Ό,τι προτιμάτε: Ο Σαίξπηρ συναντά τον Όρτον υπό του ήχους των Beatles

Τι κοινό μπορεί να έχει μία φάρσα του ’60 με μία κωμωδία της ελισσαβετιανής εποχής; Ο Θωμάς Μοσχόπουλος "παντρεύει" τον Σαίξπηρ με τον Τζο Όρτον, σε μία παράσταση που βλέπεται απνευστί. Ή δύο παραστάσεις που θα δείτε ξεχωριστά. Ό,τι προτιμάτε.
Ό,τι προτιμάτε: Ο Σαίξπηρ συναντά τον Όρτον υπό του ήχους των Beatles
της Κατερίνας Σφοντούρη

Από τους πλέον καταξιωμένους σκηνοθέτες και βασικότατος υποστηρικτής του -αξέχαστου στο θεατρόφιλο κοινό- «Αμόρε», ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματοποιεί φέτος μια συνεργασία που έχει προκαλέσει από την αρχή της σαιζόν πολλούς «θεατρικούς» ψιθύρους. Έρχεται κι εγκαθίσταται στην δυναμική Ελληνική Θεαμάτων για να παρουσιάσει δύο έργα διαφορετικών εποχών, υπό τον ενιαίο τίτλο «Ό,τι προτιμάτε».

Ένα «κολάζ» από σπαρταριστά, χοντροκομμένα αστεία
Αν και αρχικά η παράσταση ήταν προγραμματισμένη για την Πειραιώς 260 -εκεί που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα καλοκαίρια αρκετές παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών- στην πορεία τα σχέδια άλλαξαν, χωρίς αυτό όμως να επηρεάσει τη διανομή. Έτσι, το «Ό,τι προτιμάτε» βρήκε στέγη στο προσφάτως ανακαινισμένο θέατρο «Αλίκη» κάνοντας πρεμιέρα πριν λίγες εβδομάδες.

«Ό,τι προτιμάτε» λοιπόν, δηλαδή είτε φάρσα του ’60 είτε κωμωδία της ελισαβετιανής εποχής. «Τι είδε ο Μπάτλερ» του Τζο Όρτον και αμέσως μετά «Δωδεκάτη νύχτα» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, στον Κυριακάτικο θεατρικό μαραθώνιο. Ενταγμένα σε δύο εντελώς διαφορετικές εποχές έργα, ποιoς ο λόγος του κοινού θεατρικού ανεβάσματος; Μα φυσικά η ιδεολογική τους σύνδεση. Η τρέλα, η εξαπάτηση, ο ανεκπλήρωτος έρωτας, οι ατέλειωτες μεταμφιέσεις, οι καταιγιστικοί ρυθμοί είναι μερικά μόνο από τα κοινά στοιχεία των δύο έργων που ωστόσο παρουσιάζονται ως δύο αυτόνομες παραστάσεις.

Στο πολύχρωμο, ποπ ιατρείο του ψυχιάτρου Πρέντις παρ’ολίγον να αποκαλυφθεί μια εξωσυζυγική περιπέτειά του. Η υποψήφια γραμματέας του και ο γκρουμ ενός ξενοδοχείου ανταλλάζουν ιδιότητες προκειμένου να σώσουν το ερωτικό παιχνίδι του Πρέντις αλλά και για να γλιτώσουν από την αστυνομία που κυνηγά τον γκρουμ... Ατέρμονες συνωμοσίες, κυνηγητό, πόρτες που ανοιγοκλείνουν, ψέματα και τελικά μια αστεία οικογενειακή αποκάλυψη.

Ψυχωτικός ψυχίατρος είναι ο Γιώργος Γλάστρας, ενώ σύζυγός του η πληθωρική Λυδία Φωτοπούλου. Λεοπάρ υπερβολές στολίζουν το κορμί της κυρίας Πρέντις προκαλώντας το νεαρό γκρουμ Νίκολας Μπέκετ σε... επίθεση. Ο νεαρός δεν είναι άλλος από τον ταλαντούχο Όμηρο Πουλάκη, που μπλέκει σε μια σειρά ξεκαρδιστικών γεγονότων.

Πρωτότυπη σκηνοθετική σύλληψη από τον Θ. Μοσχόπουλο με την fast forward τεχνική να λειτουργεί άψογα προσφέροντας ρυθμό στην παράσταση.

Ένα ευχάριστο μουσικό διάλειμμα με τους Beatles -ηθοποιούς του δεύτερου έργου-μεσολαβεί ανάμεσα στα δύο έργα και ευθύς το σκηνικό αλλάζει άρδην.

«Δωδεκάτη Νύχτα» με ζηλευτή διανομή
Οι μεταμφιεσμένοι μουσικοί ανεβαίνουν στη σκηνή και μεταφερόμαστε στην Υλλιρία, εκεί όπου ο βασιλιάς Ορσίνο ερωτεύεται παράφορα την Ολίβια, η οποία όμως δεν έχει μάτια για άλλον πέρα από την -εν αγνοία της- μεταμφιεσμένη Βιόλα. Παρεξηγήσεις, στοιχεία γκροτέσκ και ένας αλλόκοτος κλόουν να κρυφοκοιτάζει σχολιάζοντας εύστοχα τα επί σκηνής δρώμενα. Φάρσες στήνονται, η υπερβολή υπογραμμίζεται μέχρι πια να φτάσει ο Σεμπάστιαν, ο χαμένος αδερφός της Βιόλα...

Ατμοσφαιρικό το σκηνικό του Κωνσταντίνου Κυπριωτάκη, όπου κι εδώ οι πόρτες ανοίγουν και κλείνουν συνεχώς κάνοντας άνω-κάτω τον κόσμο των πρωταγωνιστών. Η μουσική συντελεί επίσης στον ξεχωριστό χαρακτήρα της παράστασης. Τα θρυλικά «σκαθάρια» μάς ταξιδεύουν με το μελωδικό «Because», το οποίο τραγουδά η εξαιρετική διανομή της παράστασης.

Το δυναμικό του «Αμόρε» -ακόμη πιο εμπλουτισμένο- ανεβαίνει στη σκηνή και για ακόμη μια φορά συγκινεί. Ποιον να ξεχωρίσουμε; Τον Αργύρη Ξάφη ως γελωτοποιό, βγαλμένο λες από τον κόσμο της commedia del’arte; Ή μήπως την Ιωάννα Παππά με τις δυνατότητές της να προσαρμόζεται σε ένα σωρό ρόλους; Εδώ «ξεγελάει» ως αγόρι μεταμφιεσμένο. Ο Νίκος Καραθάνος είναι ο ξεκαρδιστικός Μαλβόλιο που ντύνεται με κίτρινες καλτσοδέτες, το κορόιδο που πέφτει στην παγίδα που του στήνουν. Ο Χρήστος Λούλης ως βασιλιάς Ορσίνο που φλέγεται από έρωτα, μας κάνει να αλλάξουμε στο μυαλό μας την εικόνα που είχαμε έως σήμερα για τους βασιλιάδες. Φρέσκος, τρυφερός και πολλά υποσχόμενος ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος «ντύνεται» τον Σεμπάστιαν που επιστρέφει από το πουθενά για να προκαλέσει μια σειρά από αποκαλύψεις.

Φεύγοντας
Μια απολαυστική, διπλή παράσταση που άξιζε την τετράωρη προσοχή μας. Στα συν η κίνηση των ηθοποιών, για την οποία ευθύνεται η Μάρθα Κλουκίνα και οι φωτισμοί του έμπειρου Λευτέρη Παυλόπουλου. Χαρακτήρες που διεκδικούν με κάθε τρόπο όλα όσα δεν μπορούν εύκολα να αποκτήσουν. Άνθρωποι που ζουν τη ζωή τους στα άκρα. Because the world is round…love is all, love is new.

INFO:
Ό,τι προτιμάτε: «Τί είδε ο Μπάτλερ» του Τζο Όρτον και «Δωδεκάτη Νύχτα» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Θέατρο Αλίκη, Αμερικής 4, τηλ.: 210 3210021
Παραστάσεις: Τρίτη 21:15 «Τι είδε ο Μπάτλερ», Τετάρτη 20:00 «Δωδεκάτη Νύχτα», Πέμπτη 21:15 «Δωδεκάτη Νύχτα, Παρασκευή 21:15 «Τι είδε ο Μπάτλερ», Σάββατο 18:00 «Τι είδε ο Μπάτλερ», Κυριακή 19:00 «Τι είδε ο Μπάτλερ» και «Δωδεκάτη Νύχτα»
Τιμές εισιτηρίων: 25 €, 18 €, λαική-φοιτητικό 18 €, Κυριακή 35 €, κάθε Πέμπτη 18 € για θεατές κάτω των 25 και άνω των 65 ετών.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v