Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2021 είναι εδώ!

Με 80 διαφορετικές παραστάσεις από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου επιστρέφει για να γεμίσει τη ζωή μας τέχνη.
Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2021 είναι εδώ!
Στα ίδια μέρη θα ξαναβρεθούμε. Στις αυλές και τους ανοιχτούς χώρους της Πειραιώς 260, στο μεγαλειώδες τοπίο των δύο θεάτρων της Επιδαύρου, στις μαρμάρινες κερκίδες του Ηρωδείου, οι επόμενοι πέντε μήνες του 2021 θα είναι… ένα μεγάλο φωτεινό καλοκαίρι. Το έχουμε ανάγκη.

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ανακοίνωσε μόλις ένα από τα πιο ενδιαφέροντα, τα πιο γεμάτα, τα πιο πολυσυλλεκτικά προγράμματα στην ιστορία των 66 χρόνων του θεσμού. Και λογικό: Έπρεπε να βρεθεί χώρος για όλους. Για όλες τις σπουδαίες παραστάσεις που αναβλήθηκαν πέρυσι, αλλά και για όλες τις φρέσκιες φετινές ιδέες. Και βρέθηκε. Γι’ αυτό το Φεστιβάλ φέτος μεγαλώνει σε διάρκεια, και επεκτείνεται μέχρι τον Οκτώβρη, για να φιλοξενήσει το καλοκαίρι κατά κύριο λόγο τις ελληνικές παραγωγές και τον Σεπτέμβρη-Οκτώβρη τους ξένους προσκεκλημένους του.

Συνολικά, οι παραγωγές ξεπερνούν τις 80. Από αυτές οι ελληνικές είναι πάνω από 50, ενώ οι παραγωγές από το εξωτερικό είναι περίπου 30. Επιπλέον, το Φεστιβάλ επεκτείνει τις διεθνείς του συμπαραγωγές στον χώρο των παραστατικών τεχνών, παρουσιάζοντας φέτος 10 νέα έργα σε συνεργασία με κορυφαίους πολιτιστικούς οργανισμούς από τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Πολωνία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά. Ορισμένα από τα έργα αυτά είναι Ελλήνων δημιουργών τα οποία, μετά από την πρεμιέρα τους στην Αθήνα, θα φιλοξενηθούν ως συμπαραγωγές σε σκηνές του εξωτερικού.

Ιδού ορισμένα από τα highlights που έχουμε ήδη σημειώσει στην ατζέντα μας.

Στην Πειραιώς 260…

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης παρουσιάζει το Somewhere beyond the cherry trees, εμπνεόμενος από τον Βυσσινόκηπο του Τσέχοφ, ενώ ο Κωνσταντίνος Χατζής συνεχίζει την έρευνά του στο Αρχαίο Δράμα με το έργο Κλυταιμνήστρα, μουσική δωματίου για ένα όργανο, σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη. Με το Αρχαίο Δράμα, και συγκεκριμένα με τον Αίαντα του Σοφοκλή, καταπιάνεται και ο Σίμος Κακάλας στον Κήπο της Πειραιώς 260, ενώ ο συνθέτης Λευτέρης Βενιάδης γράφει μια Όπερα ποδοσφαίρου, με σκηνοθεσία της Σοφίας Σιμιτζή.

Η Σοφία Μαραθάκη σκηνοθετεί Το δάσος, μια παράσταση με οικολογική στόχευση, η νεαρή Κατερίνα Γιαννοπούλου προτείνει τη Χρονιά με τα 13 φεγγάρια, από την ομώνυμη ταινία του Φασμπίντερ, και ο Έκτορας Λυγίζος ερευνά μια αρχετυπική ιστορία γυναικείας εξέγερσης στο Σχολείο γυναικών του Μολιέρου.

Τέσσερις νέες παραγωγές εντάσσονται στο πλαίσιο του Κύκλου 1821, εστιάζοντας σε συγκρούσεις ενεργές από την εποχή της Επανάστασης έως σήμερα: Ο Ανέστης Αζάς σχολιάζει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις μέσα από την καυστική Δημοκρατία του Μπακλαβά. Ο νεαρός Παντελής Φλατσούσης στήνει μια εκρηκτική πασαρέλα με την παράσταση Εθνικό ντεφιλέ. Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου επιστρέφει στο Φεστιβάλ με την Εσμέ, ένα ξεχασμένο δραματικό ειδύλλιο του συγγραφέα της Γκόλφως, Σπυρίδωνα Περεσιάδη, σε σκηνοθεσία της ανερχόμενης Μαρίνας Βρόντη. Τέλος, στον κύκλο εντάσσεται η νέα δουλειά της χορογράφου Λενιώς Κακλέα, Age of Crime.

Στη Μουσική, ο νεαρός δεξιοτέχνης του τζαζ πιάνου Γιάννης Παπαδόπουλος παρουσιάζει το νέο του έργο Fourth Stream Music, για τζαζ πιάνο τρίο και κλασικό κουαρτέτο εγχόρδων, ενώ οι ομάδες SUM και Latinitas Nostra θα μας προσφέρουν ένα μοναδικό πάντρεμα μπαρόκ μουσικής, αργαλειών ζακάρ και ηλεκτρονικού υπολογιστή, σε μια απρόσμενη συναυλία-περφόρμανς.

Στα Εικαστικά της Πειραιώς 260 το Φεστιβάλ έχει τη χαρά να παρουσιάσει την εγκατάσταση The Feel.Backstage του Τάσου Βρεττού, που αποτυπώνει την εμπειρία του underground clubbing στην Αθήνα από το 2005 και εξής, ερευνώντας το αθέατο κομμάτι της BDSM σκηνής και του ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμού.

Στην Επίδαυρο…

Το πρόγραμμα είναι ένα από τα πλουσιότερα στην Ιστορία του Φεστιβάλ, με δέκα παραστάσεις να παίζονται όπως και πέρυσι για τρεις μέρες η καθεμία (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή) από τον Ιούνιο ως τα τέλη Αυγούστου.

Παγκόσμια πρεμιέρα θα κάνει ο αγαπημένος του ελληνικού κοινού, Γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Όστερμαϊερ με τον θίασο της Σάουμπυνε, που ασχολείται για πρώτη φορά με το Αρχαίο Δράμα. Όχημά του ο Οιδίποδας Τύραννος, που αποτελεί την αφετηρία ενός νέου έργου της συγγραφέα Maja Zade, η οποία μεταφέρει τον μύθο στο σήμερα – με τίτλο ödipus/οιδίποδας.

Το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει επίσης το σχεδόν άγνωστο σατυρικό δράμα του Σοφοκλή Ιχνευταί, σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού. Επίσης, η Αργυρώ Χιώτη κάνει την πρώτη της σκηνοθεσία στην Επίδαυρο με τους σπαρταριστούς Βατράχους του Αριστοφάνη, σε νέα μετάφραση του ποιητή Νίκου Παναγιωτόπουλου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, ακόμα, τις Βάκχες, σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, τις παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου με σκηνοθεσίες του Γιάννη Μόσχου και του Κωνσταντίνου Ρήγου, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας με σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, καθώς και συνεργασίες με σκηνοθέτες όλων των γενεών, όπως ο Γιάννης Κακλέας, ο Άρης Μπινιάρης και ο Γιώργος Νανούρης –που επίσης κατεβαίνει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο.

Στη Μικρή Επίδαυρο…

Θα δούμε για πρώτη φορά παραστάσεις ως το τέλος Αυγούστου. Το πρόγραμμα κρύβει εκπλήξεις όπως ο πολλά υποσχόμενος κύκλος Contemporary Ancients, που περιλαμβάνει την ανάθεση συγγραφής νέων έργων, εμπνευσμένων από το αρχαίο δράμα, σε Νεοέλληνες συγγραφείς, ειδικά για το ανέβασμά τους στη Μικρή Επίδαυρο.

Τέσσερις συγγραφείς εντελώς διαφορετικού ύφους, δύο άντρες και δύο γυναίκες, γράφουν από ένα σύγχρονο έργο που συνομιλεί με μια αρχαία τραγωδία: Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, με αφετηρία τις Τραχίνιες του Σοφοκλή,·γράφει το έργο του Τα σπίτι με τα φίδια, που σκηνοθετεί η Ελένη Σκότη· ο Γιάννης Μαυριτσάκης, με αφετηρία τις Βάκχες του Ευριπίδη γράφει την Κρεουργία, που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας· η Αμάντα Μιχαλοπούλου, με αφετηρία τον Ιππόλυτο, το έργο Η Φαίδρα καίγεται, που σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός, και η Αλεξάνδρα Κ*, με αφετηρία τη Μήδεια του Ευριπίδη, το γάλα, αίμα, που σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας.

Τα έργα αυτά θα εκδοθούν στο πλαίσιο μιας ενιαίας θεατρικής σειράς βιβλίων που εγκαινιάζεται, και θα κυκλοφορήσουν στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα. Έτσι το Φεστιβάλ ανοίγεται πια και στον εκδοτικό χώρο.

Οι αναθέσεις όμως δεν περιορίζονται στο Θέατρο. Επεκτείνονται στον Χορό, με το νέο έργο του Ευριπίδη Λασκαρίδη αλλά και στα Εικαστικά, αφού ειδικά για τη Μικρή Επίδαυρο η Αιμιλία Παπαφιλίππου εμπνέεται και δημιουργεί ένα νέο έργο, συνεχίζοντας την έρευνα στην αναπάντεχη κατοίκηση των αρχαίων μνημείων, που ξεκίνησε πέρσι.

Δεν ξεχνάμε, όμως, και τη Μουσική. Δύο μοναδικές βραδιές μας περιμένουν στο μικρό θεατράκι. Δύο αναπάντεχα παντρέματα. Ο Πέτρος Κλαμπάνης συναντά τον Πετρολούκα Χαλκιά, σε μια ειδική συναυλία όπου η τζαζ συναντά την παραδοσιακή ελληνική μουσική, ενώ ο Γαλλο-Ιρανός πολυοργανίστας Keyvan Chemirani και το συγκρότημά του συναντούν τη λύρα του δεξιοτέχνη Σωκράτη Σινόπουλου.

Στο Ηρώδειο…

Σταθερές παραμένουν οι συνεργασίες με την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η οποία θα εμφανιστεί υπό την μπαγκέτα του καινούργιου της καλλιτεχνικού διευθυντή, Λουκά Καρυτινού, και με τον Ντανιίλ Τρίφονοφ στο πιάνο. Επίσης, η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ θα εμφανιστεί με τον νέο της διευθυντή Γιώργο Πέτρου.

Επιπλέον, νέοι άξονες πλουτίζουν τον σχεδιασμό μας και δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα χωρίς περιορισμούς. Το ελληνικό ρεπερτόριο, έχει πολλά: ένα αφιέρωμα στη θρυλική Λιλιπούπολη, την Ελευθερία Αρβανιτάκη σε μια σημαντική σύμπραξη με την Καμεράτα, σε έργα Παπαδημητρίου – Ξυδάκη, συνάντηση του Παύλου Παυλίδη με τον The Boy και συνάντηση της Λένας Πλάτωνος με τη Nalyssa Green, συναυλία του δυναμικού, νεανικού El Sistema Greece με τον μουσικό παραγωγό Blend Mishkin, τον μαέστρο Βύρωνα Φιδετζή με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, αλλά και πολλές εκπλήξεις, όπως οι εμφανίσεις του Brian Eno και του Max Cooper.

Κάντε κλικ παρακάτω, στα σχετικά έγγραφα, για να κατεβάσετε το pdf με ολόκληρο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2021.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v