Ακούμε: Σταμάτη Κραουνάκη "Χορικά"

22 μελοποιημένα χορικά της αρχαιοελληνικής τραγωδίας με δυνατές ενορχηστρώσεις από Κραουνάκη, Λειβαδά κ.α. και ερμηνευμένα ως επί το πλείστον από τα μέλη της ομάδας Σπείρα-Σπείρα, σε ένα ψυχαγωγικό -αλλά και διδακτικό- cd που θα συζητηθεί.
Ακούμε: Σταμάτη Κραουνάκη Χορικά
της Φιλουμένας Ζλατάνου

«Αιωνίως θητεύω στο κάλλος». Αυτή η φράση μπορεί να χαρακτηρίσει απόλυτα το CD που κυκλοφόρησε από τη Γραμματεία Νέα Γενιάς. Και πριν προλάβει κάποιος να βαρυγκωμήσει για το ίσως βαρετό περιεχόμενο, μην προτρέχει ζητώ. Διότι δεν πρόκειται για ένα απλό εκπαιδευτικό σιντί που θα μοιραστεί στα σχολεία και θα πωληθεί στα δισκοπωλεία. Ακόμη και ο λόγος, η αφορμή καλύτερα της δημιουργίας του κρύβει κάτι το διαφορετικό.

Η προτροπή του Κώστα Γεωργουσόπουλου προς τον Σταμάτη Κραουνάκη και τη Σπείρα Σπείρα να μελετήσουν τα κείμενα, μια νύχτα στο Παλιό Πανεπιστήμιο στην Πλάκα, οδήγησε σε μια ευτυχή περιπέτεια δύο χρόνων περίπου με σεμινάρια και επεξεργασία, μελοποίηση και ερμηνεία χορικών από αρχαίες τραγωδίες. Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης μπήκαν στο μικροσκόπιο από τον Κραουνάκη, τα μέλη της Σπείρας Σπείρα και συμμετεχόντων σε δίχρονα σεμινάρια επεξεργασίας αρχαίου δράματος και συνθέτες που κάλεσε Σταμάτης.

Όλο αυτό οδήγησε στη δημιουργία της παράστασης «Χορικά» που παρουσιάστηκε δοκιμαστικά 6 βράδια στην Αθηναΐδα, τον Ιούνιο του 2005 με καλεσμένους πρέσβεις και έπειτα ανέβηκε στη Μικρή Επίδαυρο και στο Αίθριο Μουσών Μεγάρου Μουσικής Αθηνών τον Ιούλιο και Σεπτέμβριου του 2006 αντίστοιχα.

Χορικά μελοποιημένα και διανθισμένα με δυνατές ενορχηστρώσεις που έχουν ως αποτέλεσμα να τα σιγομουρμουράς ή και να τα τραγουδάς όταν τα ακούς. Επίτευγμα σημαντικό καθώς στην εποχή μας, οι ακροατές δεν εφιστούν την προσοχή τους σε κάτι απλά λυρικό που δεν τους κινεί το ενδιαφέρον. Αυτή η δουλειά μπορεί να πετύχει το σκοπό της και να ψυχαγωγηθούν και να διδαχθούν τα παιδιά και να το προσθέσουν με ευχαρίστηση στη δισκοθήκη τους και, γιατί όχι; να ενδιαφερθούν να διαβάσουν περισσότερο αρχαία κείμενα. Μία τέτοια δουλειά σίγουρα θα έκανε ευχάριστο το μάθημα των αρχαίων, που για αρκετούς, δεν ήταν πολύ ενδιαφέρον. Αλλά όχι μόνο τα παιδιά στα σχολεία αλλά και των μεγαλύτερων το ενδιαφέρον θα κερδίσει, καθώς πρόκειται για πολύ προσεγμένη δουλειά.

22 χορικά, εν ολίγοις, μελοποιημένα από το Σταμάτη Κραουνάκη, τον Κώστα Λειβαδά, τον Χρίστο Θεοδώρου, τον Νίκο Κολλάρο, τον Γιάννη Χριστοδουλόπουλο, την Ευανθία Ρεμπούτσικα, τον Παναγιώτη Καλαντζόπουλο, τον Νίκο Ασλάνη και τον Στέφανο Κόκκαλη και ερμηνευμένα από τα μέλη της Σπείρα Σπείρα Ρίτα Αντωνοπούλου, Ελεάνα Καραντινού, Στέλιο Καρπαθάκη, Πελαγία Μουρούζη, Βικτωρία Ταγκούλη, Χρήστο Μουστάκα, Γιώργο Στιβανάκη, Ηρώ Σαϊα, Παρθένα Χοροζίδου και τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια των Χορικών, Αγγελική Δέλλα, Αθηνά Δημητρακοπούλου, Δημήτρη Ερατεινό, Άρη Καραπαναγιώτη, Δημήτρη Κλείδα, Ιφιγένεια Κορολόγου, Σοφία Πετρίδου, Δάφνη Λέμπερου, Εύη Φώτου, τους τραγουδιστές Αργυρώ Καπαρού και Βασίλη Μοσχονά και τους μουσικούς Χρίστο Θεοδώρου, Γιάννη Χριστοδουλόπουλο, Νίκο Ασλάνη, Δημήτρη Τσάκα και Στέφανο Λογοθέτη.

Στη συνέντευξη τύπου παρουσίασης του σιντί παρευρέθησαν και αρκετοί άνθρωποι του καλλιτεχνικού χώρου, όπως ο Γιώργος Αρμένης, του πολιτικού και των γραμμάτων, ενώ μίλησαν ο Σταμάτης Κραουνάκης, Κώστας Γεωργουσόπουλος και η πρώην Γραμματέας Νέας Γενιάς Βάσω Κόλλια. Ακολούθησε παρουσίαση μέρους της παράστασης των Χορικών. Όπως έχει πει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος «τα χορικά θεμελιώδες δομικό στοιχείο της τραγωδίας και της κωμωδίας μεταφέρουν μέσα στο δράμα το λυρισμό, δηλαδή την υπέρτατη συναισθηματική φόρτιση της λέξης με όχημα το μέλος. Όταν τα πάθη των τραγικών ηρώων φτάνουν στα όρια τους ο χορός, η συλλογική μνήμη, παρεμβαίνει για να παρηγορήσει, να γλυκάνει, να μετατρέψει τον πόνο σε μελωδία. Να εντάξει, δηλαδή, τα πάθη στους νόμους της μουσικής.»
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v