Ευτυχισμένες μέρες: Παρατηρητές ενός ιδιότυπου reality show

Το κλασικό έργο του Σάμουελ Μπέκετ γύρω από την ρουτίνα της καθημερινότητας, μέσα από την σκηνοθετική ματιά του Έκτορα Λυγίζου και με πρωταγωνίστρια τη Μίνα Αδαμάκη, ανεβάζει το θέατρο Χώρα για 20 μόνο παραστάσεις.
Ευτυχισμένες μέρες: Παρατηρητές ενός ιδιότυπου reality show
της Κατερίνας Σφοντούρη

Πριν καλά-καλά προλάβει να «μπει» το φθινόπωρο και να εγκαινιαστεί η νέα θεατρική σαιζόν, το θέατρο Χώρα άνοιξε τις πύλες του στο κοινό με την παράσταση «Ευτυχισμένες μέρες» του Σάμουελ Μπέκετ, σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου.

Οι ατέλειωτες «ευτυχισμένες μέρες» ρουτίνας
Το ευχάριστο νέο για το ανέβασμα του έργου «Ευτυχισμένες μέρες», με πρωταγωνίστρια τη Μίνα Αδαμάκη, το είχαμε πληροφορηθεί ήδη εδώ και αρκετούς μήνες (βλέπε συνέντευξη με τον Έκτορα Λυγίζο στα Σχετικά Άρθρα).

«Ανήσυχο πνεύμα», με πρωτότυπες σκηνοθετικές λύσεις, ο Έκτορας Λυγίζος, μετά τη χειμερινή του απόπειρα «Η φάρσα της οδού Γουόλγορθ» συνεχίζει έχοντας στο νου του το ίδιο μοτίβο: τη ρουτίνα. Αυτή υπήρχε και στο έργο του Ιρλανδού Έντα Γουόλς, αυτή και στο έργο του Μπέκετ.

Η καθημερινότητα, που ζει καθισμένη στην καρέκλα της η μεσήλικη Γουίνι δεν της επιτρέπει αποδράσεις. Βρίσκεται κλεισμένη σε ένα δωμάτιο παρακολούθησης με μοναδική έμψυχη συντροφιά τον λιγομίλητο σύζυγό της, Γουίλυ. Εκείνος μοιάζει να την έχει ανάγκη, επιμένει, αλλά η Γουίλυ δεν ανταποκρίνεται. Κρύβεται ντροπαλά κάτω από την ομπρέλα της, αισθανόμενη όμως πάντα το βλέμμα του επάνω της. Ζώντας με τις αναμνήσεις της και τα λιγοστά αντικείμενα που έχει μέσα στη μεγάλη της τσάντα, η Γουίλυ επαναλαμβάνει κινήσεις. Πλένει τα δόντια της, φτιάχνει το καθρεφτάκι της, ανοιγοκλείνει τη τσάντα της. Πιάνεται από τέτοια μικρά πράγματα κι αρνείται να αντιμετωπίσει τη πραγματικότητα. Ο εγκλεισμός αυτός όμως στο δωμάτιο -που παραπέμπει σε ραδιοφωνικό πλατό-, όσο παράξενο κι αν ακούγεται, για την Γουίλυ δεν είναι τίποτε άλλο από «μέρες ευτυχισμένες».

Η μία μέρα διαδέχεται την άλλη με τον χαρακτηριστικό ήχο ενός κουδουνιού. Τίποτα δεν αλλάζει, το ζευγάρι παραμένει κλεισμένο στο στούντιο-κουτί που το μπροστινό του μέρος είναι μια μεγάλη τζαμαρία. Η «θέση» του Γουίλυ είναι πίσω από τη Γουίνυ, κάτω από μια πλαστική ξαπλώστρα. Εκεί ξυπνάει και κοιμάται κάθε μέρα που περνά, ακολουθώντας τις οδηγίες της συζύγου του.

Ένα reality show επί σκηνής
Τις «ευτυχισμένες μέρες» του μπεκετικού ζευγαριού καλούμαστε εμείς οι θεατές να παρακολουθήσουμε μέσα από κάμερες. Σα να βλέπουμε το τηλεοπτικό «Big Brother», ο Έκτορας Λυγίζος, τοποθετεί τέσσερις κάμερες, οι εικόνες των οποίων προβάλλονται σε οθόνες στο κοινό με ζωντανό μοντάζ. Όλες οι κινήσεις, οι μορφασμοί, η κάθε λεπτομέρεια, όλα σε απόλυτα κοινή θέα. Τίποτα δεν κρύβεται. Οι φωνές τους «περνούν» στην πλατεία μέσω μικροφώνων.

Η Γουίνυ, υπό τη σκηνοθετική ματιά του Ε. Λυγίζου, δεν βουλιάζει αλλά δεμένη με λευκή ταινία φτάνει στη δεύτερη πράξη να ασφυκτιά. Ενώ στην πρώτη πράξη μπορεί να κινεί το επάνω μέρος του σώματός της, στη δεύτερη αυτό είναι ανέφικτο. Έτσι, ακόμη κι όταν ο Γουίλυ δεν είναι παρών, εκείνη δεν μπορεί να το αντιληφθεί.

Εκφραστική, γελοία και ταυτόχρονα τραγική είναι η Γουίνυ που ενσαρκώνει η Μίνα Αδαμάκη. Ένας ρόλος δύσκολος αφού η δράση απουσιάζει. Στατική, η Γουίνυ βλέπει τα πάντα γύρω της να παρακμάζουν. Έτσι και η ίδια σιγά-σιγά χάνεται. Μέχρι που η πόρτα του ασφυκτικά κλειστού δωματίου ανοίγει..

Στο πλάι της, ο Ερρίκος Λίτσης, μετρημένος, υπογραμμίζει τον χαρακτήρα της Γουίνυ. Σαν θηρίο κλεισμένο σε κλουβί, κάνει τα αδύνατα δυνατά να την προσεγγίσει -έστω σεξουαλικά.

Το σκηνικό της Μαγιού Τρικεριώτη εκφράζει την σκηνοθετική άποψη του Ε. Λυγίζου, δίνοντας μια φρέσκια «ματιά» στο μπεκετικό έργο, το οποίο γράφτηκε το 1961. Μοντέρνα τα κοστούμια της ιδίας, φωτισμοί που παραπέμπουν στη ψυχρή και κλειστοφοβική ατμόσφαιρα του «Μεγάλου Αδελφού».

Φεύγοντας
Αν σας αρέσει η μπεκετική γραφή, θα σας φανεί ενδιαφέρουσα πρόταση. Διαφορετικά, μπορεί να φύγετε δυσαρεστημένοι αφού η δράση είναι σχεδόν ανύπαρκτη κι ο μονόλογος της Μίνας Αδαμάκη εκτενής. Για 20 μόνο παραστάσεις.

INFO: Ευτυχισμένες μέρες του Σάμουελ Μπέκετ
Θέατρο Χώρα-σκηνή Νέα Χώρα: Αμοργού 20, Κυψέλη, τηλ: 210-8673945
Παραστάσεις: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 21:30
Τιμές εισιτηρίων: 21 €, φοιτητικό 15 €.
Προπώληση: www.ticketservices.gr (Πανεπιστημίου 39, 2107234567) και Θέατρο Χώρα.
Διάρκεια: 90'
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v