Φεστιβάλ Αθηνών 2008: Τρίτο (ανανεωμένο) και καλύτερο

Ογδόντα συνολικά παραγωγές, παλιούς γνώριμους και νέες αφίξεις, πολλές εκ των οποίων για πρώτη φορά στην Ελλάδα, συμπαραγωγές με μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού, ένα νέο χώρο και... αστείρευτη διάθεση διαθέτει το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2008, που μόλις ανακοινώθηκε.
Φεστιβάλ Αθηνών 2008: Τρίτο (ανανεωμένο) και καλύτερο
Είναι πλέον και επισήμως γεγονός. Μύρισε άνοιξη. Τα χιόνια έλιωσαν, ο ήλιος λάμπει και ο Γιώργος Λούκος ανακοίνωσε σήμερα το πρωί το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2008. Ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα που τα έχει, στην κυριολεξία, όλα. Ογδόντα συνολικά παραγωγές, παλιούς γνωστούς και νέες αφίξεις, πολλές από αυτές για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παγκόσμιες πρεμιέρες, συμπαραγωγές με μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού, ένα νέο χώρο και, όπως πάντα, μεγάλη όρεξη για νέα πράγματα, φρέσκια προσέγγιση και αστείρευτο κέφι. Εμείς έχουμε ήδη αρχίσει να σβήνουμε μέρες στο ημερολόγιο μέχρι την επίσημη έναρξη, την 1η Ιουνίου. Κρύο καφεδάκι, ατζέντες ανά χείρας και ξεκινάμε να… μεταθέτουμε την καλοκαιρινή άδεια. Γιατί φέτος το καλοκαίρι, πέρα από κάθε αμφιβολία, σε Αθήνα και Επίδαυρο θα περάσουμε καλύτερα από ποτέ.

Θέατρο

Θα ξεκινήσουμε… αντισυμβατικά, από την Επίδαυρο. Έλληνες και ξένοι δημιουργοί δίνουν και φέτος το παρόν στην ορχήστρα του θεάτρου με σκηνοθεσίες αρχαίου δράματος. Το Εθνικό Θέατρο «κατεβαίνει Επίδαυρο» με δύο παραγωγές: ο Δημήτρης Λιγνάδης ανεβάζει αριστοφανικούς Βατράχους με Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, Στεφανία Γουλιώτη, Γιώργο Μαρίνο και Δήμητρα Ματσούκα, ενώ η Ρούλα Πατεράκη σκηνοθετεί τους δύο σοφόκλειους Οιδίποδες σε μία ενιαία παράσταση με Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάνια Παπαδημητρίου, Αιμίλιο Χειλάκη και Μιχαήλ Μαρμαρινό στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Ο Σπύρος Ευαγγελάτος με το Αμφι-Θέατρο του ανεβάζουν τις Φοίνισσες του Ευρυπίδη, ενώ ο Σλόμπονταν Ούνκοφσκι συνεργάζεται με το Κ.Θ.Β.Ε. το οποίο εντάσσει για πρώτη φορά τον Ορέστη του Ευριπίδη στο ρεπερτόριό του. Ο Ανατόλι Βασίλιεφ συμπράττει με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας και προσεγγίζει για πρώτη φορά τη Μήδεια του Ευρυπίδη με πρωταγωνίστρια τη Λυδία Κονιόρδου. Τέλος, η Άντζελα Μπρούσκου σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο, τον Αγαμνέμονα του Αισχύλου με την Αμαλία Μουτούση και το Μηνά Χατζησάββα στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Το πρόγραμμα εμπλουτίζεται με τη χορογραφημένη όπερα του Γκλουκ Ορφέας και Ευρυδίκη με την υπογραφή της μεγάλης ιέρειας του χοροθεάτρου Πίνα Μπάους και την Όπερα του Παρισιού και με την επανάληψη της παράστασης Ευτυχισμένες Μέρες του Μπέκετ σε σκηνοθεσία της Ντέμπορα Γουόρνερ. Η περίφημη μπεκετική εκδοχή του τραγικού –πέρυσι λόγω των πυρκαγιών που έπληξαν την Πελοπόννησο ματαιώθηκε η δεύτερη παρουσίασή τους, η οποία θα έκλεινε τα Επιδαύρια– ανοίγει τις φετινές εκδηλώσεις. Πολυαναμενόμενη είναι και η έναρξη της Μικρής Επιδαύρου: ο μεγάλος γερμανός σκηνοθέτης Ματτίας Λάνγκχοφ ανεβάζει τον Φιλοκτήτη του Χάϊνερ Μύλλερ με τρεις εξαίρετους έλληνες ηθοποιούς.

Στο… κλεινόν άστυ τώρα, στους καλλιτέχνες που παρουσιάζουν για πρώτη φορά την τέχνη τους στη χώρα μας προστίθεται ο Λη Μπρούερ, ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους της αμερικανικής πρωτοπορίας, με δύο θρυλικές παραστάσεις -The Gospel at Colonus και Νόρα του Ίψεν – και ο πολωνός Κριστόφ Βαρλικόφσκι, ο οποίος φέτος πρόκειται να τιμηθεί με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου, ανεβάζοντας το Krum του ισραηλινού συγγραφέα Χανόχ Λεβίν, ενώ ο Ζαν-Κριστόφ Σαΐς παρουσιάζει την Ανδρομάχη του Ευριπίδη με γάλλους και άραβες ηθοποιούς (συμπαραγωγή με Παρίσι και Δαμασκό).

Παράλληλα, εμβαθύνουμε τη γνωριμία μας με δυο θιάσους που πρωτογνωρίσαμε προ διετίας: Το νεοϋορκέζικο The Wooster Group παρουσιάζει τον διάσημο Άμλετ του, ενώ η βερολινέζικη Shaubühne επανέρχεται με τους κορυφαίους ηθοποιούς της σε δύο σκηνοθεσίες του καλλιτεχνικού διευθυντή της Τόμας Όστερμαϊερ: Άμλετ, σε παγκόσμια πρεμιέρα (συμπαραγωγή με Αβινιόν και Βερολίνο) και Λυσσασμένη Γάτα του Τεννεσσί Ουίλιαμς.

Ενθαρρύνοντας τη συνεργασία Ελλήνων ηθοποιών με αξιόλογους ξένους σκηνοθέτες, το Φεστιβάλ Αθηνών καλεί φέτος τον λιθουανό Τσεζάρις Γκραουζίνις και την αυστριακή Ρενάτε Τζετ να σκηνοθετήσουν δύο σύγχρονους κλασικούς – Μπέκετ και Χάϊνερ Μύλλερ αντίστοιχα. Καταξιωμένοι έλληνες σκηνοθέτες ο Γιάννης Χουβαρδάς, και ο Στάθης Λιβαθινός διαβάζουν κορυφαία ξένα έργα, ενώ ο Νίκος Χατζόπουλος συνεργάζεται με δύο σημαντικές κυρίες της δραματουργίας και της υποκριτικής, τη Λούλα Αναγνωστάκη και τη Ρένη Πιττακή. Ένα θεατρικό έργο του Βασίλη Αλεξάκη παρουσιάζει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρόδου, σε πανελλήνια πρώτη.

Τους νεότερους σκηνοθέτες εκπροσωπούν φέτος ο Δημήτρης Κουρτάκης και ο Έκτορας Λυγίζος. Το Θέατρο Τέχνης με τους ιστορικούς Όρνιθες, ο Θ.Ο.Κ., το Θέατρο της Σιωπής και η Ασπασία Παπαθανασίου μεταφέρουν τη συζήτηση για το αρχαίο δράμα από την Επίδαυρο στην Αθήνα. Αλλά και ο Θωμάς Μοσχόπουλος με τους συνεργάτες του -στην πρώτη τους εμφάνιση μετά το τέλος του «Αμόρε»- πειραματίζονται πάνω στις Βάκχες. Εκπλήξεις, άλλωστε, μας περιμένουν στο «Θέατρο στο Τροχόσπιτο».

Χορός

Με την αύρα των σταρ, με σταθερές αξίες, αλλά και με πειραματικές δουλειές που κινητοποιούν το ενδιαφέρον και τις αισθήσεις ξεδιπλώνεται ο προγραμματισμός του Φεστιβάλ 2008 για το χορό. Πρώτες παρουσιάσεις στην Ελλάδα, μια διεθνής συμπαραγωγή αλλά και αναθέσεις έργων που υποστηρίζουν το εγχώριο δυναμικό συμπληρώνουν την εικόνα. Μέσα από oνόματα που έγραψαν ή συνεχίζουν να γράφουν την ίδια την ιστορία του χορού, στήνονται γέφυρες ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν μιας τέχνης σε διαρκή εξέλιξη.

Το αφιέρωμα στον Μωρίς Μπεζάρ (1927-2007) κατ’αρχάς, -με τα Μπαλέτα του Τόκυο και τη Συλβί Γκιλλέμ- καθώς μαζί του τελειώνει και μια ολόκληρη εποχή. Συνεργάστηκε με πληθώρα μεγάλων χορευτών, χάρη στους οποίους εξέλιξε το δικό του στυλ. Στο πρόσωπο της Συλβί Γκιλλέμ συνάντησε «μια χορεύτρια που εξυψώνει τη νοημοσύνη καθώς μέσω της ερμηνείας της σου επιστρέφει τη δύναμη της πρωτογενούς έμπνευσης», όπως έλεγε ο ίδιος.

Στη συνέχεια, η αειθαλής δημιουργικότητα της Τρίσα Μπράουν. Στην Ελλάδα πρωτοπαρουσιάστηκε το 1997 από το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, ενώ φέτος είναι υψηλή προσκεκλημένη του Φεστιβάλ Αθηνών για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού. Η περίπτωση της σπουδαίας αμερικανίδας χορογράφου μάς συνδέει με την ιστορική γενιά της Judson Church και τις περιπέτειές της. Η γενναία αυτή εξερευνήτρια της κίνησης επιδεικνύει τεράστια ανθεκτικότητα στο πέρασμα του χρόνου. Βρίσκεται σαράντα χρόνια στο προσκήνιο χωρίς να επαναλαμβάνεται.

Τις πιο πρόσφατες μεταμορφώσεις του πρωτεϊκού Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ θα έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε μέσα από την παράσταση Τρία χορευτικά ντουέτα. Ο «μεγαλύτερος εν ζωή χορευτής», σύμφωνα με το περιοδικό Time, εξακολουθεί να αναμετράται με τη σκηνή. Μαζί του, δυο ακόμη σκηνικά τέρατα, ο Ματς Εκ και η Άνα Λαγκούνα, μάς συνδέουν ζωντανά με την παράδοση του εξπρεσιονιστικού χορού.

Η Πίνα Μπάους επανέρχεται φέτος μέσα από μια μοναδική σύμπραξη με το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού. Το μπαουσικό σύμπαν θα κατακλύσει την Επίδαυρο με τη χορογραφημένη της όπερα Ορφέας και Ευρυδίκη του Γκλουκ, έργο της πρώτης περιόδου της μεγάλης γερμανίδας χορογράφου για το Χοροθέατρο του Βούππερταλ.

Αλλά και ο Πωλ Τέυλορ, ο αμερικανός κλασικός του μοντέρνου χορού και παλαιός γνώριμος του χορόφιλου κοινού, έρχεται με την ομάδα του στο Ηρώδειο για να μεταγγίσει κάτι από την αμεσότητα, τη χαρά και την έξαρση των σωμάτων, αυτή την πρωτογενή αίσθηση της κίνησης που αναβλύζει από τις χορογραφίες του.

Μια διεθνής συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών, με το Sadler’s Wells και το Φεστιβάλ της Αβινιόν μεταξύ των εταίρων, που αναδεικνύει την εκτεταμένη γεωγραφία του χορού και τις γόνιμες καλλιτεχνικές ανταλλαγές, φιγουράρει στο Ηρώδειο. Ο διάσημος βελγο-μαροκινός χορευτής και χορογράφος Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι, μαζί με μοναχούς Σαολίν και τον διάσημο βρετανό γλύπτη Άντονι Γκόρμλυ παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το Sutra. Προσκεκλημένος του Φεστιβάλ Αθηνών για πρώτη φορά στην Ελλάδα είναι ο Ισραέλ Γκαλβάν. Περίπτωση μοναδική στο τοπίο του φλαμένκο, ο Γκαλβάν, ανανεώνει ουσιαστικά το είδος, μακριά από διλήμματα του τύπου παράδοση ή μοντερνικότητα με γνώση και βαθύ ένστικτο.

Ο εικονοκλάστης του γαλλικού χορού Αλαίν Μπυφάρ παρουσιάζει επίσης για πρώτη φορά δουλειά του στην Ελλάδα με το αινιγματικό “(Not) a love song”, με ερμηνευτές τους χορογράφους Βέρα Μαντέρο, Κλάουντια Τριότσι, Μιγκέλ Γκουτιέρες. Μάς επισκέπτεται ξανά και αναπόφευκτα η ανατρεπτική Μαγκύ Μαρέν με την ομάδα της. Το ραντεβού για την καινούργια πρόκληση φέρει το όνομα Turba. Ο Ζοζέφ Νατζ -πολιτογραφημένος γάλλος και επικεφαλής του Χορογραφικού Κέντρου της Ορλεάνης- μαζί με τον ισπανό εικαστικό καλλιτέχνη Μικέλ Μπαρσελό συνυπογράφουν και ερμηνεύουν την εικαστική περφόρμανς Paso Doble.

Οι αναζητήσεις που διατρέχουν την ελληνική χορευτική σκηνή αποτυπώνονται στον προγραμματισμό του Φεστιβάλ Αθηνών με τον πλούτο και τις αντιφάσεις τους. Πριν απ’ όλα με την Μήδεια του Δημήτρη Παπαϊωάννου, παράσταση ιστορική για το χοροθέατρο στην Ελλάδα. Έχει χαραχτεί ανεξίτηλα στη μνήμη όσων την είδαν δεκαπέντε χρόνια πριν, με τη δύναμη των εικόνων και την ιδιοφυή σύλληψή της. Επιστρέφει ανανεωμένη και με ένα ολοκαίνουργιο καστ.

Οι περιπέτειες της νεότερης γενιάς στεγάζονται κάτω από τον γενικό τίτλο, Μέσα από τον καθρέφτη, ντουέτα και σόλο της ελληνικής χορευτικής σκηνής. Η Ζωή Δημητρίου χορογραφεί το ντουέτο Θεότητες στην εξορία, η Κατερίνα Παπαγεωργίου χορογραφεί και ερμηνεύει το σόλο αυτό που γδέρνει το τζάμι από τη μέσα πλευρά, ο Κώστας Τσιούκας χορογραφεί και ερμηνεύει το σόλο του με τίτλο Πινόκιο, ο Τάσος Καραχάλιος και η Γεωργία Βαρδαρού συνυπογράφουν το Serenity Square, ενώ η Μέντη Μέγα και ο Μανώλης Ανδριωτάκης ερμηνεύουν την περφόρμανς Σπουδή για δυο σώματα σε χορογραφία Μέντης Μέγα. Όλοι είναι απόφοιτοι της Κρατικής Σχολής Χορού με εξαίρεση τον Μ. Ανδριωτάκη που δεν είναι χορευτής.

Ακόμα, η Αναστασία Λύρα, με εμπειρία στα αυτοσχεδιαστικά σόλο χορογραφεί την χορευτική εγκατάσταση Tu amor revolucionario, με πρωταγωνιστές ένα γυναικείο σώμα και μια σημαία, εγκαινιάζοντας ένα νέο χώρο, το Μικροσκοπικό Θέατρο στην Πλάκα. Και τέλος με χορούς και τραγούδια που στηρίζονται κατ’ εξοχήν στη χρήση κρουστών μουσικών οργάνων παρουσιάζεται το Λύκειον των Ελληνίδων στο Ηρώδειο.

Μουσική

Και στον τομέα της μουσικής το Φεστιβάλ Αθηνών συνεχίζει την πολιτική που ξεκίνησε πριν από δυο χρόνια: φιλόξενο και ανοιχτό σε όλα τα είδη και όλες τις τάσεις, από την μπαρόκ ως τη σύγχρονη μουσική κι από την όπερα ως τους ήχους του κόσμου, το ελληνικό τραγούδι και τα ελληνικά παραδοσιακά ακούσματα.

Αναδεικνύει την πολυμορφία και προβάλλει σπουδαίους καλλιτέχνες, όπως ο Ρικάρντο Μούτι και ο Κρίστοφ Εσενμπαχ επικεφαλής σπουδαίων συγκροτημάτων, όπως η Ορχήστρα του Μουσικού Φλωρεντινού Μαΐου και του Παρισιού. Καλωσορίζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ερμηνευτές όπως η λαμπερή αμερικανίδα λυρική υψίφωνος Ρενέ Φλέμινγκ ή ο παθιασμένος με το μπαρόκ γάλλος τσεμπαλίστας και μαέστρος Κριστόφ Ρουσσέ, δημιουργός του πολυσυζητημένου συνόλου Les Talens Lyriques.

Διατηρεί την επικοινωνία με σημαντικά ξένα θέατρα, όπως το Μπολσόι που φτάνει με την καινούργια φαντασμαγορική παραγωγή του Μπορίς Γκοντουνόφ σκηνοθετημένη από το «μάγο της εικόνας» Αλεξάντρ Σοκούροφ, και την Οπερα της Λυόν που έρχεται με δύο έργα του Μπέντζαμιν Μπρίττεν τα οποία παίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα: Το όνειρο καλοκαιρινής νύχτας και το ποτάμι με τις τουρλίδες, μια τολμηρή παραγωγή που έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου το 2005. Εκτός από τις δύο όπερες του βρετανού συνθέτη θα ακουστούν και δύο κουαρτέτα του αποκαλύπτοντας στο ελληνικό κοινό μια ακόμα πλευρά του Μπρίττεν, ο οποίος θεωρείται ο σημαντικότερος βρετανός συνθέτης του 20ου αιώνα.

Τα κουαρτέτα του ερμηνεύουν δύο από τα καλύτερα σχήματα του είδους, το Chilingirian και το Diotima που έρχονται στο Φεστιβάλ μαζί με το Κουαρτέτο Bartók και το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο για να συμμετάσχουν στην ολοκληρωμένη παρουσίαση του συνόλου των κουαρτέτων του Μπέλα Μπάρτοκ. Με το αφιέρωμα αυτό στον σημαντικό oύγγρο συνθέτη το Φεστιβάλ προσφέρει μια υψηλού επιπέδου μουσική εμπειρία. Για ένα ακόμη αφιέρωμα, στον Ολιβιέ Μεσσιάν που συμπληρώνονται φέτος εκατό χρόνια από τη γέννησή του, καλεί το Φεστιβάλ το περίφημο Ensemble intercontemporain και τη χαρισματική μαέστρο του, Σουσάννα Μέλκι.

Παράλληλα συνεχίζει την υποστήριξή του στους έλληνες καλλιτέχνες με πολλαπλούς τρόπους: στηρίζει την πρωτότυπη δημιουργία και τις καινούριες παραγωγές. Φέτος ανεβαίνει στον εμβληματικό χώρο της Πειραιώς η όπερα Πληγή του νεαρού έλληνα συνθέτη Χαράλαμπου Γωγιού. Καλεί να παρουσιαστούν στη χώρα έλληνες καλλιτέχνες που διαπρέπουν στο εξωτερικό, όπως ο Κωνσταντίνος Καρύδης, ο Γιώργος Λαζαρίδης και ο Βασίλης Χριστόπουλος, στηρίζει καθιερωμένους δημιουργούς όπως ο Θόδωρος Αντωνίου και ο Περικλης Κούκος ή η μελίρρυτη Σαβίνα Γιαννάτου και δημιουργεί το κατάλληλο πλαίσιο για να εμφανιστούν με μεγάλα ευρωπαϊκά σχήματα ερμηνευτές όπως ο βιολονίστας Σίμος Παπάνας, σολίστ με την Ορχήστρα Μπολσόι.

Το Φεστιβάλ τιμά και φέτος το ελληνικό τραγούδι με μια σειρά από συναυλίες που θα ταξιδέψουν τους θεατές αφενός στο μουσικό παρελθόν, αφετέρου στο παρόν της μουσικής δημιουργίας. Τραγούδια που σημάδεψαν διαφορετικές εποχές, παράλληλα με νέα ακούσματα, ενορχηστρώσεις και ερμηνείες.

Ο Σταμάτης Κραουνάκης, υποδέχεται στο Ηρώδειο τραγουδιστές και ηθοποιούς, σε ένα υπερθέαμα με τίτλο X SKHNHS–Aυτά που ’κάψαν το σανίδι: μια μουσική παράσταση με τραγούδια από το ελληνικό θέατρο που πέρασαν στη συλλογική μνήμη συνδυάζονται με αποσπάσματα ρόλων που «άφησαν εποχή». Ακολουθούν δύο βραδιές συντροφιά με τη μουσική του Νίκου Πορτοκάλογλου υπό τον τίτλο Τι έχει μείνει απ’ τη φωτιά. Ο γνωστός τραγουδοποιός, με μια ομάδα δημοφιλών τραγουδιστών της ελληνικής σκηνής, θα μας θυμίσει αγαπημένα τραγούδια που σημάδεψαν είκοσι πέντε χρόνια καριέρας και θα μας ξεναγήσει στην καινούργια δουλειά του. Με τους αξέχαστους ήχους του Μάνου Χατζιδάκι θα πλημμυρίσει το Ηρώδειο σε ένα αφιέρωμα στο μεγάλο συνθέτη που πραγματοποιείται από την Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Ξαρχάκου.

Συνοδευόμενη από παλιούς και νέους φίλους-τραγουδιστές, η Λένα Πλάτωνος θα παρουσιάσει τριάντα χρόνια μουσικής δημιουργίας, πάντα με το ιδιαίτερο ύφος, ήχο και στίχο που προσδίδουν μοναδικότητα στη δουλειά της. Τέλος, η Νάνα Μούσχουρη, μια καλλιτέχνις που δεν χρειάζεται συστάσεις, η καλύτερη πρέσβειρα του ελληνικού τραγουδιού εκτός συνόρων, επιστρέφει στο Ηρώδειο, μετά από πενήντα χρόνια απογειωτικής καριέρας στο εξωτερικό, για να σφραγίσει με λαμπρό τρόπο την τελευταία της περιοδεία.

Μακριά από τη λογική των στεγανοποιήσεων το Φεστιβάλ Αθηνών προσφέρει τους χώρους του για να ακουστεί και η άλλη διάσταση της μουσικής, να ‘ρθουν ως εδώ ενδιαφέρουσες φωνές από άλλες γειτονιές του πλανήτη. Μοναδική εμπειρία που μεταφέρουν τόσο το έγχρωμο δρώμενο The Gospel at Colonus του Λη Μπρούερ, βασικού εκπροσώπου της αμερικάνικης πρωτοπορίας, όσο και Το περίπτερο με τις παιωνίες, ένα «αριστούργημα εύθραυστης ομορφιάς» της κινέζικης όπερας Κούντσου του 16ου αιώνα. Κι ακόμη ο Πάολο Κόντε, διαχρονική αξία στην πλούσια σε τραγουδοποιούς ιταλική σκηνή, ο τούρκος πιανίστας Φαζίλ Σάι με το πολύπλευρο ταλέντο και στο χώρο του αυτοσχεδιασμού. Τέλος, κλείνοντας το μάτι στους νεότερους, το Φεστιβάλ φιλοξενεί τους drog_A_tek, το ελαστικό μουσικό σχήμα που αυτοπροσδιορίζεται σε κάθε του εμφάνιση, αλλά και το εναλλακτικό Synch.

Παράλληλα, για τρίτη χρονιά, συνεχίζει το αφιέρωμα στους «Ηχους του Κόσμου». Ενα παράθυρο στις μουσικές του κόσμου, σε ήχους από γειτονιές του πλανήτη, σε καλλιτέχνες που μέσα από τη φωνή και τη μουσική τους μεταφέρουν την ιδιαίτερη κουλτούρα του τόπου τους. Φέτος οι «Ηχοι του Κόσμου» απλώνονται σε πέντε ημέρες και φέρνουν στην Αθήνα μουσικές από την Ουγγαρία (η σπουδαία Μάρτα Σεμπεστιέν), την Ισπανία (η Μπούικα, απίθανο μίγμα αφρικάνικης και ισπανικής κουλτούρας), την Τουρκία (το δεξιοτεχνικό Taksim Trio), το Ιράν (ο «Παβαρότι του Ιράν» Σαχράμ Ναζερί για πρώτη φορά στην Ελλάδα και ο μοναδικός στο ταμπούρ Αλι Ακμπαρ Μοραντί) αλλά και την Ελλάδα (τρία πολυπολιτισμικά γκρουπ λαμπρών μουσικών όπως οι Aχαλινωτόπουλος, Λάντσιας, Καλούδης, Trio Balkano, Στόικος, Imam Baildi).

Με γνώμονα λοιπόν την πολυφωνία, την επικοινωνία, τις ανταλλαγές και τον ανοιχτό διάλογο καλλιτεχνών και κοινού, το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ στον τομέα της μουσικής φιλοδοξεί να παρουσιάσει σπουδαίες παραστάσεις, να φιλοξενήσει σχήματα και καλλιτέχνες από κάθε χώρο, διευρύνοντας ακόμη περισσότερο τους ορίζοντες του κοινού στον κόσμο της μουσικής και συνθέτοντας έτσι την εικόνα της σημερινής μουσικής σκηνής.

Σεμινάρια

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου συνεχίζεται για τρίτη χρονιά με σειρές σεμιναρίων πάνω στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική.

Στο πλαίσιο αυτό, ο διάσημος σκηνοθέτης Ανατόλι Βασίλιεφ έχει ήδη ξεκινήσει ένα θεατρικό εργαστήρι που φέρει τον τίτλο Η δράση στο αρχαίο δράμα. Μαζί του διδάσκει ο Βασίλης Λάγγος. Το σεμινάριο, που διοργανώνεται σε συνεργασία με το Κέντρο Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί», θα διαρκέσει έως τις 25 Μαρτίου.

Για έβδομη συνεχή χρονιά και τρίτη υπό την αιγίδα του Ελληνικού Φεστιβάλ, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Έρευνας και Τεκμηρίωσης των Παραστάσεων του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος πραγματοποιείται στην Επίδαυρο, κύκλος εντατικών μαθημάτων με τίτλο Διερευνώντας εκφάνσεις της ευρωπαϊκής ταυτότητας και ιδεολογίας μέσα από τις (ανα)παραστάσεις του αρχαίου δράματος, από τις 7 μέχρι τις 20 Ιουλίου 2008.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια σειρά ακαδημαϊκών διαλέξεων και παρουσιάσεων από καλλιτέχνες, συμμετοχή των σπουδαστών σε εργαστήρια, πρόβες και παραστάσεις, καθώς και συζητήσεις με τους δημιουργούς των έργων. Σκοπός των σεμιναρίων είναι να διερευνήσει την σύνδεση της θεωρητικής προσέγγισης του αρχαίου ελληνικού δράματος (φιλολογική και θεατρολογική) με την σκηνική πράξη και τα πρόσφατα επιτεύγματά της. Τον συντονισμό των σεμιναρίων αναλαμβάνει και φέτος ο Πλάτων Μαυρομούστακος, Καθηγητής στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το σεμινάριο πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ελληνικού Φεστιβάλ, του Δήμου Ασκληπιείου και του προγράμματος Socrates/Erasmus.

Σε συνεργασία με το Synch Festival θα οργανωθεί εργαστήριο μουσικής, ενώ σεμινάριο σύγχρονου χορού - τεχνικής release θα πραγματοποιηθεί από την χορεύτρια της Τρίσα Μπράουν, Trina Thompson. Για ημερομηνίες και λεπτομέρειες, μείνετε συντονισμένοι.

Επιμέλεια: Ηρώ Κουνάδη
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v