Εκπτώσεις 2009: Βρήκαμε τα καλύτερα

Οργώσαμε τα καταστήματα της πόλης, εντοπίσαμε τις καλύτερες και τις χειρότερες ευκαιρίες, τις μεγαλύτερες και τις μικρότερες εκπτώσεις, και δημιουργήσαμε τον πιο ενημερωμένο οδηγό για το απόλυτο... In2shopping!
Εκπτώσεις 2009: Βρήκαμε τα καλύτερα
των Έλενας Μπούλια, Νικόλα Γεωργιακώδη, Ηρώς Κουνάδη 

Πιο πολυαναμενόμενες από κάθε άλλη χρονιά, οι πρώτες εκπτώσεις του χρόνου, που ξεκινούν σήμερα, σκοπεύουν να προσελκύσουν στα καταστήματα όλον αυτόν τον κόσμο που απείχε από το «επιπλέον» shopping τον τελευταίο καιρό, αφενός λόγω των «πολεμικών» συνθηκών που επικρατούσαν στο κέντρο της Αθήνας λίγο πριν τις γιορτές, αφετέρου λόγω της οικονομικής δυσχέρειας που εμποδίζει τους περισσότερους όχι μόνο να αποκτήσουν αυτό το κάτι παραπάνω, αλλά και να διατηρήσουν ακόμα και τα κεκτημένα.

Οι προσφορές, βέβαια, που έχουν ήδη ξεκινήσει από τις αρχές του μήνα στα περισσότερα καταστήματα έχουν δώσει κάποια ώθηση στην αγοραστική κίνηση. Οι έμποροι, ωστόσο, δεν είναι ικανοποιημένοι και ελπίζουν ότι από σήμερα θα βγάλουν ουσιαστικά τα «σπασμένα» της χρονιάς. Κατά πόσο θα ανταποκριθούν οι καταναλωτές στην μείωση των τιμών μένει να το δούμε στην πράξη. Πριν, ωστόσο, σπεύσετε στο κοντινότερο ATM για την υψηλότερη ανάληψη του 2009, έχει σημασία να κρατήσετε κάποιες από τις παρακάτω συμβουλές που θα σας χρησιμεύσουν στο να ψωνίσετε έξυπνα και προσεκτικά, έτσι ώστε να πιάσουν πραγματικά τόπο τα χρήματά σας.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης προειδοποιεί…

Εν όψει της περιόδου των εκπτώσεων, το Υπουργείο Ανάπτυξης κυκλοφόρησε μία σειρά συμβουλών προς τους καταναλωτές, με κάποια βασικά «θα πρέπει»:

* Οι αγορές να γίνονται βάσει του οικογενειακού προγραμματισμού και των οικονομικών δυνατοτήτων των καταναλωτή.
* Να αποφεύγεται η αλόγιστη χρήση πιστωτικών καρτών και καταναλωτικών δανείων.
* Να ελέγχεται προσεκτικά η ποιότητα του προϊόντος και να μην διστάζει ο καταναλωτής την αλλαγή ή την επιστροφή των χρημάτων του προϊόντος, αν αυτό έχει κάποιο ελάττωμα.
* Να συγκρίνει ο καταναλωτής τις τιμές και να μην παρασύρεται από δήθεν υψηλά ποσοστά εκπτώσεων.
* Να ζητείται πάντα απόδειξη.
* Να παρέχονται στον καταναλωτή εγγύηση και οδηγίες χρήσης των αγαθών στα ελληνικά.
* Οποιοδήποτε πρόβλημα θα πρέπει να καταγγέλλεται στην τηλεφωνική γραμμή 1520 της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή που λειτουργεί από τις 8.00 έως τις 22.00.

…Το In2life συμβουλεύει

Ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι οι εκπτώσεις δημιουργήθηκαν για να τις εκμεταλλευτεί όχι για να βρεθεί ο ίδιος θύμα εκμετάλλευσης. Έτσι:

* Κακά τα ψέματα, όλοι λίγο πολύ παρεκτρεπόμαστε με μία πρώτη βόλτα στα μαγαζιά κατά την περίοδο των εκπτώσεων και καταλήγουμε να αγοράζουμε πράγματα που ούτε καν είχαμε φανταστεί. Αυτό δεν είναι κακό, εφόσον δεν χρωστάμε (ήδη) της Μιχαλούς στις πιστωτικές ή εφόσον δεν στερούμαστε, εξαιτίας των «άχρηστων», άλλα σημαντικότερα αγαθά. Προσπαθήστε, λοιπόν, να περιοριστείτε στα «άχρηστα» που πραγματικά θέλετε (ξέρετε, αυτά που αν δεν αποκτήσετε θα τα βλέπετε στον ύπνο σας).
* Κάντε οπωσδήποτε έρευνα αγοράς πριν την αγορά σας. Είναι πολύ πιθανό ένα ρούχο που έχετε δει σε ένα κατάστημα να υπάρχει φθηνότερο σε κατάστημα άλλης περιοχής, ή ακόμα και στο ίντερνετ (αν η εταιρία διαθέτει και on-line κατάστημα). Το έχουμε δει πολλές φορές να συμβαίνει και έχουμε νιώσει εντελώς κορόιδα όταν το πάθαμε.
* Μην διστάζετε και μην ντρέπεστε: να ρωτήσετε για την τιμή του προϊόντος πριν την έκπτωση, να ζητήσετε κάποιο άλλο αν αυτό έχει το παραμικρό ελάττωμα ή να ζητήσετε περαιτέρω έκπτωση αν δεν υπάρχει άλλο. Και μην φοβάστε να αρνηθείτε αν επιμένουν να σας πουλήσουν κάτι που δεν είστε σίγουροι αν θέλετε. Αν δεν είστε σίγουροι, δεν το θέλετε.
* Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων οι τιμές συνεχίζουν να πέφτουν. Υπάρχουν πολλά καταστήματα π.χ. που ξεκινούν με ένα -30% και μετά από μία εβδομάδα αυτό γίνεται -50%, ενώ προς το τέλος των εκπτώσεων μπορεί να φτάσει και το -70%. Αυτό ισχύει τόσο σε καταστήματα με ρούχα (π.χ. στα Benetton ή στα Sotris), αλλά ακόμα περισσότερο σε καταστήματα με έπιπλα. Βέβαια, δεν σας εγγυάται κανείς ότι θα βρείτε αυτό που θέλετε, αλλά μπορείτε τουλάχιστον να το ρισκάρετε.
* Επενδύστε στην ποιότητα. Έξυπνη αγορά δεν είναι τόσο να αποκτήσετε πολλά και πολύ φθηνά προϊόντα αλλά ποιοτικά προϊόντα σε πολύ καλή τιμή. Όπως π.χ. ένα καλό παλτό, ένα κοστούμι, ένα πολύ ακριβό gadget. Οι εκπτώσεις είναι επίσης μια καλή ευκαιρία για ποιοτικά λευκά είδη σπιτιού, που έχουν πραγματικά καλές τιμές. Πάντα, όμως, κάτι που πραγματικά χρειάζεστε ή θέλετε –μην το ξεχνάτε αυτό.
* Προσέχετε το «επαναπλασάρισμα» παλαιότερων προϊόντων. Δεν είναι λίγοι οι επιτήδειοι που κατά την περίοδο των εκπτώσεων επαναφέρουν είδη παλαιότερων σεζόν και τα πωλούν με έκπτωση μεν αλλά σα να είναι καινούργια. Τα καταστήματα αυτά λειτουργούν και σαν stock αλλά δεν το δηλώνουν πουθενά. Το αποτέλεσμα; Αγοράζετε κάτι παλιό σε τιμή καινούργιου και αν θελήσετε να το αλλάξετε σε κάποιο άλλο κατάστημα της αλυσίδας, δεν σας το αλλάζουν «γιατί είναι περσινό κομμάτι». Μας συνέβη και αυτό με κατάστημα γνωστής (ελληνικής και ακριβής) αλυσίδας γυναικείων ρούχων.
* Σε συγκεκριμένα είδη οι εκπτώσεις δεν είναι πάντα μεγάλες. Στα καλλυντικά, παραδείγματος χάριν, γίνονται κάποιες καλές προσφορές σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, στα παπούτσια οι εκπτώσεις κατά κανόνα δεν είναι μεγάλες, ενώ στα έπιπλα και τα ηλεκτρικά είδη γίνονται επίσης κάποια 10ημερα σημαντικών εκπτώσεων ενώ μπορείτε να βρείτε και εκθεσιακά έπιπλα στην μισή τιμή, αρκεί να πετύχετε τις σωστές ημερομηνίες. Ενώ σε πολυτελή είδη (π.χ. στις πολύ ακριβές μπουτίκ, όπως η Louis Vuitton) δεν γίνονται καν εκπτώσεις.
* Μην διστάσετε να «παζαρέψετε» μία τιμή. Αυτό δεν είναι πάντα εφικτό, ειδικά σε αλυσίδες τύπου Zara, αλλά σε μικρότερα καταστήματα που η σχέση καταστηματάρχη-πελάτη είναι πιο άμεση, μπορείτε να το δοκιμάσετε.

Και το «παζάρεμα» παίρνει την σκυτάλη

Το γνωστό σε όλους μας παζάρεμα δεν γίνεται μόνο στα σοκάκια του Μοναστηρακίου και της Πλάκας ή σε πλανόδιους πωλητές. Με αρκετό θάρρος και λίγο θράσος, μπορείτε να διαπραγματευτείτε τις τιμές σε πολλά μαγαζιά, μιας και είναι γνωστή η πρακτική των «εικονικών εκπτώσεων», όπου οι καταστηματάρχες ανεβάζουν την προηγούμενη τιμή για να δείξουν μεγάλη έκπτωση. Τι μπορείτε να κάνετε;

* Η πραγματική τιμή ενός αγαθού είναι αυτή που πληρώνεις. Δεν υπάρχουν ενδεικτικές τιμές πώλησης στο λιανεμπόριο. Οφείλετε να προχωράτε σε έρευνα αγοράς και να αναζητείτε την καλύτερη δυνατή προσφορά.
* Προσπαθήστε να πετύχετε έκπτωση τουλάχιστον 30% επί της προτεινόμενης τιμής, ξεκινώντας το παζάρι, αναλόγως του καταστήματος, από 50% έως ένα εξωφρενικά χαμηλότερο νούμερο.
* Ταλαιπωρήστε τον πωλητή. Κάντε τον να «επενδύσει» στη συναλλαγή, σπαταλώντας χρόνο και ενέργεια. Θα χαρεί να σας ξεφορτωθεί, ακόμη και με μια έκπτωση 35% από την αρχική τιμή.
* Ζητήστε προσφορά για ένα αντικείμενο τη φορά. Εάν θέλετε να αγοράσετε δυο-τρία αντικείμενα από το κατάστημα, δεν χρειάζεται να ενημερώσετε τον πωλητή εξαρχής. Λειτουργήστε σαν να έχετε πρόθεση να αγοράσετε μόνο ένα. Ζητήστε από τον υπάλληλο να σας πει τις τιμές και για τα υπόλοιπα που ενδιαφέρεστε, ώστε να θεωρήσει ότι αναζητάτε τη χαμηλότερη τιμή.
* Να επαναλαμβάνετε συχνά τη φράση «είναι πολύ ακριβό». Μην ξεκινήσετε το παζάρι εάν ο πωλητής δεν ρίξει την τιμή τουλάχιστον δυο φορές.
* Προχωρήστε σε συνδυασμένες προσφορές. Εάν έχετε πετύχει μια έκπτωση περί το 20%, μπορείτε πλέον να προχωρήσετε και να ρωτήστε τον υπάλληλο τι τιμή σας δίνει εάν αγοράζατε δυο αντικείμενα. Να περιμένετε επιπλέον 5%. Ρωτήστε για τρία αντικείμενα και πάρτε ένα 5% ακόμη. Μετά προσθέστε ένα πολύ ακριβό τέταρτο αντικείμενο, το οποίο δεν σκοπεύετε να αγοράσετε. Η κίνηση αυτή θα ενθουσιάσει τον πωλητή και ίσως μπει σε μια διαδικασία υπολογισμών που δεν μπορείτε να παρακολουθήσετε. Η τιμή τόσο για τα κομμάτια που θέλετε, όσο και για το ακριβό τέταρτο αντικείμενο, θα μειωθεί περαιτέρω. «Κλειδώστε» αυτές τις τιμές και αποκαλύψτε ότι τελικά δεν σας ενδιαφέρει το ακριβό κομμάτι.

Δείτε στα Υποθέματα του Αφιερώματος τις καλύτερες (και χειρότερες) ευκαιρίες της αγοράς σε Γυναικεία, Ανδρικά, Είδη Σπιτιού, Gadgets και Είδη Πολυτελείας, που ανανεώνονται καθημερινά από τους συντάκτες του In2life.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v