Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης ήταν ο σερ της καρδιάς μας

Ο ογκόλιθος της ελληνικής δισκογραφίας άφησε πίσω του εκατοντάδες ύμνους – ξεχωρίσαμε 10 που μας προκαλούν και σήμερα ανατριχίλες.

Ο τεράστιος σερ του ελληνικού πενταγράμου με τη ξύλινη φωνή, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, έδωσε με τη δωρική του φωνή μουσικό χρώμα στη μεταπολεμική Ελλάδα.

Ερμηνεύοντας έργα μεγάλων δημιουργών, κατάφερε με την υπέροχη φωνή του να μεταφέρει τους στίχους του Ελύτη, του Ρίτσου και του Λειβαδίτη σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Δείτε παρακάτω δέκα τραγούδια που σημάδεψαν την καριέρα του, αλλά και τις ψυχούλες μας.

Δραπετσώνα

Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης

Ένα από τα ωραιότερα ζεϊμπέκικα, εμπνευσμένο από την απόφαση για διωγμό των προσφύγων από τις παράγκες τους στη Δραπετσώνα.



Της αγάπης αίματα

Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης

Η μουσική του Μίκη παντρεύεται υπέροχα με τον μεστό στίχο του Ελύτη και η ερμηνεία του Μπιθικώτση απογειώνει την μουσική εμπειρία.



Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ

Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης



Πάλι από το Άξιον Εστί, ένα τραγούδι που θα μπορούσε εύκολα να αποτελέσει εθνικό ύμνο.

Καΰμός

Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης



Η ερμηνεία του Μπιθικώτση προκαλεί ανατριχίλες ενώ οι στίχοι συμβολίζουν τις δύσκολες στιγμές του ελληνισμού μέσα από εμφυλίους, φυλακές και εξορίες. Τραγουδήθηκε, μεταξύ άλλων, στην κηδεία του Ούλωφ Παλμε.

Μέρα Μαγιού μου μίσεψες

Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης




Η φωτογραφία της μάνας του Τάσου Τούση, πάνω από τον νεκρό της γιο, εμπνέει τον Ρίτσο να γράψει το έπος του Επιταφίου, το οποίο φυσικά μελοποιεί ο Θεοδωράκης και φυσικά ερμηνεύει αξεπέραστα ο Μπιθικώτσης.

Κλέβοντας σχόλιο από το Youtube: «Αθάνατες πενιές του Χιώτη, αξέχαστοι στίχοι του Ρίτσου, τεράστια φωνή από τον sir και μαμώ τις μελοποιήσεις από τον Θεοδωράκη, τι άλλο μπορεί να θέλει ένας άνθρωπος για να αγαπήσει την ζωή και να παλέψει για την Ελευθερία της;»

Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα

Στίχοι: Κώστας Βίρβος

Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης



Στα μέσα των 70s ο Μπιθικώτσης γράφει ένα τραγούδι – σήμα κατατεθέν της καριέρας του, σε υπέροχους στίχους του Κώστα Βίρβου οι οποίοι συμβολίζουν τις δύο όψεις της ζωής ενός ετοιμοθάνατου. Το ίδιο τραγούδι θα τον «συνοδεύσει» και στην κηδεία του το 2005, όταν έξω από τον ναό βρισκόταν μια άμαξα με ένα άσπρο και ένα μαύρο άλογο.

Επίσημη Αγαπημένη

Στίχοι: Ελένη Λιάκου

Μουσική: Γρηγόρης Μπιθικώτσης



Και εδώ ο σερ γράφει την εξαιρετική μουσική πατώντας πάνω στους κλασικούς στίχους της Ελένης Λιάκου ερμηνεύοντας ένα τραγούδι σταθμό στην καριέρα του, το οποίο γνώρισε αρκετές επανεκτελέσεις.

Φεγγάρι μάγια μου΄κανες

Στίχοι: Ερρίκος Θαλασσινός

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης



Το τραγούδι των… τριών τίτλων («Το τραγούδι της ξενιτιάς», «Της ξενιτιάς», «Φεγγάρι μάγια μου 'κανες»), γράφτηκε για την παράσταση «Όμορφη Πόλη» και είναι μακράν ένα από τα σημαντικότερα στη σύγχρονη ιστορία της ελληνικής μουσικής.

Μ' ένα παράπονο

Στίχοι: Νίκος Γκάτσος

Μουσική: Δήμος Μούτσης




Ο καημός ξεχειλίζει από τους στίχους του Γκάτσου, ο Δήμος Μούτσης γράφει τις ωραιότερες πενιές και το κομμάτι παραμένει αθάνατο χάρη σε μια ακόμα δίχως ψεγάδι ερμηνεία από τον σερ.

Βρέχει στη φτωχογειτονιά

Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης



Ένας υπέροχος Μπιθικώτσης, ένας υπέροχος Θεοδωράκης και οι υπέροχοι στίχοι του Τάσου Λειβαδίτη σε ένα τραγούδι που έγινε ύμνος της φτωχολογιάς. Ακούστηκε πρώτη φορά στην ταινία «Συνοικία το Όνειρο».

Νικόλας Γεωργιακώδης


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v