Φθινόπωρο ’10: Οι τάσεις – αντίδοτα στην κρίση

Η χρωματική ομοιομορφία, οι γήινες αποχρώσεις, ο πλουραλισμός της γούνας, η υπερβολή του χρυσού αλλά και η μαξιμαλιστική διάθεση στην ποσότητα και το μάκρος των υφασμάτων θα είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των φθινοπωρινών τάσεων της μόδας.
Φθινόπωρο ’10: Οι τάσεις – αντίδοτα στην κρίση
της Έλενας Μπούλια

Μπορεί η θερμοκρασία να διατηρείται ακόμα σε πολύ υψηλά επίπεδα, όμως στις κλιματιζόμενες αίθουσες των απανταχού μπουτίκ επώνυμων σχεδιαστών γούνινα παλτά και κασμιρένια φορέματα έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους. Τι παρατηρούμε στις πρώτες τάσεις του φετινού Χειμώνα; Την πλήρη αντικατάσταση του μινιμαλισμού με γραμμές, υφές και χρώματα που αγγίζουν τα όρια της υπερβολής. Όπως ακριβώς το περιμέναμε, άλλωστε. Σε μία οικονομική περίοδο που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει συνέλθει και σε ορισμένες περιπτώσεις (βλ. Ελλάδα) δεν έχει ξεπεράσει καν ακόμα το γερό χαστούκι της κρίσης, η μόδα αναλαμβάνει για ακόμα μία φορά το δοκιμασμένο και επιτυχημένο έργο του «διασκεδαστή», αγγίζοντας συχνά τα όρια της υπερβολής. Όμως ποιος θα την κατηγορήσει;

Τι θα δούμε, λοιπόν, φέτος το Φθινόπωρο στις λαμπερές βιτρίνες;

Ωδή στο avant garde του ’50

(από αριστερά: Prada, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton, Nina Ricci)
Σιλουέτες σε σχήμα κλεψύδρας, ελκυστικά ντεκολτέ, φούστες μέχρι λίγο κάτω από το γόνατο που δημιουργούν θηλυκές καμπύλες στους γοφούς και όλα αυτά από οίκους γνωστούς για την αποθέωση του γυναικείου κορμιού, όπως οι Nina Ricci, Louis Vuitton, Dolce & Gabbana και Prada. Στην φετινή κολεξιόν της Prada, συγκεκριμένα, ενδιαφέρον προκάλεσε το γεγονός ότι επιστρατεύτηκαν μοντέλα, όπως η διάσημη για τις καμπύλες της Lara Stone, με «ανθρώπινες» διαστάσεις και σωματότυπους, δημιουργώντας ελπίδες πως η δικτατορία της ανορεξίας χάνει σοβαρά πλέον έδαφος.

Ψεύτικες γούνες και πραγματικά τομάρια

(από αριστερά: Acne, Fendi, Chanel, Burberry Prorsum, Lanvin)
Η απουσία των ακτιβιστών της PETA έκανε πολύ μεγαλύτερη εντύπωση από τα ακατέργαστα δέρματα και τις γούνες που πλημμύρισαν τις φθινοπωρινές κολεξιόν πριν μερικούς μήνες. Δεν χρησιμοποίησαν, βέβαια, όλοι οι οίκοι πραγματικά τομάρια για να ντύσουν τα σκελετωμένα τους μοντέλα, ούτε στον ίδιο βαθμό. Μπορεί, λοιπόν, στον Fendi και τον Acne διαφορετικά μεταξύ τους δέρματα και γούνες να συρράφτηκαν σε ένα μεμονωμένο «κομμάτι», στον Lanvin να αποδόθηκαν στην πιο άγρια μορφή τους και στον Burberry Prorsum να έγιναν πλουμιστά πανωφόρια, όμως τον τελευταίο λόγο κερδίζει επάξια ο Karl Lagerfeld. O κορυφαίος σχεδιαστής του οίκου Chanel, αναπολώντας πιθανότατα τις βαυαρικές του ρίζες, έντυσε φέτος τα πάντα, από τα κλασσικά tweed του οίκου, τις καπιτονέ τσάντες με την αλυσίδα στο λουράκι και τις yeti -«εσκιμώικες»- μπότες, με γούνα. Πριν βιαστείτε να τον «κατασπαράξετε» σημειώστε πως χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά συνθετική γούνα.

Νέες παλέτες

(από αριστερά: Mark Fast, Oscar de la Renta, Bottega Veneta, Torry Burch)
Η λέξη «νέο» στις τάσεις της μόδας είναι ίσως η πιο επικίνδυνη να παρεξηγηθεί και να εγείρει αντιδράσεις. Ποιος σύγχρονος σχεδιαστής θα είχε ποτέ το θράσος να καυχηθεί ότι ανακάλυψε «τον τροχό»; Πόσο μάλλον, το χρώμα του. Ένας νέος. Για την ακρίβεια, περισσότεροι από έναν, οι οποίοι, όπως φαίνεται, επηρέασαν και κάποιους πιο κλασικούς. Ο λόγος για τους χρωματικούς συνδυασμούς σε πολλές φετινές κολεξιόν, οι οποίοι επαναπροσδιορίζονται με κεντρικό άξονα την ομοιομορφία και την άμεση συγγένεια στις αποχρώσεις –ιδέα καινοτόμα ομολογουμένως, κρίνοντας από το τελικό αποτέλεσμα.

H Torry Burch, λοιπόν, έκανε την κραυγαλέα αρχή με το σύνολο πουλόβερ, φούστα, κολάν και κραγιόν στην ίδια, έντονη πορτοκαλί απόχρωση και ακολούθησαν ο Tomas Maier, για τον οίκο Bottega Veneta με το πολύ κομψό κόκκινο δερμάτινο παντελόνι και τη ροζ μπλούζα, καθώς και ο Oscar de la Renta με ένα πιο αυστηρό ταγιέρ σε αποχρώσεις του μπλε. Ο Mark Fast, έδειξε να συμφωνεί με την τάση της χρωματικής ομοιομορφίας, επιστρατεύοντας, για να την αναδείξει μέσα από body conscious φορέματα, τα γνωστά «ψωμωμένα» μοντέλα του.

Ο άνδρας της ζωής τους

(από αριστερά: Marc Jacobs, Celine, Aquascutum, Alexander Wang)
Κυκλοφορεί ένα αστείο στον χώρο της μόδας ότι όσοι αποφασίζουν να ασχοληθούν με αυτόν το κάνουν επειδή δε μπορούν να συμβιβαστούν με το αυστηρό dress code του γραφείου. Αυτή τη σεζόν, ωστόσο, γελούν οι καλύτερα οι εργαζόμενοι στα γραφεία, καθώς οι πρεσβευτές της μόδας έξυπνα επέλεξαν μέσα από αυστηρά, αρρενωπά κοστούμια και πανωφόρια να ανταποκριθούν, έστω και με αυτόν τον τρόπο, στους πιστούς λάτρεις του μινιμαλισμού.

Κλασικές οι επιλογές των γραμμών, διαχρονική η ιδέα, κι όμως υπήρξαν ορισμένες συλλογές που έκαναν την διαφορά. Αυτή του οίκου Celine, για παράδειγμα, πρότεινε για το Φθινόπωρο παντελόνια στο ύψος του αστραγάλου, ενώ ο Alexander Wang δημιούργησε ένα πολύ ενδιαφέρον μακρύ μάλλινο σακάκι, το οποίο αφήνει ελκυστικά εκτεθειμένο το διάφραγμα, έτσι ώστε να αποφύγετε την κονσερβοποίηση του κλασικού κοστουμιού. Λιγότερο καινοτόμα αλλά με ιδιαίτερη κομψότητα, ο οίκος Aquascutum παρουσίασε εντυπωσιακά καμηλό πανωφόρια, ενώ ο Marc Jacobs τίμησε την στιλάτη απλότητα του καρό.

Χρυσόσκονη και παρακμή

(από αριστερά: Rochas, Balmain, Dries van Noten, Peter Som, Jason Wu)
Κι αν νομίζατε πως τα χρώματα του φθινοπώρου περιορίζονται στο μπεζ, το γκρι και ίσως λίγες φανταχτερές μονοχρωμίες, σας ενημερώνουμε πως το αντίδοτο στη μιζέρια της οικονομικής στενότητας παραμένει το χρυσό, άλλοτε σε παρακμιακά, πατιναρισμένα μπαρόκ μοτίβα, όπως αυτά του οίκου Balmain, και άλλοτε σε υπερβολικές λαμέ εκδοχές, όπως αυτές που προτάθηκαν από τους Βέλγους Diane von Furstenberg και Dries Van Noten. Ο Jason Wu και ο Peter Som προσπάθησαν -αποτυχημένα- να διατηρήσουν ένα πιο χαμηλό προφίλ με μόνο λίγα φύλλα χρυσού να «στολίζουν» τα κατά τα άλλα μελαγχολικά τους σύνολα, ενώ το βραβείο του κιτς κερδίζει επάξια στην κατηγορία ο οίκος Rochas. Λίγος αριστοκρατικός ξεπεσμός είναι τόσο comme il faut αυτές τις μέρες…

Δείτε το σε μάκρος

(από αριστερά: Michael Kors, Marc Jacobs, Ralph Lauren, Louis Vuitton)
Απόσυρση των σούπερ μίνι και τον τακουνιών-ουρανοξύστες «προστάζουν», μεταξύ άλλων, φέτος οι σχεδιαστές, όσο παράδοξο κι αν ακούγεται κάτι τέτοιο –τουλάχιστον ως προς τα ψηλοτάκουνα. Με τι τα αντικαθιστούν; Με πολύ μακριά σύνολα, άλλοτε συντηρητικά και άλλοτε απλά κομψά και σεμνά, κατάλληλα τόσο για πρωινές όσο και για βραδινές εμφανίσεις. Έτσι, φέτος θα συναντήσουμε φούστες και παντελόνες που θα αναδεικνύουν τις γάμπες (βλ. Marc Jacobs τόσο για την δική του συλλογή όσο και για τον Louis Vuitton), θα καταλήγουν στους αστραγάλους (βλ. Michael Kors και Ralph Lauren) ή θα λικνίζονται με χάρη κάπου ανάμεσα στο πάτωμα και το γόνατο. Το καλύτερο, όμως, το αφήσαμε για το τέλος: Τα μακριά αυτά μήκη σε φούστες και παντελόνες συνιστώνται από τους σχεδιαστές συνδυασμένα είτε με πολύ αναπαυτικά χαμηλά τακούνια είτε με εντελώς φλατ μπότες.

More is more

(από αριστερά: J. Crew, Rag & Bone, Rodarte, Kenzo)
Με τις γούνες να θεωρούνται απαραίτητο κομμάτι της χειμερινής γκαρνταρόμπας μας και την επαναφορά του layered look στις πρωινές μας εμφανίσεις, το μόνο σίγουρο είναι ότι φέτος τον Χειμώνα αποκλείεται να κρυώνουμε. Έτσι, με την ιδέα των «στρώσεων», συχνά με διαφορετικά υφάσματα το ένα πάνω στο άλλο, έπαιξαν η Jenna Lyons, για τον οίκο J. Crew, η οποία κάλυψε τα μοντέλα της με σατέν, γούνα και ντένιμ, αλλά και οι σχεδιαστές του οίκου Rag & Bone, οι οποίοι εμφάνισαν οκτώ-σε-ένα σύνολα. Οι οίκοι Rodarte και Kenzo από την άλλη γοητευμένοι, όπως φαίνεται, από την ελευθερία στις ενδυματολογικές επιλογές των νομάδων, έδωσαν μία σικ διάσταση του ύφους τυλίγοντας τα μοντέλα τους με φούστες και πουλόβερ που μοιάζουν περισσότερο με χειροποίητες κουβέρτες, προσθέτοντας έθνικ σάλια και ζεστές, αναπαυτικές μπότες. Υποθέτουμε πως το γεγονός ότι «δεν κάνει κρύο στην Ελλάδα», όπως λέει το ομώνυμο άσμα, δεν θα εμποδίσει τις εγχώριες fashionistas να μεταμορφωθούν φέτος τον Χειμώνα σε πολύχρωμα κρεμμυδάκια.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v