ΤΑΞΙΔΙΑINFO GUIDE

Πώς να γυρίσεις τις top ευρωπαϊκές πόλεις σαν ντόπιος

Λονδίνο, Παρίσι, Βερολίνο, Κωνσταντινούπολη: Βάζουμε τάξη στο χάος των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών πόλεων, για να παίζετε στα δάχτυλα τις μετακινήσεις σας.

Πώς να γυρίσεις τις top ευρωπαϊκές πόλεις σαν ντόπιος

του Γιώργου Κόκουβα

Πώς μπορείτε να φτάσετε από το αεροδρόμιο ως το κέντρο του Λονδίνου με μια λίρα; Πού θα βρείτε τις «έξυπνες κάρτες» που κάνουν οικονομικότερες τις μετακινήσεις σας στο μετρό του Λονδίνου και της Κωνσταντινούπολης; Τι διαφορά έχει το U και το S που θα δείτε σε κάθε γωνιά του Βερολίνου, ποια είναι η βολικότερη λύση για τις μετακινήσεις σας στο Παρίσι και με ποιο όχημα μειώνετε το κόστος οκτώ φορές, για να φτάσετε από την Ταξίμ στα προάστια; Συγκεντρώνουμε σημαντικές οδηγίες και πολύτιμες συμβουλές για να μη χαθείτε στο χάος των αστικών μετακινήσεων, εάν πρόκειται να ταξιδέψετε στις τέσσερις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές μητροπόλεις.

Λονδίνο
Lancaster Gate Tube Station - London Underground
-Αποκτήστε μια OysterCard: Πρόκειται για κάρτα που προμηθεύεστε δωρεάν από οποιοδήποτε εκδοτήριο εισιτηρίων στο λονδρέζικο μετρό (με μια μικρή εγγύηση 5 λιρών που επιστρέφεται) και απλώς την γεμίζετε με το ποσό που επιθυμείτε. Περνώντας την κάρτα κάθε φορά που μπαίνετε ή βγαίνετε από οποιοδήποτε αστικό μέσο (μετρό, λεωφορείο, τρένο), αυτή υπολογίζει το αντίστοιχο εισιτήριο και το αφαιρεί αυτόματα, μέχρι να φτάσει τις 8,60 λίρες, που είναι το ημερήσιο όριό της – αν έχετε φτάσει σε αυτό το ποσό, την υπόλοιπη ημέρα ταξιδεύετε δωρεάν. Οι χρεώσεις της Oyster είναι πολύ πιο συμφέρουσες σε σχέση με το να βγάζετε μεμονωμένα εισιτήρια κάθε φορά που μετακινείστε και επιπλέον σας γλιτώνει χρόνο. Μάθετε περισσότερα εδώ.  
-Από το αεροδρόμιο στην πόλη: Εξαιρετικά σημαντικό είναι, αν πρόκειται να επισκεφθείτε το Λονδίνο, να κλείσετε εισιτήριο εγκαίρως στο μέσο που θα σας φέρει από το αεροδρόμιο άφιξης στην πόλη. Τα express τρένα των αεροδρομίων Stansted και Gatwick είναι η πιο γρήγορη αλλά και ακριβή επιλογή, ωστόσο αν τα κλείσετε πάνω από ένα μήνα νωρίτερα ή αν ταξιδεύετε σε group άνω των 4 έχετε σημαντικές εκπτώσεις. Η πιο οικονομική επιλογή ωστόσο είναι τα λεωφορεία της EasyBus, της National Express και της Terravision, που μπορεί να κάνουν ένα μισάωρο περισσότερο να φτάσουν στον προορισμό τους, αλλά διαθέτουν online sales συνεχώς, με τιμές εισιτηρίων από 1 μόλις λίρα.
Περισσότερα - Λονδίνο: Low budget tips για να το γνωρίσετε

Παρίσι
Metro parisino
-Μάθετε τις επιλογές σας: Το Παρίσι διαθέτει ένα από τα πιο αξιόπιστα, πυκνά και γρήγορα δίκτυα δημόσιας συγκοινωνίας, αλλά μπορεί εύκολα να μπερδευτείτε. Κι αυτό γιατί υπάρχει το μετρό, τα λεωφορεία, τα τραμ και τα τρένα RER – πιο γρήγορο από το μετρό δίκτυο τρένων, που εξυπηρετεί περισσότερο τα προάστια, ενώ η πόλη (και αντίστοιχα η τιμολόγηση των μεταφορών) χωρίζεται σε πέντε ζώνες. Για παράδειγμα, το εισιτήριο για τα τρένα RER γίνεται ακριβότερο εκτός ζώνης 1. Από την άλλη, τα εισιτήρια και οι κάρτες για όλα τα μέσα, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Σε αυτά που ισχύουν για τις πρώτες τρεις ζώνες και σε αυτά που ισχύουν για όλες τις πέντε ζώνες (που περιλανμβάνουν και τις Βερσαλλίες και τα αεροδρόμια του Παρισιού).
-Το Paris Visite: Η πιο «αποδοτική» επιλογή για έναν επισκέπτη είναι το πάσο διαρκείας σε όλα τα Μέσα, που στοιχίζει 12,30€ (πάσο ημέρας), 20€ (διήμερο), 27,30€ (τριήμερο) και 39,30€ (πενθήμερο πάσο) για τις ζώνες 1-3, που περιλαμβάνουν τα περισσότερα αξιοθέατα. Με το ίδιο πάσο, απολαμβάνετε και δωρεάν βαρκάδα, βόλτα με το τουριστικό λεωφορείο, αλλά και (για τα πάσα 2 ημερών και πάνω) δωρεάν πρόσβαση σε 60 παρισινά μουσεία (μεταξύ των οποίων και το Λούβρο, οι Βερσαλλίες, το Πάνθεον, η Παναγία των Παρισίων κ.α.).  
-Velib: Σχεδόν… τζάμπα και εκτεταμένο όσο πρέπει, το δίκτυο ενοικίασης ποδηλάτων του Παρισιού βολεύει όσους είναι διατεθειμένοι να κυκλοφορήσουν κάνοντας πετάλι. Απλώς πληρώνετε μια συνδρομή που στοιχίζει από 1,70€ για μια ημέρα, παίρνετε ένα ποδήλατο από έναν «σταθμό» της Velib, και το χρησιμοποιείτε δωρεάν για το πρώτο μισάωρο και με επιπλέον χρεώσεις στη συνέχεια ανάλογα με το πόσες ώρες θα το χρησιμοποιήσετε. Μάθετε περισσότερα εδώ.  
Περισσότερα – Πώς να γνωρίσετε το Παρίσι low budget  

Βερολίνο
Berliner Dom and Bus
-Από τα αεροδρόμια στην πόλη: Από το κεντρικό αεροδρόμιο της πόλης, όπου προσγειώνεται η Aegean, το κέντρο «απέχει» μόλις 2,70€ με το τοπικό λεωφορείο. Από το αεροδρόμιο Schonefeld, όπου πετούν Ryanair και Easyjet, υπάρχουν περισσότερες επιλογές: Δύο γραμμές υπέργειου σιδηροδρόμου (S), λεωφορεία και τρένα. Η καλύτερη επιλογή είναι οι γραμμές του υπέργειου, που έχουν δρομολόγια ανά 10 λεπτά και στοιχίζουν 3,30€. Το ταξί μέχρι την πόλη στοιχίζει περί τα 40€, επομένως είναι πιο βολικό αν είστε μεγάλη παρέα.
-Τι να ξέρετε για Μέσα, ζώνες, εισιτήρια: Το δίκτυο συγκοινωνιών του Βερολίνου περιλαμβάνει το μετρό της πόλης (U Bahn), τα υπέργεια τρένα (S Bahn), τα τραμ, τα τοπικά τρένα και τα λεωφορεία. Όλα όμως είναι προσβάσιμα με το ίδιο εισιτήριο. Τα εισιτήρια χωρίζονται σε ζώνες AB, BC και ABC (όπου Α το κέντρο της πόλης, Β τα γύρω προάστια και C το ευρύτερο Βερολίνο, το Πότσνταμ και το αεροδρόμιο Schonefeld). Το απλό εισιτήριο στοιχίζει 2,70€ για τις ζώνες ΑΒ, ενώ υπάρχει και το «εισιτήριο μικρής διαδρομής» με 1,70€ αν το ταξίδι σας ολοκληρώνεται σε τρεις στάσεις μετρό/τρένου ή έξι στάσεις λεωφορείου. Αναλυτικά οι τιμές εδώ.  
-Πάσο διαρκείας: Αρχικά, σημειώστε ότι για τη ζώνη ΑΒ πωλούνται και τετράδες εισιτηρίων, με έκπτωση 1,80€ συνολικά. Από εκεί και πέρα, υπάρχει το ημερήσιο πάσο (7€ για τις ΑΒ ζώνες, συν 0,30€ για upgrade στις επιπλέον ζώνες). Ύστερα, υπάρχουν οι Welcome Cards που ισχύουν για 48 ώρες (από 19,50€) ή 72 ώρες (26,70€) ή 5 ημέρες (34,50€) και σας παρέχουν και διάφορες εκπτώσεις σε αξιοθέατα και καταστήματα. Μάθετε περισσότερα εδώ.  
-Το λεωφορείο 100: Μια οικονομικότατη εναλλακτική στα μάλλον ακριβά hop on/hop off τουριστικά λεωφορεία είναι η δημόσια γραμμή λεωφορείου νο.100, η πρώτη που συνέδεσε το ανατολικό και το δυτικό Βερολίνο μετά την πτώση του τείχους, περνώντας από τα βασικότερα αξιοθέατα. Με αυτό το διώροφο λεωφορείο, ξεκινάτε από την Alexanderplatz και τον Πύργο Ραδιοτηλεόρασης, περνάτε από την Πύλη του Βραδεμβούργου και τον Καθεδρικό της πόλης, από το Νησί των Μουσείων και καταλήγετε κοντά στο Reichstag, το επιβλητικό γερμανικό Κοινοβούλιο. Από εκεί, συνεχίζετε μέσω του πάρκου Tiergarten ως το δυτικό Βερολίνο, την εμπορική λεωφόρο Kurfürstendamm με την βομβαρδισμένη εκκλησία και, τέλος, τον Ζωολογικό Κήπο της πόλης – με άλλα λόγια, βλέπετε όλα τα αξιοθέατα του Βερολίνου με μόλις 2,70€.
Περισσότερα – Βερολίνο: Γερμανία για αρχάριους 

Κωνσταντινούπολη
Nostalgic Tram of Istanbul
-Istanbulkart: Ή αλλιώς AKBIL, λέγεται η έξυπνη κάρτα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε όλα σχεδόν τα Μέσα της Πόλης, για να μην χάσετε τον μπούσουλα στο χαωτικό σύστημα συγκοινωνιών. Είναι μια κάρτα που μπορείτε να αγοράσετε ακόμη και από τα περίπτερα με 6 λίρες (περί τα 2€), να την φορτώσετε με το ποσό που επιθυμείτε, και καθώς την σκανάρετε πριν από κάθε διαδρομή σας αφαιρεί το αντίστοιχο αντίτιμο. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα λεωφορεία, το μετρό, το τραμ, το τελεφερίκ, τα περισσότερα ferry και τα τρένα της TCDD. Με την χρήση της κάρτας, η μέση τιμή της κάθε διαδρομής κυμαίνεται στα 0,60-0,70€. Μάθετε περισσότερα εδώ
-Βάζοντας το χάος σε τάξη: Επειδή η Κωνσταντινούπολη είναι αχανής, κάθε περιοχή ή μετακίνηση έχει και τα δικά της tips. Παρακάτω, συγκεντρώνουμε μερικά από αυτά:
*Αεροδρόμιο: Από το Ατατούρκ ο βολικότερος τρόπος να φτάσετε στην Ταξίμ είναι το Havataş, το εξπρές λεωφορείο που αναχωρεί κάθε μισή ώρα και στοιχίζει λιγότερο από 5€. Το ταξί θα σας στοιχίσει περί τα 18-23€.
*Μετρό, τραμ ή τελεφερίκ; Οι δύο γραμμές του μετρό εξυπηρετούν κυρίως οικιστικές περιοχές και ντόπιους, μακριά από τα βασικά αξιοθέατα. Βολικό είναι το τραμ Τ1, που συνδέει το ιστορικό κέντρο της Πόλης με το μοντέρνο κομμάτι της περνώντας την γέφυρα του Γαλατά (με στάσεις στο Suleymaniye, το Μεγάλο Παζάρι, το Sultanahmet κ.α.). Η γραμμή ένα του τελεφερίκ συνδέει την Ταξίμ με τις ακτές του Kabataş, από όπου ξεκινούν διάφορες γραμμές ferry.
*Τι γίνεται με τα ταξί; Γενικότερα, οι ταξιτζήδες της Πόλης είναι μια… μάλλον ιδιάζουσα περίπτωση, καθώς μεγάλο μέρος τους, παρ’ ότι σε γενικές γραμμές το ταξί στην Κωνσταντινούπολη δεν είναι πολύ ακριβό, παραμένουν πιστοί στη λογική «παζάρεμα τιμής» πριν ξεκινήσετε, καθόλου ταξίμετρο και λοιπές εξαπατήσεις. Ωστόσο, ορισμένες περιοχές που αξίζει να επισκεφθείτε στην Πόλη δεν εξυπηρετούνται από δημόσια Μέσα (πέραν των λεωφορείων, που ωστόσο είναι η πιο πολυσύχναστη και άβολη λύση), γι’ αυτό και το ταξί είναι μονόδρομος. Σε αυτή την περίπτωση, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε επιλογές όπως η Uber με τις οικονομικές χρεώσεις ή να πάρετε κάποιο από τα dolmuş. Πρόκειται για κίτρινα βανάκια των οκτώ ατόμων που πραγματοποιούν συγκεκριμένα δρομολόγια και αποτελούν στην ουσία ταξί του οποίου το κόστος μοιράζεται διά οκτώ. Από την Ταξίμ για παράδειγμα, ξεκινούν dolmuş για Kadikoy, Bostanci, Tesvikiye, Besiktas, Aksaray, Topkapi, Bakirkoy, Yesilkoy και Sirineveler , ενώ το κόστος υπολογίζεται στα 1-2€. Μάθετε περισσότερα για αυτό το μέσο μεταφοράς εδώ.  
*Από την Ευρώπη στην Ασία: Για να περάσετε από την ευρωπαϊκή στην ασιατική πλευρά της Πόλης, η βασική επιλογή ήταν μέχρι πρότινος τα ferry, που ξεκινούν από πολλά σημεία της ευρωπαϊκής πλευράς, μεταξύ της γειτονιάς της Ταξίμ και της Αγιάς Σοφιάς (Beşiktaş, Kabataş, Eminönü) και καταλήγουν στο Kadıköy διασχίζοντας τον Βόσπορο (το εισιτήριο κοστίζει περί το 1€). Ωστόσο, τα τελευταία δύο χρόνια εγκαινίασε την λειτουργία του το πρώτο υποθαλάσσιο μετρό της Πόλης, με την ονομασία Marmaray, συνδέοντας (επίσης με 1€) την ευρωπαϊκή πλευρά από το Kazlıçeşme με την ασιατική στο Ayrılık Çeşmesi – σε επόμενο στάδιο θα επεκταθεί με περισσότερες στάσεις σε κάθε πλευρά.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

σχετικά άρθρα

SPONSORED LINKS

"Ποιος είπε ότι δεν έχουν φτιαχτεί ακόμα μηχανές του χρόνου; Ήδη υπάρχουν. Λέγονται βιβλία."

Robert Benchley, Αμερικανός αρθρογράφος

  • 532 — Καταστέλλεται η Στάση του Νίκα.
    1823 — Το Ναύπλιο ορίζεται έδρα της ελληνικής κυβέρνησης.
    1896 — Γίνεται η παρουσίαση της πρώτης μηχανής ακτινών Χ στη Νέα Υόρκη.
    1923 — Η Ελλάδα γίνεται η τελευταία χώρα που υιοθετεί το Γρηγοριανό ημερολόγιο. Τίθεται σε ισχύ την 16η Φεβρουαρίου, η οποία γίνεται η 1η Μαρτίου με το νέο ημερολόγιο.
    1965 — Η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ παντρεύονται στους Δελφούς.
    1996 — Ο Κώστας Σημίτης εκλέγεται πρωθυπουργός, με 86 έναντι 75 ψήφους του Άκη Τσοχατζόπουλου, στο δεύτερο γύρο της ψηφοφορίας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ.

© 2002-2022 MEDIA2DAY

Managed Cloud by C2

v