Εργαστήριο Εμπρός: Μάθε, παιδί μου, θέατρο

Λίγο πριν την έναρξη των εισαγωγικών εξετάσεων, η Μπέττυ Νικολέση, μία εκ των ιδρυτών του Θεάτρου - Εργαστηρίου Εμπρός, μιλά στο in2life για την σχολή, την μόνιμη κρίση στο θέατρο και το εάν, επιτέλους, ηθοποιός γεννιέσαι ή γίνεσαι.
Εργαστήριο Εμπρός: Μάθε, παιδί μου, θέατρο
της Φιλουμένας Ζλατάνου

Τι το ξεχωριστό μπορεί να έχει άλλη μία σχολή θεάτρου σε μία πρωτεύουσα που κάθε χρόνο παράγει πολλούς περισσότερους ηθοποιούς από όσους μπορεί να απασχολήσει; Η Aνώτερη Δραματική Σχολή "Εμπρός - Θέατρο Εργαστήριο", ιδρύθηκε από την Εταιρεία Θεάτρου "Εμπρός" σε συνεργασία με την εταιρεία "Θέατρο Εργαστήριο" τον Οκτώβριο του 2004.

Ιδρυτές της είναι οι Άννα Μακράκη, Τάσος Μπαντής, Μπέττυ Νικολέση και Βλάσης Ζώτης. Από το 2006, στη μνήμη του Τάσου Μπαντή, έχει θεσπίσει την ομώνυμη υποτροφία, που παρέχει τη δυνατότητα δωρεάν φοίτησης στον καλύτερο μαθητή για ένα έτος σπουδών. Διδάσκουν καθηγητές καταξιωμένοι στο χώρο, όπως οι Θωμάς Μοσχόπουλος, Άννα Μακράκη, Δημήτρης Ήμελλος, Δήμος Αβδελιώδης, Έκτορας Λυγίζος, Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Κώστας Γεωργουσόπουλος, ενώ δίνεται η δυνατότητα στους φοιτητές να δοκιμαστούν σε παραστάσεις που διοργανώνονται από την ίδια τη σχολή.

Στις 18 και 19 Σεπτεμβρίου θα πραγματποιηθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις. Όσοι έχετε το μικρόβιο, βιαστείτε να κάνετε αίτηση. Η Μπέττυ Νικολέση μας λύνει όλες τις απορίες σχετικά με τη σχολή, την πορεία του θεάτρου και τι κάνει έναν άνθρωπο καλό ηθοποιό.

Η Αθήνα βρίθει θεατρικών σχολών. Η δική σας μετράει 6 χρόνια λειτουργίας. Ποιο είναι το συστατικό επιτυχίας μιας σωστής σχολής θεάτρου;
Η συνειδητή πολυφωνία (δάσκαλοι με διαφορετικές μεθόδους προσέγγισης αλλά κοινή αισθητική), τα ολιγομελή τμήματα, αλλά και ένα πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, πάντα υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και η μέριμνα για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων, και η μετέπειτα πορεία τους -έχουμε την τύχη να καμαρώνουμε για πολλά από τα παιδιά μας-, είναι νομίζω σοβαροί λόγοι επιτυχίας μιας σχολής.

Η ηθοποιία εντέλει μαθαίνεται; Ποιος είναι καλός ηθοποιός;
Δυστυχώς ή ευτυχώς είναι πολύ δύσκολο ν’ αποφασίσει κανείς ποιος είναι καλός ηθοποιός και ποιος όχι, τη στιγμή που ακόμα κι όταν βγούμε στο επάγγελμα όλοι μας κρίνουν υποκειμενικά. Από εκει και πέρα, σε επίπεδο μαθητείας, είναι καλό να είναι κανείς ανοιχτός, ευέλικτος,η φαντασία είναι πολύ σημαντική, να δουλεύει τα εκφραστικά του μέσα, το σώμα του αλλά και το συναίσθημά του. Η υποκριτική σαφώς μαθαίνεται με την έννοια της τεχνικής και της μεθόδου, αλλά δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε και τα εκ φύσεως ή εκ θεού τάλαντα του καθενός. Το σίγουρο είναι ότι επιλέγοντας μια καλή σχολή, βγαίνεις καλύτερος απ' ότι μπαίνεις και πιο έτοιμος για την επαγγελματική σου σταδιοδρομία.

Ποιοι θα είναι οι καθηγητές της σχολής φέτος;
Εκτός από μένα, πολλοί εκλεκτοί συνεργάτες: Θωμάς Μοσχόπουλος, Άννα Μακράκη, Δημήτρης Ήμελλος, Δήμος Αβδελιώδης. Γιάννης Μόσχος, Έκτορας Λυγίζος, Σοφία Βγενοπούλου, Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Τάκης Τσαμαργιάς, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Ηρακλής Λογοθέτης, Στέλλα Κρούσκα, Μαριάννα Καβαλιεράτου, Ανθή Θεοφιλίδου, Ανρί Κεργκομάρ, Πηνελόπη Τζανετάκη και άλλοι, που όχι μόνο είναι αποδεδειγμένα αξιόλογοι αλλά είναι και ενεργοί, όχι παροπλισμένοι.

Θα γίνουν ακροάσεις για να φοιτήσουν νέοι μαθητές στη σχολή. Τι χρειάζεται για να συμβεί αυτό; Θα είναι ανοιχτές και στο κοινό;
Όχι, οι ακροάσεις των εισαγωγικών εξετάσεων δεν είναι ανοιχτές στο κοινό. Οι υποψήφιοι για το Α’ έτος, πρέπει να έχουν ετοιμάσει δυο μονολόγους της επιλογής τους, ένα ποίημα κι ένα τραγούδι. Για να μπορέσουν να εξετασθούν από τους καθηγητές της σχολής, καταθέτουν αίτηση στη γραμματεία –Ηπείρου 41 και στο τηλέφωνο 210 3252676, από τις 20 Αυγούστου έως και τις 17 Σεπτεμβρίου. Στις 18 και 19 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθούν οι ακροάσεις στο Θέατρο Άρτι, της σχολής μας, που βρίσκεται στο ισόγειο του διόροφου νεοκλασσικού κτιρίου, στο οποίο στεγάζεται η Δραματική σχολή «Εμπρός-Θέατρο εργαστήριο». Επίσης πληροφορίες μπορούν να πάρουν και από την ιστοσελίδα μας.

Τι ακριβώς είναι το έτος εφαρμογής;
H σχολή έχει τριετή υποχρεωτική φοίτηση, αλλά από το χειμώνα του 2008 εγκαινίασε τη λειτουργία του έτους εφαρμογής, που είναι προαιρετικό. Στόχος αυτού του τέταρτου προαιρετικού έτους είναι η εφαρμογή στην πράξη των γνώσεων των προηγούμενων ετών, δηλαδή η πραγμάτωση παραστάσεων από τους ίδιους τους απόφοιτους στο καινούργιο θέατρο «Άρτι» της σχολής. Αρωγός σ' αυτή την προσπάθεια είναι η σχολή με το δυναμικό της, με σεμιναριακούς κύκλους και με μαθήματα ειδικών δεξιοτήτων που δίνουν όλα τα απαραίτητα εφόδια στους απόφοιτους για να δημιουργήσουν μια παράσταση από την αρχή μέχρι το τέλος, εξασφαλίζοντάς τους έτσι ένα επαγγελματικό διαβατήριο για τα πρώτα τους βήματα στον κόσμο του θεάτρου. Ήδη στα πλαίσια του έτους εφαρμογής πραγματοποιήθηκαν παραστάσεις Πίντερ, Τσέχωφ, Σαίξπηρ, με τελευταίες την «Αγγέλα» του Σεβαστίκογλου σε σκηνοθεσία Χρήστου Στέργιογλου και την «Προδοσία» του Πίντερ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Πόσο εύκολο είναι για ένα νέο ηθοποιό να καταξιωθεί σε αυτό το χώρο;
Νομίζω ότι οι νέοι σήμερα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες από εμάς τους παλιότερους. Κι αυτό γιατί έχουν καλύτερη εκπαίδευση και τολμούν να εκφράσουν μέσα από την τέχνη τους αυτά που πιστεύουν για τον κόσμο γύρω τους. Από την άλλη η κρίση δεν είναι κάτι καινούργιο για τους ηθοποιούς, το επάγγελμά μας περνάει κρίση απ΄αρχής θεάτρου... Όσο για καταξίωση, θέλει χρόνο, επιμονή και υπομονή, εύκολο δεν ήταν και δεν θα είναι ποτέ. Αλλά γίνεται. Πιστεύω ότι στο χώρο του θεάτρου εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα μια αίσθηση δικαίου. Αυτός που αξίζει τον κόπο, τον βρίσκει τελικά τον δρόμο του.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v