Art Athina: Η μεγάλη γιορτή της τέχνης είναι ξανά εδώ

Μετρημένη και απαλλαγμένη από υπερβολές, η αθηναϊκή γιορτή της τέχνης είναι και πάλι εδώ, μετά από έναν χρόνο απουσίας. Πήγαμε και μεταφέρουμε εντυπώσεις.
Art Athina: Η μεγάλη γιορτή της τέχνης είναι ξανά εδώ
του Γιάννη Ασδραχά 

Το 1993 σακιά από τσιμέντο που δημιουργούσαν ορθογώνιο τυλιγμένα με συνεχόμενες ελληνικές σημαίες βρισκόταν στον εξωτερικό χώρο του Εκθεσιακού Κέντρου της Κηφισιάς. Ήταν έργο του Βλάση Κανιάρη με τίτλο «Εις Δόξαν», το πρώτο έργο που καλωσόριζε τον επισκέπτη στην πρώτη «Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης», την γνωστή σήμερα ως «Αrt Athina». Η φουάρ προέκυψε από τον τοκετό του «Πανελλήνιου Σύνδεσμου Αιθουσών Τέχνης» (ΠΣΑΤ) στο να δημιουργηθεί ένας θεσμός με μακροπρόθεσμους στόχους πολυεπίπεδος για την ανάδειξη της ελληνικής τέχνης εντός και εκτός των συνόρων.

Είκοσι χρόνια μετά, το τσιμέντο με το οποίο υπαινισσόταν ο Βλάσσης Κανιάρης την μεταπολεμική μανία του Έλληνα να χτίσει σε αστικά οικόπεδα, σε δάση και αιγιαλούς, σώθηκε. Και ό,τι χτίστηκε με αυτό μετριέται πόντο - πόντο για να προκύψουν από κάποια φορολογική εξίσωση νέες εισφορές στο χρεοκοπημένο κράτος. Όμως, ό,τι έχτισε στο εικαστικό τοπίο η “Art Athina” αντέχει παρότι δεν πραγματοποιήθηκε, για λόγους που στην εποχή μας δεν χρειάζονται εξηγήσεις, πέρυσι. Αυτός ο χρόνος απουσίας της φουάρ λειτούργησε όπως η αγρανάπαυση έτσι ώστε να βρει η «Art Athina» τη θέση της στην καμπύλη που σχημάτισε τα τελευταία χρόνια ο δείκτης ευημερίας στην Ελλάδα. Από τον οποίο σε κάθε περίπτωση επηρεάζεται.

Από χθες η μεγάλη ελληνική φουάρ βρίσκεται ξανά κοντά μας μετρημένη και απαλλαγμένη από υπερβολές. “Επανερχόμαστε με τις σκέψεις και τις ιδέες μας. Με πολύτιμους συνεργάτες σε ένα πρόγραμμα πολυσυλλεκτικό” είπε χθες η Γιάννα Γραμματοπούλου πρόεδρος του ΠΣΑΤ και μας τους σύστησε. Επικεφαλής της διοργανώτριας εταιρείας είναι ο Αλέξης Κανιάρης όπου με την συνδρομή του η 18η διοργάνωση ανοίγει μία νέα περίοδο στο θεσμό. Επίσης η Άρτεμις Ποταμιάνου και η Μαρίνα Φωκίδη που συντόνισαν και επιμελήθηκαν το παράλληλα πρόγραμμα, συνενώνοντας δημιουργικές δυνάμεις από όλο τον κόσμο. Όπως ξεκαθάρισε η Γιάννα Γραμματοπούλου ο πυρήνας αυτής της έκθεσης ήταν και είναι οι ελληνικές αίθουσες τέχνης που στηρίζουν τον θεσμό με την αδιάκοπη συμμετοχή τους. Ενώ το σπουδαιότερο επίτευγμα είναι η «εμπιστοσύνη του ελληνικού κοινού, η αγάπη και ο ενθουσιασμός με τα όποια έχει αγκαλιάσει τον θεσμό».

Αισθητή χαρακτήρισε την απουσία της Art Athina πέρυσι, ο Αλέξης Κανιάρης ο οποίος δραστηριοποιείται στην διοργάνωση εκθέσεων εδώ και μία εικοσαετία. Ο προγραμματισμός της έκθεσης όπως πρόσθεσε «μας δυσκόλεψε επειδή είναι δύσκολη λέξη ο προγραμματισμός στην εποχή μας. Για παράδειγμα συνεργαζόμαστε με ένα τεχνικό και την επομένη έχει κλείσει την εταιρεία του». Όμως συνολικά η προσπάθεια «μας έδωσε θάρρος για μία διοργάνωση μεγαλύτερη και να ανταποκρίνεται στα μηνύματα ων καιρών». Όσο για την τάση της αγοράς, όπως πρόσθεσε ο Αλέξης Κανιάρης, δεν μπορεί να πει κάποιος με σιγουριά τι ισχύει. Μία διαπίστωσή του είναι ότι σήμερα οι συλλέκτες «δεν αγοράζουν αμέσως αυτό που τους αρέσει, αλλά το επεξεργάζονται για μέρες». Όμως όπως προσθέτει «οι εκθέσεις δεν γίνονται για να πουλήσουν. Αν προκύπτουν πωλήσεις είναι ζητούμενο και όχι σκοπός». Επίσης μέλημα της φετινής «Art Athina» είναι η εκπαίδευση μίας νέας γενιά συλλεκτών μέσω της νέας δραστηριότητας «Kids Lab».

Στους διαδρόμους της έκθεσης

Κυψέλες μελισσιού θυμίζει η θέα από το επίπεδο του πρώτου ορόφου στο επίπεδο του γηπέδου εκεί που βρίσκεται η καρδιά της έκθεσης. Ο επισκέπτης μέχρι να φτάσει στο επίπεδο που οι ελληνικές και ξένες γκαλερί παρουσιάζουν το εικαστικό «υλικό», την καρδιά της έκθεσης, συναντά το «Kids Lab» όπου μέσω ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων ενεργοποιείται η εικαστικής συνείδηση των παιδιών μέσα από ένα δημιουργικό παιχνίδι σε επιμέλεια της Χάρριετ Μητράκου-Γυπαράκη.

Μερικά βήματα μακριά ο επισκέπτης ανακαλύπτει την ομαδική έκθεση «Paradise Lost» σε επιμέλεια Άρτεμις Ποταμιάνου που φιλοδοξεί να παρουσιάσει μια εικόνα της τρέχουσας ελληνικής και διεθνούς εικαστικής παραγωγής, τις ανησυχίες των εικαστικών, την ποικιλία των εκφραστικών μέσων αλλά να δημιουργηθεί και ένας γόνιμος διάλογος. Όπως σημειώνεται, με βασική θεματική έμπνευση τη Θεία Κωμωδία του Δάντη, δημιουργεί έναν λαβύρινθο όπου ο θεατής καλείται να βιώσει ένα ταξίδι εμπειρίας διανύοντας τη διαδρομή από την κόλαση στο καθαρτήριο και τον παράδεισο. Συμμετέχουν καλλιτέχνες νεότερης κυρίως ηλικίας ή καλλιτεχνικής γενιάς, από τις συμμετέχουσες στο βασικό πρόγραμμα γκαλερί.

Στο πάνω επίπεδο βρίσκονται και οι χώροι του «Platform Project @ Art-Athina» σε συντονισμό και οργάνωση της Άρτεμις Ποταμιάνου. Πρόκειται για μία απόπειρα χαρτογράφησης της παγκόσμιας ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής. Σαράντα πέντε καλλιτεχνικές ομάδες - κολεκτίβες και μη κερδοσκοπικοί χώροι τέχνης από 17 χώρες και 550 καλλιτέχνες στήνουν στο 12 τ.μ. περίπτερο που τους αναλογεί από μία site specific εγκατάσταση.

Οι πλατφόρμες που συμμετέχουν είναι: 1646, Ολλανδία, AAR, platform for critical artistic research, Γερμανία, ARTIA GALLERY, Ελλάδα, Binary Art Group, Κύπρος, DaDa Da Academy, Αυστρία & Ελλάδα, Daily Lazy Projects, Ελλάδα, DEREE –SFPA, Ελλάδα, Διεθνής Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Θεσσαλονίκης, Ελλάδα, Duplex100m2, Βοσνία Ερζεγοβίνη, ΕΝ-ΦΛΩ, Ελλάδα, Filopappou Group, Ελλάδα, Grimmuseum gUG, Γερμανία, Hollow Airport Museum, Ελλάδα, Hydra School Projects, Ελλάδα, Ίδρυμα Μάργαρη / les yper yper, Ελλάδα, INDOORS PLUS, Ελλάδα, Kalos&Klio (artist collaborative duo), Ελλάδα, KANGAROOCOURT, Ελλάδα, KC Grad, Σερβία, La Galerie du Nouvel Ontario, Καναδάς, LO AND BEHOLD, Ελλάδα. LUBOMIROV-EASTON, Μ. Βρετανία, MANTOVA EYES, Ιταλία, Microwesten, Γερμανία, Milkshake Agency, Ελβετία, Museum of Forgetting, Σουηδία, OFIS & Perimeter, Ρωσία, Openshowstudio, Ελλάδα, Ορίζοντας Γεγονότων, Ελλάδα, OUT OF THE BOX INTERMEDIA, Μ. Βρετανία, Parabola, Σουηδία, ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ, Ελλάδα, PROVO PRINCIPLES, Ελλάδα, Rajataide association / Gallery Rajatila, Φινλανδία, Salon de Vortex, Ελλάδα, SKOUZE3, Ελλάδα, Stacion – Center for Contemporary Art Prishtina, Κόσοβο, State of Concept, Ελλάδα, Stigma Lab, Ελλάδα, STUDIOvisits, Γερμανία, “The Grey Cube” Platform, Ελλάδα, T H E M { } E S U M, Γερμανία, The Blue Oyster Art Project Space, Νέα Ζηλανδία, The I-Node of the Planetary Collegium, Ελλάδα, Transient Projects To People, Γαλλία.

Επίσης ο επισκέπτης θα ενημερωθεί για την δράση πολιτιστικών φορέων και ΜΜΕ που δραστηριοποιούνται στον εικαστικό χώρο συνθέτοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα της σύγχρονης καλλιτεχνικής σκηνής.

Στον κεντρικό χώρο 45 γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν τους συνεργαζόμενους καλλιτέχνες, με μεγάλο ποσοστό των εικαστικών να εκπροσωπεί νεότερη γενιά. Πρόκειται για τις: a.antonopoulou.art (Αθήνα), Α.Δ. (Αθήνα), Αγκάθι-Καρτάλος (Αθήνα), alma contemporary art gallery (Τρίκαλα), Alpha Gallery (Λευκωσία, Κύπρος), Anna Pappas Gallery (Μελβούρνη, Αυστραλία), Αργώ (Αθήνα), Art Zone 42 (Αθήνα), ARTcore | contemporary art project (Μπάρι, Ιταλία), Artis Causa (Θεσσαλονίκη), Artower Agora (Αθήνα), Αστρολάβος (Αθήνα), Athens House of Photography (Αθήνα), CAN Christina Androulidaki gallery (Αθήνα), cheapart (Αθήνα), Donopoulos (Θεσσαλονίκη), έκφραση – γιαννα γραμματοπουλου (Αθήνα), Ελένη Κορωναίου (Αθήνα), Elika (Αθήνα), Françoise Heitsch (Μόναχο, Γερμανία), Galeri Binyil (Κωνσταντινούπολη, Τουρκία), Galerie Laureen Thomas (Cagnes sur Mer, Γαλλία), Γκαλερί της Έρσης (Αθήνα), Εικαστικός Κύκλος (Αθήνα), Ζήνα Αθανασιάδου (Θεσσαλονίκη), Joey Ramone (Ρότερνταμ, Ολλανδία), Kalfayan (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), Καπλανών 5 (Αθήνα), Καππάτος (Αθήνα), Λόλα Νικολάου (Θεσσαλονίκη), Μέδουσα (Αθήνα), Mihalarias Art (Αθήνα), Mirko Mayer (Κολωνία, Γερμανία), Mulier Mulier (Κνόκε-Ζότε, Βέλγιο), Παπατζίκου (Βέροια), Penindalinena (Λεμεσός, Κύπρος), Περιτεχνών (Αθήνα), Ρεβέκκα Καμχή (Αθήνα), Σκουφά (Αθήνα), Τεχνοχώρος (Αθήνα), The Breeder (Αθήνα), Titanium Yiayiannos (Αθήνα), Tsatsis Projects / Artforum (Θεσσαλονίκη), Ufofabrik Contemporary Art Gallery (Μοένα, Ιταλία), Vamiali’s gallery (Αθήνα).

Στο κάτω επίπεδο σε επιμέλεια Μαρίνας Φωκίδη παρουσιάζεται η ομαδική έκθεση με τίτλο «Οpen Form». Στο πλαίσιο της, διεθνώς αναγνωρισμένες γκαλερί του εξωτερικού παρουσιάζουν ένα έργο ή μια ενότητα. Συμμετέχουν σημαντικοί καλλιτέχνες της σύγχρονης εικαστικής σκηνής, όπως ο Jurgen Teller, ο James Franco, ο Jeremy Deller, ο Nedko Solakov, ο Yael Bartana, η Yehudit Sasportas, ο Adrian Paci και πολλοί άλλοι.

Παράλληλες εκδηλώσεις

Η Art Athina 2013 αποτίει φόρο τιμής στην γκαλερί «Δεσμός» την Κυριακή (13:00 – 14:00). Ο Μάνος Στεφανίδης θα παρουσιάσει μέσα από ντοκουμέντα και εικόνες το πανόραμα του Δεσμού επισημαίνοντας την έλλειψή του σήμερα σε μία εποχή που η αγορά και το αγοραίο πνεύμα κυριαρχούν. Επίσης ο εικαστικός Δημήτρης Αληθεινός, ιστορικό μέλος της οικογένειας του Δεσμού, θα συμμετάσχει με μία παρέμβαση-έκπληξη.

Στο πλαίσιο των «Symposia @ Art-Athina» (σε συντονισμό και οργάνωση της Μαρίνας Φωκίδη) διεθνείς επιμελητές και κριτικοί τέχνης, οι περισσότεροι από τους οποίους παρουσιάζουν τη δουλειά τους για πρώτη φορά στην Ελλάδα, θα συζητήσουν με το κοινό τη μεθοδολογία και τις προκλήσεις του επαγγέλματός τους στη σύγχρονη πραγματικότητα - το “αντικείμενο” της σύγχρονης επιμέλειας εκθέσεων, τις διαφορετικές, καινούριες συνθήκες μέσα στις οποίες καλούνται να δουλέψουν, εστιάζοντας στις Μπιενάλε και τα «μουσεία» του σήμερα.

Η λίστα ομιλητών περιλαμβάνει τους: Chiara Bertola (Επιμελήτρια Σύγχρονης Τέχνης στο Querini Stampalia, Βενετία και στο Furla Prize, Μπολόνια, Ιταλία), Kimberly Bradley (freelance δημοσιογράφος στα Μonocle, Art Review, Art Agenda , NY Times κ.ά.), Florence Derieux (Διευθύντρια του FRAC Champagne-Ardenne, Ρεμς, Γαλλία), Galit Eilat (Ερευνήτρια Επιμελήτρια στο Van Abbemuseum, Άιντχοβεν, Ολλανδία και Πρόεδρος της Akademie der Kunste der Welt, Κολωνία, Γερμανία), Juan A. Gaitán (Επιμελητής της Μπιενάλε του Βερολίνου 2014), Jens Maier-Rothe (Συνιδρυτής και Διευθυντής του Beirut, Κάιρο, Αίγυπτος), Ricardo Nicolau (Αναπληρωτής Διευθυντής του Μουσείου Serralves, Πόρτο, Πορτογαλία), Filipa Ramos (Κριτικός τέχνης με έδρα το Λονδίνο και το Μιλάνο), Alya Sebti (Καλλιτεχνική Διευθύντρια της 5ης Μπιενάλε του Μαρακές), Marieke van Hal (Ιδρύτρια Διευθύντρια του Biennial Foundation), Kaelen Wilson-Goldie (Συγγραφέας και κριτικός με έδρα τη Βηρυτό, Λίβανος) και Adnan Yildiz (Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Künstlerhaus Stuttgart, Στουτγάρδη, Γερμανία).

Το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης επιμελήθηκε ένα αφιέρωμα (βίντεο) για τον Ορέστη Δουμάνη (1929-2013) ο οποίος από το 1967 μέχρι σήμερα μέσα από τις εκδόσεις «Αρχιτεκτονικά Θέματα» και «Θέματα Χώρου+Τεχνών» στήριξε με ζωντάνια και δυναμική τη νεότερη ελληνική αρχιτεκτονική, καθώς επίσης και το έργο σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.

Η «Art-Athina» έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τα έτη 2013, 2014. Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων. Την διοργάνωση συνυπογράφουν ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης, με την εταιρεία EuroΜare.

Info
18η “Art Athina”
Κλειστό Π. Φαλήρου (TaeKwonDo), Ολυμπιακά Ακίνητα, Μωραϊτίνη 2, Π. Φάληρο
Έως τις 19 Μαίου.
Ώρες λειτουργίας: Σάββατο και Κυριακή 12:00 – 21:00


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v