15 βιβλία που πρέπει να διαβάσεις τον φετινό Δεκέμβρη

 Ήρθε ο Δεκέμβρης με τα δώρα για τους βιβλιόφιλους κι εμείς συγκεντρώσαμε 15 πρόσφατες κυκλοφορίες που ήδη κάνουν κόρτε στη βιβλιοθήκη σου.

15 βιβλία που πρέπει να διαβάσεις τον φετινό Δεκέμβρη

Ο πιο γιορτινός μήνας του χρόνου είναι επιτέλους εδώ κι οι βιβλιόφιλοι έχουν ήδη κατεβάσει λίστες δώρων με νέους αγαπημένους τίτλους. Παίρνουμε πολύ σοβαρά το ρόλο του βοηθού του Άγιου Βασίλη λοιπόν και ερχόμαστε με άκρως διαβαστερή λίστα με 15 πρόσφατους τίτλους που δικαίως ψάχνουν τη βιβλιοθήκη σου.

Το Φθινόπωρο του Πατριάρχη του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές (εκδόσεις Ψυχογιός)

Δεσποτικός, βίαιος, εκδικητικός, αιμοδιψής και δεισιδαίμονας, ο «πατριάρχης» είναι ο δικτάτορας ενός απομονωμένου νησιού της Καραϊβικής. Ζει σε ένα ερειπωμένο μέγαρο, περιτριγυρισμένος από κόλακες, αλλά η μοναξιά της εξουσίας είναι τρομακτική. Το συγγραφικό ύφος του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες αποτελεί σχεδόν αυτόνομο σύμπαν: οικείο, ποιητικό, σαγηνευτικό. Με λόγο υπαινικτικό αλλά ποτέ δυσνόητο, ο Μάρκες κατόρθωσε να μετατρέψει το καθημερινό σε μύθο, χωρίς να το απομακρύνει από την ανθρώπινη εμπειρία. Η πρόζα του ρέει σαν προφορική αφήγηση, γεμάτη ρυθμό, λεπτή ειρωνεία και εικόνες που μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από κινηματογραφικό κάδρο έμπειρου σκηνοθέτη.

Οι χαρακτήρες του, συχνά παγιδευμένοι από τον χρόνο, τη μοίρα ή την οικογένεια, είναι βαθιά αληθινοί, ακόμα κι όταν βιώνουν το αδύνατο. Το ταλέντο του Μάρκες βρίσκεται στην απόλυτη ισορροπία: ανάμεσα στο λυρικό και το πολιτικό, στο μελαγχολικό και το χιουμοριστικό, στο άτομο και στην Ιστορία. Κι εδώ τον διαβάζουμε στα καλύτερά του.

Περίληψη εδώ 

Daisy Jones and the Six της Taylor Jenkins Reid (εκδόσεις Ψυχογιός)

Το Daisy Jones & The Six της Taylor Jenkins Reid είναι μια ανασύσταση εποχής, μνήμης και θρύλου που οι μουσικόφιλοι θα ξεκοκαλίσουν από την πρώτη κιόλας σελίφα. Η Reid στήνει την αφήγησή της σαν προφορική ιστορία, με μαρτυρίες που συγκρούονται, συμπληρώνονται, διαψεύδουν η μία την άλλη. Κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι συνέβη στις 12 Ιουλίου 1979, όταν οι Daisy Jones & The Six διαλύθηκαν στο απόγειο της δόξας τους. Κι όμως, μέσα από τις φωνές των πρωταγωνιστών, νιώθεις πως βρίσκεσαι κι εσύ σε εκείνα τα σκοτεινά στούντιο, στα φώτα της σκηνής, στις στιγμές που η μουσική ορίζει και συνθλίβει ζωές.

Η Reid κατανοεί βαθιά ότι κάθε μπάντα είναι μια εύθραυστη οικογένεια,  εραστές και φίλοι, αδέρφια και αντίπαλοι, άνθρωποι που πίστεψαν στην τύχη τους μέχρι που εκείνη τους εγκατέλειψε. Το βιβλίο έρχεται να μας θυμίσει εύστοχα στο οπισθόφυλλο πως η μουσική δεν είναι ποτέ μόνο μουσική. Ηλεκτρισμένο, ροκ εντ ρολ κι αβίαστα κουλ είναι η επιτομή της κάπως κλισέ φράσης ότι το βιβλίο είναι καλύτερο από τη σειρά που έκανε τον δικό της χαμό.

Περίληψη εδώ 

O Θεός του Δάσους της Liz Moore (εκδόσεις Ίκαρος)

Στον Θεό του Δάσους, η Liz Moore επιστρέφει σε μια Αμερική που δείχνει ειδυλλιακή στην επιφάνεια, ωστόσο παραμένει γεμάτη σκιές. Βρισκόμαστε στο καλοκαίρι του 1975, σε μια θερινή κατασκήνωση. Όταν η ομαδάρχισσα Έμερσον συνειδητοποιεί ότι η δεκατριάχρονη Μπάρμπαρα Βαν Λάαρ δεν βρίσκεται στο κρεβάτι της, η καθημερινότητα σταματά απότομα. Η οικογένεια στην οποία ανήκει το κορίτσι δεν είναι άγνωστη: οι Βαν Λάαρ έχουν χρήματα, ισχύ και μια τεράστια δασική έκταση γύρω από την κατασκήνωση. Έχουν, όμως, και ένα παρελθόν που κανείς δεν αγγίζει. Το 1961, ο οκτάχρονος Μπέαρ, αδερφός της Μπάρμπαρα, εξαφανίστηκε με παρόμοιο τρόπο και δεν βρέθηκε ποτέ.

Η Moore αξιοποιεί αυτή τη διπλή εξαφάνιση τόσο ως αφηγηματικό εύρημα, αλλά και ως τρόπο να εξετάσει την πίεση της κληρονομιάς, την ενοχή που διαπερνά γενιές και τον φόβο που κυκλοφορεί σιωπηλά σε μια κοινότητα. Χωρίς φλυαρίες και περιττούς εντυπωσιασμούς, το βιβλίο χτίζει την αγωνία του μεθοδικά με το δεύτερο μισό του να είναι σκέτη αναγνωστική απόλαυση. Η Moore ενδιαφέρεται περισσότερο για τις ανθρώπινες συνέπειες παρά για το μυστήριο καθαυτό κι αυτό συντελεί τα μέγιστα στο να μας δώσει ένα καλογραμμένο συναρπαστικό θρίλερ που όμοιο του είχαμε καιρό να διαβάσουμε από την αμερικανική λογοτεχνία.

Περίληψη εδώ 

Ανοίξτε ουρανοί του Sean Hewitt (εκδόσεις Στερέωμα)

Στο Ανοίξτε, Ουρανοί, ο Sean Hewitt διαλέγει έναν τόπο που μοιάζει ακίνητος, ένα απομακρυσμένο χωριό στη Βόρεια Αγγλία, χαμένο μέσα στις ομίχλες και στις υγρές πλαγιές για να στήσει το δικό του ξεχωριστό μυθιστορηματικό σύμπαν. Εκεί, η ζωή κυλά ήσυχα, ώσπου δύο δεκαεξάχρονα αγόρια συναντιούνται σχεδόν τυχαία, σαν να τα έσπρωξε η ίδια η φύση το ένα προς το άλλο.

Το μυθιστόρημα παρακολουθεί αυτή τη σχέση μέσα σε έναν ολόκληρο χρόνο, όσο οι εποχές αλλάζουν κι οι ήρωες μαζί τους. Ο Hewitt γράφει με αφηγηματική λιτότητα η οποία ευτυχώς δεν στερεί τίποτα από την ένταση. Η λαχτάρα, ο φόβος, η ενοχή, η προσμονή όλα αποτυπώνονται χωρίς υπερβολές. Ο κόσμος γύρω τους, το σχολείο, οι οικογένειες, η μικρή κοινότητα, λειτουργεί άλλοτε προστατευτικά κι άλλοτε απειλητικά, θυμίζοντας δυστυχώς όμως πως ο πρώτος έρωτας σπάνια μένει ιδιωτική υπόθεση.

Ο Hewitt αναγνωρίζει τον τρόμο και την ομορφιά της εφηβείας και δεν περιορίζεται σε άσκοπους ύμνους υπενθυμίζοντας ξανά και ξανά την αθανασία της νεότητας. Στο τέλος μας δίνει ένα τρυφερό, λυρικό ντεμπούτο που δύσκολα θα ξεχάσουμε.

Περίληψη εδώ 

Πέθανε με το πάσο σου του Αλέξις Ραβέλο (εκδόσεις Τόπος)

Στο Πέθανε με το πάσο σου, ο Αλέξις Ραβέλο επιστρέφει με έναν ακόμη γοητευτικά αντισυμβατικό γρίφο για τον Ελάδιο Μονρόι, τον πρώην μηχανικό του εμπορικού ναυτικού που έχει μάθει να κοιτάει εκεί όπου οι άλλοι φοβούνται. Αυτή τη φορά, το αίτημα δεν προέρχεται από κάποια μυστηριώδη femme fatale, αλλά από έναν ηλικιωμένο πατέρα που δεν αντέχει το κενό που υπάρχει γύρω από την αυτοκτονία του γιου του. Ο Μονρόι δέχεται, σχεδόν απρόθυμα, και βρίσκεται ξανά στους δρόμους της Λας Πάλμας, μιας πόλης που βράζει κάτω από τη φαινομενική νηφαλιότητά της.

Το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται στο 2012, περίοδο κοινωνικής και πολιτικής έκρηξης στην Ισπανία. Ο Ραβέλο χρησιμοποιεί το ιστορικό πλαίσιο ως φόντο, αλλά κι ως μηχανισμό πίεσης με σκάνδαλα, διαδηλώσεις, οικονομική κατάρρευση κι έναν λαό που αρχίζει να καταλαβαίνει πόσο βαθιά φτάνει η σαπίλα. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο θάνατος του Βίκτορ δεν μοιάζει πλέον ιδιωτική υπόθεση, αλλά σύμπτωμα μιας ευρύτερης ασθένειας.

Η γραφή του Ραβέλο παραμένει κοφτερή, ειρωνική, με αυτό το πικρό χιούμορ που αιχμηροποιεί την αγωνία. Η βία εδώ δεν εξωραΐζεται, οι ανατροπές δεν είναι αυτοσκοπός, και η λύση δεν έρχεται ποτέ ανέξοδα. Το βιβλίο τιμά τις ρίζες του hard-boiled, ενώ ταυτόχρονα χτίζει έναν απολαυστικό αναγνωστικό κόσμο.

Περίληψη εδώ 

Οι Μεταλλάξεις του Χόρχε Κομενσάλ (εκδόσεις Carnivora)

Στο βιβλίο του ο Χόρχε Κομενσάλ παρουσιάζει με εκπληκτική ευαισθησία και κυνικό χιούμορ την ιστορία ενός ανθρώπου που χάνει την πιο πολύτιμη του δύναμη, δηλαδή τη φωνή του. Ο Ραμόν, μαχητικά άθεος δικηγόρος και πατέρας δύο παιδιών, βλέπει τη ζωή του να ανατρέπεται όταν ο καρκίνος της γλώσσας του στερεί πλήρως τη λεκτική επικοινωνία. Η ασθένεια δεν πλήττει μόνο τον ίδιο, αλλά διαταράσσει ολόκληρο το οικογενειακό και επαγγελματικό του περιβάλλον, από τη σύζυγό του Καρμέλα και τα παιδιά του, μέχρι τους γιατρούς, τους συναδέλφους και την προληπτική οικιακή βοηθό.

Ο Κομενσάλ συνθέτει μια πολυδιάστατη εικόνα της σύγχρονης μεξικάνικης κοινωνίας, με την  ασθένεια να αναδεικνύεται σαν καθρέφτης που παρουσιάζει ανθρώπινες αδυναμίες, φόβους, αλλά και παράξενες στιγμές τρυφερότητας. Με ένα έξυπνο παιχνίδι χαρακτήρων—από τον εγωιστή παθολόγο και την αιρετική ψυχαναλύτρια μέχρι τον αισχρολόγο παπαγάλο Μπενίτο—το μυθιστόρημα ισορροπεί ανάμεσα στη μαύρη κωμωδία και τη βαθιά συγκίνηση.

Η γραφή του Κομενσάλ είναι λιτή αλλά δυνατή, γεμάτη ειρωνεία που δεν καταργεί την ευαισθησία. Μέσα από μια ανάλγητη αλλά ανθρώπινη ματιά, αναδεικνύεται η παράδοξη ομορφιά της καθημερινής ζωής και η δύναμη του γέλιου ακόμη και μπροστά σε ένα δυσβάσταχτο θέμα όπως ο καρκίνος. Το αποτέλεσμα είναι ένα τολμηρό μα αστείο στον πυρήνα του μυθιστόρημα που διαβάζεται απνευστί.

Περίληψη εδώ 

Eμείς που παλεύουμε με τον Θεό του Jordan B. Peterson (εκδόσεις Key Books)

Στο βιβλίο του Εμείς που παλεύουμε με τον Θεό, ο Jordan B. Peterson προσφέρει μια βαθιά και συστηματική ανάγνωση των αρχαίων αφηγήσεων που διαμόρφωσαν τον Δυτικό Πολιτισμό. Μέσα από βιβλικές ιστορίες όπως η πτώση του Αδάμ και της Εύας, η διαμάχη Κάιν-Άβελ και ο κατακλυσμός του Νώε, ο Peterson αναδεικνύει πώς μύθοι χιλιάδων ετών εξακολουθούν να καθοδηγούν την ψυχολογική και ηθική μας ανάπτυξη. Κάθε αφήγηση αναλύεται με ακρίβεια, συνδυάζοντας φιλοσοφικούς, επιστημονικούς και υπαρξιακούς άξονες, ώστε να κατανοήσουμε όχι μόνο την ιστορία καθαυτή, αλλά και τη δύναμή της.

Το βιβλίο είναι μια πρόσκληση να επαναπροσδιορίσουμε τον εαυτό μας, να δούμε τη ζωή με μεγαλύτερη σαφήνεια και να χρησιμοποιήσουμε τις ιστορίες αυτές ως πυξίδα για δράση, νόημα και υπευθυνότητα. Μακριά από δυσνόητες ακαδημαϊκές παρουσιάσεις που σκοντάφτουν πάνω στη δυσκολία κατανόησής τους από την ευρεία λαϊκή βάση. Ο Peterson δείχνει πώς η αρχαία σοφία μπορεί να φωτίσει τις καθημερινές μας αποφάσεις και τις σχέσεις μας, προσφέροντας έναν τρόπο να αντιμετωπίσουμε τον πόνο, τις δυσκολίες και τις ηθικές προκλήσεις με μεγαλύτερη επίγνωση.

Με σαφή και πειστικό λόγο, το Εμείς που παλεύουμε με τον Θεό συνδυάζει γνώση, φιλοσοφία και ψυχολογία, δημιουργώντας έναν οδηγός για όποιον θέλει να κατανοήσει κάποια από τα βαθύτερα αινίγματα της ανθρώπινης ιστορίας.

Περίληψη εδώ 

Άτρωτος του Stephen King (εκδόσεις Κλειδάριθμος)

Στο Άτρωτος, ο Stephen King, χτίζει ένα δυστοπικό θρίλερ που παραμένει τρομακτικά επίκαιρο υπογράφοντας με το ψευδώνυμο Richard Bachman. Ο Μπεν Ρίτσαρντς είναι ένας άνθρωπος εγκλωβισμένος στην απόγνωση: άνεργος, χωρίς χρήματα και με μια μικρή κόρη που χρειάζεται επειγόντως ιατρική φροντίδα. Η κοινωνία γύρω του, μια δυστοπική Αμερική του κοντινού μέλλοντος, δεν προσφέρει διέξοδο παρά μόνο το κυβερνητικά ελεγχόμενο τηλεοπτικό δίκτυο και τα ακραία ριάλιτι παραμένουν σαν φάρες ελπίδας, όπλα επιβίωσης για όσους δεν έχουν τίποτα να χάσουν.

Η συμμετοχή του Μπεν στο The Running Man τον βάζει σε μια ανελέητη, τριανταήμερη μάχη ζωής και θανάτου. Κρατείται στο στόχαστρο μιας ελίτ ομάδας εκτελεστών, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθείται από ένα κοινό διψασμένο για βία και θέαμα. Το στοίχημα είναι τεράστιο: ένα δισεκατομμύριο δολάρια για όσους καταφέρουν να επιβιώσουν, αλλά κανείς δεν έχει αντέξει πάνω από οχτώ μέρες.

Η γραφή του αγαπημένου μας King είναι γρήγορη, αγωνιώδης και σχεδόν κινηματογραφική, αφού μοιάζει να ξεπήδησε από κάποια σεκάνς ενός sci-fi θρίλερ. Το μυθιστόρημα είναι μια αιχμηρή σάτιρα πάνω στην κοινωνική ανισότητα, τη διαστροφή της τηλεοπτικής κουλτούρας και την ανθρώπινη επιβίωση σε συνθήκες άκρατης πίεσης, γεννώντας ένα βιβλίο που παραμένει αδυσώπητο, συναρπαστικό και αναπάντεχα διαχρονικό.

Περίληψη εδώ 

Kανένας εχθρός σαν τον αδερφό του Frederic Paulin (Εκδόσεις Εικοστού Πρώτου)

Ο Frédéric Paulin ζωντανεύει την έναρξη του πολέμου του Λιβάνου μέσα από μια πολυφωνική, έντονα ανθρώπινη αφήγηση σε ένα βιβλίο που σε γραπώνει από το λαιμό από την πρώτη κιόλας σελίδα του. Βρισκόμαστε στη Βηρυτό και το ημερολόγιο γράφει 13 Απριλίου 1975 αφού η πόλη βυθίζεται σε ένα κύμα βίας που θα επηρεάσει ολόκληρη τη Μέση Ανατολή. Η ιστορία ξεκινά με τα πρώτα βήματα της σύγκρουσης, όπου ο σιίτης Αμπντούλ Ρασούλ αλ-Αμίν και το Κίνημα των Απόκληρων προετοιμάζονται για μάχη, ενώ ο δικηγόρος Μισέλ Ναντά αναζητά στη Γαλλία υποστήριξη για την υπόθεση των Λιβανέζων χριστιανών.

Μέσα από αυτές τις παράλληλες πορείες, ο Paulin καταφέρνει να περιγράψει όχι μόνο τις στρατιωτικές και πολιτικές συνθήκες, αλλά και τον ανθρώπινο πόνο, τις επιλογές και τις αντιφάσεις που γεννά η βία. Η αφήγηση ισορροπεί μεταξύ ιστορικής ακρίβειας και λογοτεχνικής έντασης, αποτυπώνοντας τα διασταυρούμενα πεπρωμένα των χαρακτήρων του με τρόπο που συγκλονίζει. Το πρώτο μέρος αυτού του φιλόδοξου σχεδίου δεν περιορίζεται στην καταγραφή γεγονότων αλλά παράλληλα σκιαγραφεί την ανθρώπινη πλευρά της σύγκρουσης, τον δεσμό και ταυτόχρονα την αντιπαλότητα που μπορεί να γεννήσει ένας αδερφός.

Περίληψη εδώ 

Νικητές του Φρέντρικ Μπάκμαν (εκδόσεις Κέδρος)

Οι Νικητές του Φρέντρικ Μπάκμαν είναι μια από τις πλέον αναμενόμενες εκδόσεις της χρονιάς. Το πολυαναμενόμενο τελευταίο μέρος της τριλογίας Μπιερνστάντ επιστρέφει στη μικρή, χιονισμένη πόλη που γνωρίσαμε για να την εξετάσει στο φως και στο σκοτάδι της. Ο Μπάκμαν παρακολουθεί τους κατοίκους της να παλεύουν με τις αλλαγές, τον πόνο, την ενοχή, την ελπίδα—όλα τα αδιόρατα ρεύματα που διαμορφώνουν μια κοινότητα. Η αφήγηση παραμένει πολυφωνική, τρυφερή και διεισδυτική, γεμάτη από μικρές στιγμές που κουβαλούν τεράστιο συναισθηματικό βάρος.

Οι Νικητές είναι ταυτόχρονα σκληρό και στοργικό βιβλίο. Η βία, η απώλεια και ο φόβος δεν αποσιωπώνται μα αντίθετα, αντιμετωπίζονται κατάματα, με τη διαύγεια ενός συγγραφέα που ξέρει πως η πραγματική γενναιότητα δεν βρίσκεται στην επιβίωση. Και όμως, μέσα σε αυτό το βάρος, ο Μπάκμαν βρίσκει χώρο για ανθρωπιά, αφοσίωση, και το γνωστό του γλυκόπικρο χιούμορ

Αν κάτι σου μένει στο τέλος της ανάγνωσης είναι ότι οι πραγματικοί νικητές της ζωής είναι όσοι συνεχίζουν να αγαπούν.

Περίληψη εδώ 

Οι Γερανοί πετούν νότια της Lisa Ridzen (εκδόσεις Μεταίχμιο)

Οι Γερανοί πετούν νότια της Lisa Ridzen είναι ένα ντεμπούτο που βρέθηκε στις λίστες των ευπώλητων όλου κόσμου κι έγινε πολύ γρήγορα διεθνές μπεστ σέλλερ. Στο σιωπηλό, παγωμένο τοπίο της Νόρλαντ, ο Μπου ζει μια καθημερινότητα που μοιάζει ακίνητη, σχεδόν εύθραυστη. Οι μοναδικές διακοπές στη ρουτίνα είναι οι επισκέψεις της Βοήθειας στο σπίτι και, κυρίως, ο Σίξτεν—ο σκύλος που λειτουργεί σαν ανάσα, μνήμη και άγκυρα. Γιατί από τότε που η σύζυγός του μεταφέρθηκε σε μονάδα φροντίδας με άνοια, το σπίτι έχει μεγαλώσει επικίνδυνα, κι ο Μπου κατοικεί μόνο τις σκιές του.

Η Ridzen χτίζει με απλότητα μια ιστορία για όσα συνήθως δεν λέγονται, δηλαδή τον φόβο της απώλειας, την ενοχή, τα ανείπωτα μυστικά ανάμεσα σε πατέρα και γιο. Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και η απειλή απομάκρυνσης του Σίξτεν γίνεται καταλύτης. Ξαφνικά, δεν πρόκειται μόνο για έναν σκύλο, αλλά για το τελευταίο κομμάτι ανεξαρτησίας, τρυφερότητας, ταυτότητας. Ο Μπου αναγκάζεται να κοιτάξει πίσω τις παραλείψεις, τις άβολες σιωπές, τον τρόπο που αγάπησε χωρίς να το πει.

Η Ridzen γράφει με τρυφερή νηφαλιότητα, χωρίς περιττούς μελοδραματισμούς που συνήθως εύπεπτα καταναλώνονται από το βιβλιόφιλο κοινό. Επιτρέπει στους χαρακτήρες της να είναι ανθρώπινοι, αντιφατικοί και βαθιά αληθινοί. Το βιβλίο μιλά για γήρας, συμφιλίωση και την αδυσώπητη ανάγκη να κρατηθούμε από κάτι ή κάποιον κι αξίζει να βρεθεί στη λίστα με τα βιβλιοπροσεχώς.

Περίληψη εδώ 

To αγόρι από τη θάλασσα του Garrett Carr (εκδόσεις Μεταίχμιο)

Το Αγόρι από τη θάλασσα του Garrett Carr είναι ένα μυθιστόρημα που ξεκινά σαν θρύλος και καταλήγει να καθρεφτίζει ολόκληρη την ανθρώπινη εμπειρία. Ιρλανδία, 1973: ένα μωρό ξεβράζεται σε μια παραλία και η μικρή ψαράδικη κοινότητα το αγκαλιάζει με την αυθόρμητη στοργή των ανθρώπων της περιοχής να πρωτοστατεί στην αφήγηση. Ο Άμπροουζ, ο ψαράς που το υιοθετεί και το βαφτίζει Μπρένταν Μπόναρ, θέλει απλώς να αγαπήσει ωστόσο η απόφασή του ανοίγει ρήγματα, οικογενειακά και υπαρξιακά.

Ο Carr αφηγείται την ιστορία μέσα από την κοινότητα στην οποία ανήκει, παρακολουθώντας δεκαετίες αλλαγών ξεκινώντας από την παραδοσιακή αλιεία και φτάνοντας σήμερα στο σκληρό, παγκοσμιοποιημένο εμπόριο. Η θάλασσα, άλλοτε καταφύγιο κι άλλοτε απειλή, γίνεται ο μεγάλος αφηγητής συμβολίζοντας το άγνωστο, την επιθυμία, την καταγωγή που μας στοιχειώνει. Καθώς ο Μπρένταν αναζητά τον εαυτό του, ο Άμπροουζ αναγκάζεται να μάθει να μιλάει, να νιώθει, να βλέπει όσους αγαπά.

Αστείο, βαθιά συγκινητικό και ποιητικό χωρίς διάθεση επιτήδευσης, το βιβλίο εξερευνά τις ρευστές οικογενειακές σχέσεις με τον Carr να αποδεικνύεται μια συναρπαστική νέα λογοτεχνική φωνή.

Περίληψη εδώ 

Φόνος στην Ταράτσα της Νατάσας Ιντζόγλου (εκδόσεις Μίνωας)

Καθώς το μυστήριο βαθαίνει, η αλήθεια μοιάζει ολοένα και πιο απειλητική και το φως που τη φωτίζει σκοτεινότερο από το ψέμα στο βιβλίο της Νατάσας Ιντζόγλου που μας συστήνει τη ντετέκτιβ Ανδριάνα Νικάκη και τον βοηθό της, Ερμή Κέζη στην εξιχνίαση ενός περίεργου εγκλήματος. Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου διαβάζουμε ότι πρόκειται για ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που παρασύρει τον αναγνώστη σε μια ιστορία όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και πράγματι ολοκληρώνοντας την ανάγνωσή του μπορούμε μετά βεβαιότητας να γράψουμε ότι συνυπογράφουμε.

Με δυνατή αφήγηση και χαρακτήρες που δεν μοιάζουν αποστειρωμένοι αλλά αντίθετα εξελίσσονται μαζί με την ιστορία, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια αγκαθοκριστική προσέγγιση που ταιριάζει γάντι με την προχριστουγεννιάτικη περίοδο που διανύουμε και μας φέρνει έξτρα ελεύθερο χρόνο για ένα καλό αστυνομικό.

Περίληψη εδώ  

Fantastic Four: H ζωή μας του Mark Russell (εκδόσεις Anubis)

Με φόντο την Κούρσα του Διαστήματος, ένα ατύχημα δίνει στους Τέσσερις Φανταστικούς απίστευτες δυνάμεις και τους κάνει κομβικούς παράγοντες στην εξέλιξη της ιστορίας του πλανήτη. Μα, καθώς τα χρόνια κυλάνε, οι τέσσερις ήρωες προσπαθούν να βρουν ποιος είναι ο ρόλος τους σε έναν κόσμο που αλλάζει συνεχώς. Μετά από έξι δεκαετίες με θριάμβους και τραγωδίες, έρωτα και απώλειες, θα μπορέσουν οι γερασμένοι πλέον ήρωες να αντισταθούν απέναντι στην ανυπέρβλητη δύναμη του Δρ. Ντουμ; Ο Mark Russell παραδίδει ένα συγκινητικό, ώριμο graphic novel που σε κρατά σε εγρήγορση μέχρι την τελευταία σελίδα με τον Sean Isaakse να κάνει παράλληλα εξαιρετική δουλειά στην εικονογράφηση. Ένα ακόμη graphic novel του marvel-ικού σύμπαντος που στρέφεται σε μια πιο ανθρωποκεντρική προσέγγιση με τους σούπερ- ήρωες να μεγαλώνουν ηλικιακά και να προσαρμόζονται σε μια νέα περίοδο μακριά από τις χρυσές τους μέρες.

Αυτή η στροφή που παρατηρείται μας έχει δώσει έξοχα παραδείγματα graphic novels που βρίσκουν στόχο στην καρδούλα του φαν και το Fantastic Four: H ζωή μας έρχεται να προστεθεί στα παραπάνω.

Περίληψη εδώ 

Προσωπικό Ημοιρολόγιο του Marc Da Costa (εκδόσεις Κάκτος)

Το Προσωπικό Ημοιρολόγιο του Marc Da Costa είναι ένα μυθιστόρημα που ανασαίνει μέσα στις χαραμάδες μιας χώρας η οποία μοιάζει να βράζει αθόρυβα κάτω από την επιφάνεια. Ο συγγραφέας επιλέγει την Ελλάδα του 2022 ως μια ζωντανή, συχνά τοξική οντότητα που εισβάλλει στη ψυχή του ήρωα και τη διαμορφώνει με τον πιο ωμό τρόπο. Ένας άντρας επιστρέφει σ’ έναν τόπο που τον πρόδωσε κάποτε – ή μήπως ήταν εκείνος που πρόδωσε τις δικές του υποσχέσεις; Η δεκαετία της απουσίας του δεν έχει σβήσει τίποτα αλλά αντίθετα, έχει πυκνώσει το σκοτάδι που τον περιμένει στη γωνία.

Ο Da Costa γράφει με μια αιχμηρή ακρίβεια γεμάτη κινηματογραφικές εικόνες να εναλλάσσονται με εσωτερικούς μονόλογους που κόβουν την ανάσα, καθώς ο ήρωας ξεκλειδώνει καταπιεσμένες αναμνήσεις που συντρίβουν κάθε ίχνος από την παιδική του αθωότητα. Το μυθιστόρημα θέτει το μεγάλο ερώτημα: όταν το ίδιο το σύστημα φαίνεται να αναπαράγει την αδικία, υπάρχει θέση για εμπιστοσύνη;

Το Προσωπικό Ημοιρολόγιο δεν φοβάται να μιλήσει για τη σήψη που φωλιάζει στους θεσμούς, ούτε να αποκαθηλώσει τα ιερά και όσια της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Σκοτεινό, ανήσυχο και τελικά λυτρωτικό, αποτελεί μια πολυεπίπεδες αφήγηση που αξίζει να τσεκάρεις.

Περίληψη εδώ 

Τα ονόματα της Φελίσας του Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες (εκδόσεις Ίκαρος)

Στα Ονόματα της Φελίσας, ο Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες ξεκινά από ένα πραγματικό γεγονός που θα μπορούσε να χαθεί στη σιωπή της Ιστορίας: τον ξαφνικό θάνατο της Κολομβιανής γλύπτριας Φελίσα Μπουρστίν, στις 8 Ιανουαρίου 1982, σε ένα παριζιάνικο εστιατόριο. Ήταν εκεί με τον σύζυγό της και τέσσερις φίλους, ανάμεσα στους οποίους και ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Λίγο αργότερα, ο Μάρκες θα γράψει πως «πέθανε από θλίψη» μια φράση που φαίνεται απλή, αλλά ανοίγει ένα ολόκληρο πεδίο ερωτημάτων. Τι σημαίνει να πεθαίνεις από θλίψη; Και ποιος έχει το δικαίωμα να το πει;

Ο Βάσκες δεν επιχειρεί να δώσει μια οριστική απάντηση. Αντίθετα, χρησιμοποιεί τη φράση ως αφετηρία για μια αναζήτηση γύρω από τη ζωή, την τέχνη και την ταυτότητα της Φελίσας. Με προσεκτική, καθαρή γραφή, συνδυάζει βιογραφικά στοιχεία, μαρτυρίες, ιστορικό πλαίσιο και λογοτεχνική ανασύσταση, δημιουργώντας μια αφήγηση που δεν λειτουργεί ως εγκυκλοπαιδική καταγραφή, αλλά ως προσπάθεια κατανόησης ενός ανθρώπου.

Το βιβλίο φωτίζει και κάτι ακόμη εξαιρετικά ενδιαφέρον, το πώς οι προσωπικές ζωές διαμορφώνονται ή συνθλίβονται από τις ιστορικές συγκυρίες και τη διαχείριση αυτών από τις εκάστοτε πολιτικές δυνάμεις. Ο Βάσκες για άλλη μια φορά μας δίνει ένα συγκινητικό, ευφυές και βαθιά ανθρώπινο πορτρέτο, που κρατά τον αναγνώστη σε εγρήγορση μέχρι την τελευταία σελίδα.

Περίληψη εδώ 

 

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v