Ακόμη καλύτερο Φεστιβάλ Αθηνών: Ε-ε-έρχεται!

Λίγο πριν το νέο Φεστιβάλ Αθηνών ανοίξει για δεύτερη χρονιά τις πύλες του, ξεφυλλίσαμε προγράμματα, είδαμε φωτογραφίες, διαβάσαμε βιογραφικά και παρουσιάζουμε ένα preview όλων των παραστάσεων που θα παρακολουθήσουμε τον Ιούνιο σε Αθήνα και Επίδαυρο.
Ακόμη καλύτερο Φεστιβάλ Αθηνών: Ε-ε-έρχεται!

Θρίαμβος της διοργάνωσης, ανάσταση του Φεστιβάλ, άθλος ενός ανθρώπου –του Γιώργου Λούκου–, εισπρακτική, ποιοτική, ανέλπιστη, πρωτοφανής επιτυχία. Εδώ και έναν περίπου χρόνο, από τότε που άρχισαν να ακούγονται οι πρώτοι ψίθυροι για την ανανέωση του Ελληνικού Φεστιβάλ, τα έχουμε δει, ακούσει και διαβάσει όλα.

Τέρμα, λοιπόν, οι διθυραμβικές εισαγωγές. Το νέο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου είναι εδώ για δεύτερη χρονιά. Το πρόγραμμα ανακοινώθηκε, οι χώροι ξεσκονίστηκαν, το νέο site βγήκε στον αέρα –και είναι εκπληκτικό–, οι αφίσες κατέλαβαν τους δρόμους, οι προπωλήσεις ξεκίνησαν και οι πρώτες προβλέψεις μιλούν για το καλύτερο αθηναϊκό καλοκαίρι που έχουμε ζήσει.

Πρεμιέρα στο Ηρώδειο –φυσικά– στις 31 Μαΐου, με την Κάρμεν του Georges Bizet από την Εθνική Λυρική Σκηνή, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Steven Pimlott. Πρόκειται για τη μοιραία ιστορία πάθους ανάμεσα σε μια γυναίκα που διεκδικεί την ελευθερία των επιλογών της και έναν άνδρα που την ήθελε δική του, μελοποιημένη αριστουργηματικά από τον Ζωρζ Μπιζέ. Στους βασικούς πρωταγωνιστικούς ρόλους της Κάρμεν και του Δον Χοσέ συναντάμε, την 1η και 3 Ιουνίου τους Denyce Graves και Richard Crawley, ενώ στις 31 Μαΐου και 2 Ιουνίου τους Βικτόρια Μαϊφάτοβα και Michael Wade Lee. Η προπώληση των εισιτηρίων έχει ξεκινήσει, με τις τιμές να κυμαίνονται από 50 έως 100 ευρώ.

Την ίδια μέρα ξεκινά και η έκθεση σχεδίων με μελάνι του ελβετού συγγραφέα, δραματουργού και ζωγράφου Friedrich Dürrenmatt, η οποία πρόκειται να διαρκέσει έως τις 29 Ιουλίου στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Ο διάσημος Ελβετός αρχιτέκτονας Mario Botta, ο οποίος σχεδίασε και το Κέντρο Ντύρενματ στο Νιουσατέλ της Ελβετίας, θα στήσει την έκθεση στην Αθήνα αναπαριστώντας έναν αιωρούμενο λαβύρινθο μέσα στον οποίο θα κινείται το κοινό. Η είσοδος στην έκθεση κοστίζει 3 ευρώ.

”Κατόπιν λαϊκού αιτήματος” θα απολαύσουμε ξανά την Τέλεια Στρατηγική του Marivaux, μια κωμωδία σε τρεις πράξεις που κέρδισε πέρυσι τις εντυπώσεις, από τις 2 έως τις 8 Ιουνίου στο Σχολείον. Οι ήρωες του έργου αντιμετωπίζουν τον έρωτα ως αντικείμενο διαπραγμάτευσης, περιφέροντας σαν σε πασαρέλα, φιλαρέσκεια, προδοσίες, ίντριγκες και πάθη, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Νίκου Χατζόπουλου. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους οι Γιάννης Νταλιάνης, Βασίλης Καραμπούλας, Δημοσθένης Ελευθεριάδης, Δέσποινα Κούρτη, Άννα Μάσχα και Μαρία Κεχαγιόγλου. Τα εισιτήρια κοστίζουν 20 ευρώ. Η προπώληση έχει ξεκινήσει.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τις 3 έως τις 6 Ιουνίου, έρχεται ο ρώσος μετρ του θεάτρου Πιοτρ Φομένκο και οι ”φομένκοι” του, οι πιστοί μαθητές του, σε μια παράσταση που έχει ήδη αποσπάσει τη διεθνή αναγνώριση. Πόλεμος και Ειρήνη, του Λέων Τολστόι, σε διασκευή του ίδιου του Φομένκο και των συνεργατών του, χωρίς κανόνια και αίματα, με μιαν αέρινη θεατρική γραφή που συμφιλιώνει εποποιία και σάτιρα. Στο Πειραιώς 260, με τα εισιτήρια να κοστίζουν μόλις 25 ευρώ. Βιαστείτε, η προπώληση έχει ξεκινήσει.

Στον ίδιο χώρο, από τις 2 έως τις 6 Ιουνίου, έρχεται… ”ένα θρίλερ που κυνηγάει τον εαυτό του, μια κωμωδία που ψάχνει το δράμα της...”. Οκτώ γυναίκες, του Robert Thomas, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Νίκου Καραθάνου, με οκτώ από τους καλύτερους ηθοποιούς της νέας γενιάς του ελληνικού θεάτρου. Οι Γιώργος Γάλλος, Νίκος Καραθάνος, Γιάννης Κότσιφας, Χρήστος Λούλης, Αργύρης Ξάφης, Χρήστος Στέργιογλου, Κοσμάς Φοντούκης και Αιμίλιος Χειλάκης δοκιμάζουν, σαν τους αρχαίους συναδέλφους τους, τη διπλή περιπέτεια της μεταμόρφωσης σε ένα φύλο και σε ένα δραματικό πρόσωπο, αναζητώντας την αθέατη πλευρά των χαρακτήρων και των σχέσεων. Εισιτήρια προπωλούνται προς 25 ευρώ.

Συνέχεια στις 7 και 8 Ιουνίου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αγίας Πετρούπολης και σολίστ το Δημήτρη Σγούρο την πρώτη μέρα και τον Ντένις Ματσούεφ τη δεύτερη. Εισιτήρια από 30 έως 250 και από 20 έως 80 ευρώ αντίστοιχα.

Και από εκεί πίσω στο Πειραιώς 260, όπου από τις 9 έως 11 Ιουνίου το Θέατρο Κρέτακορ Βουδαπέστης επαναπροσεγγίζει το Γλάρο του Άντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Άρπαντ Σίλλινγκ και δραματουργική επεξεργασία Άννα Βέρες. Μια παράσταση συγκινητικής αμεσότητας, χωρίς σκηνικά και κοστούμια, βασισμένη στο παίξιμο των ηθοποιών, και με ανατρεπτικό τέλος την πνευματική αυτοκτονία του Τρέπλιεφ, όπως θα ταίριαζε στην εποχή μας. Εισιτήρια προπωλούνται προς 25 ευρώ.

Πιστό στην ιδέα περί ανοίγματος στην πολυπολιτισμική Αθήνα, που πρωτοπαρουσιάστηκε πέρυσι, το Φεστιβάλ Αθηνών φέρνει στη σκηνή του Σχολείου, από τις 9 έως τις 11 Ιουνίου, τη Μήδεια του Ευριπίδη στα αλβανικά, από τη θεατρική ομάδα Atelier 21, σε μετάφραση Σοτίρ Παπαχρίστο και σκηνοθεσία του 26χρονου Μικέλ Καλέμι. Η προπώληση των εισιτηρίων, που κοστίζουν 20 ευρώ, έχει ξεκινήσει.

Πρεμιέρα για την ενότητα Θέατρο για Παιδιά κάνει το έργο Ο Ροβινσώνας και ο Κρούσος του Nino d’ Introna, από το Θίασο Μικρή Πόρτα, σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου και σκηνοθεσία Lilo Baur, στις 8, 9 και 10 Ιουνίου στο Θέατρο Πόρτα. Μια μεγάλη πλημμύρα αναγκάζει δύο στρατιώτες που οι χώρες τους βρίσκονται σε πόλεμο να ζήσουν μαζί πάνω σε μια στέγη. Είναι εχθροί, και επιπλέον δεν μιλούν την ίδια γλώσσα. Πώς θα επικοινωνήσουν; Για να μάθετε την απάντηση, εισιτήρια προπωλούνται ήδη προς 15 ευρώ.

Μια ομάδα χορευτών που άλλαξε ριζοσπαστικά την αντίληψη που ήθελε τη χορευτική τέχνη να συνδέεται μόνιμα με τη νεότητα, μια ομάδα για χορευτές μετά τα 40, καταρρίπτει τα στερεότυπα και αναδεικνύει την ψυχοδιανοητική συμμετοχή του ερμηνευτή. Οι Paradox χορεύουν τις δημιουργίες του Τσέχου χορογράφου Jiří Kylián από τις 9 έως τις 12 Ιουνίου στο θέατρο Πειραιώς 260. Εισιτήρια προπωλούνται προς 25 ευρώ.

Στον κήπο του ίδιου θεάτρου, στις 8 και 12 Ιουνίου το Φεστιβάλ ξεκινά το ταξίδι του. Ένα βαν θα μεταφέρει ένα τροχόσπιτο, σχεδιασμένο από τον εικαστικό Σωκράτη Σωκράτους, με προδιαγραφές αυτόνομης θεατρικής σκηνής, γύρω και μέσα στο οποίο η Όλια Λαζαρίδου θα ερμηνεύσει την Τζελσομίνα, την ηρωίδα του ομώνυμου κειμένου της Πιερέτ Ντιπουαγιέ, που βασίζεται στην περίφημη La Strada του Φελίνι και πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν. Η παράσταση θα ”ταξιδέψει”, στα πλαίσια του Φεστιβάλ, στην Κορεατική Αγορά στις 18/6, στο Πεδίον του Άρεως στις 25/6, στο Αττικό Άλσος στις 27/6 και στο Πάρκο Κολωνού στις 3/7. Η είσοδος στην παράσταση είναι ελεύθερη.

Η Χάρις Αλεξίου εγκαινιάζει, στις 14 και 15 Ιουνίου, τη θεματική ενότητα Αφιέρωμα στο Ελληνικό Τραγούδι, στο Ηρώδειο, με ένα αφιέρωμα στη μουσική και τα τραγούδια του Μάνου Λοΐζου, υπό τον εύγλωττο τίτλο ”όλα σε θυμίζουν”. Εισιτήρια από 20 έως 80 ευρώ.

Το δωμάτιο της Ισαβέλλας, μια παράσταση με εννέα περφόρμερ στην οποία λόγος, τραγούδι, χορός και εικόνα συμβάλλουν ισότιμα, παρουσιάζουν ο Jan Lauwers και η Needcompany, από τις 15 έως τις 18 Ιουνίου στο θέατρο Πειραιώς 260. Περισσότερος χορός στον ίδιο χώρο, στις 15 και 16 Ιουνίου, από την ελληνική ομάδα χορού RootlessRoot και την παράσταση Sudden Showers of Silence. Ο Δημήτρης Δεσύλλας υπογράφει τη μουσική, ενώ η Λίντα Καπετανέα και ο Jozef Frucek αντιμετωπίζουν το βαρύ φορτίο της σωματοποίησης του επικού λόγου, στην πρώτη κοινή τους εμφάνιση στο ελληνικό κοινό. Η προπώληση των εισιτηρίων και για τις δύο παραστάσεις ξεκινά σήμερα, στην τιμή των 25 ευρώ.

Μέσα από τη μιμική, τη μουσική και την κίνηση, την έκρηξη φαντασίας, δημιουργικότητας και χιούμορ, η δεύτερη παράσταση του Θεάτρου για Παιδιά, Saudade terres d’eau της ομάδας Dos a Deux, στο Θέατρο Πόρτα, επικεντρώνεται πάνω στο θέμα της εξορίας, της νοσταλγίας, της προσμονής. Από τις 13 έως τις 17 Ιουνίου, με τα εισιτήρια να κοστίζουν 15 ευρώ.

Συνέχεια στο Σχολείον, όπου, από τις 14 έως τις 17 Ιουνίου, μια νεανική ομάδα παρουσιάζει τη δική της σκηνική εκδοχή του πολυθρύλητου δραματικού ειδυλλίου του Δημητρίου Κορομηλά ”Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας”, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του 29χρονου Ανέστη Αζά. Καρπός μιας κοινωνίας σε αναζήτηση της πολιτιστικής της ταυτότητας, που μετεωρίζεται ανάμεσα στο αρχαιοελληνικό ιδεώδες, το ευρωπαϊκό πρότυπο και τη λαογραφική παράδοση, το δραματικό ειδύλλιο φέρνει στην αθηναϊκή σκηνή της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα το εξιδανικευμένο παρελθόν του βουνού και της στάνης.

Το έχουμε ξαναπεί και θα το ξαναπούμε. Στις 19 Ιουνίου στο Ηρώδειο μία από τις σπουδαιότερες εκπροσώπους της αμερικανικής avant garde σκηνής, η Laurie Anderson, παρουσιάζει τη νέα της δουλειά με τίτλο Homeland. Οι τιμές των εισιτηρίων ξεκινούν από 20 και φτάνουν έως 80 ευρώ. Η προπώληση ξεκινά στις 29 Μαΐου.

Αμέσως μετά, από τις 20 έως τις 22 Ιουνίου, στο Πειραιώς 260 ο Αργεντινός Rodrigo García παρουσιάζει τη νέα του δουλειά, με τίτλο ”Cruda. Vuelta y vuelta. Al punto. Chamuscada”, στην οποία αντλεί από τις μνήμες της παιδικής ηλικίας, από τη ”Murga”, το καρναβάλι των ”murgueros”. Ο όρος παραπέμπει στη γιορτινή πλευρά της καθημερινότητας των προλετάριων της Αργεντινής, εκεί όπου τα χρώματα, ο χορός και η μουσική του δρόμου ενώνονται με τη διάθεση για κοινωνική διαμαρτυρία. Ένας μόνο επαγγελματίας ηθοποιός, ο Juan Loriente, πλαισιώνεται από 15 murgueros, μουσικούς και χορευτές του καρναβαλιού, χωρίς προηγούμενη θεατρική εμπειρία. Κείμενα και κινηματογραφικές εικόνες από το Μπουένος Άιρες που προβάλλονται σε οθόνη, συνθέτουν την ποιητική του προσέγγιση. Η προπώληση ξεκινά στις 30 Μαΐου, στην τιμή των 25 ευρώ.

Συνεχίζοντας τη γνωριμία με το θέατρο του Βερολίνου, μιας από τις πιο ζωντανές θεατρικές πρωτεύουσες του κόσμου, το Φεστιβάλ Αθηνών καλεί φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον περίφημο θίασο της Volksbuhne με τρεις εμβληματικές παραστάσεις. Η πρώτη από αυτές, Die Fruchtfliege, παρουσιάζεται στις 21,22 και 23 Ιουνίου στο θέατρο Πειραιώς 260 σε σκηνοθεσία Christoph Marthaler και η δεύτερη, Ιβάνοφ του Άντον Τσέχοφ, στις 27 και 28 Ιουνίου στον ίδιο χώρο, σε σκηνοθεσία Ντιμίτερ Γκότσεφ. Τα εισιτήρια για κάθε παράσταση κοστίζουν 25 ευρώ.

Νέος χώρος για το Φεστιβάλ, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών φιλοξενεί τη μεταφορά του βραβευμένου έργου του Κινέζου σκηνοθέτη Ζαν Γιμού, Σήκωσε τα κόκκινα φανάρια, από το Εθνικό Μπαλέτο της Κίνας, σε καλλιτεχνική διεύθυνση και σκηνοθεσία του ιδίου. Ένας συνδυασμός κινεζικής όπερας και κλασικού μπαλέτου, τοποθετεί την ιστορία στις αρχές της δεκαετίας του 1920 με ηρωίδα μια νεαρή γυναίκα που αψηφά τον νόμιμο δεσμό της με έναν άρχοντα και ερωτεύεται έναν ηθοποιό της όπερας. Ο φθόνος για τον έρωτά τους οδηγεί τους παράνομους εραστές σ’ ένα τραγικό φινάλε. Ενσταντανέ έντονου λυρισμού και φαντασμαγορία ”à la chinoise”, με τη βοήθεια της μουσικής επένδυσης, συνθέτουν ένα θέαμα που ενσωματώνει τον πλούτο της κινεζικής παράδοσης με τον δυτικό χορό. Η προπώληση ξεκινά στις 30 Μαΐου, με τα εισιτήρια να κοστίζουν από 20 έως 60 ευρώ.

Το διήγημα του Σωτήρη Δημητρίου ”Τους τα λέει ο Θεός”, σε διασκευή και σκηνοθεσία Δημήτρη Αρβανίτη, που παρουσιάζεται από τις 20 έως τις 23 Ιουνίου στο Σχολείον μας μεταφέρει στα σύνορα Ελλάδας - Αλβανίας, σ’ ένα γιαπί που χτίζουν μαστόροι για λογαριασμό ενός μετανάστη που επαναπατρίστηκε από τη Γερμανία. Στη διάρκεια μιας ημέρας –από το μεσημέρι της μιας ως τα άγρια χαράματα της άλλης– και κάτω από συνεχή καταιγίδα, ξετυλίγεται όλο το ”δράμα” των συνόρων και των ανθρώπων τους, ένθεν κι ένθεν. Και, όταν ο λόγος δεν αρκεί, έρχεται η μουσική και το τραγούδι. Και μέσα σε αυτή τη μοιραία ακριτική σύναξη, προστίθεται και μια παρέα γύφτων αλβανών που έχασαν το δρόμο τους.

Στις 22 Ιουνίου εγκαινιάζεται και η διαδραστική εγκατάσταση City of Abstracts του William Forsythe στο Πειραιώς 260 και στο σταθμό του ΗΣΑΠ στο Θησείο. Το σκηνικό του δρόμου μορφοποιείται σε ένα κάδρο παραισθήσεων που προσκαλεί τον περαστικό να συμβάλλει με την κίνησή του, καθώς γίνονται θεατές σ’ αυτήν την περίπλοκη και αδιόρατη χορογραφία, στην οποία ήδη συμμετείχαν.

Με τη χρήση της αφήγησης, της μουσικής, του χορού, του θεατρικού παιχνιδιού και των νέων τεχνολογιών, η παράσταση ”Ιταλικοί Κήποι” του Δημήτρη Σεϊτάνη από το Θέατρο Νέων, αφηγείται μια ιστορία προσφέροντας στους θεατές της τη χαρά και την εμπειρία μιας συναρπαστικής και δημιουργικής συμμετοχής. Στις 23 και 24 Ιουνίου στο Σχολείον. Εισιτήρια προς 15 ευρώ προπωλούνται από 1η Ιουνίου.

Το πρώτο από τα σεμινάρια του εκπαιδευτικού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών, που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά, ξεκινά στις 25 Ιουνίου με θέμα ”Σε αυτό το δωμάτιο τώρα”. Πρόκειται για ένα επταήμερο σεμινάριο βασισμένο στα όρια μεταξύ της μυθοπλασίας και του πραγματικού χρόνου, μεταξύ του παιξίματος και της παράστασης. Η Cathy Naden, στηριζόμενη στην πολύχρονη πορεία της ως Perfomer και Deviser με την θεατρική ομάδα Forced Entertainment διερευνά τι σημαίνει να δουλεύεις με το υλικό το οποίο εμπεριέχει η ομάδα, χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε μέσα είναι διαθέσιμα-την φαντασία των ανθρώπων που είναι παρόντες και τις δυνατότητες του χώρου μέσα στον οποίο βρίσκονται. Δήλωση συμμετοχής έως 10 Ιουνίου. Η παρακολούθηση του σεμιναρίου είναι δωρεάν.

Στις 27 και 28 Ιουνίου το Μπαλέτο της Όπερας της Λυόν παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διάσημο χορογραφικό τρίπτυχο Limb’s Theorem του William Forsythe στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Πρεμιέρα και για το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, με την Αντιγόνη του Λευτέρη Βογιατζή –”για γούρι” είχε πει ο Γιώργος Λούκος στη συνέντευξη τύπου το Φεβρουάριο ”γιατί πέρυσι κλείσαμε με αυτήν, φέτος θα ανοίξουμε με αυτήν”• και για τη μεγάλη επιτυχία της, θα συμπληρώσουμε εμείς. Αντιγόνη η Αμαλία Μουτούση, Κρέων ο Λευτέρης Βογιατζής, Ισμήνη η Εύη Σαουλίδου. Στις 29 και 30 Ιουνίου. Εισιτήρια προπωλούνται από 8 Ιουνίου, με τις τιμές να ξεκινούν από 15 και να φτάνουν έως 50 ευρώ.

Η Sylvie Guillem και ο Akram Khan επιστρέφουν, στις 29 και 30 Ιουνίου, στο Ηρώδειο, με την παράσταση Sacred Monsters, σε χορογραφία και καλλιτεχνική διεύθυνση Akram Khan. Η Συλβί Γκιλλέμ, με την ύψιστη δεξιοτεχνική της ικανότητα στο μπαλέτο, παίρνει το ρίσκο να εξερευνήσει τον ασιατικό τρόπο προς την τελειότητα, αντλώντας δύναμη από την ευθραυστότητά της. Ο Άκραμ Καν από την πλευρά του, έλκεται από τη ”διχοτομία των αντιθέτων”, τον Κρίσνα και τον Σίβα, για να ισορροπήσει μαγικά ανάμεσα στον ινδικό χορό κατάκ και τον πειραματικό σύγχρονο χορό. Εισιτήρια προπωλούνται από 8 Ιουνίου στις τιμές των 25, 40, 80 και 100 ευρώ.

Επιστροφή και για την Αριάν Μνουσκίν και το Θέατρο του Ήλιου με το έργο Οι Εφήμεροι, στις 22, 27 και 29 Ιουνίου στο Ολυμπιακό Κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου. Νατουραλιστικοί και ονειρικοί μικρόκοσμοι σε περιφερόμενες πλατφόρμες συνθέτουν έναν ιστό από αγάπες, φιλίες, ρήξεις και αποχαιρετισμούς. Πολυάριθμοι ηθοποιοί εναλλάσσονται σε ρόλους που προέκυψαν από αυτοσχεδιασμούς πάνω σε αναμνήσεις τους, μετατρέποντας μαγικά το φλας μπακ στο προσωπικό βίωμα σε οικουμενικό: Μια ελεγεία στην εφήμερη ανθρώπινη ύπαρξη και ένας ακόμη σταθμός στη σαραντατριάχρονη ιστορία του Θεάτρου του Ήλιου. Η προπώληση ξεκινά την 1η Ιουνίου, με τα εισιτήρια να κοστίζουν 25 ευρώ για το ένα και 35 για τα δύο μέρη.

Κι αυτά είναι μόνο η αρχή, αφού το πρόγραμμα του Ιουλίου αναμένεται ακόμη πλουσιότερο, με εξαιρετικά ενδιαφέρουσες παραστάσεις σε Αθήνα και Επίδαυρο. Μείνετε συντονισμένοι, περισσότερες πληροφορίες έρχονται σύντομα.

Ηρώ Κουνάδη

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v