Kei cars: Έρχονται στην Ευρώπη τα φτηνά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα;

Η Ευρώπη εξετάζει μια νέα κατηγορία μικρών ηλεκτρικών οχημάτων, εμπνευσμένη από τα ιαπωνικά kei cars, με στόχο πιο προσιτές τιμές και ενίσχυση της αστικής μετακίνησης.

Kei cars: Έρχονται στην Ευρώπη τα φτηνά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα;

Τα kei cars, τα μικροσκοπικά ιαπωνικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν επί δεκαετίες στους δρόμους του Τόκιο και της Οσάκα, βρίσκονται ξαφνικά στο επίκεντρο της συζήτησης στην Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει επίσημα μια νέα κατηγορία μικρών και προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ αξιωματούχοι και μεγάλοι κατασκευαστές πιέζουν για χαλάρωση των αυστηρών κανονισμών που έχουν πρακτικά εξαφανίσει τα οικονομικά αυτοκίνητα πόλης. Με την αγορά να κατακλύζεται από κινεζικά φθηνά EVs και το κόστος συμμόρφωσης να εκτοξεύεται, το ερώτημα είναι ξεκάθαρο: Μπορεί η Ευρώπη να υιοθετήσει μια μορφή «ευρωπαϊκών kei cars»;

Τι είναι τα kei cars και γιατί συζητιούνται τώρα;

Στην Ιαπωνία, τα kei cars αποτελούν την μικρότερη επίσημη κατηγορία αυτοκινήτων. Δημιουργήθηκαν για να μειώσουν το κυκλοφοριακό και να προσφέρουν φορολογικά κίνητρα στους πολίτες. Έχουν αυστηρά όρια διαστάσεων:

  • Μέγιστο μήκος: 3,4 μ.
  • Μέγιστο πλάτος: 1,48 μ.
  • Μέγιστο ύψος: 2,0 μ.
  • Μέγιστη χωρητικότητα κινητήρα: 660 cc, συνήθως με 64 hp.

Παρά το μικρό τους μέγεθος, χρησιμοποιούν έξυπνη χωροταξία και κατακόρυφη σχεδίαση για να προσφέρουν εντυπωσιακά άνετο εσωτερικό. Έχουν ξεκάθαρο σκοπό: φθηνή κτήση, φθηνή χρήση, ευελιξία στην πόλη. Η παγκόσμια δημοφιλία τους αναζωπυρώθηκε πρόσφατα όταν ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε πως ενέκρινε την είσοδο kei cars στην αμερικανική αγορά, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την εισαγωγή παρόμοιας λογικής.

Γιατί τα kei cars δεν μπορούν να εισαχθούν στην Ευρώπη ως έχουν

Το ευρωπαϊκό πλαίσιο είναι πολύ αυστηρότερο από το ιαπωνικό. Η ελαφρύτερη τυπική κατηγορία σήμερα είναι τα quadricycles, όπως το Citroën Ami, τα οποία:

  • δεν μπορούν να ξεπερνούν τα 450 κιλά (χωρίς μπαταρίες),
  • περιορίζονται σε χαμηλές ταχύτητες,
  • σε χώρες όπως η Γαλλία οδηγούνται από 14 ετών.

Τα kei cars, αντίθετα, είναι πιο βαριά και γρήγορα – πιο κοντά σε πραγματικό αυτοκίνητο πόλης. Επομένως, η Ευρώπη χρειάζεται ενδιάμεση κατηγορία, κάτι πιο οικονομικό από τα κανονικά αυτοκίνητα αλλά πιο ασφαλές και πλήρες από τα quadricycles. Αυτό οδήγησε στη συζήτηση για τη νέα κατηγορία “E-cars” (European / Economical / Electric).

Η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία: Tα E-cars

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στην ομιλία της στο Ευρωκοινοβούλιο στο Στρασβούργο, έθεσε ξεκάθαρα τον στόχο: «Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν προσιτά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Πρέπει να επενδύσουμε σε μικρά, οικονομικά οχήματα».

Το προσχέδιο που αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες, θα επιτρέπει:

  • Χαλαρότερες τεχνικές απαιτήσεις, ειδικά για συστήματα υποβοήθησης οδηγού όπως αυτόματο φρενάρισμα, lane keep assist, αναγνώριση κόπωσης.
  • Χαμηλότερο κόστος, ώστε οι τιμές να κυμανθούν 15.000–20.000 ευρώ, μειώνοντας το κόστος κατά 10–20%.
  • Δυνατότητα για οχήματα που μοιάζουν περισσότερο με kei cars όσον αφορά μέγεθος και βάρος.

Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αρκετά ιαπωνικά kei cars θα μπορούσαν «να πληρούν τα κριτήρια χωρίς αλλαγές», ανοίγοντας την πόρτα για εξαγωγές στην Ευρώπη.

Γιατί οι ευρωπαίοι κατασκευαστές πιέζουν για χαλαρότερους κανόνες

Οι κατασκευαστές έχουν χτυπήσει «κόκκινο» συναγερμό. Ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, δήλωσε ότι το κόστος για να συμμορφωθεί ένα μικρό αυτοκίνητο με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις ασφάλειας είναι σχεδόν ίσο με το κόστος κατασκευής του. Το αποτέλεσμα;

  • Το 2019 υπήρχαν 49 μοντέλα κάτω των 15.000 ευρώ.
  • Σήμερα έχει μείνει μόλις ένα.

Αυτή η οικονομική πίεση οδήγησε σε διακοπή παραγωγής μοντέλων όπως το Volkswagen e-Up!, ενώ η Renault και η Stellantis έχουν μειώσει δραστικά τα entry-level portfolio τους. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτου έχει χάσει το χώρο των οικονομικών EVs από την Κίνα, όπου η BYD, η MG και άλλες εταιρείες κυριαρχούν. H BYD μάλιστα έχει δηλώσει πως περιμένει με «το δάχτυλο στη σκανδάλη» να φέρει μικρά φθηνά μοντέλα στην ΕΕ μόλις χαλαρώσουν οι κανονισμοί.

Πιθανοί κίνδυνοι και αντιδράσεις

Η συζήτηση δεν είναι χωρίς αντιπαραθέσεις. Τα E-cars:

  • θα είναι πιο οικονομικά, αλλά με λιγότερο υποχρεωτικό εξοπλισμό ασφαλείας,
  • ενδέχεται να πυροδοτήσουν διαμάχη για το αν η Ευρώπη κάνει «βήμα πίσω» στην οδική ασφάλεια,
  • μπορεί να γίνουν «όχημα» για ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση των κινεζικών εταιρειών.

Παράλληλα, υπάρχει πιεστική λόμπι για αναβολή της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035, κάτι που δείχνει συνολικά την πίεση που δέχεται ο κλάδος.

Θα δούμε τελικά kei cars στην Ευρώπη;

Όχι με την αυστηρή ιαπωνική μορφή, αλλά η φιλοσοφία τους φαίνεται ιδανική για τις ανάγκες της σύγχρονης Ευρώπης:

  • Προσιτή μετακίνηση.
  • Μικρό αποτύπωμα στις πόλεις.
  • Φθηνά ηλεκτρικά συστήματα.
  • Στόχευση στη μαζική αγορά.

Η γραφειοκρατία, ωστόσο, θα καθυστερήσει τις εξελίξεις. Ακόμη κι αν η πρόταση εγκριθεί, ίσως χρειαστούν μερικά χρόνια για να δούμε τα πρώτα μοντέλα στους δρόμους.

Με πληροφορίες από electrifying.com, carscoops.com, Nikkei Asia

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v