Η Audi παρά τις αντιξοότητες επέμεινε… τετρακίνητα, ενισχύοντας την γκάμα της σε μοντέλα υψηλών προδιαγραφών.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Η μεταφορά της κίνησης σε όλους τους τροχούς έχει λύσει πολλά προβλήματα στη κίνηση των αυτοκινήτων. Μέχρι το 2008 και στην Ελλάδα τα τετρακίνητα αυτοκίνητα ήταν δημοφιλή. Μετά όμως ήρθαν οι οικονομικές δυσκολίες και τα αυτοκίνητα με κίνηση και στους δυο άξονες, υποχώρησαν.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες όμως δεν εγκατέλειψαν την προσπάθεια τους να αναπτύξουν περαιτέρω την τετρακίνηση και να δημιουργήσουν νέες μονάδες που ξεπερνούν τους σκοπέλους της αυξημένης κατανάλωσης καυσίμου και του υψηλού κόστους συντήρησης.
Αναμεσά στις μάρκες που δεν κατέβασαν τη σημαία της τετρακίνησης ακόμη και τα δύσκολα χρόνια, εξέχουσα θέση καταλαμβάνει η Audi. Η γερμανική μάρκα εξέλιξε την τετρακίνηση και καθιέρωσε το σύστημα μεταφοράς της κίνησης σε όλους τους τροχούς σε όλη την γκάμα της. Το δημοφιλές σύστημα quattro χαρακτηρίζει τα premium γερμανικά μοντέλα. Τα μυστικά της μάρκας σε αυτό τον τομέα είναι πολλά. Όμως αυτό που μετράει είναι το τελικό αποτέλεσμα και η αίσθηση που φτάνει στον οδηγό. Όλα γίνονται με «μαγικό» τρόπο και ο οδηγός απολαμβάνει τη ασφαλή οδήγηση ακόμη και σε διαδρομές με περιορισμένη πρόσφυση.
Η Audi, πρόσφατα γιόρτασε την παραγωγή του τετρακίνητου αυτοκινήτου της που ανεβάζει τον αριθμό των quattro στα 8 εκατομμύρια. Το κοντέρ της γραμμής παραγωγής του εργοστασίου στο San José Chiapa έγραψε 8 εκατομμύρια Audi με τεχνολογία quattro – μία ενσωματωμένη τεχνολογία που εξασφαλίζει μεγάλη ώθηση τόσο στον τομέα της ασφάλειας, όσο και της οδηγικής ευχαρίστησης, ακόμα και συνθήκες χιονιού ή πάγου. Το μοντέλο “ορόσημο” ήταν ένα κόκκινο garnet Audi Q5 2.0 TFSI quattro.
Η τεχνολογία quattro πρωτοεμφανίστηκε το 1980 και είναι σήμερα διαθέσιμη σε πάνω από 100 εκδόσεις μοντέλων. Το σύστημα quattro είναι στάνταρ στα Audi Q7, A4 allroad quattro, A6 allroad quattro, A8, R8 και σε όλα τα μοντέλα εκδόσεων S και RS, ενώ διατίθεται σαν option σε όλα τα υπόλοιπα μοντέλα και εκδόσεις. Το 2015, το 44% των πελατών της Audi σε ολόκληρο τον κόσμο, επέλεξαν μοντέλα με σύστημα quattro. Το Audi Q5 βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των προτιμήσεων με 262.000 πωλήσεις. Οι εκδοσεις quattro σημείωσαν αξιοσημείωτα νούμερα πωλήσεων στις αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά, της Ρωσίας, καθώς και στις αγορές της Μ. Ανατολής. Στη Γερμανία οι πωλήσεις τους έφτασαν τα 122.048 αυτοκίνητα.
Η Audi προσφέρει το σύστημα quattro σε διάφορες εκδόσεις, προσαρμοσμένο ειδικά για κάθε μοντέλο. Για τη σειρά των μοντέλων compact με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα, στον πίσω άξονα έχει τοποθετηθεί ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος υδραυλικός πολύδισκος συμπλέκτης. Στο σπορ μοντέλο R8, με τον κινητήρα στο κέντρο, ο πολύδισκος συμπλέκτης βρίσκεται στον εμπρός άξονα. Ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες, τα ενεργά αυτά συστήματα κατανέμουν, με μεταβαλλόμενο ποσοστό, τη ροπή και στους δύο άξονες.
Το μπλοκέ κεντρικό διαφορικό που χρησιμοποιείται σε πολλά μοντέλα της με κινητήρα τοποθετημένο κατά το διαμήκη άξονα, είναι ένα αμιγώς μηχανικό σύστημα πλανητικών γραναζιών. Σε κανονικές συνθήκες μοιράζει τη ροπή στους εμπρός και πίσω τροχούς, σε ποσοστό 40:60.
Μπλοκέ διαφορικό διατίθεται και στον πίσω άξονα, σε μερικά μοντέλα με κορυφαίους κινητήρες. Το ενεργό αυτό σύστημα μοιράζει τη ροπή στους δύο πίσω τροχούς μέσω δύο ηλεκτρονικών πολύδισκων μικρών συμπλεκτών. Σε ακραίες καταστάσεις, σχεδόν το 100% της ροπής πηγαίνει σε έναν μόνο τροχό – το σύστημα σπρώχνει στην κυριολεξία το αυτοκίνητο μέσα στη στροφή, περιορίζοντας έτσι κάθε περίπτωση εμφάνισης υποστροφής.
Η πιο πρόσφατη φάση εξέλιξης από την Audi είναι το σύστημα quattro με ultra technology, το οποίο έχει και αυτό σχεδιαστεί για μοντέλα με κινητήρες τοποθετημένους κατά το διαμήκη άξονα.
Σε αυτή την περίπτωση ένας ενεργά ελεγχόμενος πολύδισκος συμπλέκτης στο πίσω μέρος του άξονα μετάδοσης, κατανέμει σε διαρκώς μεταβαλλόμενο ποσοστό τη ροπή ανάμεσα στους δύο άξονες, σε λειτουργία 4κίνησης. Υπάρχει επίσης δυνατότητα πλήρους απεμπλοκής των πίσω τροχών. Και οι δύο συμπλέκτες είναι ανοιχτοί σε περιπτώσεις όπου η κίνηση σε όλους τους τροχούς δεν προσφέρει κανένα πλεονέκτημα. Κατ αυτόν τον τρόπο, τα υποσυστήματα μετάδοσης του πίσω άξονα παραμένουν ελεύθερα χωρίς να κινούνται. Η μονάδα ελέγχου του συστήματος χρησιμοποιεί μία πληθώρα δεδομένων ώστε να κατασκευάσει ένα μοντέλο που προβλέπει την οδηγική κατάσταση του αυτοκινήτου κατά μισό δευτερόλεπτο πριν την εμφάνισή της. Εάν το σύστημα διαγνώσει, ότι ο εσωτερικός τροχός πρόκειται να εμφανίσει απώλεια πρόσφυσης, ενεργοποιεί προληπτικά ξανά το σύστημα 4κίνησης. Σαν αποτέλεσμα, το σύστημα κίνησης σε όλους τους τροχούς να βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα, μόλις οι συνθήκες το απαιτήσουν. Το νέο αυτό σύστημα συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομία, χωρίς όμως να επιφέρει καμία επίπτωση στην πρόσφυση ή την οδική συμπεριφορά.
Το 1980, η Audi αποτέλεσε, με το σύστημα μόνιμης 4κίνησης, ορόσημο στην παγκόσμια αυτοκινητιστική ιστορία. Μέχρι τότε κανένας άλλος κατασκευαστής δεν είχε κατασκευάσει, για μαζική παραγωγή, ένα τόσο γρήγορο και ελαφρύ σύστημα 4κίνησης. Η συγκεκριμένη τεχνολογία λανσαρίστηκε το 1980 στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης, στο μοντέλο Ur-quattro.
Το 1986 η Audi αντικατέστησε το 1ης γενιάς χειροκίνητης εμπλοκής κεντρικό διαφορικό, με το διαφορικό τύπου Torsen, το οποίο είχε τη δυνατότητα μεταβαλλόμενης κατανομής της ροπής. Το 2005 σειρά είχε το πλανητικό διαφορικό, με την ασύμμετρη, δυναμική κατανομή της ροπής.
Το κεντρικό μπλοκέ διαφορικό βελτιώνεται και αυτό συνεχώς από την Audi και θεωρείται σαν σημείο αναφοράς σήμερα σε τομείς όπως είναι η πρόσφυση και η οδική συμπεριφορά, σε συνδυασμό πάντα με το ιδιαίτερα χαμηλό βάρος.
Η τεχνολογία quattro χάρισε επίσης πολλούς αγωνιστικούς θριάμβους στην Audi. Ο κατάλογος των επιτυχιών περιλαμβάνει μέχρι στιγμής τέσσερα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Ράλι, έξι πρώτες θέσεις στη φημισμένη ανάβαση του Pikes Peak, ένα τίτλο στην Αμερικανική σειρά αγώνων TransAm, δύο τίτλους DTM, 11 εθνικά πρωταθλήματα Super Touring Car, και ένα Παγκόσμιο τίτλο Touring Car World Cup. Η πιο πρόσφατη νίκη για την τεχνολογία quattro: Τον περασμένο Νοέμβριο, ο Mattias Ekström και η ιδιωτική ομάδα rallycross EKS, κατάκτησαν τον παγκόσμιο τίτλο οδηγών και κατασκευαστών, με το Audi S1 EKS RX Quattro, στο πρωτάθλημα FIA World Rallycross.