Φερνάντο Μποτέρο στην Πινακοθήκη

Ζωγραφικά και γλυπτά έργα του Κολομβιανού Φερνάντο Μποτέρο φιλοξενούνται σε δύο διαφορετικές εκθέσεις στην Πινακοθήκη και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αντίστοιχα. Γνωρίστε το μεγάλο εικαστικό και δείτε γιατί αξίζει να δαπανήσετε χρόνο στη ”διπλή” αυτή έκθεση.

Μια εξαιρετικής αισθητικής έκθεση ξεκίνησε επίσημα χθες στην Εθνική Πινακοθήκη με τη χορηγία του Private Banking της Εθνικής Τράπεζας. Πρόκειται για την έκθεση 145 ζωγραφικών- και όχι μόνο- έργων του Κολομβιανού Φερνάντο Μποτέρο.

Η δουλειά του παραστατικού αυτού ζωγράφου έχει εδώ και περίπου 40 χρόνια αναγνωριστεί ανταμείβοντάς τον για τα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας που άσημος δεν σταματούσε να ζωγραφίζει και να ταξιδεύει. Εχει πλέον κερδίσει την παγκόσμια αναγνώριση κάτι που του δίνει την ελευθερία να δημιουργεί με το χαρακτηριστικό του στυλ, τηρώντας αποστάσεις από ρεύματα και κατατάξεις.

Η παραμονή του στη Φλωρεντία είναι από τις πιο ανάγλυφες επιδράσεις που μπορεί να παρατηρήσει κανείς στις σημερινές παχουλές του μορφές, αφού όπως είπε και ο ίδιος κατά την τελετή των εγκαινίων που πραγματοποίησε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ”επηρεάστηκα από την ιταλική αναγέννηση”.

Όντως, η καθαρότητα των μορφών του Μποτέρο παραπέμπει ευθέως στην ιταλική σχολή της αναγέννησης και χρειάζεται η χρήση των βίαια έντονων χρωμάτων για να γίνει αντιληπτή κάθε άλλο παρά μοιρολατρική και θρησκευτική αισιοδοξία του.

Αυτή η αισιοδοξία λένε ότι ”ευθύνεται” και για τους υπερμεγέθεις όγκους που αποδίδει στα σώματα αλλά και στα αντικείμενα που ζωγραφίζει. Είναι αυτή η αίσθηση της ευρωστίας που πιέζει των περιβάλλοντα χώρο λες και θέλει να εκραγεί. Και αυτό είναι ένα αίσθημα απόλυτα αντιληπτό από τον θεατή που ”δεν χορταίνει” να βλέπει τα έργα του και να αποτυπώνει στη μνήμη του τις ξεκάθαρες και ειλικρινείς φιγούρες.

Ο Μποτέρο δεν παχαίνει τα μοντέλα του για να τα ειρωνευτεί ή για να τα σαρκάσει- όταν θέλει να το κάνει είναι ξεκάθαρο και δεν σχετίζεται με τη σιλουέττα τους. Όπως λέει ο ίδιος- ασκητική άλλωστε μορφή- έλκεται από ”το παιχνίδι των όγκων”, αλλά και από καθημερινές ιστορίες, όπως δείχνει η θεματολογία του. Το έργο του είναι εύκολα αναγνώσιμο, αλλά σε καμιά περίπτωση αφελές.

Στην έκθεση που φιλοξενείται στην πινακοθήκη- τη μεγαλύτερη της καριέρας του- ξεχωριστή αναφορά αξίζει να γίνει στους πίνακες που σχολιάζουν τα βασανιστήρια στην ιρακινή έρημο, κατά τον πρόσφατο πόλεμο.

Δεν είναι στο πεδίο των γνώσεών μας και του αντικειμένου μας να κρίνουμε την σημασία του Φερνάντο Μποτέρο στον παγκόσμιο πολιτισμό. Αυτό που μπορούμε να σας πούμε είναι ότι στην καταπληκτική έκθεση της πινακοθήκης θα περάσετε καλά χωρίς να σας μείνει το συναίσθημα ότι ”κάτι δεν καταλαβαίνετε”.

Εξάλλου, για σήμερα είναι προγραμματισμένα τα εγκαίνια της έκθεσης εικοσιενός γλυπτών του Κολομβιανού καλιτέχνη, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η σύμπτωση με την έκθεση των ζωγραφικών του έργων δεν είναι τυχαία, αφού θεωρήθηκε πως ο καλύτερος τρόπος να γνωρίσει το αθηναϊκό κοινό τον λατινοαμερικάνο εικαστικό είναι μέσω των δύο αυτών ”συμπληρωματικών” εκθέσεων.

Η έκθεση παρουσιάζει ορισμένα από τα μπρούτζινα γλυπτά του, πραγματοποιώντας μία αναδρομή που ξεκινά από τη δεκαετία του ’70, καλύπτει τη μακρά διαδρομή του πληθωρικού καλλιτέχνη ως σήμερα.

Δημήτρης Γλύστρας

* Πινακοθήκη: Ωρες λειτουργίας Δευτ.-Σάβ. 9 π.μ.-3 μ.μ., Κυρ. 10 π.μ.-2 μ.μ. Τρίτη κλειστά, εισιτήτιο 6,50 ευρώ, φοιτητικό 3 ευρώ.

* Μέγαρο: Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10:00 – 18:00, εισιτήριο: 5 ευρώ, 2 ευρώ - φοιτητικό / παιδικό, 9 ευρώ – οικογενειακό).

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v