Toyota και Honda: Οι αυτοκρατορίες του Ηλίου σε κρίση

Το ένα κρούσμα μετά το άλλο φαίνεται να δέχονται οι δύο κολοσσιαίες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, μετά από προβλήματα που εμφάνισαν τα οχήματά τους στην -αμερικανική κυρίως- αγορά. Πώς αντιδρούν οι εκπρόσωποί τους και πώς… ανατέλλει η επόμενη μέρα;
Toyota και Honda: Οι αυτοκρατορίες του Ηλίου σε κρίση
Θα μπορούσε να έχει τίτλο η αυτοκρατορία δεν αντεπιτίθεται. Τα εντεινόμενα προβλήματα αξιοπιστίας που αντιμετωπίζουν το τελευταίο διάστημα μοντέλα της Toyota έχουν θέσει την εταιρία στο στόχαστρο αρχών, αναλυτών, ανταγωνιστών και ΜΜΕ.

Η πολυθρύλητη αντοχή στον χρόνο και τις αντιξοότητες των μοντέλων της εταιρίας δέχεται απανωτά χτυπήματα -κυρίως στις αγορές της Βορείου Αμερικής- με τις ανακλήσεις -κάποιες εκ των οποίων προληπτικές- να λαμβάνουν «καταιγιστικό» ρυθμό.

Οι σκληροί επικριτές της εταιρίας σχολιάζουν πως η Toyota καταβάλλει το τίμημα της ιλιγγιώδους ανάπτυξης, της αναρρίχησης στην κορυφή των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά και της κρίσης που υπαγόρευσε περικοπές στις δαπάνες και ίσως στην ποιότητα.

Ο αντίλογος υπενθυμίζει ότι όλες οι εταιρίες προχωρούν σε ανακλήσεις μοντέλων και ότι όποια δεν το κάνει απλά αποκρύπτει τα προβλήματα. Θυμίζουν ακόμη πως η εταιρία βρίσκεται στην εμπορική, τεχνολογική και περιβαλλοντική πρωτοπορία για πολλές δεκαετίες, κάτι που «συγχωρεί» ορισμένα προβλήματα.

«Η ποιότητα αποτελεί ορόσημο για την Toyota». Αυτή τη φράση επανέλαβε αρκετές φορές ο πρόεδρος της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Akio Toyoda, κατά την πρώτη επίσημη εμφάνισή του στις ΗΠΑ.

Ο εγγονός του ιδρυτή της εταιρίας ανέλαβε τον Ιούνιο του 2009 επικεφαλής ενός κολοσσού 300.000 εργαζομένων ανά την υφήλιο, εκ των οποίων 35.000 στις ΗΠΑ, αγορά πρωταρχικής σημασίας για την Toyota καθώς αντιπροσωπεύει το 16% των πωλήσεων.

Εκείνη την περίοδο η Toyota είχε ήδη αρχίσει να βιώνει την κρίση. Όμως η κρίση ήταν παγκόσμια και η εταιρία ήταν πρώτη σε πωλήσεις παγκοσμίως, άρα μια αρνητική επίδραση ήταν λογική, αποδεκτή και αναμενόμενη, αφού σχεδόν καμία αυτοκινητοβιομηχανία δεν γλίτωσε από την πτώση της κατανάλωσης.

Ωστόσο, αυτή τη φορά φαίνεται ότι επλήγη το κύρος και -ίσως το σημαντικότερο- η αξιοπιστία της Toyota ως κατασκευάστριας εταιρίας.

Επιπροσθέτως ολοένα και περισσότερο πληθαίνουν οι φωνές αντίδρασης για τον τρόπο που χειρίστηκε το θέμα η εταιρία. Κατά πολλούς αναλυτές τα αντανακλαστικά της σε ό,τι αφορά την αποκάλυψη για την έκταση του προβλήματος «αδράνησαν», ενώ και η δημόσια συγνώμη του A. Toyoda δεν ικανοποίησε.

Πλέον η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο στόχαστρο των αμερικανικών αρχών, ενώ η διοίκηση της Toyota ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας «ομάδας δράσης» (task force) που θα επιληφθεί του ζητήματος.

Η εταιρία έχει ανακαλέσει πάνω από οκτώμισι εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως για να επισκευάσει βλάβες και «αστοχίες» που επηρεάζουν κατά κύριο λόγο το πεντάλ του γκαζιού αλλά και τα φρένα.

Ειδικότερα στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά, όπου παρουσιάζεται το σημαντικότερο πρόβλημα, έχουν ανακληθεί άνω των επτά εκατομμυρίων οχημάτων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται μοντέλα όπως RAV4, Corolla, Camry.

Στην Ευρώπη οι ανακλήσεις, όπως αναφέρουν διεθνή μέσα ενημέρωσης μπορεί να φθάσουν έως και τα 1,8 εκατομμύρια οχήματα και περιλαμβάνουν οκτώ μοντέλα όπως Aygo, Yaris, Auris, Corolla, Avensis, RAV4.

Το τελευταίο κρούσμα ανάκλησης αφορά το Prius τρίτης γενιάς καθώς η εταιρία αποφάσισε την προληπτική ανάκληση του μοντέλου για να ελεγχθεί ένα «υποσύστημα» του ABS.

Aνακλήσεις και για τη Honda
Προβλήματα με την ποιότητα των μοντέλων της δεν αντιμετωπίζει μόνο η Toyota αλλά και η δεύτερη μεγαλύτερη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, Honda.

H εταιρία ανακοίνωσε στις αρχές του Φεβρουαρίου την ανάκληση περίπου 438.000 οχημάτων -κυρίως από την αγορά των ΗΠΑ- για να ελεγχθούν ελαττωματικοί αερόσακοι.

Η Honda είχε προχωρήσει τον Ιανουάριο του 2010 στην ανάκληση άλλων 640.000 μοντέλων (Fit, Jazz, City) για να επισκευαστούν αστοχίες υλικών στα παράθυρα.

Επιμέλεια: Άρης Δαμουλάκης
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v