Διαφημίσεις ‘80s: Παφ και τάλιρο

Ο επιμένων ελληνικά, ο Νίκος Γκάλης διαφημίζει γάλα, μια ξανθιά ρίχνει το αυτοκίνητο στον τοίχο χωρίς κανέναν προφανή λόγο, και το πρότυπο του 80s ανδρισμού «κάνει (αφρόλουτρο) Μπίρκιν». Το ελληνικό cult ζει, μέσα από τις διαφημίσεις που μας μεγάλωσαν.
Διαφημίσεις ‘80s: Παφ και τάλιρο
της Ηρώς Κουνάδη 

Θυμάστε τα σήματα με τα κινούμενα βέλη πριν από κάθε διαφήμιση; Τον αντίχειρα με την ελληνική σημαία στο «Επιμένων Ελληνικά»; Τον Νίκο Παπαναστασίου να απαριθμεί τα «καφετιά» που ξόδεψε για την «παντελονιά» του, πριν σταθεί στην ουρά για το επίδομα ανεργίας –για την οποία φταίει, φυσικά, η εισαγόμενη παντελονιά του; Τα 80s ήταν από κάθε άποψη μια cult δεκαετία, και οι διαφημίσεις της ελληνικής τηλεόρασης στέκονται στο ύψος των κουπ τις οποίες στήριζαν ολόκληροι τόνοι λακ. Και μας κάνουν να χαμογελάμε μέχρι σήμερα.

Τα ημερολόγια δείχνουν 1986, και η Νατάσσα Ασίκη εξηγεί πώς ανοίγουν οι καινοτόμες χάρτινες συσκευασίες της Δέλτα. «Έτσι, έτσι και έεεετσι». Αγαπημένη λεπτομέρεια, η φωνή της Μαντάμ Σουσού να φωνάζει “Entrez” όταν η υπηρέτριά της χτυπά την πόρτα, στο τέλος της διαφήμισης.



«Τσιγάρο; Εισαγωγής! Παφ και τάλιρο». Ο Νίκος Παπαναστασίου πρωταγωνιστεί στην θρυλικότερη διαφήμιση της δεκαετίας του ’80, μια από τις πολλές της καμπάνιας Ο Επιμένων Ελληνικά. Οποιαδήποτε ομοιότητα με σημερινά πρόσωπα και καταστάσεις (πολύ θα θέλαμε αλλά μάλλον δεν) είναι τυχαία.



Αν δεν το καταλάβατε από το «τιρινίνι» (λέγε με και Final Countdown) που παίζει στο background, μάλλον δεν είχατε γεννηθεί το 1987. Είναι, λοιπόν, η χρονιά που η Εθνική Ελλάδος έχει κερδίσει το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα στο Μπάσκετ και ο Νίκος Γκάλης διαφημίζει το γάλα Αγνό –για την ακρίβεια, συμφωνεί με τον εκφωνητή που εκθειάζει το γάλα, λέγοντας απλά «Ναι. Αγνό». Αν είσαι ο ήρωας μιας ολόκληρης χώρας, αυτό αρκεί.



«Ξυπνήστε την άλλη γυναίκα μέσα σας» λέει με βαθιά φωνή ο εκφωνητής, ενώ στην οθόνη εκτυλίσσεται το όνειρο κάθε γυναίκας των τελών της δεκαετίας του ’80: προβολείς, λιμουζίνες και nightclubs. Και για μουσική υπόκρουση, έχουμε τη φωνή του Freddie Mercury, να άδει “Love Kills”. Cult.



Ένωση Βιομηχανιών Ηλεκτρικής Ενέργειας. Γιατί ο ήλιος… έχει ρεύμα. Και γιατί και στους θερμοσίφωνες, ο επιμένων ελληνικά. Αγαπημένη λεπτομέρεια: το απόκομμα του λογαριασμού της ΔΕΗ, που δεν έχει αλλάξει και πολύ με την πάροδο των χρόνων.



«Αν πάτε για… Σικάγο, ακολουθήστε τη Δέλτα». Υπέροχη ρετρό συσκευασία παγωτού, 80s χτενίσματα και αυτοκίνητο-έκπληξη.



«Γάλα Βλάχας Εβαπορέ. Μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει τα παιδιά». Γιατί αν δεν επαναλάβεις τρεις φορές το μήνυμα, δεν είσαι αρκετά 80s.



Πατάς το play, και σκέφτεσαι «κοίτα να δεις, μια διαφήμιση αυτοκινήτου του ’86 με γυναίκα οδηγό». Μην βιαστείτε να πείτε «μπράβο». Εκεί που νομίζεις ότι η διαφήμιση έχει τελειώσει, η εικόνα ξεπαγώνει και ο εκφωνητής λέει «δεν πειστήκατε ακόμα; Ας συνεχίσουμε». Η γυναίκα οδηγός απλά ρίχνει το αυτοκίνητο σε έναν τοίχο, χτυπιέται αληθοφανέστατα για λίγο, κι εν τέλει συνεχίζει με τα πόδια, ενώ τα τακούνια της αντηχούν στο ειδυλλιακό τοπίο. Ναι, το μήνυμα είναι ο εξοπλισμός ασφαλείας του αυτοκινήτου. Τι νομίσατε;



Τι κάνει το πάτωμα καθρέφτη και στα πιο δύσκολα σημεία; Η χαρωπή νοικοκυρά, που βρίσκει τον ορισμό της ευτυχίας στον καθρεφτισμό της εκεί που σφουγγαρίζει, ξέρει…



Την καλύτερη την κρατήσαμε για το τέλος. Και ό,τι και να πούμε θα είναι λίγο…


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v