπτά πριν ξαναξεκινήσεις για να επαναφέρεις στο μυαλό σου τις πληροφορίες του προηγούμενου τέταρτου, ή να ρίξεις μια γρήγορη ματιά στις σημειώσεις που κράτησες.

Μιλώντας για σημειώσεις…

Γράψε με δικά σου λόγια, και μικρότερες προτάσεις, αυτά που διαβάζεις. Μην φοβάσαι να γίνεις λίγο ιερόσυλος –ή ελαφρώς μη επιστημονικός. Ολόκληρη η ιστορία της Ιφιγένειας μπορεί να συνοψιστεί στο «Αγαμέμνονας θέλει πάει πόλεμο στην Τροία, αέρας δε φυσάει να φύγουν τα καράβια, Κάλχας του λέει πρέπει σφάξεις κόρη σου, Αγαμέμνονας τέρας, τελευταία στιγμή ευτυχώς η Άρτεμις τη σώζει, βάζει στη θέση της ένα ελάφι και την παίρνει μαζί της στην Ταυρίδα, κι αυτή μένει εκεί χρόνια μέχρι να πάει να την πάρει ο αδερφός της ο Ορέστης». Ιερόσυλο; Ναι. Αλλά εύκολο να το θυμάσαι.

Ρίξε πρώτα μια γρήγορη ματιά

Ας πούμε ότι έχεις να διαβάσεις ένα βιβλίο. Αντί να ξεκινήσεις απλά να διαβάζεις από την πρώτη σελίδα… κι όπου φτάσεις, ρίξε πρώτα μια συνολική ματιά: Διάβασε τους τίτλους των κεφαλαίων, τις σημαντικές παραγράφους του καθενός (που συνήθως είναι η πρώτη και η τελευταία), κοίταξε τυχόν σχεδιαγράμματα/ πίνακες/ λίστες και διάβασε ό,τι σου «κάνει κλικ» στο μάτι. Έτσι, θα έχεις καλύτερη εικόνα του υλικού, θα πελαγώσεις δυσκολότερα και θα ξέρεις πού να δώσεις έμφαση και πού όχι.

Φτιάξε αρτικόλεξα

Είναι διασκεδαστικά, και επίσης χρησιμότατα όταν πρέπει να θυμηθείς μία λίστα πραγμάτων. Να ένα παράδειγμα: Για να θυμόμαστε τις μικρότερες από τις χώρες της Ωκεανίας, εμείς χρησιμοποιούμε το αρτικόλεξο «ΠαΤάΤες Σε ΚουΒά Να Φας» –Παλάου, Τόνγκα, Τουβαλού, Σαμόα, Κιριμπατί, Ναούρου, Φίτζι. Τα μέρη της τραγωδίας, που κανείς ποτέ δεν μπόρεσε να θυμηθεί, γίνονται ένα ωραιότατο «μήλο διά με»: Μύθος, ήθος, λέξη, όψη, διάνοια, μέλος. Και πάει λέγοντας.

Κάνε συσχετισμούς

Θυμάσαι αυτό το τέλειο βιντεάκι με τον παππού που γεμίζει το σπίτι του post it για να μάθει αγγλικά; Το κόλπο που ακούν συχνά όσοι μαθαίνουν ξένες γλώσσες είναι να μη συσχετίζουν λέξεις με λέξεις (πιρούνι-fork, μαχαίρι-knife) αλλά με εικόνες και/ ή καταστάσεις. Είναι παράδοξο, αλλά πιάνει όντως, και εφαρμόζεται και πέρα από τις ξένες γλώσσες: Αν έχεις να αποστηθίσεις μια λίστα πραγμάτων, βοηθά πολύ να «αναθέσεις» καθένα από αυτά σε ένα αντικείμενο του δωματίου που βρίσκεσαι –ακόμα και αν οι συνειρμοί μεταξύ τους είναι άσχετοι, και βγάζουν νόημα μόνο στο μυαλό σου. Όταν χρειαστεί να τα ανασύρεις από τη μνήμη σου, φέρνεις την εικόνα του δωματίου στο μυαλό σου, και «ψάχνεις» την έννοια που έχεις συνδέσει με κάθε αντικείμενο.

Ηρώ Κουνάδη

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v