Banksy: Ο μυστηριώδης εκατομμυριούχος street painter
Ο δημιουργικός βανδαλισμός συναντά τα Όσκαρ. Η ανωνυμία συναντά την εξωφρενική δημοσιότητα. Οι αγγλικοί τοίχοι βρίσκουν τον δάσκαλό τους. Και όλα αυτά, από έναν μυστηριώδη τύπο που βάλθηκε να μετατρέψει τα αστικά τοπία σε υπαίθριο σατιρικό μουσείο.


Μαϊμούδες, αστυνομικοί, αρουραίοι και αγελάδες συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων στα φετίχ του Βρετανού που κάλυψε με αυτά πολλά τετραγωνικά αναξιοποίητων τοίχων. Το ύφος του έγινε γρήγορα από τα πλέον αναγνωρίσιμα, ενώ η αδερφή του Banksy μάλλον του χρωστά μία συγγνώμη, καθώς κατά την παιδική τους ηλικία είχε πετάξει στα σκουπίδια όλες τις ζωγραφιές του. Όταν εκείνος τις αναζήτησε, η αδελφή του τον ειρωνεύτηκε λέγοντάς του: «Δεν ήταν και για το Λούβρο». Λίγα χρόνια αργότερα, μεταμφιεσμένος, κρέμασε στο Λούβρο μία παραλλαγή της Μόνα Λίζα, δικής του έμπνευσης και την διέψευσε πανηγυρικά.
«Παρά τα όσα λένε», γράφει ο ίδιος ο Banksy στο βιβλίο, «το γκράφιτι δεν είναι η κατώτερη των τεχνών. Μπορεί να χρειαστεί να βγαίνεις κρυφά τα βράδια και να λες ψέματα στην μαμά σου, αλλά είναι στην ουσία μία από τις πιο ειλικρινείς τέχνες που μπορείς να συναντήσεις. Εκτίθεται στους καλύτερους τοίχους που μία πόλη μπορεί να προσφέρει και κανείς δεν αποκλείεται λόγω εισιτηρίου». Και συνεχίζει, δίνοντας το στίγμα του αντικαπιταλιστικού του φλέγματος: «Οι άρχοντες της πόλης δεν μπορούν να καταλάβουν το γκράφιτι, γιατί θεωρούν ότι τίποτα δεν έχει το δικαίωμα να υπάρχει, αν δεν φέρνει κέρδος».
Μετά από όλο αυτό το hype γύρω από το όνομά του, ένας ερασιτέχνης κινηματογραφιστής και καλλιτέχνης του Los Angeles, ο Thierry Guetta, συνέλαβε το μεγάλο σχέδιο: Θα πλησίαζε τον Banksy, θα τον έκανε φίλο του, και θα τραβούσε το πιο περιζήτητο ντοκιμαντέρ της χρονιάς με το είδωλό του σε δράση. Δεν είχε υπολογίσει, όμως, την ευφυία του Banksy, ο οποίος αντέστρεψε το σχέδιο και κράτησε ο ίδιος την κάμερα, βάζοντας τον Guetta να σχεδιάζει στους τοίχους του LA. Ο Βρετανός street artist, που εμφανίζεται και μιλάει χωρίς να αποκαλύπτει το πρόσωπό του στο ντοκιμαντέρ, κέρδισε τις εντυπώσεις στα μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ του κόσμου, ενώ αρκετοί κάνουν λόγο για αλληγορικά στοιχεία στο όλο εγχείρημα, που θέτει την εμπορευματοποίηση της τέχνης στο στόχαστρο. Εξ’ ου και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ: «Exit through the gift shop».
Δεν υπάρχει μόνο μία πλευρά στην αποδοχή της καλλιτεχνική έκφρασης του Banksy. Με την πιθανή εμφάνισή του στα Όσκαρ, ρισκάρει την σύλληψή του, καθώς οι αστυνομικές αρχές παραμονεύουν με εντάλματα. Ταυτόχρονα, μέλη της οργάνωσης «Keep Britain Tidy» αντιδρούν στο φαινόμενο Banksy, λέγοντας: «Ανησυχούμε πως αυτό που δοξάζει η street art του είναι ο βανδαλισμός». Ο σατιρικός αρθρογράφος της Guardian Charlie Brooker έχει γράψει γι’ αυτόν: «Τα έργα του φαίνονται μεθυστικά έξυπνα στους ηλίθιους». 




