Ο Σίμος Κακάλας μιλά στο in2life

Λίγο πριν την Επίδαυρο, ο Σίμος Κακάλας μας μιλά για τον Ορέστη του και εξηγεί γιατί από μηχανής θεοί υπάρχουν μόνο στο θέατρο.
Ο Σίμος Κακάλας μιλά στο in2life
της Ιωάννας Μπλάτσου

Ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί τον «Ορέστη» του Ευριπίδη στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και μιλά στο In2Life για το τι σημαίνει να είσαι καλλιτέχνης εν καιρώ οικονομικής δυστοκίας, αν σκέφτεται να μείνει στην Ελλάδα ή να εργαστεί στο εξωτερικό και αν πιστεύει στους «από μηχανής θεούς».

Τον «Ορέστη» τον παρουσίασες πριν λίγους μήνες στη Θεσσαλονίκη. Θα δούμε την ίδια παράσταση στην Επίδαυρο ή την ξαναδουλεύεις;
Ενώ η παράσταση έγινε πριν από λίγους μήνες, νιώθω σαν να έγινε πριν χρόνια. Επιχειρούμε ένα ξεκαθάρισμα -και μια επιστροφή ταυτόχρονα- σε στοιχεία που αναδείχτηκαν μέσα από την αρχική μας σχέση με το πατάρι της περιοδείας και τις μάσκες, δύο βασικά εργαλεία της ομάδας τα τελευταία έντεκα χρόνια.

Πώς είναι να είσαι καλλιτέχνης - δημιουργός σε μια οικονομική συνθήκη χρεοκοπίας;
Εδώ χωράει πολλή συζήτηση, καθώς οι καλλιτέχνες –η πλειοψηφία δηλαδή– ποτέ δεν πέρασαν εύκολα και ούτε έκαναν αυτό που ήθελαν χωρίς δυσκολίες. Απλά τώρα, για μένα τουλάχιστον, τίθεται και το ζήτημα της απουσίας προοπτικής. Μοιάζει σίγουρα εξοντωτικό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα παραιτηθούμε.

Υπό τις παρούσες συνθήκες γενικευμένων «εκπτώσεων», τι υπερασπίζεσαι ως αδιαπραγμάτευτο σε σχέση με την τέχνη σου;
Δεν θα έπαυα ποτέ να αναζητώ τη συνειδητότητα των επιλογών, μια αναζήτηση που, έτσι και αλλιώς, δεν χρειάζεται πολλά για να υπάρξει.

Πολλοί συνομήλικοί σου φεύγουν στο εξωτερικό για να βρουν καλύτερες συνθήκες εργασίας. Εσύ γιατί παραμένεις εδώ;
Μου είναι αδύνατον να σκεφτώ μακριά από αυτή τη γλώσσα - ακόμα έχω πολύ δουλειά μαζί της.

Στο τέλος της ευριπίδειας τραγωδίας, ο από μηχανής θεός Απόλλωνας εμφανίζεται και η ηθική αρμονία του κόσμου αποκαθίσταται τρόπω τινά. Στην Ελλάδα του 2015, υπάρχουν σύγχρονοι «από μηχανής θεοί»;
Η λύση που πέφτει από τον ουρανό είναι σίγουρα δελεαστική, σε απαλλάσσει εντελώς από την ευθύνη των πράξεών σου. Ο Ευριπίδης, όμως, ξέρει καλά πως από μηχανής Θεοί υπάρχουν μόνο στο θέατρο. Σε αυτό το έργο λοιπόν, βάλλει και κατά της αντίληψης «έχει ο θεός». Ο Ορέστης λέει κάπου προς το τέλος: «Ίσως, ποιος ξέρει, κάτι ανέλπιστο να γίνει και σωθώ». Ο Ευριπίδης εδώ μας κλείνει το μάτι. Μοιάζει να μας λέει, «από το δίλλημα κρεμάλα ή μαχαίρι, μόνο ένας θεός μπορεί να σας σώσει». Μεταξύ μας τώρα, πιστεύετε ότι μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο;

INFO:
«Ορέστης» του Ευριπίδη, σε μετάφραση Γιάννη Τσαρούχη και σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα. Παίζουν: Δημήτρης Λάλος, Έλενα Μαυρίδου, Δήμητρα Κούζα, Μιχάλης Βαλάσογλου.
Παραστάσεις: 28-29/8, στις 21:00, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.
Προπώληση εισιτηρίων: Στην ιστοσελίδα www.greekfestival.gr, στο 210.3272000, στα εκδοτήρια του Ελληνικού Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39 -εντός στοάς Πεσμαζόγλου), στα βιβλιοπωλεία ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ και ΙΑΝΟΣ, στα καταστήματα PUBLIC και στα Reload Stores.
Τιμές εισιτηρίων: €30, €25, €15, €12, €10, €8, €5.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v