Γ. Καλαβριανός: «Όταν καταστραφούν όλα, οι αγαπημένοι μας άνθρωποι θα μας ξαναδώσουν πίστη»

Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης και συγγραφέας μιλά στο In2life για τη νέα του παράσταση που ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης.

Γ. Καλαβριανός: «Όταν καταστραφούν όλα, οι αγαπημένοι μας άνθρωποι θα μας ξαναδώσουν πίστη»

Ο Γιάννης Καλαβριανός είναι σκηνοθέτης, συγγραφέας, δραματουργός. Αφουγκράζεται την καθημερινότητα και εξιχνιάζει τα κοινωνικά αδιέξοδα.

Η νέα του παράσταση «Τα κατασκευασμένα συμφέροντα» του Χαθίντο Μπεναβέντε έρχεται στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, στη σκηνή της Φρυνίχου, από τις 20 Οκτωβρίου.

Με αφορμή τη νέα παράσταση, μας μίλησε για το έργο, αλλά και τα μελλοντικά του σχέδια.

Πάντα ανήσυχο πνεύμα σε όλες τις παραστάσεις που σας έχουμε παρακολουθήσει. Και πάντα με ένα δυνατό, ενεργό μάτι πάνω σε όλα τα έργα. Πως επιλέξατε αυτό το έργο του Χαθίντο Μπεναβέντε; Δεν αλλάζει τίποτε τελικά στον κόσμο;

Σας ευχαριστώ πολύ. Είχα διαβάσει το έργο του Μπεναβέντε όταν ήμουν στο Πανεπιστήμιο. Επιχείρησα να το σκηνοθετήσω πριν από 10 χρόνια και τελικά καταλήξαμε να το κάνω τώρα. Το έργο μιλάει για δύο απατεώνες που βρέθηκαν σε μια φανταστική πόλη και κατέστρωσαν ένα πολύ απλό σχέδιο, προκειμένου να επιβιώσουν: έπεισαν όλους τους κατοίκους της πως είχαν κάτι να ωφεληθούν εάν βρίσκονταν δίπλα τους. Κανείς δεν ήξερε από πού είχαν έρθει ή με τι ασχολούνταν, αλλά είχαν ήδη πιστέψει πως ήταν σπουδαίοι και με εξουσία. Και όλοι έτρεξαν δίπλα τους.

Το έργο δεν είναι πολύ γνωστό στην Ελλάδα. Ωστόσο ο Χαθίντο Μπεναβέντε είναι βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας  και έγραψε, βασισμένος στους χαρακτήρες της  commedia dell’arte. Θέλετε να μας πείτε κάτι πάνω σε αυτό; Πως το προσεγγίσατε εσείς;

Το έργο όντως γράφτηκε χρησιμοποιώντας τους χαρακτήρες και τον τρόπο της commedia dell’arte. Θέλησα να δουλέψουμε σε ένα θέατρο φόρμας, χωρίς να προσπαθήσουμε να αντιγράψουμε τα κοστούμια ή την κινησιολογία του, αλλά να δούμε πώς μπορεί να σταθεί μία φάρσα, ένα πολύ δύσκολο είδος εξωτερικού παιξίματος, στις μέρες μας. Το έργο έχει πάρα πολλούς χαρακτήρες, αλλά παίζεται από έξι γυναίκες ηθοποιούς. Ήθελα να είναι μόνο γυναίκες που θα υποδύονται και τους ανδρικούς και τους γυναικείους ρόλους όλων των ηλικιών, ώστε να παίξουμε  με τη θεατρική μεταμόρφωση και τη σύμβαση, φτάνοντάς την στα άκρα. Έτσι κι αλλιώς, το έργο είναι μια ακραία κωμωδία.

Όταν καταρριφθούν όλα πια τι μένει; Τι απομένει;

Οι αγαπημένοι μας άνθρωποι. Που θα μας ξαναδώσουν την πίστη για μια νέα εκκίνηση. Για αυτό και είναι όχι απλώς σημαντικό, αλλά πραγματικά ζωογόνο να παλεύουμε για τις σχέσεις που θεωρούμε σημαντικές.

Μέσα από το έργο αυτό θέλετε να ενεργοποιήσετε τους θεατές σας;  Να τους αφυπνίσετε μέσα από τη σάτιρα;

Ο άνθρωπος μπορεί να ενεργοποιηθεί από πολλά και διαφορετικά ερεθίσματα. Φυσικά το θέατρο μπορεί να γίνει πομπός τέτοιων ερεθισμάτων. Αρκεί και εμείς να είμαστε ευαίσθητοι δέκτες. Το έργο σχολιάζει τη δύναμη της εικόνας και της προβολής εις βάρος του περιεχομένου και της πραγματικής αξίας, κάτι το οποίο αναγνωρίζουμε καθημερινά, ρίχνοντας απλώς μια ματιά γύρω μας. Οι αυτοδιοικητικές εκλογές παρείχαν δυστυχώς πολλά τέτοια πρόσφατα παραδείγματα.

Ποια τα επόμενα σχέδιά σας μέσα σε αυτή τη θεατρική σαιζόν 2023- 2024;

Αυτές τις ημέρες πραγματοποιείται η πρεμιέρα τις παράστασης Υπερβολές, μια παράσταση για την υπόγεια, αδιάκριτη και γι’ αυτό πιο ύπουλη βία της καθημερινότητας. Αποτελείται από τρία μονόπρακτα, γραμμένα και σκηνοθετημένα από τη Μαριάννα Κάλμπαρη, τον Βασίλη Μαυρογεωργίου και εμένα και παίζουν η Κατερίνα Λυπηρίδου, ο Άγγελος Μπούρας, η Μαριάννα Κάλμπαρη και η Δέσποινα Γιαννοπούλου. Στο δικό μου, μία μητέρα θύματος των Τεμπών, μετά από έναν υπέρογκο λογαριασμό νερού, προσπαθεί να βγάλει άκρη με το τέρας της γραφειοκρατίας και φτάνει στα άκρα. Η παράσταση ξεκίνησε την άνοιξη, σημείωσε μεγάλη επιτυχία κι επαναλαμβάνεται και φέτος, κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη, στο Θέατρο Τέχνης, στην Πλάκα.

Μετά και από αυτήν, θα συνεχίζω να γράφω το κείμενο μιας νέας παράστασης που οργανώνεται για την επόμενη χρονιά.

 

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v