Λαμπρές παραστάσεις στο φινάλε του Φεστιβάλ

Ορχήστρα της Komische Oper του Βερολίνου και Λάιζα Μινέλι στο Ηρώδειο, ”Μικροπράγματα” στο Σχολείον, ”Τελευταίο καραβανσαράι” στο Φάληρο και ”Ταμερλάνο” του Χέντελ στην Πειραιώς περιλαμβάνει μεταξύ άλλων η τελευταία ουσιαστικά εβδομάδα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών.
Λαμπρές παραστάσεις στο φινάλε του Φεστιβάλ

Τελευταία εβδομάδα ουσιαστικά αυτή που ακολουθεί για τις εκδηλώσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, αφού η μόνη προγραμματισμένη παράσταση για τον Αύγουστο είναι η ”Αντιγόνη” σε σκηνοθεσία του Λευτέρη Βογιατζή, με την οποία και θα κλείσει ο φετινός κύκλος των Επιδαυρίων.

Είναι όμως εξίσου πλούσια σε δρώμενα με τις προηγούμενες τόσο στη μουσική και το θέατρο αλλά και στο χορό. Προεξάρχουν βέβαια οι δύο συναυλίες της Λάιζα Μινέλι στις 26 και 27 Ιουλίου στο Ηρώδειο.

Έτσι, στις 24 και 25 Ιουλίου συνεχίζονται οι παραστάσεις της ομάδας 41751 του Αρτύρ Νωζυσιέλ με το έργο του ποιητή της σύγχρονης γαλλικής δραματουργίας Μπερνάρ - Μαρί Κολτές ”Αγώνας νέγρου και σκύλων”, στον χώρο Πειραιώς 260.

Στις 24 Ιουλίου θα εμφανιστεί στο Ηρώδειο η Ορχήστρα της Komische Oper του Βερολίνου με ρεπερτόριο που περιλαμβάνει έργα των Μουσόργκσκι, Ραχμάνινοφ και Σοστακόβιτς.

Η συναυλία θα αρχίσει με το έργο ”Νύχτα στο φαλακρό βουνό για ορχήστρα” του Μουσόργκσκι (ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του κλασικού ρεπερτορίου), όχι όμως στην αριστοτεχνική ενορχηστρωμένη εκδοχή του Ρίμσκι- Κορσάκοφ με την οποία έγινε γνωστό, αλλά βασισμένο στην πρωτότυπη γραφή του συνθέτη.

Θα ακολουθήσει το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2 σε Ντο ελάσσονα του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, το δημοφιλέστερο από τα τέσσερα που έχει γράψει για πιάνο και συνδέεται με την ανάνηψη του συνθέτη από σοβαρή κατάθλιψη μετά την αποτυχία της Πρώτης συμφωνίας του (1897). Η συναυλία θα κλείσει με τη Συμφωνία για πιάνο αρ. 6 σε Σι ελάσσονα έργο 54 (τη λιγότερο γνωστή) του Ντμίτρι Σοστακόβιτς.

Η Ορχήστρα της Komische Oper ιδρύθηκε στο Βερολίνο το 1947 και οφείλει το όνομά της στην παραδοσιακή γαλλική κωμική όπερα του 18ου αιώνα, αλλα και στην πρωτη Komische Oper του Βερολίνου που λειτούργησε από το 1905 έως το 1911. Στη συναυλία του Ηρωδείου οι μουσικοί της θα υπακούουν στην μπαγκέτα του Έλληνα ανερχόμενου μαέστρου Κωνσταντίνου Καρύδη.

Στο Ηρώδειο, ώρα έναρξης 21.00, εισιτήρια: 15, 20 30, 40 και 60 ευρώ

Ένα ζωντανό θρύλο επί σκηνής θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν όσοι θα βρεθούν στις 26 και 27 Ιουλίου στο Ηρώδειο. Η πολυτάλαντη Λάιζα Μινέλι έρχεται στην Ελλάδα 10 χρόνια ύστερα από την πρώτη της εμφάνιση (τον Σεπτέμβριο του 1996), στο πλαίσιο της μεγάλης περιοδείας που ξεκίνησε από τον Φεβρουάριο του 2006, με σταθμούς το Μόναχο, το Άμστερνταμ, τις Βρυξέλλες το Αμβούργο, τη Φραγκφούρτη, τη Βουδαπέστη και το Παρίσι (μετά τις συναυλίες στο Παλέ Γκαρνιέ η ”Λε Μοντ” θέλοντας να επισημάνει το υψηλό επίπεδο της παράστασης έγραψε: ”Η Λάιζα Μινέλι σε φόρμα για Ολυμπιακούς”).

Η περιοδεία θα συνεχιστεί με μια συναυλία στη Βόννη για τα εγκαίνια της νέας έκθεσης του Μουσείου Γκουγκενχάιμ, ενώ ήταν προγραμματισμένο να συμμετάσχει στο Φεστιβάλ του Μπεϊτεντίν στο Λίβανο, το σημαντικότερο φεστιβάλ της Μέσης Ανατολής.

Στις συναυλίες της στο Ηρώδειο τη λαμπερή ηθοποιό και τραγουδίστρια θα συνοδεύσει 12μελής ορχήστρα, ενώ το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει τραγούδια από τις κινηματογραφικές επιτυχίες ”Καμπαρέ”, Νιου Γιορκ Νιου Γιορκ”, το μιούζικαλ ”Σικάγο”, αλλά και κάποια γαλλικά τραγούδια ανάμεσα στα οποία και εκείνο που έγραψε ειδικά για εκείνη ο φίλος της Σαρλ Αζναβούρ, τραγούδια του Γκέρσουιν, του Κολ Πόρτερ κ.ά.

Η προσέλευση αναμένεται αθρόα, καθώς αυτή τη φορά τα εισιτήρια χάρη στις επιλογές της ηγεσίας του Φεστιβάλ είναι σχετικά προσιτά και δεν αγγίζουν το επίπεδο των 60.000 πάλαι ποτέ ελληνικών δραχμών όπως στην προηγούμενη επίσκεψη της σπουδαίας καλλιτέχνιδας.

Στο Ηρώδειο, στις 21.00, εισιτήρια: 100 ευρώ (διακεκριμένη), 80 (ζώνη Α), 60 (ζώνη Β), 40 (ζώνη Γ), 25 (άνω διάζωμα)

Εξάλλου, στις 26, 27 και 28 Ιουλίου, στο Σχολείον, Χώρος Β΄, παρουσιάζεται το έργο του Έντα Ουόλς ”Μικροπράγματα” (The Small Things).

Από τους πιο πολυπαιγμένους Ιρλανδούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, ο Ουόλς έγραψε ένα έργο (το 2005) που συνδυάζει με μοναδικό τρόπο τη μακρά αφηγηματική παράδοση της Ιρλανδίας με τη διεισδυτική ματιά πάνω στη σύγχρονη ιστορία και τον παραλογισμό της σύγχρονης πραγματικότητας. Ήρωές του ένας άνδρας και μια γυναίκα (μοναδικοί διασωθέντες ενός χωριού όπου επιβλήθηκε ο ”νόμος της σιωπής”) που αρπάζονται από τη δύναμη των λέξεων και ξεδιπλώνουν εναλλάξ την τρομερή τους ιστορία.

Τα ”Μικροπράγματα”, που παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο πλαίσιο του ιρλανδικού θεατρικού φεστιβάλ με θέμα ”Γλώσσα και ταυτότητα” και παραπέμπουν στους μπεκετικούς ήρωες του ”Τέλους του παιχνιδιού” και της ”Τελευταίας μαγνητοταινίας του Φερνάντο Κραπ”, μέσα από ιστορίες γεμάτες εικόνες, αισθήματα και σκληρές αλήθειες δίνουν την ευκαιρία στους δύο χαρακτήρες να συνθέτουν με ήχους και λέξεις τη δική τους μουσική, που τους επιτρέπει να ”σχηματιστούν στον ουρανό και να μείνουν ενωμένοι για πάντα”.

Η σκηνοθέτις της παράστασης Βίκυ Γεωργιάδου είδε το έργο σαν ένα τραγούδι που προσπαθούν να το συνθέσουν δύο φωνές, μια γυναικεία και μια αντρική, για να πουν μια ιστορία αγάπης που σχετίζεται με την ιστορία του αφανισμού του κόσμου.

Τους δύο ρόλους υποδύονται ο Κώστας Βασαρδάνης και η Μαρία Καλλιμάνη, τη μετάφραση έχει κάνει η Χριστίνα Μπάμπου - Παγκουρέλη, τα σκηνικά – κοστούμια επιμελήθηκε η Μαγιού Τρικεριώτη, ενώ τη μουσική έγραψε και ερμηνεύει ζωντανά ο Κώστας Ανδρέου.

Στο Σχολείον, Χώρος Β΄, στις 21.00, εισιτήρια: 10 ευρώ, μειωμένο 10

Το ”Τελευταίο καραβανσαράι” του Theatre du Soleil της Αριάν Μνουσκίν συνεχίζει το ταξίδι του και αυτή την εβδομάδα. Α΄ μέρος στις 26 και 27 Ιουλίου, Β΄ μέρος στις 28 και 30 Ιουλίου, στις 21.00, στο Ολυμπιακό Κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου, εισιτήρια 20 και 10ευρώ (μειωμένο). Το Σάββατο 29 Ιουλίου θα παρουσιαστούν και τα δύο μέρη και η παράσταση θα αρχίσει στις 20.00, εισιτήρια 30 και 15 ευρώ (μειωμένο).

Τον ”Ταμερλάνο” του Χέντελ, όπερα που κατέχει ιδιαίτερη θέση ανάμεσα σε αυτές της εποχής του μπαρόκ, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν οι θεατές στις 30 και 31 Ιουλίου, στο νέο χώρο της οδού Πειραιώς 260.

Η συντριβή του σουλτάνου Βαγιαζήτ Α΄ από τον αρχηγό των Τατάρων Ταμερλάνο ενέπνευσε αρκετά μουσικά και θεατρικά έργα της εποχής, ενώ το στοιχείο της αντιπαράθεσης ”ευγενούς” και ”βάρβαρου” ηγέτη αξιοποιήθηκε από συνθέτες και συγγραφείς για τον έμμεσο σχολιασμό σύγχρονων πολιτικών καταστάσεων.

Γνωρίζουμε ότι το πρώτο ανέβασμα της όπερας προηγήθηκε ελάχιστα της ομώνυμης τραγωδίας του Νίκολας Ρόου, όπου ο ”ευγενής” Ταμερλάνος αποδίδεται με τα χαρακτηριστικά του Άγγλου βασιλιά Ουίλιαμ Γ΄, ενώ ο ”στομφώδης” Βαγιαζήτ με αυτά του Λουδοβίκου ΙΔ΄. Το έργο γράφτηκε τον Ιούλιο του 1724 μέσα σε 20 μέρες και παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στο Θέατρο του Βασιλιά. Στον Χέντελ συμπαθέστερος προβάλλει ο Βαγιαζήτ.

Ο Ταμερλάνος είναι από τις συναρπαστικότερες όπερες του Χέντελ και η μόνη με αμιγώς τραγικό τέλος. Η ένταση συντηρείται αδιάλειπτα με άξονα τις συγκρούσεις των δύο ηγεμόνων, διαχεόμενη έντεχνα στις επιμέρους διμερείς σχέσεις, ενώ δίνεται έμφαση στη δραματική εξέλιξη του έργου αναιρώντας συχνά τις συμβατικότητες της εποχής.

Ο Ταμερλάνος, αφού νίκησε τον Βαγιαζήτ σε μάχη, αιχμαλωτίζει τον ίδιο και την οικογένειά του στην Προύσα της Βιθυνίας. Αν και είναι αρραβωνιασμένος με την Ειρήνη, πριγκίπισσα της Τραπεζούντας, ερωτεύεται την κόρη του Βαγιαζήτ Αστερία, η οποία όμως αγαπά κρυφά τον Ανδρόνικο, έναν Έλληνα στρατηγό και σύμμαχο του πατέρα της. Αυτό που δεν ξέρει, όμως, είναι ότι και ο Ανδρόνικος τρέφει για εκείνη τα ίδια αισθήματα.

Ο Ταμερλάνος, αγνοώντας τα αισθήματα του Ανδρόνικου, του ζητά να μιλήσει στην Αστερία για τον έρωτά του και του υπόσχεται ως αντάλλαγμα το χέρι της Ειρήνης και την αποκατάστασή του στην εξουσία του Βυζαντίου. Υπόσχεται ακόμη την απελευθέρωση του Βαγιαζήτ, που απελπισμένος για την ήττα του επιθυμεί να πεθάνει...

Η όπερα ανεβαίνει στα ιταλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους, σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, σκηνικά - κοστούμια του Διονύση Φωτόπουλου και χορογραφία της Αγγελικής Στελλάτου. Πρωταγωνιστούν Νίκος Σπανός, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Μαίρη - Έλεν Νέζη, Αντιγόνη Παπούλκα, Μάτα Κατσούλη, Πέτρος Μαγουλάς. Στην παράσταση θα παίξει η Ορχήστρα Πατρών (σε όργανα εποχής) υπό τη μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου

** Η παράσταση της χοροθεατρικής ομάδας X-it ”Ώρα Ενάτη” που ήταν προγραμματισμένη για τις 24 και 25 Ιουλίου λόγω ατυχήματος του χορευτή Χάμιλτον Μοντέιρο θα δοθεί τελικά την Κυριακή 30 Ιουλίου.

Ο ταλαντούχος χορογράφος Φώτης Νικολάου, γνωστός ως μόνιμο μέλος της Ομάδας Εδάφους και στενός συνεργάτης του Δημήτρη Παπαϊωάνου στην Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, στη νέα του δουλεία θίγει το θέμα της εγκατάλειψης, της στιγμής της επώδυνης έκθεσης στο κενό, της κινητοποίησης της μνήμης.

Επί σκηνής παίζει με τα στερεότυπα ενώ ταυτόχρονα τα υπονομεύει. Τον ενδιαφέρει η ανάδειξη της κρυφής πλευράς της πραγματικότητας όχι μέσω της αποδόμησης αλλά μέσω αλλεπάλληλων ρωγμών και ασυνεχειών στη ροή του έργου. Υπάρχει η αίσθηση ότι κάποια θραύσματα της ιστορίας λείπουν, χάθηκαν στην αναπαράστασή της, και είναι αυτά που αποκαλύπτουν την πολυεπίπεδη φύση της πραγματικότητας.

Τα πρόσωπα του εργου φέρουν πέπλα που τα διαχωρίζουν από τον κόσμο. Μπροστά τους βλέπουν σημεία επικίνδυνα που τα προσελκύουν με εύκολες υποσχέσεις, σημεία δυσπρόσιτα όπου βρίσκεται η ησυχία, η πίστη, οι απαντήσεις που γυρεύουν. Η κίνηση είναι το μόνο τους όπλο ενάντια στην πτώση...

”Ώρα Ενάτη” σε χορογραφία Φώτη Νικολάου, δραματουργική επεξεργασία Θανάση Γεωργίου - Δημήτρη Καμαρωτού, σκηνικά Νατάσας Γρυλάκη, κοστούμια Ελπίδας Πανονίδου και μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού. Χορεύουν οι Θανάσης Γεωργίου, Μεντή Μέγα, Αλτίν Χούτα (στη θέση του Χάμιλτον Μοντέιρο), Φώτης Νικολάου, Ηλέκτρα Νικολούζου, Βαγγελιώ Ράντου, Μαίρη Ράντου

Στο Σχολείον, Χώρος Β΄, ώρα έναρξης 21.00

Οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών στην Αθήνα θα κλείσουν με ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, τον ”Οθέλλο” του Σαίξπηρ, που θα παρουσιάσει το Θέατρο του Νέου Κόσμου στο Ηρώδειο, στις 31 Ιουλίου.

Ο κορυφαίος Άγγλος συγγραφέας στον ”Οθέλλο” μελετά ξανά την καταστροφική δύναμη του φθόνου και της μανίας για εξουσία, που εδώ τροφοδοτούν την ερωτική ζήλια.

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου επιχειρεί τη δεύτερη (προηγήθηκε ο Εδουάρδος Β΄ του Κρίστοφερ Μάρλοου) διερεύνησή του στο ελισαβετιανό θέατρο, ιχνηλατώντας το ναυάγιο της ζωής του Οθέλλου. Το ανέβασμα του έργου σε ανοιχτό χώρο εκφράζει τη επιθυμία να παρουσιαστεί μία τραγωδία στο φυσικό της περιβάλλον.

Τη μετάφραση έχει κάνει ο Διονύσης Καψάλης, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, τα σκηνικά - κοστούμια επιμελήθηκε ο ταλαντούχος Άγγελος Μεντής, τη μουσική έγραψαν οι Θοδωρής Αμπαζής και Σταύρος Γασπαράτος, τη χορογραφία έκανε η Αγγελική Στελλάτου, ενώ τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Αιμίλιος Χειλάκης, Γεράσιμος Γενατάς, Αθηνά Μαξίμου, Λαέρτης Μαλκότσης και Κων/νος Παπαχρόνης.

Επιμέλεια: Δώρα Μαλανδρινού

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v