Οι παραστάσεις: Όλα όσα θα δούμε

Οι παραστάσεις: Όλα όσα θα δούμε
Τα πάντα έχει το φετινό πρόγραμμα: και κλασσική τραγωδία, και Αριστοφάνη, και πρωτότυπες ιδέες, και «πειραγμένες» παραστάσεις και ιερά τέρατα της παγκόσμιου θεατρικού –και κινηματογραφικού– στερεώματος. Η επιλογή είναι δύσκολη, και το καλοκαίρι μεγάλο. Καλή τύχη.

Αρχαίο Θέατρο
* Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ανοίγει την αυλαία των φετινών Επιδαυρίων στις 3 και 4 Ιουλίου με τις αριστοφανικές Νεφέλες, την ανελέητη σάτιρα του Σωκράτη, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Βαρνάβα Κυριαζή, και υπόσχεται να αναζητήσει τη σύνδεση της αριστοφανικής διακωμώδησης των νέων ιδεών με την εποχή μας.

* Μια «βασίλισσα» έρχεται στην Επίδαυρο στις 10 και 11 Ιουλίου με το Εθνικό Θέατρο Μεγάλης Βρετανίας: η Έλεν Μίρεν, ηθοποιός με σημαντική παρουσία στα θέατρα του Λονδίνου, του Μπρόντγουεϋ και της Νέας Υόρκης, αλλά και αξέχαστη κινηματογραφική Ελισάβετ, ερμηνεύει την ομότιτλη ηρωίδα στη Φαίδρα (1677) του Ρακίνα. Με καταβολές από τον Ευριπίδη, η κλασική γαλλική τραγωδία παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο του Πολυκλείτου, τη μετάφραση της οποίας σε ρωμαλέο ελεύθερο στίχο υπογράφει ο μεγάλος Άγγλος ποιητής Τεντ Χιούζ.

* Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει στις 17 και 18 Ιουλίου την Άλκηστη, το αρχαιότερο από τα σωζόμενα έργα του Ευριπίδη, που διχάζει τους ερμηνευτές με την αμφισημία του, αλλά και τα ιλαροτραγικά και σατυρικά στοιχεία του. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο, με τη Μαρία Σκουλά στον ομώνυμο ρόλο.

* Μια παράσταση ανάμεσα στο θέατρο και στο ορατόριο, στην ομιλία σε διαφορετικές γλώσσες και στο τραγούδι, στη φαντασμαγορία των προβολών και στη δύναμη του τοπίου της Επιδαύρου, παρουσιάζει ο πολυτάλαντος Ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων ηθοποιών. Ο πόλεμος των υιών του φωτός κατά των υιών του σκότους βασίζεται στην Ιστορία του Ιουδαϊκού πολέμου του Ιωσήπου Φλαβίου (1ος αιώνας μ.Χ.) καθώς και σε κείμενα των Ρίλκε και Ουάιλντ και αποσπάσματα από τον Εκκλησιαστή. Ελεύθερη και κριτική καλλιτεχνική συνείδηση, ο Γκιτάι προσεγγίζει το θέμα του μέσα από την ηχώ της σημερινής Μέσης Ανατολής. Συμμετέχει η μεγάλη κυρία της σκηνής Ζαν Μορώ, με τον Δημήτρη Καταλειφό στο πλευρό της. Στις 24 και 25 Ιουλίου.

* Ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της γερμανικής σκηνής, ο Ντίμιτερ Γκότσεφ –οι θεατές του Φεστιβάλ Αθηνών θα θυμούνται τον Ιβάνοφ του –υπογράφει τη σκηνοθεσία των Περσών, δεύτερη συμμετοχή του Εθνικού Θεάτρου στα Επιδαύρια, στις 31 Ιουλίου και 1η Αυγούστου. Ο βουλγαρικής καταγωγής σκηνοθέτης , που έχει ήδη ανεβάσει τους Πέρσες σε κλειστό χώρο στο Βερολίνο συνεργάζεται με εκλεκτούς Έλληνες ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων η Αμαλία Μουτούση, ο Μηνάς Χατζησάββας, ο Νίκος Καραθάνος και η Λένα Κιτσοπούλου.

* Με τις Τρωάδες, την πάντα επίκαιρη τραγωδία των ηττημένων του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, συμμετέχει, στις 7 και 8 Αυγούστου, στο Φεστιβάλ το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, φέρνοντας για πρώτη φόρα τη Λήδα Πρωτοψάλτη στην Επίδαυρο, στο ρόλο της Εκάβης. Σ’ ένα βομβαρδισμένο σχολείο, ανάμεσα σε σπασμένα θρανία, πεταμένα βιβλία, ρημαγμένους τοίχους, μια ομάδα παιδιών «παίζει» τους Θεούς, από τον Πρόλογο των Τρωάδων του Ευριπίδη. Σ’ αυτόν το χώρο –προσωρινό στρατόπεδο αμάχων– θα συγκεντρωθούν οι γυναίκες της Τροίας και το μοιρολόι τους θα γίνει ο θρήνος όλων των ηττημένων και εξορισμένων του κόσμου, μια πανανθρώπινη κραυγή διαμαρτυρίας.

* Την ουτοπική Νεφελοκοκκυγία των Ορνίθων αναζητούν στις 14 και 15 Αυγούστου γνήσιας κωμικής φλέβας ηθοποιοί από διαφορετικές γενιές (Γιώργος Αρμένης, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος) υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σωτήρη Χατζάκη, με στόχο να αναδείξουν τις αναλογίες με το σήμερα, εστιάζοντας στην «τραυματική και συναρπαστική» δεκαετία του ’60 «και στην αισθητική των περιπλανώμενων ακροβατών, των αυτοδίδακτων σχοινοβατών, των εραστών της άρσης του βάρους στα λαϊκά θεάματα».

* Το Φεστιβάλ Επιδαύρου συμμετέχει στην υπερατλαντική πολιτιστική Γέφυρα (The Bridge Project), φέρνοντας στο αρχαίο θέατρο μεγάλα ταλέντα από τις θεατρικές σκηνές της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου στις 21 και 22 Αυγούστου. Ο Σαμ Μέντες –βραβευμένος με Όσκαρ για το American Beauty σκηνοθετεί την ιλαροτραγωδία του Σαίξπηρ Το Χειμωνιάτικο Παραμύθι: μια μαγική εξιστόρηση για την τρέλα που προκαλεί η ερωτική ζήλια και τη λύτρωση που προσφέρει η αληθινή αγάπη. Πρωταγωνιστούν, μεταξύ άλλων, ο Ethan Hawke, η Rebecca Hall και ο Josh Hamilton.

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
* Με την παράσταση Σπαράγματα ή απλά μαθήματα μιας άγνωστης μυθολογίας, βασισμένη σε αποσπάσματα από τις χαμένες τραγωδίες του Ευριπίδη το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου ανοίγει τις εκδηλώσεις της Μικρής Επιδαύρου στις 3 και 4 Ιουλίου. Μια σύνθεση των σπαραγμάτων, βασισμένη στον αποσπασματικό τους χαρακτήρα, επιχειρεί ο Βασίλης Νικολαΐδης τονίζοντας την έννοια των χαμένων έργων.

* Η δεξιοτεχνία συναντά τη φαντασία και η λατίνικη φλόγα του πιανίστα από τη Δομινικανή Δημοκρατία γίνεται πυρκαγιά που φουντώνει με το οξυγόνο της δυτικής κλασικής μουσικής. Τα δύο χέρια γίνονται τέσσερα, καθώς ο Μισέλ Καμίλο περνάει με ταχύτητα φωτός από την τζαζ στην κλασική μουσική. Ο βιρτουόζος πιανίστας μας ταξιδεύει με τα δυναμικά σόλο του από την ορχήστρα του Μικρού Θεάτρου στην Καραϊβική στις 10 και 11 Ιουλίου.

* Εκλεκτός ερμηνευτής με ιδιαίτερη αύρα, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης έρχεται στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου στις 17 και 18 Ιουλίου μαζί με τρεις ξεχωριστούς μουσικούς και ένα φωνητικό σύνολο, για να μας προσφέρει μια μοναδική εμπειρία. Στο μεσοδιάστημα από τις προηγούμενες εμφανίσεις του, ταξίδεψε και βίωσε εμπειρίες που τον οδήγησαν στη δημιουργία της πιο ολοκληρωμένης μέχρι σήμερα δισκογραφικής του δουλειάς, με τίτλο «Νεροποντή». Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τραγούδια που καθόρισαν τη μέχρι σήμερα πορεία του, καθώς και δημιουργίες από τον καινούριο προσωπικό του δίσκο.

* Το κατεξοχήν αυτοβιογραφικό ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, το Τερατώδες Αριστούργημα, δανείζει τον τίτλο και τον υπότιτλό του («Απομνημονεύματα ενός ήσυχου ανθρώπου που δεν ήξερε τίποτα») σε μια παράσταση που επιχειρεί να ανιχνεύσει την πολύπαθη ιστορία του. Μέσα από την ιδιαίτερη σκηνική ευαισθησία του Δημήτρη Μαυρίκιου, ο ποιητής ανοίγει ρωγμές στο ποίημα, για να συνομιλήσει με τα υπόλοιπα έργα του, τους ήρωές τους, τον ίδιο τον εαυτό του, τον «διχασμένο και διπλό», βάρδο λαϊκών αγώνων, αλλά και αιρετικό μύστη μεταφυσικών ενοράσεων, που τολμάει να βιώσει μόνος τις ακραίες αντιφάσεις της εποχής του. «Μόνος» είναι και η πρώτη λέξη του ποιήματος. Κλείστε θέσεις, για 24 και 25 Ιουλίου.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v