Αρνητικό πρόσημο στη συμφωνία για την απόσυρση των ΙΧ
Οι συζητήσεις κουαρτέτου και ελληνικής πλευράς δε φαίνεται να βγάζουν θετικό πρόσημο. Σε ποιες θέσεις εμμένουν οι τεχνικοί σύμβουλοι.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Σπύρου Ρέκκα
Αρνητικό είναι το πρόσημο από τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων και της αντικατάστασης τους με καινούργια μοντέλα. Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές, αργά χθες το βράδυ ολοκληρώθηκε ένας ακόμη κύκλος επαφών μεταξύ των τεχνικών κλιμακίων του κουαρτέτου και των εκπροσώπων της ελληνικής κυβέρνησης. Οι πολύωρες συζητήσεις και οι καταθέσεις επιχειρημάτων από την ελληνική πλευρά για την συνέχιση της απόσυρσης, δεν είχαν θετικό αποτέλεσμα.
Οι τεχνικοί σύμβουλοι του κουαρτέτου εμμένουν στις αρχικές θέσεις τους και αρνούνται να δώσουν το πράσινο φως για να συνεχισθεί το ευνοϊκό μέτρο. Οι τοποθετήσεις τους είναι συγκεκριμένες και σε κάθε ευκαιρία τόνιζαν στους εκπροσώπους των ελληνικών υπουργείων ότι πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο πλέον είναι άνευ ουσιαστικής αξίας. Επίσης, ανέφεραν ότι η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να αναζητήσει άλλους τρόπους για να ενισχύσει την αγορά του αυτοκινήτου καθώς και τα έσοδα από την υψηλή φορολογία.
Η ελληνική πλευρά ζητά παράταση για έκτη συνεχή φορά και δίνει συγκεκριμένα στοιχεία για τα οικονομικά οφέλη που έχουν προκύψει καθώς και τα όσα θα αποκτηθούν από αυτή την διαδικασία. Εντύπωση προκάλεσε στους εκπροσώπους των υπουργείων η στάση των τεχνικών συμβουλών καθώς και η επιμονή τους.
Πλέον, αυτό το θέμα αποκτά μια άλλη διάσταση διότι είναι δύσκολο έως αδύνατον, η ελληνική κυβέρνηση να αγνοήσει την θέση του κουαρτέτου και να προχωρήσει σε μια μονομερή ενέργεια που θα δίνει μια πρόσκαιρή ανάσα στην αγορά του αυτοκινήτου.
Υπενθυμίζεται ότι την Παρασκευή 4/3/2016, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή των Ανεξάρτητων Ελλήνων Δημήτρη Καμμένου, τόνισε ότι αυτό το θέμα απασχολεί την κυβέρνηση.
Επίσης ανέφερε ότι ‘’είμαστε πεπεισμένοι πως όταν δεν έχουμε πωλήσεις αυτοκινήτων δεν έχουμε και έσοδα’’. Δεσμεύτηκε ότι πολύ σύντομα θα έρθει διάταξη στην Βουλή η οποία θα λύνει το πρόβλημα. Δεν δεσμεύτηκε όμως για το χρονικό διάστημα που θα ισχύει το ευνοϊκό μέτρο και άλλες λεπτομέρειες όπως το ύψος της μείωσης της φορολογίας στη περίπτωση αγοράς ενός καινούργιου αυτοκινήτου.
Σημαντικό στοιχείο είναι και η παραδοχή του ότι είναι ένα φορολογικό κίνητρο με μειωμένο τέλος ταξινόμησης, το οποίο έχει οικολογικό και οικονομικό περιεχόμενο.
Οι συνέχεις καθυστερήσεις στην ανανέωση της απόσυρσης έχουν φρενάρει την αγορά των αυτοκινήτων. Δυστυχώς τον Φεβρουάριο οι συνολικές ταξινομήσεις έκαναν αρνητικό ρεκόρ. Οι ταξινομήσεις έπιασαν πάτο και το κοντέρ ζορίστηκε για να δείξει 3.310 μονάδες. Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών τον Φεβρουάριο 2016 υπήρξαν μειωμένες κατά -32,4%, ως προς τον Φεβρουάριο 2015.
Η κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτου είναι τραγική, καθώς πολλές από τις ταξινομήσεις του περασμένου μηνός αφορούσαν αυτοκίνητα που είχαν τελωνιστεί στα τέλη του 2015.
Το Top 10 διαμορφώθηκε ως εξής: Toyota 417 πωλήσεις, VW 304, Opel 268, Peugeot 265, BMW 251, Ford 194, Fiat 184, Audi 180, Nissan 177, Mercedes 153.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εισαγωγέων και εμπόρων, είναι εγκλωβισμένοι περίπου 8.000 δικαιούχοι βεβαιώσεων απόσυρσης οι οποίοι θέλουν να εκμεταλλευθούν το ευνοϊκό μέτρο. Ανάμεσα τους είναι και εκείνοι που έχουν ήδη παραγγείλει καινούργιο αυτοκίνητο και αναμένουν την έγκριση για να μειωθεί η φορολογία και να πάρουν πινακίδες. Επίσης μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων- ανάμεσα τους και πολυτελή- έχουν ήδη πάρει πινακίδες μετά την καταβολή όλης της φορολογίας από τους εισαγωγείς. Αν το μέτρο συνεχισθεί, θα υπάρξει επιστροφή φόρου, αλλιώς θα επιβαρυνθούν με το επιπλέον κόστος.
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι τα τεχνικά κλιμάκια ζητάνε συνεχώς από την ελληνική κυβέρνηση να τους δώσει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο καθορίζει διαφορετικό τρόπο υπολογισμού της φορολογίας των καινούργιων αυτοκινήτων. Επίσης, για πρώτη φορά αποσυνδέει την φορολογία από τον κυβισμό του κινητήρα και δίνει έμφαση στις εκπομπές ρύπων και στη κατανάλωση. Βασίζεται στην εργοστασιακή αξία του αυτοκινήτου και αν τελικά εγκριθεί αυτή η πρόταση θα αποκαλυφθούν πολλά για τις τιμολογήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων.