Το νέο σύστημα πάνω στο οποίο δουλεύουν οι μηχανικοί της Opel, αναμένεται να ανεβάσει ψηλά τον πήχη στα συστήματα φωτισμού. Διαβάστε για το νέο LED matrix light.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Σπύρου Ρέκκα
Οι μηχανικοί του Διεθνούς Κέντρου Τεχνικής Εξέλιξης της Opel στο Rüsselsheim δουλεύουν τώρα πάνω στην επόμενη γενιά του συστήματος φωτισμού για τα προσεχή μοντέλα της μάρκας. Αυτό είναι ένα ακόμα χαρακτηριστικό που μέχρι πρότινος αποτελούσε προνόμιο οχημάτων μεγαλύτερης κατηγορίας.
Η τεχνολογία LED matrix light προσφέρει φωτισμό μεγάλης σκάλας που δεν ‘τυφλώνει’ τους άλλους οδηγούς, αφού συνεχώς προσαρμόζεται αυτόματα στις διάφορες κυκλοφοριακές συνθήκες. Με αυτό τον τρόπο, το LED matrix light λειτουργεί σαν AFL+ με εμπρός κάμερα Opel Eye. Όταν ανιχνεύονται πηγές φωτός από αντίθετα ερχόμενα ή προπορευόμενα οχήματα, οι ατομικές λυχνίες LED στη σχετική ζώνη απενεργοποιούνται, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι του δρόμου παραμένει έντονα φωτισμένο.
Η μελέτη δείχνει ότι με ταχύτητες 80 χλμ./ώρα, μπορούν να ανιχνεύονται αντικείμενα στο πλάι του δρόμου κατά 1,3 δευτ. περίπου ταχύτερα με φωτισμό matrix light συγκριτικά με ένα συμβατικό σύστημα φώτων μεσαίας σκάλας xenon.
Πρόκειται για μία αξιοσημείωτη διαφορά 30 μ. η οποία αντιστοιχεί στην απόσταση φρεναρίσματος που απαιτείται σχεδόν για ακινητοποίηση από 100 χλμ./ώρα. Η φιλοσοφία matrix light σταδιακά θα χρησιμοποιηθεί στις σειρές μοντέλων Opel τα επόμενα χρόνια.
Όμως ο δρόμος για την επίτευξη της βέλτιστης ορατότητας στο σκοτάδι ήταν μακρύς για τους μηχανικούς. Και αυτό που σήμερα θεωρείται δεδομένο στην οδική κυκλοφορία ήταν απλά ασύλληπτο πριν από 100 και πλέον χρόνια, όταν φανάρια με κεριά κρέμονταν μπροστά από τα αυτοκίνητα. Σκοπός δεν ήταν να φωτίζουν το δρόμο αλλά κάνουν ορατά τα αυτοκίνητα στους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων.
Αργότερα εμφανίστηκαν οι λαμπτήρες ασετιλίνης και καρβιδίου με το θαμπό φως τους να φωτίζει συνήθως τους χωματόδρομους. Έπρεπε να φτάσουμε στο 1913 ώστε να φωτιστεί το εμπρός τμήμα του δρόμου, αφού τότε η Bosch εφηύρε τους ηλεκτρικούς προβολείς. Το σύστημα της Bosch περιλάμβανε προβολείς, μία γεννήτρια, μπαταρία και ρυθμιστή τάσης, αντικαθιστώντας τα επικίνδυνα και με υψηλές απαιτήσεις συντήρησης φώτα εκείνης της εποχής. Το νέο σύστημα χρησιμοποιούσε γεννήτρια για την παραγωγή ηλεκτρισμού που αποθηκευόταν στη μπαταρία και στη συνέχεια τροφοδοτούσε τους προβολείς, ενώ αποτέλεσε τη βάση εξέλιξης της τεχνολογίας φωτισμού για τις επόμενες δεκαετίες.
Επί πολλά χρόνια, η Opel πρωτοπορεί με προηγμένες τεχνολογίες που προσφέρουν πραγματική αξία σε μία ευρεία βάση πελατών. Επόμενο ήταν η Opel να γίνει η πρώτη κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων που εισήγαγε το δυναμικό φωτισμό στροφών και το φωτισμό διασταυρώσεων με το καινοτόμο σύστημα AFL στη μεσαία κατηγορία το 2003.
Την επόμενη χρονιά, το Opel Astra έγινε το πρώτο συμπαγές όχημα με φωτισμό στροφών και το 2006 η μάρκα έκανε πιο προσιτή την τεχνολογία ασφαλείας στο ευρύ κοινό προσφέροντας φωτισμό στροφών και διασταυρώσεων bi-halogen στις κατηγορίες μίνι πολυμορφικών και μικρών οχημάτων για πρώτη φορά με τα Meriva και Corsa.
Το 2008, η επόμενη γενιά του συστήματος φωτισμού, AFL+, έκανε το ντεμπούτο της με το λανσάρισμα του Insignia, εγκαινιάζοντας νέα πρότυπα στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Η μεταβλητή κατανομή δέσμης των προβολέων xenon προσαρμόζεται στο προφίλ του δρόμου, την ταχύτητα του οχήματος και τις επικρατούσες οδικές συνθήκες.
Το αναβαθμισμένο σύστημα προσφέρει πολυάριθμες λειτουργίες αυτόματου φωτισμού και υιοθετεί φώτα ημέρας LED που απαιτούν πολύ λιγότερη ηλεκτρική ισχύ, μειώνοντας την κατανάλωση συγκριτικά με τους συμβατικούς προβολείς.
Πέρα από τα γνώριμα φώτα ημέρας σε σχήμα φτερού που αποτελούν στοιχείο ταυτότητας Opel, το AFL+ προσφέρει τις εξής λειτουργίες για εγγυημένη, βέλτιστη ορατότητα:
•Pedestrian Area Light – Φωτισμός Περιοχής Πεζών: ενεργοποιείται αυτόματα με ταχύτητες 5 - 30 χλμ./ώρα. Η λειτουργία προσαρμόζει την κωνική δέσμη φωτός και των δύο προβολέων κατά οκτώ μοίρες προς κάθε πλευρά του δρόμου. Χάρη σ’ αυτή τη λειτουργία, ο εντοπισμός πεζών ή παιδιών που παίζουν δίπλα στο δρόμο – και που συχνά δεν μπορούν να υπολογίσουν την ταχύτητα ενός επερχόμενου οχήματος – γίνεται πιο έγκαιρα.
•Με ταχύτητες κάτω από 50 χλμ./ώρα, ο Φωτισμός Πόλης - Town Light παρέχει μία φαρδύτερη, συμμετρική δέσμη με μειωμένη εμβέλεια, βοηθώντας τους οδηγούς να βλέπουν καλύτερα τους πεζούς στο πλάι το δρόμου. Η φωτεινότητα δέσμης του Town Light είναι μικρότερη από της κανονικής μεσαίας σκάλας λόγω της παρουσίας πρόσθετου φωτισμού, όπως τα φώτα των δρόμων.
•Country Road Light – Φωτισμός Επαρχιακού Δρόμου: προσφέρει πιο φωτεινή και πλατιά κωνική δέσμη φωτός και προς τις δύο πλευρές του δρόμου από μία συμβατική μεσαία σκάλα. Αυτό βοηθά τους οδηγούς να διακρίνουν ταχύτερα πιθανούς κινδύνους στο πλάι του δρόμου (όπως π.χ. ζώα). Ενεργοποιείται μεταξύ 50 και 100 χλμ./ώρα, προβάλλοντας μια δέσμη εμβέλειας 70 μ.
•Highway Light – Φωτισμός Αυτοκινητόδρομου: ενισχύει και ανεβάζει λίγο ψηλότερα τη δέσμη προβολέων όταν δεν υπάρχει κίνδυνος να ‘τυφλώνει’ τους οδηγούς αντίθετα ερχόμενων οχημάτων, ενώ το ομαλότερο οδόστρωμα προκαλεί λιγότερες κλίσεις αμαξώματος. Η κωνική δέσμη φωτός έχει πλέον εμβέλεια 140μ. , βελτιώνοντας το φωτισμό της αριστερής πλευράς του δρόμου. καθώς η ισχύς αυξάνεται από 35 στα 38 watt για βελτίωση της ορατότητας. Η λειτουργία Highway Light ενεργοποιείται αυτόματα πάνω από 100 χλμ./ώρα, αλλά μόνον όταν ο αισθητήρες γωνίας διεύθυνσης αναγνωρίσει ότι οι καμπές δεν παραπέμπουν σε επαρχιακό δρόμο.
•Adverse Weather Light – Φωτισμός Αντίξοων Καιρικών Συνθηκών: ενεργοποιείται όταν ο αισθητήρας βροχής ανιχνεύσει ορισμένη ποσότητα υγρασίας στο παρμπρίζ ή οι καθαριστήρες λειτουργούν συνεχώς στη διακοπτόμενη σκάλα. Τότε η δέσμη φωτός κατανέμεται ασύμμετρα: Η ισχύς του δεξιού προβολέα αυξάνεται από 35 σε 38 watts ώστε ο οδηγός να μπορεί να βλέπει καλύτερα τις σημάνσεις της λωρίδας. Η ισχύς του αριστερού προβολέα μειώνεται από 35 σε 32 watts και μικραίνει ελαφρώς, ώστε να μην ‘τυφλώνει’ τους οδηγούς οχημάτων από το αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, που συχνά συμβαίνει λόγω της ανάκλασης στο βρεγμένο οδόστρωμα.
•High Beam Light – Μεγάλη Σκάλα Φώτων: προσφέρει μέγιστη ισχύ και εμβέλεια δέσμης προβολέων. Δεν ενεργοποιείται συμμετρικά, αλλά φωτίζει άριστα όλο το πλάτος του δρόμου. Οι προβολείς γίνονται φωτεινότεροι μέσω αύξησης της ισχύος από τα 35 στα 38 watt.
•High Beam Light Assistant – Υποστήριξη Μεγάλης Σκάλας Φώτων: προσφέρει ένα σημαντικό πλεονέκτημα ασφάλειας κατά τη νυχτερινή οδήγηση. Η λειτουργία Assistant ενεργοποιεί αυτόματα το High Beam Light για να βελτιώνει το φωτισμό του δρόμου και την ορατότητα. Η κάμερα Opel Eye αναγνωρίζει τους προβολείς ή τα πίσω φώτα άλλων οχημάτων και αλλάζει αυτόματα από τη μεγάλη στη μεσαία σκάλα για να μην ‘τυφλώνει’ τους άλλους οδηγούς.
•Dynamic Curve Light – Δυναμικός Φωτισμός Στροφών: διασφαλίζει βελτιωμένο φωτισμό στις στροφές περιστρέφοντας τους προβολείς bi-xenon μέχρι 15 μοίρες δεξιά και αριστερά του οχήματος κατά την είσοδο στη στροφή. Η γωνία του Curve Light προσδιορίζεται από την ταχύτητα του αυτοκινήτου και τη γωνία διεύθυνσης. Όταν συνδυάζεται με το Sport mode του προσαρμοζόμενου πλαισίου FlexRide, το AFL+ ανταποκρίνεται ακόμα ταχύτερα.
•Static Cornering Light – Φωτισμός Διασταυρώσεων: ενεργοποιείται με ταχύτητες κάτω των 40 χλμ./ωρα, ή με την επιλογή της όπισθεν. Φωτίζει μία περιοχή δεξιά ή αριστερά του οχήματος σε γωνία μέχρι 900, βελτιώνοντας την ορατότητα κατά τους ελιγμούς σε περιοχές με ελλιπή φωτισμό και στενούς δρόμους.
•Intelligent Light Ranging (ILR) - Ευφυής Έλεγχος Εμβέλειας Δέσμης: χρησιμοποιεί την εμπρός κάμερα προκειμένου να προσαρμόζει την εμβέλεια της μεσαίας σκάλας μέχρι 350 μ. για φωτισμό χωρίς αντανάκλαση.