Τι χρειάζεται για να κλείσω την επιχείρησή μου

Θέλετε να κλείσετε την ατομική σας επιχείρηση; Δείτε ποια διαδικασία θα πρέπει να ακολουθήσετε, τι θα πρέπει να προσέξετε και πόσο θα σας κοστίσει.
Τι χρειάζεται για να κλείσω την επιχείρησή μου
του Νικόλα Γεωργιακώδη

Η διαδικασία διακοπής της λειτουργίας μιας επιχείρησης δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση, αρκεί φυσικά να έχετε τακτοποιήσει τις όποιες εκκρεμότητές σας με την αρμόδια ΔΟΥ. Ποιες είναι αυτές όμως και τι θα πρέπει να προσέξετε ώστε να μην επιβαρυνθείτε με επιπλέον έξοδα;

Θέλοντας να ρίξουμε φως στο θέμα, ζητήσαμε από την υπεύθυνη του Λογιστικού Φοροτεχνικού γραφείου e-taxis.gr, κ. Φωτεινή Καλτερίμογλου, να μας διαφωτίσει πάνω στη διαδικασία η οποία απαιτείται για να προβείτε σε διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησής σας.

Η διαδικασία διακοπής
Αρχικά, θα πρέπει να ελέγξετε στα ανάλογα τμήματα της ΔΟΥ, αν υπάρχουν εκκρεμότητες από την επιχείρησή σας και τι είδους, όπως το αν οφείλετε κάτι στον φόρο εισοδήματος ή αν έχετε κάποιες δηλώσεις που δεν έχουν υποβληθεί. Επίσης, θα πρέπει να ελέγξετε τι έχετε θεωρήσει από βιβλία και στοιχεία και – προφανώς – οτιδήποτε φαίνεται στο σύστημα της ΔΟΥ ότι έχει θεωρηθεί να το προσκομίσετε στην υπηρεσία. Συγκεκριμένα για τα βιβλία της επιχείρησης, δεν διαγράφονται, απλά μονογράφονται.

Στη συνέχεια θα πρέπει να περάσετε από το τμήμα ελεγκτών της αρμόδιας ΔΟΥ, όπου γίνεται έλεγχος για το αν έχετε υποβάλλει όλες τις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών. Παλαιότερα αυτές οι καταστάσεις ονομάζονταν ΚΕΠΥΟ, πλέον ονομάζονται ΜΥΦ. Το τμήμα ελέγχου της ΔΟΥ, εκτός των καταστάσεων ΚΕΠΥΟ, ελέγχει εάν έχουν εκδοθεί τα στοιχεία πώλησης ή αυτοπαράδοσης των αποθεμάτων της επιχείρησης κατά τον χρόνο της διακοπής. Επίσης, μπορεί ο ελεγκτής να πραγματοποιήσει αυτοψία στον χώρο της επαγγελματικής εγκατάστασης.

Εάν, τέλος πρόκειται για εταιρεία, θα πρέπει να προηγηθεί η υποβολή του συμφωνητικού λύσης της εταιρείας στην υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. (γενικού εμπορικού μητρώου). Κατόπιν και εντός 10 ημερολογιακών ημερών θα πρέπει να ολοκληρωθεί η διακοπή στο μητρώο της ΔΟΥ.

Αφού ελεγθούν όλα τα παραπάνω, θα μπορέσετε να προχωρήσετε στη διαδικασία διακοπής, η οποία γίνεται στο Τμήμα Μητρώου της Εφορίας, αφού πρώτα εξασφαλίσετε ότι έχετε είτε πουλήσει είτε αυτοπαραδώσει οποιοδήποτε εμπορεύσιμο στοιχείο είχε η επιχείρησή σας (πάγια στοιχεία, επαγγελματικό αυτοκίνητο κτλ.). Στην περίπτωση που η επιχείρησή σας έχει να κάνει με παροχή υπηρεσιών, τότε το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να υποβάλλετε μια δήλωση στην οποία θα αναφέρετε ότι δεν υπάρχουν πάγια στοιχεία ή επαγγελματικό αυτοκίνητο.

Τα παραπάνω ελέγχονται από το Τμήμα Μητρώου στην Εφορία και η διακοπή ολοκληρώνεται.

Όπως αναφέρει η κ. Καλτερίμογλου, κάτι που αρκετός κόσμος δε γνωρίζει είναι ότι πλέον μπορείτε να κάνετε διακοπή ακόμα και αν χρωστάτε. Δεν είναι δηλαδή απαραίτητο να έχετε εξοφλήσει όλες σας τις οφειλές στην Εφορία (π.χ. ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος κτλ.). Παλαιότερα η Εφορία ζητούσε και ενημερότητα. Αν όμως δεν έχετε υποβάλλει τις απαραίτητες δηλώσεις, τότε θα πρέπει πρώτα να το κάνετε και μετά να ολοκληρώσετε τη διακοπή.

«Είναι άλλο πράγμα η υποβολή της δήλωσης, είτε του ΦΠΑ είτε του Εισοδήματος και άλλο το πιθανό χρεωστικό υπόλοιπο που μπορεί να προκύψει. Φυσικά οι οφειλές συνεχίζουν να υπάρχουν, το ίδιο και τα πρόστιμα», αναφέρει η ίδια.

Πόσο κοστίζει
Στον τομέα των εξόδων τώρα, εφ’ όσον η διακοπή σας είναι εμπρόθεσμη, δηλαδή δεν έχετε ξεπεράσει το χρονικό περιθώριο δέκα ημερών πριν πάτε στο Μητρώο, δε θα πληρώσετε κάποιο πρόστιμο. Αν όμως η διακοπή σας είναι εκπρόθεσμη, δηλαδή αφορά τον προηγούμενο μήνα ή έτος, τότε πληρώνετε πρόστιμο κατά μέσο όρο 100€. Το πρόστιμο εξοφλείται την επόμενη ημέρα στην Εφορία.

Επίσης, αν δεν έχετε υποβάλλει κάποια δήλωση, θα αναγκαστείτε να την υποβάλλετε και να πληρώσετε το πρόστιμο τις εκπρόθεσμης δήλωσης της τάξης των 100€. Το ίδιο συμβαίνει αν δεν έχετε υποβάλλει μια δήλωση πελατών-προμηθευτών. Σε αυτήν την περίπτωση πάλι θα πρέπει να κάνετε διορθωτική δήλωση, πάλι με πρόστιμο 100€.

Τέλος, το κόστος για να αναθέσετε σε κάποιο λογιστικό γραφείο το κλείσιμο της επιχείρησής σας εξαρτάται από το αν αυτή είναι ατομική ή εταιρεία. Για την εταιρεία θα χρειαστεί ένα καταστατικό λύσης, το οποίο έχει διαφορετική αμοιβή για τον λογιστή. Σε γενικές γραμμές το κόστος κυμαίνεται από 100-250€ ανάλογα με την περίπτωση και το είδος της εταιρείας (π.χ. ΕΠΕ, ομόρρυθμη κ.α.).
 
Όπως συνιστά η κ. Καλτερίμογλου πάντως, αν έχετε ανοιχτή επιχείρηση στα χαρτιά, καλό θα ήταν να… τρέξετε να κάνετε την διακοπή σας τώρα, αφού υπάρχει παράταση μέχρι και τις 31-3-2015. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για όσες επιχειρήσεις έχουν πραγματική παύση εργασιών σε παλαιότερο χρόνο. Διότι με την διακοπή σε παλαιότερο (τον πραγματικό) χρόνο, παύει και η υποχρέωσή τους για την υποβολή των δηλώσεων επιχειρηματικής δραστηριότητας (ΦΠΑ, Εισοδήματος, ΚΕΠΥΟ κλπ. ) με την ημερομηνία αυτή. Διαφορετικά θα υποχρεωθούν να υποβάλλουν όλες τις ανωτέρω δηλώσεις, μέχρι την τρέχουσα ημερομηνία διακοπής, με τα πρόστιμα που αναλογούν για κάθε μια από αυτές.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v