Να πούμε την αλήθεια για τα μεταχειρισμένα

του Σπύρου Ρέκκα
Ειλικρινά δεν έχω τίποτα με τους συμπαθείς εμπόρους αυτοκινήτων που προσπαθούν να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους και να ξεπεράσουν τα εμπόδια που τους βάζει η πολιτεία στην δουλειά τους. Είμαι πολλά χρονιά στον χώρο του αυτοκινήτου και γνωρίζω από πρώτο χέρι τι σημαίνει να πουλάς αυτοκίνητα στην Ελλάδα.
Όμως τώρα που προέκυψε πάλι το πρόβλημα με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, πιστεύω ότι θα πρέπει να βρεθεί μια δίκαιη λύση. Δηλαδή, δεν μπορεί μερίδα εμπόρων να εισάγει στην Ελλάδα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και να τα πουλάει σαν τα ΄΄τεφαρίκια΄΄ της πιάτσας, ενώ γνωρίζουν καλά εκείνοι που τα εισάγουν ότι δεν είναι ούτε μέτριας ποιότητας.
Τα γυαλισμένα Porsche, BMW, Mercedes, Audi, Nissan, Peugeot, Suzuki, Jeep, Toyota, κ.α. που εκτίθενται στις εκθέσεις των εμπόρων είτε είναι κρυμμένα σε γκαράζ, δυστυχώς στη πλειονότητα τους, δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των υποψήφιων αγοραστών.
Όπως τόνισε κατά την διάρκεια συνέντευξης τύπου ο κ. Γιώργος Βασιλάκης πρόεδρος του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπρόσωπων Αυτοκινήτων), γίνονται πολλές παρατυπίες στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με απώτερο στόχο την διαμόρφωση μιας κατάστασης που απέχει πολύ από την πραγματικότητα.
Μίλησε για αλλαγή στον αριθμό των χιλιομέτρων, παραποίηση επίσημων εγγράφων, εκμετάλλευση των παράθυρων που έχει η νομοθεσία, φοροαποφυγή και πολλές άλλες πρακτικές που αποβαίνουν σε βάρος των καταναλωτών.
Ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο κατά μέσο όρο κάνει τουλάχιστον 60.000 χλμ. τον χρόνο. Πως οι εμπόροι πουλάνε το ίδιο αυτοκίνητο ηλικίας τριών ετών με 50.000 χλμ; Έχει διανύσει τουλάχιστον 200.000 χλμ. Αυτό δείχνουν οι έλεγχοι που κάνουν εταιρείες όπως η Nissan που αξιοποιεί τα επίσημα στοιχεία των άλλων ευρωπαϊκών αντιπροσωπειών στον τομέα της συντήρησης.
Το πρόβλημα είναι σύνθετο και δυστυχώς η πολιτεία αδιαφορεί για την εξαπάτηση μερίδας καταναλωτών καθώς και την φοροαποφυγή. Θα μου πείτε είναι η μοναδική περίπτωση που ομάδα πολίτων ξεφεύγουν από την υποχρέωση τους να καταβάλλουν τους νόμιμους φόρους. Σίγουρα όχι. Όμως στον τομέα της φορολόγησης των αυτοκινήτων υπάρχει τέτοιο πλαίσιο που για να πάρεις τις πινακίδες κυκλοφορίας πρέπει πρώτα να έχεις εξοφλήσει μετρητοίς τον φόρο.
O κ. Γιώργος Βασιλάκης, τόνισε ότι τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αποτελούν «τροχοπέδη» στην εκτέλεση του προϋπολογισμού κάθε ευρωπαϊκού κράτους, αφού ζημιώνουν σοβαρά την αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων, μέσω της οποίας προκύπτουν σημαντικά φορολογικά έσοδα, αλλά και πλήρης είσπραξη του ΦΠΑ, ενώ επίσης απαξιώνουν την αγορά των εγχωρίων κυκλοφορούντων μεταχειρισμένων.
Στην Ελλάδα, τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αποτελούσαν παραδοσιακά το 8-9% των συνολικών εισαγωγών. Από τις αρχές του 2014, εξαιτίας ατυχούς προσαρμογής του φορολογικού πλαισίου, προέκυψε μια εξαιρετικά ευνοϊκή φορολόγηση στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα εις βάρος των εγχωρίων μεταχειρισμένων, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον τετραπλασιασμό των πωλήσεων των πρώτων και της βαρύτητας αυτών επί του συνόλου της αγοράς.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά οι έμποροι προσπαθούν να επιτύχουν περαιτέρω επιδότηση των εισαγομένων μεταχειρισμένων, μέσω της αναβολής της προσαύξησης του φόρου (Τέλους Ταξινόμησης) που προβλέπεται στα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα για άλλους 36 μήνες. Μια τέτοια εξέλιξη θα επιδείνωνε την ήδη ανεξέλεγκτη κατάσταση σε βάρος: α) του επίσημου κλάδου του αυτοκινήτου, που θα δεχτεί καίριο πλήγμα, β) των εσόδων του κράτους (υστέρηση κατά 50-60 εκατομμύρια ευρώ /έτος), γ) του περιβάλλοντος και δ) των καταναλωτών.
Προπαντός για τους καταναλωτές, αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την τεράστια απαξίωση που υπέστησαν τα εγχώρια μεσαία και μεγαλύτερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τις αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις, αυτή η εξέλιξη θα προκαλούσε σχεδόν ανάλογη ζημιά στις αξίες των εγχώριων μικρών, ευρύτερα πωλούμενων αυτοκινήτων.
Οι προτάσεις του ΣΕΑΑ για την αποκατάσταση των κανόνων στην αγορά αυτοκινήτου είναι οι εξής:
• Η άμεση, δίχως νέα παράταση, εφαρμογή της προσαύξησης του Τέλους Ταξινόμησης που προβλέπεται στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα.
• Η άμεση προσαρμογή των απομειώσεων του Τέλους Ταξινόμηση για την ηλικία και τα χιλιόμετρα των εισαγομένων μεταχειρισμένων στα πραγματικά επίπεδα των εγχωρίων αυτοκινήτων.
• Ο αυστηρός έλεγχος για την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ στη χώρα μας.
• Η επιτυχής λειτουργία της Επιτροπής του Υπ. Οικονομικών για την αναμόρφωση της φορολογίας του αυτοκινήτου.
• Η δημιουργία μητρώου (με το ιστορικό χρήσης κλπ).
• Η εκλογίκευση της φορολογίας των καυσίμων.
• Η καλή λειτουργία των ΚΤΕΟ, με την έναρξη ελέγχου αυτών από ανεξάρτητη αρχή και η αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών σε περίπτωση κακής λειτουργίας αυτών.
Προσωπικά προτείνω να κοιτάξουν όλοι το συμφέρον τους- εισαγωγείς και έμποροι- χωρίς να ξεχνάνε και εμάς που πληρώνουμε αδρά το αγαπημένο μας αυτοκίνητο. Η αγορά είναι ελεύθερη και θα επικρατήσει ο επαγγελματίας που λέει την ΑΛΗΘΕΙΑ για το προϊόν που πουλάει. Πιστεύω ότι κανένας έμπορος δεν θέλει να συνεχίσει ένα παιχνίδι που έχει άσχημο τέλος για τον ίδιο και τον ανυποψίαστο καταναλωτή, ο οποίος αν μείνει ευχαριστημένος, θα επιστρέψει στην έκθεση για να αγοράσει ένα ακόμη αυτοκίνητο καινούργιο είτε μεταχειρισμένο.