Το τέλος των αποσκευών στα αεροπλάνα (;)

Υπέρβαρο, όριο αποσκευών, περιορισμός στο μέγεθος της χειραποσκευής, χρέωση για τις αποσκευές που δίνουμε στο check in και τελικά... χρέωση για τις χειραποσκευές; Οι αεροπορικές εταιρείες κάνουν τον απολογισμό των εσόδων των αποσκευών και το light traveling ανάγεται σε φιλοσοφία ζωής.
Το τέλος των αποσκευών στα αεροπλάνα (;)
Η αρχή έγινε πριν από τρία χρόνια, όταν οι low cost αεροπορικές άρχισαν να χρεώνουν τις αποσκευές που παραδίδονταν στο check in, προσθέτοντας ένα extra fee της τάξεως των 20 ευρώ στην τιμή του εισιτηρίου. Το παράδειγμά τους ακολούθησαν οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, οι οποίες έθεσαν το όριο της μίας αποσκευής ανά επιβάτη –και επέβαλλαν χρεώσεις για τη δεύτερη.

Πρόσφατα, η αμερικανική Spirit Airlines δήλωσε ότι θα χρεώνει 30 δολάρια ανά σκέλος πτήσης για κάθε χειραποσκευή που δε θα χωρά κάτω από το κάθισμα του αεροπλάνου –ήτοι, 60 δολάρια έξτρα στην τιμή του εισιτηρίου.

Η δήλωση έγινε την περασμένη Τρίτη, και παρ’ όλο που καμία από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ δεν δήλωσε ότι θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Spirit, οι αναλυτές εκτιμούν ότι σύντομα οι πάντες και τα πάντα στο αεροπλάνο θα πληρώνουν το ταξίδι τους. «Κανείς δε φέρνει το δέμα του στην FedEx ή τη UPS, περιμένοντας να το ταχυδρομήσει δωρεάν» είπε στους Times της Νέας Υόρκης ο Ben Baldanza, διευθύνων σύμβουλος της Spirit Airlines.

Τα συνολικά έσοδα από τις χρεώσεις των αποσκευών έχουν αγγίξει δυσθεώρητα ύψη από τότε που επιβλήθηκαν για πρώτη φορά: σύμφωνα με το Αμερικανικό Υπουργείο Μεταφορών, από 464 εκατομμύρια δολάρια που ήταν το 2007, άγγιξαν τα δύο δισεκατομμύρια το πρώτο εννιάμηνο του 2009.

Πέρα από το οικονομικό όφελος, οι επιβάτες μεταφέρουν πλέον λιγότερες βαλίτσες, με αποτέλεσμα πολύ λιγότερες αποσκευές να χάνονται και πολύ λιγότερα ατυχήματα να επιβαρύνουν την υγεία των υπαλλήλων των αεροδρομίων.

Επιπλέον, τα αεροπλάνα διαθέτουν πολύ περισσότερο ελεύθερο χώρο για cargo, το οποίο αποφέρει σαφώς περισσότερα έσοδα από τις αποσκευές. «Η μεταφορά φορτίων συμβάλλει τα μέγιστα στον τελικό απολογισμό των επιβατικών αεροπορικών» λέει ο Ulrich Ogiermann, πρόεδρος της International Air Cargo Association, αποφέροντας έσοδα «που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε».

Έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2009 δείχνει ότι ένας στους τέσσερις επιβάτες αεροπορικών εταιρειών προτίμησε να μην παραδώσει βαλίτσες στο check in πέρυσι, σε σύγκριση με έναν στους έξι το 2008, όταν όλες οι low cost και αρκετές από τις «παραδοσιακές» αεροπορικές είχαν επιβάλλει χρέωση για τις αποσκευές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση κατά 24% των χαμένων αποσκευών.

Ο Joseph Pascarella, που δουλεύει στο αεροδρόμιο της Florida εδώ και 39 χρόνια, έχει προσέξει τη διαφορά: «πριν τις χρεώσεις, μεταφέραμε κατά μέσο όρο 250 αποσκευές σε μία πτήση. Τώρα το νούμερο έχει μειωθεί στις 150 με 170. Οι επιβάτες το σκέφτονται διπλά τώρα για να μεταφέρουν μια βαλίτσα παραπάνω». Κι αυτό με τη σειρά του συνεπάγεται λιγότερα έξοδα για τις αεροπορικές.

Η πάντα… πρωτοπόρος στη μείωση των εξόδων της Ryan Air, ίσως η πλέον διάσημη low cost στην Ευρώπη, σχεδιάζει φέτος το φθινόπωρο να σταματήσει εντελώς την παράδοση αποσκευών στο check in, σε επιλεγμένες πτήσεις και σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας.

«Ζητάς πολλά φέρνοντας μια μεγάλη βαλίτσα και απαιτώντας να ταξιδέψει δωρεάν» λέει ο Stephen McNamara, διευθυντής επικοινωνίας της ιρλανδικής low cost. «Το να στείλεις κάτι βαρύ στην άλλη άκρη της ηπείρου με το αεροπλάνο είναι ακριβό, όταν οι τιμές των καυσίμων είναι τόσο υψηλές». Στόχος τους είναι, σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, να αλλάξουν τη συμπεριφορά των επιβατών. «Ο κόσμος πακετάρει υπερβολικά πολλά πράγματα. Οι γυναίκες παίρνουν μαζί τους τέσσερα ζευγάρια παπούτσια, πιστολάκια μαλλιών, τέτοια πράγματα».

Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, οι χρεώσεις των αποσκευών που παραδίδονται στο check in είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση του πλήθους και του βάρους των χειραποσκευών –γεγονός που στάθηκε αφορμή για την καινούρια χρέωση της Spirit Airlines. Έρευνα της Ένωσης Αεροσυνοδών που πραγματοποιήθηκε μέσα στη χρονιά έδειξε αύξηση των ατυχημάτων των αεροσυνοδών κατά τη διάρκεια της πτήσης, εξαιτίας αυτών.

«Σχεδόν σε κάθε πτήση, οι επιβάτες θέλουν να μεταφέρουν χειραποσκευές που δε χωράνε στο αεροπλάνο. Μιλάμε πάντα για δέκα με είκοσι βαλίτσες παραπάνω» λέει ο Joseph Pascarella.

Ο εκπρόσωπος τύπου της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας των ΗΠΑ, Les Dorr Jr., δίνει τη δική του οπτική επί του θέματος, προσθέτοντας ότι «έχουμε υπ’ όψιν μας την αλλαγή στη συμπεριφορά των επιβατών εξαιτίας της επιβολής της χρέωσης των αποσκευών και εξετάζουμε το ενδεχόμενο της αναθεώρησης των επιτρεπτών ορίων βάρους στην καμπίνα και το χώρο αποσκευών του αεροσκάφους».

Η.Κ.
Πηγή: New York Times


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v