Φεστιβάλ Καλαμάτας: Χορός υπεράνω κρίσης

Μείωσε τη διάρκεια, προκειμένου να κρατήσει ψηλά την ποιότητα. Και τα κατάφερε. Επίτιμοι προσκεκλημένοι, νέοι δημιουργοί, παλιοί γνώριμοι και ιερά τέρατα του σύγχρονου χορού δίνουν ραντεβού τον Ιούλιο στην Καλαμάτα. Εσείς θα λείπετε;
Φεστιβάλ Καλαμάτας: Χορός υπεράνω κρίσης
«Τα λεφτά μας δεν πιάνουν πάντα τόπο» δήλωσε στη σημερινή συνέντευξη τύπου ο Υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος, αναφερόμενος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας ως εξαίρεση. Κι αυτό ακριβώς είναι. Μία από τις «σοβαρότερες» διοργανώσεις επί ελληνικού εδάφους, το πρώτο φεστιβάλ που σύστησε τον σύγχρονο χορό σε ένα κοινό που εν πολλοίς τον αγνοούσε, κι έβαλε την Καλαμάτα στο χάρτη των καλοκαιρινών μας αποδράσεων, κλείνει –κιόλας– τα δεκάξι του χρόνια.

«Χτυπημένο» φέτος από την κρίση, μειώνει τη διάρκειά του από έντεκα σε οκτώ ημέρες, δεν κάνει όμως εκπτώσεις στον αριθμό των παραστάσεων, ούτε, φυσικά, στην ποιότητα. Οι δέκα παραστάσεις που γεμίζουν το πρόγραμμά του έχουν «μοιραστεί» σε χώρους και ημέρες έτσι ώστε οι φανατικοί φίλοι του που θέλουν να τις παρακολουθήσουν όλες, να μπορούν να το κάνουν.

Με κριτήριο, όπως πάντα, την αυθεντικότητα της δημιουργίας και την προσωπική καλλιτεχνική γραφή, το Φεστιβάλ φιλοξενεί γνωστούς και έμπειρους χορογράφους και σχήματα, αλλά και νέους δημιουργούς από διαφορετικές χώρες: Γαλλία, Βρετανία, Ιταλία, Βέλγιο, Κύπρο, Ισπανία και Ελλάδα

Με επιδράσεις από διαφορετικά πεδία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, από τον αφηρημένο χορό μέχρι την περφόρμανς, και από το stand-up comedy μέχρι το χιπ-χοπ, οι παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ φιλοδοξούν να προσελκύσουν ένα ετερόκλητο κοινό, να ανοίξουν τις πόρτες της διοργάνωσης σε νέους φίλους και θεατές που δεν είναι στο ελάχιστο εξοικειωμένοι με τον σύγχρονο χορό.

Ειδική μνεία αξίζουν, τέλος, οι μειωμένες φέτος τιμές των εισιτηρίων –οι οποίες δεν ξεπερνούν σε καμία περίπτωση τα 20 ευρώ– και οι εκπτώσεις που έχουν προβλεφθεί για φοιτητές και ανέργους. Για τους φανατικούς φίλους του Φεστιβάλ που θέλουν να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις, καθώς και για τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια και τα workshops του Φεστιβάλ, έχουν προβλεφθεί ειδικές τιμές εισιτηρίων.

Το πρόγραμμα
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα των παραστάσεων στη δεξιά στήλη, "Σχετικά Documents"
Το 16ο Φεστιβάλ ανοίγει με την παράσταση μιας από τις πιο σημαντικές ομάδες χορού στην Ευρώπη, του Μπαλέτου της Λορραίνης, γνωστό για τους εξαιρετικούς χορευτές του, του οποίου καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ο Didier Deschamps.

Το Μπαλέτο θα παρουσιάσει τρεις χορογραφίες αντιπροσωπευτικές της πορείας του Ουίλλιαμ Φορσάιθ, της διάνοιας που ανέτρεψε τα δεδομένα του σύγχρονου χορού στον 20ό αιώνα, κατά τις πρώτες δεκαετίες της καριέρας του: το αριστουργηματικό Steptext (1985), κριτική των μηχανισμών του θεάματος, την ιδιοφυή μετάφραση μιας φούγκας σε σύγχρονο χορό The Vile Parody of Address (1988) –και τα δύο σε μουσική Μπαχ– και το The Vertiginous Thrill of exactitude (1996), σε μουσική Σούμπερτ, στο οποίο η κληρονομιά του κλασικού χορού, και ιδιαίτερα των Πετιπά και Μπαλανσίν, γίνεται αντικείμενο αναστοχασμού, με χιούμορ, ευρηματικότητα και εντέλει απόλυτη κυριαρχία πάνω στα εκφραστικά μέσα του χορού.

Στο ίδιο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και μια παλαιότερη χορογραφία της Μαγκύ Μαρέν. Στο Duo d’ Eden (1986), μια γεμάτη καθαρότητα σύνθεση πάνω στην παραδείσια ένωση του αρσενικού με το θηλυκό, συναντάμε τις απαρχές της χορογραφικής γραφής της Μαρέν, η οποία με τις πολυσήμαντες παραστάσεις της αναμετράται με τα πιο ζωτικά ζητήματα της ανθρωπότητας.

Tην επόμενη μέρα οι θεατές θα απολαύσουν άλλη μια πλούσια βραδιά. Σ’ ένα ενιαίο πρόγραμμα συγκεντρώνονται τρεις χορογραφικές δημιουργίες νέων, πολλά υποσχόμενων καλλιτεχνών, που διακρίθηκαν στο δίκτυο Aerowaves –από τα πιο σημαντικά δίκτυα ανάδειξης της χορογραφικής δημιουργίας. Η Λία Χαράκη, Κύπρια χορογράφος με προσωπικό στιλ και ευρωπαϊκές διακρίσεις, αντλώντας ερμηνευτικά στοιχεία από τη stand-up comedy, επιχειρεί ν’ αντιμετωπίσει με χιούμορ το σοβαρό ζήτημα της διαμόρφωσης της ταυτότητας μέσα από το βλέμμα των άλλων. Την αστεία, απρόσμενη και τρυφερή Καμηλοπάρδαλή της ερμηνεύει η πολυτάλαντη Ελεάνα Αλεξάνδρου.

Η Eλληνίδα Ζωή Δημητρίου, ανερχόμενη χορογράφος που ζει στη Βρετανία και διακρίνεται για την έμφαση που δίνει στην έρευνα, παρουσιάζει το In the process of..., μια διαδικασία τέλους... χωρίς τέλος. Το ζευγάρι της σκηνής ζει τις πολλαπλές εκδοχές του τέλους της σχέσης του, όπως προκύπτουν μέσα από τη διαρκή κατάτμηση των λέξεων, των κινήσεων, των φράσεων, ενώ μια βροχή από στεφάνια ρυθμικής παίζει το ρόλο του συναισθηματικού βαρόμετρου. Η ομάδα La Macana από την Ισπανία, εμφανίζεται με το ντούο Ven, μια πραγματική χορογραφική πρόταση για τη δυαδικότητα, που διαπραγματεύεται την ελευθερία και την υπoταγή με πάθος, ευαισθησία και καθαρότητα.

Ο Γιαν Φαμπρ δεν χρειάζεται πλέον συστάσεις. Για δεύτερη φορά προσκεκλημένος του Φεστιβάλ της Καλαμάτας, ο αγαπημένος Βέλγος του ελληνικού κοινού, στο έργο του Another Sleepy Dusty Delta Day, με γραφή που θυμίζει τον αποκαλυπτικό κινηματογράφο του Λαρς Φον Τρίερ, συνθέτει μια ωδή πάνω στην ελευθερία της επιλογής του θανάτου και στον έρωτα, την οποία ερμηνεύει εντυπωσιακά η χαρισματική Ελληνίδα Άρτεμις Σταυρίδη.

Η Κλάουντια Τριότσι, ιταλίδα περφόρμερ γνωστή για την έντονη παρουσία της επί σκηνής, αναβιώνει ένα παλιότερο έργο της, την εγκατάσταση-περφόρμανς Park (1998), στην οποία επιτρέπει στο κοινό να εισχωρήσει στο σπίτι μιας νοικοκυράς-μηχανής. Με τα μάτια της καρφωμένα στους υπνωτισμένους από το μαγνητισμό που εκπέμπει η ίδια και κάπως τρομαγμένους από την ωμή παρουσίαση της οικιακής ρουτίνας θεατές, η Τριότσι θυμίζει τις μεγάλες ηθοποιούς του νεορεαλιστικού ιταλικού κινηματογράφου.

Η ομάδα les ballets C de la B έχει γράψει ιστορία στην Καλαμάτα. Αυτή τη φορά επανέρχεται με το αισθαντικό, σπαρακτικό αλλά και αισιόδοξο Out of Context, που ο Αλαίν Πλατέλ αφιερώνει στην Πίνα Μπάους. Μεστό, βαθύ, ανθρώπινο, το βλέμμα του Αλαίν Πλατέλ αγκαλιάζει την πονεμένη ανθρωπότητα αναδιφώντας στα βάθη της ανθρώπινης μνήμης, εκεί όπου η ομορφιά συναντά την ασχήμια, για ν’ αποκαλυφθεί η πιο ουσιαστική πλευρά της ανθρώπινης φύσης. Κανείς δεν θα μπορέσει να ξεχάσει τις ομαδικές στιγμές αυτής της παράστασης.

Η Αλεξάνδρα Βάγερσταλ, κύπρια χορογράφος που ζει και διακρίνεται στη Γερμανία, αν και πολύ νέα, έχει ήδη διαμορφώσει ένα προσωπικό στιλ με χαρακτηριστική ευαισθησία και ποιητική ενέργεια. Στην Καλαμάτα έρχεται για δεύτερη φορά, με το Tomorrow in present tense, μια παράσταση για τα εσωτερικά σύνορα, στην οποία ο χρόνος παραμένει μετέωρος μέχρι να ταυτιστούν παρελθόν, παρόν και μέλλον. Η ευάλωτη παρουσία των σταθερών συνεργατών-ερμηνευτών της, της Ευαγγελίας Ράντου και του Χρήστου Παπαδόπουλου, αποδεικνύεται καταλυτική.

Τη σκυτάλη παίρνει η ομάδα Lemurius, που συγκεντρώνει τέσσερις από τους σημαντικότερους χορευτές της χώρας (Γιάννης Μανταφούνης, Κατερίνα Σκιαδά, Νίκος Δραγώνας, Όλια Λυδάκη). Mε ερευνητική διάθεση χορογραφούν από κοινού μια παράσταση πάνω στο χρόνο ως πραγματικό μέγεθος, μακριά από κάθε πεπατημένη σύμβαση του θεατρικού χώρου. Το πραγματικό πείραμα, η διασταύρωση των χορογραφικών τους επιθυμιών χωρίς παρεμβολές, αντικατοπτρίζεται και στον τίτλο της παράστασης: Crosstalk.

Το Φεστιβάλ κλείνει με την παράσταση Roméos et Juliettes παραγωγή του Théâtre de Suresnes Jean Vilar σε χορογραφία του Σεμπαστιάν Λεφρανσουά από τη Γαλλία. Ο Λεφρανσουά κλείνει το μάτι στον Σαίξπηρ για να συνδέσει θέατρο και χορό μέσα από ριψοκίνδυνες φιγούρες χιπ-χοπ. Ξεχάστε ό,τι ξέρατε για τους Καπουλέτους και τους Μοντέγους: οι νεαροί Ρωμαίοι και Ιουλιέττες του Λεφρανσουά μας ταξιδεύουν στα προάστια των μεγαλουπόλεων, όπου οι νέοι ζουν τις δικές τους ιστορίες αθωότητας και αντιπαλότητας.

Οι παράλληλες εκδηλώσεις
Δύο κινηματογραφικά αφιερώματα τιμούν την μνήμη δύο ιερών τεράτων, ο θάνατος των οποίων πέρυσι άφησε τον κόσμο του χορού φτωχότερο: του Μερς Κάννιγχαμ και της Πίνα Μπάους. Θα προβληθούν κινηματογραφημένες παραστάσεις τους αλλά και έργα που δημιούργησαν ειδικά για την κάμερα.

Την Τρίτη 20 Ιουλίου, λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα, το κοινό του Φεστιβάλ θα θα έχει την ευκαιρία να ξεναγηθεί στoν αρχαιολογικό χώρο της Aρχαίας Μεσσήνης από τον άνθρωπο που την έφερε στο φως, τον αρχαιολόγο Πέτρο Θέμελη, για να καταλήξει στο Εκκλησιαστήριο του Ασκληπιείου, όπου η Ντόρα Μπακοπούλου θα δώσει ρεσιτάλ με έργα Σοπέν. Το πρόγραμμα θα εμπλουστιστεί με μια σύντομη χορογραφία της Ζουζούς Νικολούδη, απόσπασμα από την τελευταία της χορογραφία με τίτλο Μουσική: ένα αέρινο πέρασμα μιας χορεύτριας πάνω στο Πρελούδιο Αρ. 7 σε Λα μείζονα από το έργο 24 Πρελούδια του Σοπέν. Τη χορογραφία ερμηνεύει η Αλεξάνδρα Ρογκόφσκα (σπουδάστρια της ΚΣΟΤ και απόφοιτος της Δημοτικής Σχολής Χορού Καλαμάτας) σε διδασκαλία Γιάννας Φιλιπποπούλου.

Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων θα πραγματοποιηθεί έκθεση με φωτογραφικά έργα του Αλέξανδρου Νιάγκου από παραστάσεις της Ομάδας Εδάφους, του Δημήτρη Παπαϊωάννου, του Φώτη Νικολάου και της Αλεξάνδρας Βάγερσταλ. Επίσης θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις από ξένους προσκεκλημένους και συμμετέχοντες στο φεστιβάλ.

Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες
Το σεμινάριο: Μπρούνο Καβέρνα (Bruno Caverna), «Παίζοντας στα άκρα»
14-22 Ιουλίου 2010

Το 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας προσκαλεί τον Βραζιλιάνο Μπρούνο Καβέρνα, ένα διεθνώς αναγνωρισμένο χορευτή και δάσκαλο με βαθιά γνώση της καποέιρα, του σύγχρονου χορού, των ακροβατικών, του contact improvisation και του qi-gong. Στόχος του σεμιναρίου «Παίζοντας στα άκρα» είναι να διερευνήσει την πόλωση, εγγενή σε κάθε έκφανση της ζωής, ως θεμελιώδες στοιχείο έμπνευσης και έκφρασης. Το σεμινάριο συνυφαίνει το partnering με τον αυτοσχεδιασμό και με τεχνικές εδάφους, καθώς και με μια προωθημένη διερεύνηση της άσκησης της αναπνοής.

Εργαστήρι για επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών με θέμα το «Stand-up PerformDance» από τον Guy Cools και τη Λία Χαράκη
17-19 Ιουλίου 2010

Το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στη μέθοδο επεξεργασίας των βιωμένων εμπειριών και των εκφραστικών εργαλείων του περφόρμερ που εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια στη δημιουργική διαδικασία η Λία Χαράκη και που έχει ονομάσει Stand-up PerformDance. Τα χαρακτηριστικά αυτής της πρακτικής είναι ότι δανείζεται την αμεσότητα της stand-up comedy, αντικαθιστώντας το κείμενο με άλλα μέσα, όπως οι ήχοι της φωνής, το τραγούδι ή η κίνηση. Με τη μέθοδο αυτή επιδιώκει την άμεση επικοινωνία με το κοινό αλλά και τη χρήση των αντιδράσεων του κοινού από τον περφόρμερ ως υλικού ανατροφοδότησης της δημιουργίας. Σκοπός της δεν είναι απαραίτητα να προκαλέσει το γέλιο.

Οι συμμετέχοντες θα καλούνται να δημιουργούν και να παρουσιάζουν μικρές παραστάσεις Stand-up PerformDances διάρκειας ενός ή δύο λεπτών. Η αφήγηση ιστοριών, το γέλιο ως γέφυρα επικοινωνίας, η χειρονομία ως χορός και η πρακτική εξάσκηση θα βοηθήσουν στην εξοικείωση του περφόρμερ με το Stand-up PerformDance ώστε να μπορεί να δημιουργεί στη στιγμή χρησιμοποιώντας αναφορές στο δικό του σύμπαν.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε όλους τους επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών.

Info
Προπώληση εισιτηρίων από την Παρασκευή 25/06/10:
* Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας
10:00-13:00 & 18:30-21:00 καθημερινά (εκτός Κυριακής και απογεύματος Σαββάτου)
* Πληροφορίες για εισιτήρια και κρατήσεις μέσω πιστωτικών καρτών τηλ. 27210 25190 & 25434 - Φαξ: 27210 97426

Τιμές εισιτηρίων:
* 20,00 € & 12,00 € (φοιτητικό και β΄ ζώνη περιορισμένης ορατότητας στο Κάστρο)
Για όλες τις παραστάσεις στο Αμφιθέατρο του Κάστρου
* 15,00 € & 12,00 € (φοιτητικό)
Για όλες τις παραστάσεις στο Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου Καλαμάτας, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας, το Γυμνάσιο Παραλίας και το Εθνικό Στάδιο Καλαμάτας
* Ειδική τιμή: 10,00 €
Για όλες τις παραστάσεις, για τους συμμετέχοντες στο Σεμινάριο του Μπρούνο Καβέρνα (14-22/7) και το Εργαστήρι των Γκυ Κουλς και Λίας Χαράκη (17-19/07)

H έκδοση μειωμένων εισιτηρίων καθώς και η είσοδος με αυτά στο θέατρο γίνεται με την επίδειξη της αντίστοιχης ειδικής κάρτας (Φοιτητική κάρτα / Κάρτα πολιτισμού / Κάρτα ανεργίας): μειωμένο εισιτήριο 12,00€

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στο: Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, Παν. Καίσαρη 6, Καλαμάτα, τηλ.: 27210 83086 & 90886

Επιμέλεια: Ηρώ Κουνάδη

Δείτε λεπτομέρειες σχετικά με το πού θα μείνετε, πού θα φάτε, και πού θα βουτήξετε σε παλαιότερο δημοσίευμα του in2life και οργανώστε… απόδραση με αφορμή στην Καλαμάτα.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v