Μια εμβληματική παράσταση μουσικού θεάτρου, βασισμένη σε κείμενα του Νομπελίστα Ελίας Κανέτι, από τον πρωτοπόρο σκηνοθέτη και συνθέτη Χάινερ Γκαίμπελς.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Ένα ταξίδι στο χώρο και το χρόνο, ένας τρόπος να δούμε τη σύγχρονη Ιστορία της Ευρώπης, στην παράσταση που βραβεύθηκε από το Φεστιβάλ του Εδιμβούργου και από την Ένωση Κριτικών στο Παρίσι και παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης στις 26, 27 και 28 Φεβρουαρίου 2014. Ο εκπληκτικός Γάλλος ηθοποιός André Wilms, πλαισιώνεται από το Mondriaan Quartet που παίζει ζωντανά.
Το θέαμα και το ακρόαμα, η περφόρμανς και η συναυλία, τα multimedia και τα εικαστικά, ο κινηματογράφος και το live video, η ποιητική της καθημερινότητας και η περιπέτεια της ευρωπαϊκής σκέψης γίνονται «ένα σώμα» σε αυτήν την παράσταση του 2004 που οδήγησε το μουσικό θέατρο σε νέες τοπογραφίες και τον θεατή του 21ου αιώνα στην εμπειρία ενός ολικού έργου τέχνης.
«Νόστος για ό,τι χάθηκε» σημαίνει στη γλώσσα των Αβοριγίνων Αυστραλών ο δυσπρόφερτος τίτλος κι ένα «μουσείο φράσεων» απαρτίζει το κείμενο της παράστασης, συντεθειμένο από σκέψεις και αφορισμούς του Νομπελίστα συγγραφέα Ελίας Κανέτι. Όλα ξεκινούν με το φημισμένο Mondriaan Quartet να ερμηνεύει το 8ο Κουαρτέτο του Σοστακόβιτς κι όλα εξελίσσονται με τον αινιγματικό και ονειρικό τρόπο του υπερρεαλισμού: μηχανές-ρομπότ και ένα κανονικό σπίτι εμφανίζονται στη σκηνή, ενώ ο πρωταγωνιστής, ο βετεράνος ηθοποιός Αντρέ Βιλμς, εγκαταλείπει ξαφνικά το θέατρο. Μια χειροκίνητη κάμερα τον ακολουθεί στους δρόμους της Αθήνας και, έπειτα, σε ένα διαμέρισμα του κέντρου, όπου η παρασκευή μιας ομελέτας συγχρονίζεται άψογα με το Κουαρτέτο για έγχορδα του Ραβέλ, όπως ακριβώς η ύπαρξή μας συνενώνει το τετριμμένο και τη μεταφυσική.
Το Eraritjaritjaka είναι το τελευταίο μέρος μιας τριλογίας που δημιούργησε ο Γκαίμπελς με πρωταγωνιστή τον Αλσατό βετεράνο ηθοποιό του θεάτρου και του κινηματογράφου Αντρέ Βιλμς, γνωστό κυρίως από πρωταγωνιστικούς ρόλους στις ταινίες του Aki Kaurismäki, όπως το πολυβραβευμένο Λιμάνι της Χάβρης (2011).
Παράλληλες Δράσεις Τρίτη 25 Φεβρουαρίου: Masterclass από τον Heiner Goebbels 13:00-16:00 Αίθουσα χορού Σύμφωνα με την κλασική έννοια, το «δράμα» εστιάζει συνήθως σε ψυχολογικές συγκρούσεις ανάμεσα σε αντιπροσωπευτικά πρόσωπα πάνω στη σκηνή. Σε αυτή τη διάλεξη, ο Χάινερ Γκαίμπελς αναπτύσσει –χρησιμοποιώντας παραδείγματα με βίντεο από τα δικά του έργα μουσικού θεάτρου– πώς αυτή η έννοια αντικαθίσταται από ένα «δράμα αντίληψης» για τον θεατή. Η πολυφωνία των μέσων και οι αντιστίξεις μεταξύ μουσικής και λογοτεχνίας, σώματος και φωνής, ακοής και όρασης κλπ., συνιστούν την καλλιτεχνική εξέλιξη προς ένα θέατρο ως εμπειρία – πέρα από μια γραμμική αφήγηση και πέρα από τη συμβατική έννοια του παρόντος και της δραματικής έντασης. Απευθύνεται σε: Eπαγγελματίες από διαφορετικούς καλλιτεχνικούς χώρους, όπως σκηνοθέτες, συνθέτες, συγγραφείς και ηθοποιούς. Γλώσσα: Αγγλικά Προϋποθέσεις: Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Eraritjaritjaka, το μουσείο των φράσεων. Κόστος συμμετοχής: 15 € Κρατήσεις: Tηλ: 213 017 8002 | Email: [email protected] | Yπεύθυνη: Μυρτώ Λάβδα
Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου: Συζήτηση μετά την παράσταση με τον Heiner Goebbels Συντονισμός: Κάτια Αρφαρά, Καλλιτεχνική Διευθύντρια Θεάτρου & Χορού και Χρήστος Καρράς, Εκτελεστικός Διευθυντής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικής της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών
Η ταυτότητα της παράστασης Σύλληψη, Μουσική και Σκηνοθεσία: Heiner Goebbels Σχεδιασμός Σκηνικών και Φωτισμών: Klaus Grünberg Ζωντανά Βίντεο: Bruno Deville Σχεδιασμός Κοστουμιών: Florence von Gerkan Σχεδιασμός Ήχου: Willi Bopp Δραματουργία και καλλιτεχνική συνεργασία: Stephan Buchberger Βοηθός Σκηνοθέτη: Leman Yilmaz Βοηθός Σχεδιασμού Σκηνικών και Κατασκευές: Anne Niederstadt Με τον: André Wilms και το Mondriaan Quartet, Άμστερνταμ: Jan Erik van Regteren Altena (βιολί), Edwin Blankenstijn (βιολί), Annette Bergman (βιόλα), Eduard van Regteren Altena (τσέλο) και εναλλακτικά Heleen Hulst (βιολί, βιόλα) Παιδική φωνή: Jérémy Carruba Γυναικεία φωνή: Florence von Gerkan Μουσική των: Johann Sebastian Bach, Gavin Bryars, George Crumb, Vassily Lobanov, Alexeij Mossolov, Maurice Ravel, Dmitri Shostakovich, Heiner Goebbels