Εξαιρετική ”όπερα της Πεντάρας” στο Βεάκη

”Κυρίες και κύριοι και θεατές κάθε εποχής! Καλώς ορίσατε και απόψε εδώ! Στο θέατρο!”. Μια εξαιρετική παράσταση της ”Όπερας της Πεντάρας” των Μπρεχτ και Βάιλ παρουσιάζεται στο θέατρο Βεάκη. Αρτια η σκηνοθεσία του Θ. Μαμουλίδη. Με τους πολύ καλούς Γ. Μπέζο και Τ. Τρύπη.
Εξαιρετική ”όπερα της Πεντάρας” στο Βεάκη

της Δώρας Μαλανδρινού

...και τα φώτα δυναμώνουν, η μουσική παίζει δυνατά και ο Κομπέρ αρχίζει να ξεναγεί τους θεατές στον εγκληματικό υπόκοσμο των προαστίων του Λονδίνου (στο Σόχο και το Γουαϊτσάπελ) και τις φτωχογειτονιές της Αγγλίας του 19ου αι.

Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, συμπληρώνοντας 16 χρόνια λειτουργίας, παρουσιάζει στο θέατρο Βεάκη την ”Όπερα της Πεντάρας” των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, σε μια υπερπαραγωγή υψηλών προδιαγραφών.

Έργο με σαφείς πολιτικές αιχμές, θίγει θέματα διαχρονικά όπως η διαφθορά, η συναλλαγή, η ροπή του ανθρώπου στην απληστία, η κυριαρχία του χρήματος.

Το σκηνικό, με σαφείς αναφορές στο καμπαρέ του Μεσοπολέμου, αποτελεί πεδίο εφαρμογής της θεωρίας του Μπρεχτ για την αποστασιοποίηση, αφού ο χώρος του λαϊκού μιούζικ χολ καταργεί την απόσταση ανάμεσα στον εκάστοτε πρωταγωνιστή και τον θεατή. Οι ηθοποιοί μονίμως διακωμωδούν την ψευδαίσθηση πως η πραγματικότητα κρύβεται στον φανταστικό κόσμο της σκηνής και πως είναι όντως τα πρόσωπα που υποδύονται.

Μέσα από τη συνεργασία του με τον Κουρτ Βάιλ το σατιρικό και μελοδραματικό τραγούδι έγινε ένα από τα βασικά νέα στοιχεία που εισήγαγε στο θέατρο. Όπως είχε πει ο ίδιος ο Μπρεχτ, πήρε ως πρότυπο τη γλώσσα του καμπαρέ της εποχής του γιατί εμπεριείχε το βασικό συστατικό του Gestus, τη δυνατότητα δηλαδή να αποδίδεται συγχρόνως η διάθεση και η χειρονομία.

Εξάλλου, η παρουσία του αφηγητή, ο οποίος βγαίνει από το φανταστικό κάδρο του έργου για να σχολιάσει τα δρώμενα, θυμίζει τον πολυλογά κονφερασιέ του καμπαρέ, με τον αδιάκοπο μονόλογό του γύρω από τη δράση του έργου και τα γεγονότα της επικαιρότητας. Η άμεση απήχηση που συνάντησε η ”Όπερα της Πεντάρας” είχε να κάνει αναμφίβολα με το γεγονός πως όλα τα επιμέρους στοιχεία της δομής του έργου προϋπήρχαν στο καλλιτεχνικό τοπίο του Βερολίνου.

Η ιστορία αρχίζει όταν ο Μακχίθ ο μαχαιροβγάλτης απάγει και παντρεύεται την κόρη του αντιπάλου του Τζόναθαμ Πίτσαμ. Ο Πίτσαμ θορυβημένος από αυτό το γάμο -πιο πολύ για κοινωνικούς παρά ηθικούς λόγους- αρχίζει έναν πόλεμο μέχρις εσχάτων εναντίον του Μακχίθ και της συμμορίας του, οι κινήσεις και ενέργειες του οποίου συνθέτουν την ”Όπερα της Πεντάρας”.

Ο Μακχίθ θα γλιτώσει παρά τρίχα την κρεμάλα και το έργο θα τελειώσει αισίως, με ένα φινάλε που αγγίζει τα όρια της παρωδίας.

Το έργο έκανε ντεμπούτο στη θεατρική σκηνή το 1928, δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι δεν είναι παρά η διασκευή της ”Όπερας του Ζητιάνου” του Τζον Γκέι. Ο Μπρεχτ ωστόσο διασκεύασε το επίπεδο και στεγνό πρωτότυπο αφαιρώντας τον ρεαλιστικό του χαρακτήρα (και αυτό το πέτυχε με το να τονίσει τον ρόλο του Μακχίθ σε βάρος του Πίτσαμ προσδίδοντάς του ένα γόητρο σχεδόν ρομαντικό) και ”έχτισε” μια μπαρόκ όπερα, όπου συνυπάρχουν ο διάλογος, η απαγγελία και το τραγούδι.

Δεύτερη σκηνοθετική απόπειρα για τον Θέμη Μουμουλίδη στο έργο (είχε παρουσιάσει μια άκρως λυρική παράσταση στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικού Θεάτρου στον Βόλο το 1998) και το αποτέλεσμα άρτιο και εξαιρετικό, υπηρετώντας πιστά την μπρεχτική αντίληψη για το θέατρο.

Πολύ όμορφα τα κοστούμια του Γιώργου Πάτσα, σπουδαίες και ατμοσφαιρικές οι χορογραφίες του Φωκά Ευαγγελινού, οι ηθοποιοί ένας κι ένας, ανταποκρίνονται πλήρως σε αυτό το εξαιρετικά δύσκολο θεατρικό είδος:

Γιάννης Μπέζος, Τάνια Τρύπη, Ταξιάρχης Χάνος, Άγγελος Μπούρα, αλλά και το σύνολο των ηθοποιών επιδεικνύουν άριστες φωνητικές και χορευτικές επιδόσεις και εδώ θα πρέπει να σημειωθεί η συμβολή της Νένης Ζάππα.

Η ταυτότητα της παράστασης

Μπ. Μπρεχτ - Κουρτ Βάιλ

”Η Όπερα της Πεντάρας”

Απόδοση - διασκευή και σκηνοθεσία: Θέμης Μουμουλίδης

Μετάφραση από τα γερμανικά: Λαμπρινή Παπά

Σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Πάτσας

Χορογραφία: Φωκάς Ευαγγελινός

Μουσική διδασκαλία: Νένη Ζάππα

Στους βασικούς ρόλους εμφανίζονται: Κομπέρ: Άγγελος Μπούρας, Μακχίθ: Γιάννης Μπέζος, Πόλλυ: Τάνια Τρύπη, Κύριος Πίτσαμ: Ταξιάρχης Χάνος, Κυρία Πίτσαμ: Θεοδώρα Σιάρκου, Μπράουν: Δημήτρης Βογιατζής.

Την παράσταση συνοδεύει ζωντανή εξαμελής ορχήστρα.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v