Kei cars: Έρχονται στην Ευρώπη τα φτηνά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα;
Η Ευρώπη εξετάζει μια νέα κατηγορία μικρών ηλεκτρικών οχημάτων, εμπνευσμένη από τα ιαπωνικά kei cars, με στόχο πιο προσιτές τιμές και ενίσχυση της αστικής μετακίνησης.
Η Ευρώπη εξετάζει μια νέα κατηγορία μικρών ηλεκτρικών οχημάτων, εμπνευσμένη από τα ιαπωνικά kei cars, με στόχο πιο προσιτές τιμές και ενίσχυση της αστικής μετακίνησης.
Τα kei cars, τα μικροσκοπικά ιαπωνικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν επί δεκαετίες στους δρόμους του Τόκιο και της Οσάκα, βρίσκονται ξαφνικά στο επίκεντρο της συζήτησης στην Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει επίσημα μια νέα κατηγορία μικρών και προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ αξιωματούχοι και μεγάλοι κατασκευαστές πιέζουν για χαλάρωση των αυστηρών κανονισμών που έχουν πρακτικά εξαφανίσει τα οικονομικά αυτοκίνητα πόλης. Με την αγορά να κατακλύζεται από κινεζικά φθηνά EVs και το κόστος συμμόρφωσης να εκτοξεύεται, το ερώτημα είναι ξεκάθαρο: Μπορεί η Ευρώπη να υιοθετήσει μια μορφή «ευρωπαϊκών kei cars»;
Στην Ιαπωνία, τα kei cars αποτελούν την μικρότερη επίσημη κατηγορία αυτοκινήτων. Δημιουργήθηκαν για να μειώσουν το κυκλοφοριακό και να προσφέρουν φορολογικά κίνητρα στους πολίτες. Έχουν αυστηρά όρια διαστάσεων:
Παρά το μικρό τους μέγεθος, χρησιμοποιούν έξυπνη χωροταξία και κατακόρυφη σχεδίαση για να προσφέρουν εντυπωσιακά άνετο εσωτερικό. Έχουν ξεκάθαρο σκοπό: φθηνή κτήση, φθηνή χρήση, ευελιξία στην πόλη. Η παγκόσμια δημοφιλία τους αναζωπυρώθηκε πρόσφατα όταν ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε πως ενέκρινε την είσοδο kei cars στην αμερικανική αγορά, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την εισαγωγή παρόμοιας λογικής.
Το ευρωπαϊκό πλαίσιο είναι πολύ αυστηρότερο από το ιαπωνικό. Η ελαφρύτερη τυπική κατηγορία σήμερα είναι τα quadricycles, όπως το Citroën Ami, τα οποία:
Τα kei cars, αντίθετα, είναι πιο βαριά και γρήγορα – πιο κοντά σε πραγματικό αυτοκίνητο πόλης. Επομένως, η Ευρώπη χρειάζεται ενδιάμεση κατηγορία, κάτι πιο οικονομικό από τα κανονικά αυτοκίνητα αλλά πιο ασφαλές και πλήρες από τα quadricycles. Αυτό οδήγησε στη συζήτηση για τη νέα κατηγορία “E-cars” (European / Economical / Electric).
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στην ομιλία της στο Ευρωκοινοβούλιο στο Στρασβούργο, έθεσε ξεκάθαρα τον στόχο: «Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν προσιτά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Πρέπει να επενδύσουμε σε μικρά, οικονομικά οχήματα».
Το προσχέδιο που αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες, θα επιτρέπει:
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αρκετά ιαπωνικά kei cars θα μπορούσαν «να πληρούν τα κριτήρια χωρίς αλλαγές», ανοίγοντας την πόρτα για εξαγωγές στην Ευρώπη.
Οι κατασκευαστές έχουν χτυπήσει «κόκκινο» συναγερμό. Ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, δήλωσε ότι το κόστος για να συμμορφωθεί ένα μικρό αυτοκίνητο με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις ασφάλειας είναι σχεδόν ίσο με το κόστος κατασκευής του. Το αποτέλεσμα;
Αυτή η οικονομική πίεση οδήγησε σε διακοπή παραγωγής μοντέλων όπως το Volkswagen e-Up!, ενώ η Renault και η Stellantis έχουν μειώσει δραστικά τα entry-level portfolio τους. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτου έχει χάσει το χώρο των οικονομικών EVs από την Κίνα, όπου η BYD, η MG και άλλες εταιρείες κυριαρχούν. H BYD μάλιστα έχει δηλώσει πως περιμένει με «το δάχτυλο στη σκανδάλη» να φέρει μικρά φθηνά μοντέλα στην ΕΕ μόλις χαλαρώσουν οι κανονισμοί.
Η συζήτηση δεν είναι χωρίς αντιπαραθέσεις. Τα E-cars:
Παράλληλα, υπάρχει πιεστική λόμπι για αναβολή της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035, κάτι που δείχνει συνολικά την πίεση που δέχεται ο κλάδος.
Όχι με την αυστηρή ιαπωνική μορφή, αλλά η φιλοσοφία τους φαίνεται ιδανική για τις ανάγκες της σύγχρονης Ευρώπης:
Η γραφειοκρατία, ωστόσο, θα καθυστερήσει τις εξελίξεις. Ακόμη κι αν η πρόταση εγκριθεί, ίσως χρειαστούν μερικά χρόνια για να δούμε τα πρώτα μοντέλα στους δρόμους.
Με πληροφορίες από electrifying.com, carscoops.com, Nikkei Asia