Χαμηλό κόστος, υψηλές... πτήσεις

Πριν από δέκα χρόνια η φράση ”φθηνά αεροπορικά εισιτήρια” ήταν σύντομο ανέκδοτο. Σήμερα είναι πραγματικότητα. Καθώς το επιβατικό κοινό αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι το αεροπλάνο είναι απλά ένα μεταφορικό μέσο, και όχι exclusive υπηρεσία, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος. Γνωρίστε τις, μέσα από τον οδηγό του in2life, και μάθετε πού μπορούν να σας πάνε και, βέβαια, με τι... κόστος -κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Χαμηλό κόστος, υψηλές... πτήσεις

της Ηρώς Κουνάδη

Θυμάμαι ακόμα μια εποχή, όχι και τόσο μακρινή, που ένα απλό αεροπορικό εισιτήριο μπορούσε να αγγίξει το μισό εκατομμύριο δραχμές, ήτοι περί τα 1500 ευρώ, χωρίς κανείς να εκπλαγεί –πόσο μάλλον να αναρωτηθεί προς τι το εξωφρενικό κόστος. Ευτυχώς για όλους μας –το επιβατικό κοινό, τις εταιρείες και τον κλάδο γενικότερα–κάποια στιγμή κάποια… φωτισμένα μυαλά αναρωτήθηκαν –και συνεχίζουν να αναρωτιούνται.

Και μπορεί εκείνη η εποχή να έχει παρέλθει, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων να έχουν μειωθεί αισθητά και κανείς να μη θυμάται τα τριήμερα ταξίδια με τραίνο μέχρι το Παρίσι που έκαναν όσοι δε διέθεταν τη μικρή περιουσία που απαιτούσε η τρίωρη πτήση, οι τιμές των ”συμβατικών” αεροπορικών εταιρειών, όμως, τουλάχιστον για όσους ταξιδεύουν –ή θα ήθελαν να ταξιδεύουν– πολύ συχνά, παραμένουν, αν όχι απαγορευτικές, τουλάχιστον μη δελεαστικές.

Γιατί ακόμη κι αν η δίωρη πτήση με έναν οποιονδήποτε εθνικό αερομεταφορέα κοστίζει κάτι λιγότερο από 500 ευρώ μετ’ επιστροφής, πόσο δελεαστική μπορεί να είναι αυτή η τιμή για κάποιον που θέλει να περάσει απλά ένα Σαββατοκύριακο, επί παραδείγματι, στη Ρώμη;

Ακόμη και οι προσφορές που πραγματοποιούνται όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες –οι οποίες, ωθούμενες από τον οξύτατο ανταγωνισμό που ασκούν οι ολοένα αυξανόμενες low cost αεροπορικές, μειώνουν το κόστος των εισιτηρίων τους– αποδεικνύονται συχνά ασύμφορες για το εν Ελλάδι επιβατικό κοινό που επιβαρύνεται με τους κατά τι αυξημένους φόρους του Ελ. Βενιζέλος, με αποτέλεσμα η προσφορά των ”299 ευρώ χωρίς τους φόρους αεροδρομίων” να μεταφράζεται σε ”σχεδόν 400 ευρώ με τους φόρους αεροδρομίων”.

Τη λύση σε προβλήματα όπως τα παραπάνω έρχονται να δώσουν οι 57 εταιρείες χαμηλού κόστους, περισσότερο γνωστές ως low cost airlines, που πετούν αυτή τη στιγμή από τη μία άκρη της Ευρώπης στην άλλη. Το concept είναι απλό: κλείνετε το εισιτήριο μέσω internet –όσο νωρίτερα τόσο το καλύτερο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποκλείεται να πετύχετε καλή τιμή ακόμη και την τελευταία στιγμή– παίρνετε έναν κωδικό τον οποίο δίνετε στο check-in του αεροδρομίου, παραλαμβάνετε την κάρτα επιβίβασης και πετάτε, χωρίς ιδιαίτερες ανέσεις και πολυτέλειες.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το φαγητό on board δεν περιλαμβάνεται στην τιμή του εισιτηρίου, ταινίες, video games και μουσική δεν παρέχονται στο αεροσκάφος και, αν δε βρίσκεστε δίπλα στο διάδρομο, δεν μπορείτε να απλώσετε τα πόδια σας όσο θα θέλατε. Αυτό το τελευταίο ”πρόβλημα” αντιμετωπίζεται σε κάποιες από τις low cost αεροπορικές με μια μικρή επιβάρυνση, της τάξεως των 10 ευρώ ανά επιβάτη, η οποία σας εξασφαλίζει το πολυπόθητο ”extra space” μπροστά από το κάθισμα –πράγμα που, κατά την ταπεινή μας άποψη, σε πτήσεις διάρκειας maximum τριών ωρών είναι μάλλον περιττό.

Για όσους, λοιπόν, διατίθενται να θυσιάσουν λίγη από την πολυτέλεια των exclusive πτήσεων, συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε τις χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες που πετούν από το Ελευθέριος Βενιζέλος και άλλα ελληνικά αεροδρόμια –οι οποίες αποτελούν, βέβαια, τη μειοψηφία στο σύνολο των low cost αεροπορικών την Ευρώπης, αλλά είναι, τουλάχιστον, μια καλή αρχή για την περαιτέρω ενσωμάτωση της αγοράς.

Η Easy Jet, η εταιρεία που καθιέρωσε τις πτήσεις χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, πετάει από την Αθήνα προς το Λονδίνο –στα αεροδρόμιο Gatwick και Luton– το Βερολίνο και το Μιλάνο. Αν και δεν είναι πια τόσο ”low cost” όσο ήταν κάποτε, ο έγκαιρος προγραμματισμός και οι προσφορές που γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα μπορούν να κάνουν θαύματα –της τάξεως των 60 ευρώ μετ’ επιστροφής για Βερολίνο. Η εταιρεία αναπτύσσεται ταχύτατα σε πολλούς διαφορετικούς κλάδους, με αποτέλεσμα να αποτελεί αυτή τη στιγμή μέρος ενός ευρύτερου ομίλου, που δραστηριοποιείται, μεταξύ άλλων, στις κρουαζιέρες (easyCruise), την ενοικίαση αυτοκινήτων και τις υπηρεσίες διαμονής (easyHotels).

Η άρτι αφιχθείσα στο Ελευθέριος Βενιζέλος Sky Europe πετάει προς τη Μπρατισλάβα, το Κόσιτσε της Σλοβακίας και τη Βουδαπέστη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και προς την Κρακοβία όλο το χρόνο. Διαθέτει, επίσης, ανταποκρίσεις με shuttle bus, οι τιμές των οποίων συμπεριλαμβάνονται στο αεροπορικό εισιτήριο, από τη Μπρατισλάβα στη Βιέννη και από τη Βουδαπέστη στο Ντέμπρετσεν της Ουγγαρίας,. Η σλοβάκικη εταιρεία, με έδρα την Μπρατισλάβα, είναι ένα από τα νεότερα μέλη της οικογένειας των ευρωπαϊκών low cost αεροπορικών. Αν επισκεφθείτε το site της αυτήν την περίοδο, θα έχετε την ευκαιρία να κλείσετε ένα από τα promotional εισιτήρια που διαθέτει και να πετάξετε από την Αθήνα στην Κρακοβία πληρώνοντας μόνο τους φόρους των αεροδρομίων.

Νέα άφιξη στην Αθήνα αποτελεί και η φιλανδική Blue1, που εκτελεί πτήσεις προς το Ελσίνκι και άλλες μεγάλες φιλανδικές πόλεις, όπως τα Rovaniemi, Tampere και Oulu. Οι τιμές της ξεκινούν από 39 ευρώ για απλή μετάβαση χωρίς τους φόρους, γεγονός που, στις περισσότερες περιπτώσεις μεταφράζεται σε σχεδόν 200 ευρώ σύνολο, καθιστώντας την μία από τις… ”ακριβότερες” low cost εταιρείες.

Η πολωνική WizzAir θα σας πάει από την Αθήνα στο Κατοβίτσε της Πολωνίας, 70 χιλιόμετρα από την Κρακοβία, με τιμές που ξεκινούν από 70 ευρώ, μαζί με τους φόρους, μετ’ επιστροφής. Και αν οι εναλλακτικοί προορισμοί δεν είναι η αδυναμία σας, από το Κατοβίτσε μπορείτε, στη συνέχεια, να πετάξετε για Βαρκελώνη, Κολωνία, Λονδίνο, Παρίσι, Στοκχόλμη ή Ρώμη. Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να κάνετε άπειρους συνδυασμούς, καθώς η WizzAir εξυπηρετεί τα περισσότερα αεροδρόμια της Ευρώπης. Bonus τα βαμμένα σε funky χρώματα ολοκαίνουρια airbus της και η λογική απόσταση μεταξύ των καθισμάτων που θα σας γλιτώσει από τις διαβόητες κράμπες.

Η βελγική Virgin Express –ναι, σωστά μαντέψατε: θυγατρική της Virgin Atlantic– συνδέει την Αθήνα με τις Βρυξέλλες, με πτήσεις που ξεκινούν από 100 ευρώ μετ’ επιστροφής. Με το ίδιο ”κόλπο” όπως στην περίπτωση της WizzAir, πηγαίνετε από τις Βρυξέλλες σε πολλές πόλεις της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας. Η επιρροή της… μαμάς εταιρείας γίνεται εμφανής στη δυνατότητα επιλογής αθίσματος, καθώς και στην προσφορά ”extra leg room”: προσθέτοντας 10 ευρώ στην αξία του εισιτηρίου, κλείνετε κάθισμα με 7.5 εκατοστά περισσότερο χώρο για stretching.

Το… γερμανικό γκρουπ, που περιλαμβάνει τη Germanwings, τη Hapag Fly, την DBA και την LTU καλύπτει όλη σχεδόν τη Γερμανία –Μόναχο, Φρανκφούρτη, Ντύσελτορφ, Κολωνία, Βερολίνο, Βόννη, για να αναφέρουμε μερικές μόνο πόλεις. Εκτός από την Αθήνα, η LTU εξυπηρετεί και πολλά άλλα ελληνικά αεροδρόμια, όπως αυτά της Κέρκυρας, του Ηρακλείου, της Ρόδου, της Σάμου και της Ζακύνθου, ενώ η DBA και η Germanwings πετάνε και από Θεσσαλονίκη.

Η δανέζικη Sterling, με έδρα την Κοπεγχάγη, αγόρασε πρόσφατα την έτερη σκανδιναβική low cost, Maersk-Air, και πραγματοποιεί πτήσεις από την Αθήνα και τα Χανιά προς την Κοπεγχάγη, τη Στοκχόλμη και το Όσλο, με τιμές που ξεκινούν από 150 ευρώ μετ’ επιστροφής, συμπεριλαμβανομένων των φόρων. Η σουηδική Flyme πετάει από τα αεροδρόμια των Χανίων και της Ρόδου προς το Γκέτεμποργκ της Σουηδίας.

Τέλος, η τσέχικη Smartwings συνδέει τη Θεσσαλονίκη, τη Ζάκυνθο, τα Χανιά και το Ηράκλειο της Κρήτης με την Πράγα (ανυπομονούμε να έρθει και στην Αθήνα), ενώ η Alpi Eagles, οι αρχικές τιμές της οποίας είναι πολύ φθηνές, αλλά αφού προστεθούν όλοι οι φόροι είναι σχετικά ασύμφορες, πετάει από την Αθήνα στη Βενετία.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v