Στρες: «Μου’ χεις ασπρίσει τα μαλλιά»

Όταν κάποιος αρχίζει να τα βλέπει… σκούρα τότε θα δει σταδιακά και τα μαλλιά του… γκρίζα, σύμφωνα με επιστημονική μελέτη η οποία αποδεικνύει πως όταν ένας οργανισμός βρίσκεται σε κατάσταση stress, γερνάει πρόωρα.
Στρες: «Μου’ χεις ασπρίσει τα μαλλιά»
Επιστήμονες που χορήγησαν αδρεναλίνη σε ποντίκια, έτσι ώστε να αυξήσουν το στρες τους, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι μειώνονται στον οργανισμό τους οι ποσότητες μιας πρωτεΐνης, που τα κρατά υγιή, προστατεύοντας τα κύτταρα από την ανάπτυξη ανωμαλιών.

Ο καθηγητής Robert Lefkowitz, του Πανεπιστημίου Ντιούκ της Βόρειας Καρολίνας, δήλωσε: «Αυτό θα μπορούσε να μας δώσει μια λογική εξήγηση για το πώς το χρόνιο στρες μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά από ανθρώπινες παθήσεις και διαταραχές, οι οποίες κυμαίνονται από καθαρά θέματα εμφάνισης, όπως το γκριζάρισμα των μαλλιών, έως διαταραχές που απειλούν τη ζωή, όπως οι κακοήθεις καρκίνοι».

Μέσα από πειράματα, οι ερευνητές, των οποίων τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Nature ανακάλυψαν έναν μοριακό μηχανισμό, μέσω του οποίου η αδρεναλίνη καταστρέφει το DNA. Για πάνω από τέσσερις εβδομάδες οι επιστήμονες χορηγούσαν το μείγμα αδρεναλίνης στα ποντίκια, οδηγώντας έτσι στη μείωση της πρωτεΐνης p53, που ονομάζεται «φύλακας του γονιδιώματος» για το ρόλο της στην πρόληψη του καρκίνου.

Ο καθηγητής Lefkowitz δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι αυτή είναι η πρώτη απόδειξη ότι υπάρχει ένας ειδικός μηχανισμός, μέσω του οποίου το σήμα κατατεθέν του χρόνιου στρες, δηλαδή η αυξημένη αδρεναλίνη, θα μπορούσε τελικά να προκαλέσει βλάβη στο DNA, η οποία είναι ανιχνεύσιμη».

Η μελέτη έδειξε επίσης ότι η βλάβη στο DNA δεν εμφανίστηκε σε ποντίκια που στερούνταν της πρωτεΐνης beta-arrestin 1. Η έλλειψή της σταθεροποιεί τα επίπεδα της p53, τόσο στο θύμο αδένα, όργανο που παίζει μεγάλο ρόλο στο οξύ ή χρόνιο στρες, και στους όρχεις, όπου το πατρικό στρες μπορεί να επηρεάσει το γονιδίωμα των απογόνων του.

Ο ερευνητής Dr Makoto Hara δήλωσε: «Η μελέτη έδειξε ότι το χρόνιο στρες οδηγεί σε παρατεταμένη μείωση των επιπέδων της p53. Υποθέτουμε πως αυτή είναι η αιτία των χρωμοσωμικών ανωμαλιών που βρέθηκαν σε αυτά τα ποντίκια".

Πηγή: Telegraph