Το νέο Audi A4 διαθέτει κει ένα από τα πληρέστερα πακέτα τεχνολογικών διατάξεων με επίκεντρο την ασφάλεια του οδηγού.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Σπύρου Ρέκκα
Το νέο Audi A4, που οδήγησα πρόσφατα εκτός των άλλων πλεονεκτημάτων διαθέτει κει ένα από τα πληρέστερα πακέτα τεχνολογικών διατάξεων που αναβαθμίζουν την ενεργητική και παθητική ασφάλεια. Ξεχώρισα τα συστήματα τα οποία επεμβαίνουν αυτόματα όταν διαπιστώσουν ότι υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης και ο οδηγός καθυστερεί να αντιδράσει.
Στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων περιλαμβάνεται το σύστημα ασφάλειας με την ονομασία Audi pre sense city. Σε ταχύτητες μέχρι 85 χλμ/ώρα, το σύστημα σκανάρει μέσω μίας κάμερας στο παρμπρίζ τον δρόμο, και εντοπίζει σε ακτίνα 100μ. την παρουσία άλλων αυτοκινήτων ή πεζών. Εάν υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης ο οδηγός λαμβάνει μία σειρά από προειδοποιητικά σήματα, και εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο, το σύστημα ενεργοποιεί και τα φρένα. Σε ταχύτητες μέχρι 40χλμ/ώρα με την πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου, το σύστημα μπορεί στο μέτρο του δυνατού να αποτρέψει πλήρως ένα ατύχημα. Σε ταχύτητες πάνω από τα 85χλμ/ώρα, τα προειδοποιητικά σήματα και η επέμβαση στα φρένα μπορούν να περιορίσουν την ταχύτητα μίας σύγκρουσης.
Το προαιρετικό σύστημα πρόληψης Audi pre sense basic λειτουργεί συλλέγοντας πληροφορίες από διάφορα συστήματα του αυτοκινήτου. Μόλις το σύστημα διαγνώσει επικίνδυνη μεταβολή της κατάστασης οδήγησης, λαμβάνει προληπτικά μέτρα ώστε να προστατέψει τους επιβάτες. Οι εμπρός ζώνες ασφαλείας σφίγγουν αυτόματα με τη βοήθεια ηλεκτρομηχανισμού και κλείνει ταυτόχρονα η ηλιοροφή και τα παράθυρα. Ενεργοποιούνται επίσης και τα αλάρμ. Εάν η σύγκρουση δεν μπορεί να αποτραπεί και το ατύχημα είναι αναπόφευκτο, ενεργοποιείται ο μηχανισμός υποβοήθησης πέδησης. Με αυτό τον τρόπο αποτρέπεται το γλίστρημα του αυτοκινήτου και αποφεύγονται επακόλουθες συγκρούσεις.
Ένα ακόμη στάνταρ σύστημα στον εξοπλισμό είναι και το σύστημα ελέγχου απόσπασης της προσοχής του οδηγού (attention assist), ένας μηχανισμός που προειδοποίησης του οδηγού. Το σύστημα αναλύει όλα τα χαρακτηριστικά συμπεριφοράς του οδηγού, και προειδοποιεί μόλις αντιληφθεί ότι η προσοχή του δεν βρίσκεται σε αποδεκτά επίπεδα.
Το ενεργό cruise control περιλαμβάνει τη λειτουργία υποβοήθησης σε μποτιλιάρισμα. Διατηρεί μία σταθερή απόσταση ανάμεσα στο νέο Audi A4 και το προπορευόμενο αυτοκίνητο. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μία από τις 5 τιμές απόστασης και να χρησιμοποιήσει το πρόγραμμα Audi drive select ώστε να ρυθμίσει το βαθμό επιτάχυνσης και να ελέγξει τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Το σύστημα που συλλέγει τα δεδομένα των δύο εμπρός αισθητήρων του ραντάρ και της κάμερας, επικοινωνεί με το κιβώτιο S tronic ή το tiptronic καλύπτοντας ολόκληρο το φάσμα των ταχυτήτων από 0 έως 250χλμ/ώρα. Στο χειροκίνητο κιβώτιο η λειτουργία ενεργοποιείται από τα 30χλμ/ώρα.
Ένα ακόμα σύστημα μοναδικό στην κατηγορία του είναι και το predictive efficiency assistant, το οποίο αποτελεί μέρος του πακέτου υποβοήθησης Tour. Το σύστημα συνεργάζεται στενά με το ενεργό cruise control, το σύστημα πλοήγησης, και την κάμερα αναγνώρισης της οδικής σήμανσης. Η προεπιλεγμένη ταχύτητα προσαρμόζεται αυτόματα στις κυκλοφοριακές συνθήκες (μορφολογία του δρόμου, όρια ταχύτητας, και ροή προπορευόμενης κυκλοφορίας).
Ακόμα και αν η πλοήγηση δεν είναι ενεργοποιημένη, το σύστημα προληπτικής υποβοήθησης λαμβάνει τα δεδομένα από το δρόμο ώστε να πληροφορεί τον οδηγό όταν οι συνθήκες απαιτούν μικρότερη ταχύτητα κίνησης. Το σύστημα αναγνωρίζει τις στροφές, τις κυκλικές διασταυρώσεις, τα σταυροδρόμια, τις κλίσεις, και τις πινακίδες ορίου ταχύτητας – σε πολλές περιπτώσεις, πολύ πριν τα δει και ο ίδιος ο οδηγός. Μία αντίστοιχη προειδοποίηση εμφανίζεται στην οθόνη πολλαπλών λειτουργιών ή/και στον εικονικό πίνακα οργάνων (Audi virtual cockpit) και στο head-up display. Εάν είναι ενεργοποιημένη και η οθόνη του συστήματος υποβοήθησης, εμφανίζονται λεπτομερείς γραφικές απεικονίσεις.
Εάν ο οδηγός το επιθυμεί, το σύστημα ενεργοποιεί σε ορισμένες περιπτώσεις, και τη λειτουργία απελευθέρωσης κύλισης των τροχών (freewheeling), του αυτόματου κιβωτίου. Αυτός ο τρόπος «κύλισης» ενεργοποιείται μόνον εφόσον προβλέπεται να διαρκέσει τουλάχιστον για 5 δευτερόλεπτα. Όταν η λειτουργία τερματιστεί, το αυτοκίνητο επιταχύνει μέχρι την ταχύτητα που έχει προεπιλέξει ο οδηγός, εάν έχει ενεργοποιήσει το ACC. Το σύστημα προληπτικής υποβοήθησης μειώνει την κατανάλωση σε επαρχιακούς δρόμους, έως και 10%.
Ένα ακόμα high-end χαρακτηριστικό του πακέτου υποβοήθησης Tour είναι και η λειτουργία αποφυγής. Η λειτουργία ενεργοποιείται στην περίπτωση που εμφανιστεί κάποιο εμπόδιο στην πορεία του αυτοκινήτου και χρειαστεί να το αποφύγει για να αποτρέψει το ατύχημα. Σε κλάσματα του δευτερολέπτου, το σύστημα αναλύει τα δεδομένα που λαμβάνει από την κάμερα, τους αισθητήρες, και το ραντάρ του ACC, υπολογίζοντας την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, το πλάτος του, καθώς και την απαιτούμενη γωνία παράκαμψης. Σαν πρώτο προειδοποιητικό σήμα, το σύστημα πραγματοποιεί ένα ‘τσίμπημα’ στα φρένα, ώστε να ενημερώσει τον οδηγό για τον ενδεχόμενο κίνδυνο. Μόλις ο οδηγός αρχίσει να στρίβει, το σύστημα παρέχει υποστήριξη εκτελώντας τους απαραίτητους χειρισμούς αλλαγής πορείας με ελεγχόμενες κινήσεις του τιμονιού.