Πώς να διαλέξεις τι να (πρωτο)δεις στο θέατρο

Έχεις πελαγώσει μέσα στον κυκεώνα των 1.657 παραστάσεων της Αθήνας; Μην στεναχωριέσαι και μην απελπίζεσαι. Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε.

Πώς να διαλέξεις τι να (πρωτο)δεις στο θέατρο

Το ξέρουμε, δεν είναι εύκολο. Οι ανακοινώσεις των νέων παραστάσεων ξεκινούν ήδη από το καλοκαίρι, οι επαναλήψεις των περσινών που έχασες και-πρέπει-οπωσδήποτε-να-δεις έχουν σηκώσει αυλαία εδώ και ένα μήνα, και τα απανωτά sold out που δημιουργούν το γνωστό θεατρικό fomo δεν βοηθούν.

Ακόμα και όλα τα λεφτά του κόσμου να κέρδιζες στο Τζακπότ του Τζόκερ, και να τα έκανες όλα θεατρικά εισιτήρια, πάλι πρόβλημα θα είχες: Δεν θα σου έφταναν οι μέρες του χρόνου για να δεις όλες τις παραστάσεις που ανεβαίνουν στην Αθήνα. Αυτό το τελευταίο βοηθά πολύ να το πάρεις απόφαση, πως όσο σοφά κι αν επιλέξεις, πάντα κάτι θα σου ξεφεύγει. Και τα όσα ακολουθούν, θα βοηθήσουν να επιλέξεις όσο πιο σοφά γίνεται.

Πρώτα απ’ όλα: Διάβασε

Οτιδήποτε πέφτει (ας μην κρυβόμαστε, φέρνει ο αλγόριθμος) στην αντίληψή σου: Κριτικές, περιγραφές, συνεντεύξεις, τη θεατρική μας στήλη, τα δελτία τύπου που συνοδεύουν τις ανακοινώσεις των παραστάσεων ή που ανεβαίνουν στις σελίδες της προπώλησής τους. Μην μένεις στην υπόθεση, δεν είναι αυτό που μετρά τόσο πολύ στο θέατρο, μπορεί ένα παντελώς αδιάφορο κείμενο να απογειωθεί από τον κατάλληλο σκηνοθέτη, και το ανάποδο, ένα συναρπαστικό κείμενο να σου φανεί βαρετό επειδή του συνέβη αυτό που λέμε «να μην περνάει στην πλατεία». Πράγμα που μας φέρνει στο…

…Τον/ην σκηνοθέτη και τα μάτια σου

Το αν θα σου αρέσει μια παράσταση εξαρτάται πρώτα απ’ όλα από την σκηνοθετική της προσέγγιση –και μετά από τις ερμηνείες, το κείμενο, το θέμα, ή οτιδήποτε άλλο. Με τις διαφορετικές προσεγγίσεις και με βαρύγδουπους τεχνικούς όρους εδώ δεν θα σε κουράσουμε, κράτα όμως ότι στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή παίζουν πολλά διαφορετικά στυλ και σχολές σκηνοθεσίας, από καθαρό ρεαλισμό (που σπάνια είναι επιτυχημένος, η Ελένη Σκότη είναι μια λαμπρή εξαίρεση) μέχρι ιδιοσυγκρασιακή φόρμα (άξιοι εκπρόσωποι της οποίας είναι, για παράδειγμα, η Κατερίνα Ευαγγελάτου και ο Άρης Μπινιάρης) και όλες τις ενδιάμεσες κατηγορίες. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό να συγκρατείς κάθε φορά τα ονόματα πρωτίστως των σκηνοθετών, και δευτερευόντως των ηθοποιών, των οποίων οι παραστάσεις σου αρέσουν.

Κράτα σημειώσεις

Όσο περισσότερο βλέπεις θέατρο, τόσο ευκολότερα θα μπορείς να διαλέγεις παραστάσεις που να σου αρέσουν. Μέχρι να φτάσεις εκεί, κι επειδή η μνήμη όλων μας έχει δεχτεί σοβαρό πλήγμα από την υπερπληροφόρηση που μας ζώνει από παντού, ξεκίνα από σήμερα να γράφεις τις παραστάσεις που βλέπεις: Τίτλο, σκηνοθέτη, σ’ άρεσε-δεν σ’ άρεσε, βαθμολογία, εμότζι καρδούλα και εμότζι wow, ό,τι σε βολεύει τέλος πάντων για να θυμηθείς μετά από κάποιους μήνες κοιτώντας τη λίστα σου πώς είχες περάσει εκείνη την τυχαία Τετάρτη του Νοεμβρίου του 2025, και αν θέλεις να ξαναδείς παράσταση του συγκεκριμένου σκηνοθέτη.

Μπες στις θεατρο-ομάδες

Οι Θεατρικές Απορίες και το Ζω ένα Δράμα είναι οι θεατρικές «πλατείες» του Facebook, εκεί όπου ανάβουν και φουντώνουν καθημερινά οι συζητήσεις για όλες σχεδόν τις παραστάσεις της Αθήνας. Αν δεν είσαι ήδη μέλος τους, μην το σκέφτεσαι, γίνε –και μετά δώσε λίγο χρόνο να εντοπίσεις τα μέλη εκείνα με τα οποία ταιριάζουν τα γούστα σας, και να παρακολουθείς τα σχόλια και τις δημοσιεύσεις τους για να βρεις την επόμενη αγαπημένη σου παράσταση.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v