«Προμηθέας Δεσμώτης»: Φθινοπωρινό ποδαρικό στο Ηρώδειο

Μία τραγωδία πιστή στην παράδοση και με θέμα πάντα επίκαιρο σκηνοθετεί ο Χρίστος Καλαβρούζος, που κρατά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Την είδαμε στο Ηρώδειο και μεταφέρουμε εντυπώσεις, λίγο πριν τις τελευταίες παραστάσεις της περιοδείας.
«Προμηθέας Δεσμώτης»: Φθινοπωρινό ποδαρικό στο Ηρώδειο
της Κατερίνας Σφοντούρη

Δυο λόγια για την υπόθεση: Στα άβατα της Σκυθίας φτάνει ο Προμηθέας, συνοδευόμενος από το Κράτος, τη Βία και τον Ήφαιστο. Ο θεός της φωτιάς θα αναλάβει να καρφώσει τον Προμηθέα πάνω στο βράχο προκειμένου να τον τιμωρήσει από την πλευρά του Δία, επειδή χάρισε τη φωτιά στους ανθρώπους.

Ο Προμηθέας διηγείται τα γεγονότα που καθόρισαν τη μοίρα του σε έναν Χορό Ωκεανίδων κι εκείνες λυπούνται για την τύχη του. Στον τόπο φτάνει και ο Ωκεανός, ο οποίος προσπαθεί να πείσει τον Προμηθέα να υποκύψει στις επιθυμίες του Δία. Ωστόσο δεν καταφέρνει τίποτα και φεύγει.

Στη σκηνή εισάγεται το μοναδικό ανθρώπινο πρόσωπο μέσα σε μια τραγωδία θεοτήτων. Είναι η Ιώ, η κοπέλα που μεταμόρφωσε ο Δίας σε αγελάδα. Ο Προμηθέας της προφητεύει όλα όσα την περιμένουν μέχρι να τελειώσει το κακό που την κυνηγάει.

Τελευταίος επισκέπτης του ηρωικού τιτάνα είναι ο Ερμής. Θέλει να μάθει για το ποιος έρωτας του Δία θα τον φέρει στον κίνδυνο της εκθρόνισης. Το ερώτημά του θα μείνει όμως αναπάντητο, παρά τις προσπάθειες του Ερμή. Το τέλος πλέον απειλεί τον αγαθό Προμηθέα.

Η παράσταση: Πενήντα χρόνια πέρασαν από τότε που ο δάσκαλος του Χρίστου Καλαβρούζου, Πέλος Κατσέλης, του επέτρεψε να δώσει πτυχιακές εξετάσεις με τον μονόλογο του Προμηθέα Δεσμώτη. Πραγματοποιώντας λοιπόν σήμερα την ευχή του να ερμηνεύσει το έργο ολόκληρο, ο καλλιτεχνικός διευθυντής πλέον του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην τραγωδία του Αισχύλου. Μετά από αρκετές καλοκαιρινές παραστάσεις ανά την Ελλάδα, σειρά είχε το Ηρώδειο.

Αν και το έργο του Αισχύλου είναι στατικό, αφού κατά κύριο λόγο δεν έχει δράση, εξακολουθεί το θέμα του να είναι επίκαιρο. Η αντιπαράθεση του Προμηθέα απέναντι στην παντοδυναμία του Δία μας φέρνει στο νου τους σημερινούς ηγέτες, την εξουσία που πάντοτε βρίσκει τρόπους να επιβληθεί.

Αλυσοδεμένος στο πανύψηλο σιδερένιο βάθρο ο Προμηθέας με όση δύναμη του έχει απομείνει, μιλάει για τα δεινά του Δία που τον κατατρέχουν. Παρά το καλό που προσέφερε στους θνητούς, ο ίδιος δεν βλέπει τίποτα να του ανταποδίδεται. Στέκει όμως με το κεφάλι ψηλά, έχοντας ακροάτριες τις κόρες του Ωκεανού. Είναι θαυμάσια η αντίθεση του αγέρωχου Προμηθέα και του Χορού των Ωκεανίδων. Έντεκα νέες κοπέλες με πλεξούδες και εκρού ενδύματα, μοιάζουν να βγήκαν μόλις από τη θάλασσα. Οι λευκές μάσκες δίνουν την αίσθηση της αγνότητας και η κίνησή τους παραπέμπει στην ηρεμία που μεταδίδει το υγρό στοιχείο. Μας άρεσαν οι χορογραφίες της Έρσης Πήττα.

«Παίζοντας» με τους έξυπνους φωτισμούς ο Χ. Καλαβρούζος δημιουργεί ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που εντείνεται με την είσοδο της μεταμορφωμένης Ιούς. Τον απαιτητικό ρόλο κρατάει επάξια η Γιούλη Τάσιου ενώ παράλληλα τα κοστούμια, τα οποία επιμελήθηκε η Ελένη Δουνδουλάκη, οπτικοποιούν επιτυχώς την μεταμόρφωση.

Στο λιτό σκηνικό της Λαλούλας Χρυσικοπούλου κάνει την είσοδό του ο Ερμής, ο απεσταλμένος του Δία. Χωρίς υπερβολές στην ερμηνεία, ο Θωμάς Βούλγαρης πραγματοποιεί τον δεύτερο ρόλο του στην παράσταση (πρώτος ρόλος είναι αυτός της Βίας).

Τελικά: η παράσταση του Χ. Καλαβρούζου «φωτίζει» τον λόγο του Αισχύλου. Διαθέτει συλλογικότητα και μια πίστη στην παράδοση που αρέσει στους θεατές της αρχαίας τραγωδίας.

INFO: Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης
Περιοδεία: Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου: Παπάγου
Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου: Αιγάλεω
Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου: Νίκαια
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v