Κάναμε railbiking και ήρθαμε να σου πούμε γιατί πρέπει να κάνεις κι εσύ
Το τρενοποδήλατο που ξεκινά από τα Μέγαρα και διασχίζει την παλιά σιδηροδρομική γραμμή ως την Κακιά Σκάλα είναι εμπειρία μαγική. Και θα σου πούμε όλα τα πώς και τα γιατί.

Το τρενοποδήλατο που ξεκινά από τα Μέγαρα και διασχίζει την παλιά σιδηροδρομική γραμμή ως την Κακιά Σκάλα είναι εμπειρία μαγική. Και θα σου πούμε όλα τα πώς και τα γιατί.
Υπάρχει μόνο ένας τρόπος να δεις τη μαγική διαδρομή που διέσχιζαν άλλοτε τα τραίνα της Πελοποννήσου: Κάνοντας πετάλι πάνω στις εγκαταλελειμμένες σιδηροδρομικές γραμμές, καθισμένος/η σε ένα κατακόκκινο τρενοποδήλατο, περνώντας μέσα από φυσικά και τεχνητά τούνελ, πάνω από παραλίες που λαμπυρίζουν στο ηλιοβασίλεμα και πλάι σε μυστικούς αρχαιολογικούς χώρους. Σε αντίθεση, μάλιστα, με το τρένο, το τρενοποδήλατό σου σταματά όσο συχνά θέλεις, για να εξερευνήσεις κρυφά μονοπάτια, να χαζέψεις την θέα, ή απλώς να σταθείς στη γέφυρα πάνω από την Εθνική Οδό, νιώθοντας για λίγο βασιλιάς του κόσμου. Μην ντρέπεσαι, όλοι το παθαίνουν.
Πατέντα του Αρτέμιου Φιλάτοβ, εμπνευστή και συνιδρυτή της Railbiking Greece, τα τρενοποδήλατα είναι… και δεν είναι ποδήλατα. Έχουν μεν πετάλια, που θα σου γυμνάσουν τα πόδια σε σημείο να κάνεις skip την επόμενη leg day στο γυμναστήριο, διαθέτουν όμως και καθίσματα με πλάτη, για να είσαι άνετος/η και να έχεις τα χέρια ελεύθερα να βγάλεις όσες φωτογραφίες και βίντεο τραβά η ψυχή σου.
Τιμόνι δεν χρειάζεται, το τρενοποδήλατο κινείται ακριβώς σαν τρένο πάνω στις ράγες, και για τον ίδιο λόγο δεν είναι απαραίτητο να ξέρεις ποδήλατο –δεν απαιτείται κανενός είδους ισορροπία, απλώς κάθεσαι αναπαυτικά και κάνεις πετάλι. Μια στοιχειώδης φυσική κατάσταση είναι το μόνο που χρειάζεσαι, ειδικά για τα πρώτα 500 μέτρα της διαδρομής που είναι κάπως ανηφορικά. Και, βασική προϋπόθεση, να είσαι πάνω από 12 χρονών, για να μπορείς να φτάνεις τα πετάλια.
«Κοίτα, εγώ είμαι τεμπέλης, και θεωρώ ότι η τεμπελιά είναι ένα κίνητρο για ανάπτυξη» μου λέει γελώντας ο Αρτέμιος, ο οποίος ήρθε από το Καζακστάν και ζει στην περιοχή από το 1996, με ένα διάλειμμα επτά χρόνων που έφυγε για να εργαστεί ως νοσηλευτής στη Βόρεια Ιρλανδία. «Το 2007 έμαθα ότι εδώ δεν υπάρχει πλέον τρένο, και πήγα περπατώντας από τα Μέγαρα μέχρι τα μπάνκερ στην Κακιά Σκάλα. Σκέφτηκα λοιπόν να φτιάξω ένα ποδηλατάκι –από τη στιγμή που δεν υπάρχει τεχνολογία, δεν μπορείς ας πούμε να αγοράσεις ένα rail bike, έπρεπε να το φτιάξω μόνος μου. Δημοσίευσα την ιδέα αυτή online, και έτσι σχηματίστηκε κοινότητα από κάποιους φίλους του σιδηρόδρομου, οι οποίοι μου διηγήθηκαν και το δράμα που βιώνουν αυτές οι υποδομές, και πώς κινδυνεύουν να χαθούν».
Η ιδέα βρήκε πρόσφορο έδαφος, φτάνοντας μέχρι την Ολομέλεια της Βουλής χάρη στον Γιώργο Αμυρά, ο οποίος εκτός από βουλευτής ήταν, όπως διηγείται ο Αρτέμιος, και δεινός ποδηλάτης. Μετά από κάμποσα χρόνια και όσα εμπόδια γραφειοκρατίας φαντάζεσαι, ο ΟΣΕ έδωσε τις πολυπόθητες άδειες, και το railbiking του Αρτέμιου και του συνεταίρου του, Γιώργου Τσάκα, διανύει ήδη αισίως τον τέταρτο χρόνο λειτουργίας του, έχοντας πλέον βραβευτεί ως το καλύτερο του κόσμου –γιατί μπορεί στην Ελλάδα να είναι το μοναδικό, στο εξωτερικό όμως υπάρχουν πολλά ακόμα.
Αν δεν το έχεις ήδη υποψιαστεί, θα το πούμε απερίφραστα: Το railbiking είναι εμπειρία μοναδική. Το ταξίδι ξεκινά από το κέντρο των Μεγάρων (στον χάρτη εδώ) όπου ο Αρτέμιος και ο Γιώργος θα σου εξηγήσουν όσα χρειάζεται να ξέρεις για το τρενοποδήλατο –δεν είναι και πολλά, εκτός αν σε ενδιαφέρουν τα τεχνικά της κατασκευής, κατά τα άλλα απλώς «κανονικό πετάλι κινείσαι, ανάποδο φρενάρεις». Ένας από τους δυο τους κάθεται στο μπροστινό «βαγόνι» που είναι ηλεκτροκίνητο, και οδηγεί τη διαδρομή, ενώ το κάθε τρενοποδήλατο έχει δύο θέσεις. Αν η παρέα είναι μονός αριθμός, μην ανησυχείς, ένας από εσάς θα καθίσει μαζί με τον Αρτέμιο ή τον Γιώργο μπροστά.
Η κλασική διαδρομή του railbiking έχει μήκος επτά χιλιόμετρα, και άλλα τόσα στην επιστροφή, 14 το σύνολο. Φτάνει μέχρι την Κακιά Σκάλα και διαρκεί γύρω στις δυόμιση ώρες, με πολλές στάσεις στις οποίες θα μάθεις σπουδαίες ιστορίες για την ιστορία του σιδηροδρόμου και της περιοχής. Θα ακούσεις επίσης ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την αγαύη, που τη λέμε στα ελληνικά Αθάνατο και που φυτρώνει πλάι στις γραμμές του τρένου, και για τα ζωάκια που ζουν στην περιοχή –λαγούς, χελώνες και αλεπούδες, «όλους τους μύθους του Αισώπου» όπως λέει χαμογελώντας ο Αρτέμιος. Και θα δεις μνημεία βιομηχανικής κληρονομιάς πλάι σε αρχαίους τάφους σαν εκείνον που αποδίδεται στον μυθικό βασιλιά Κάρα των Μεγάρων και μοιάζει κρεμασμένος πάνω από την θάλασσα, προσβάσιμος μόνο από μονοπάτι που ξεκινά από την σιδηροδρομική γραμμή.
Όμως πριν και πάνω και πιο πολύ απ’ όλα, χαϊλάητ της διαδρομής είναι η συγκλονιστική της θέα στην θάλασσα από τη μια και στα βουνά που υψώνονται προς τον ουρανό από την άλλη. Ανάμεσά τους, οι σιδηροδρομικές γραμμές απλώνονται ως εκεί που φτάνει το μάτι, δημιουργώντας στους ρομαντικότερους εξ ημών την καθησυχαστική αίσθηση της χωροχρονικής συνέχειας. Κι ίσως αυτός να είναι ένας λόγος που το railbiking θα σου φέρει κάποια στιγμή στο νου εκείνο το επαίσχυντο κλισέ που λέει να μετράς τη ζωή σε στιγμές που σου κόβουν την ανάσα.
Το railbiking κοστίζει από 25€ ως 40€ το άτομο, με οικονομικότερη επιλογή εκείνη που ξεκινά στις 8.00 το πρωί για πολύ πρωινούς τύπους, και ακριβότερη το sunset tour, που σου προτείνουμε με το χέρι στην καρδιά για την μαγική του θέα στο ηλιοβασίλεμα. Υπάρχει επίσης και νυχτερινό tour, που πραγματοποιείται τα καλοκαίρια για όσους θέλουν να αποφύγουν τη ζέστη της ημέρας, κοστίζει 30€ το άτομο και είναι, ειδικά τις βραδιές της Πανσελήνου, μια πολύ ιδιαίτερη εμπειρία.
Η διαδρομή είναι ίδια (14 χιλιόμετρα, περίπου δυόμιση ώρες) σε όλες τις περιπτώσεις, η εμπειρία όμως αλλάζει κάθε φορά, ανάλογα με την ώρα της ημέρας και την εποχή του χρόνου. Διαδρομές πραγματοποιούνται καθημερινά, όλο τον χρόνο. Για να δεις τις διαθέσιμες ημερομηνίες και ώρες, και να κάνεις ηλεκτρονικά την κράτησή σου, κάνεις κλικ εδώ.