Mercedes-Benz ELF: Απροβλημάτιστη και έξυπνη εμπειρία φόρτισης

Η Mercedes-Benz παρουσιάζει το ELF, ένα πειραματικό όχημα που συνδυάζει ταχεία, αμφίδρομη, επαγωγική και φωτοβολταϊκή φόρτιση.

Mercedes-Benz ELF: Απροβλημάτιστη και έξυπνη εμπειρία φόρτισης

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό στοιχείο στον δρόμο προς την απανθρακοποίηση. Με έμφαση στην τοπικά μηδενική εκπομπή CO2, την έξυπνη φόρτιση και τη συνολική εξοικονόμηση πόρων, η Mercedes-Benz προωθεί τη βιώσιμη καινοτομία με το πειραματικό όχημα φόρτισης ELF. Το όνομα προέρχεται από τον γερμανικό όρο Experimental-Lade-Fahrzeug, που σημαίνει «Πειραματικό Όχημα Φόρτισης».

Η ηλεκτροκίνηση είναι κάτι περισσότερο από τεχνολογία – εκφράζει ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον, την κοινωνία και τις επόμενες γενιές. Ωστόσο, η οδήγηση χωρίς εκπομπές CO2 από μόνη της δεν αρκεί. Η φόρτιση πρέπει επίσης να είναι αποδοτική, έξυπνη και βιώσιμη.

Για τον λόγο αυτό, η Mercedes-Benz εργάζεται συστηματικά πάνω σε καινοτόμες λύσεις φόρτισης για το σπίτι, τον χώρο εργασίας και τους δημόσιους χώρους, διαμορφώνοντας ενεργά το μέλλον της φόρτισης.

Το ELF είναι ένα κινητό εργαστήριο φόρτισης που ενώνει την υπερταχεία, την αμφίδρομη, τη φωτοβολταϊκή, την επαγωγική και την αγώγιμη φόρτιση.

Ταχεία φόρτιση

Η ταχεία φόρτιση αποτελεί το κλειδί για τη χρηστικότητα της ηλεκτροκίνησης στην καθημερινότητα. Για τον σκοπό αυτό, το ELF εξοπλίζεται με δύο συστήματα ταχείας φόρτισης που καλύπτουν διαφορετικά πεδία εφαρμογής:

• Σύνδεσμος MCS (Megawatt Charging System)

Αρχικά αναπτυγμένο για βαρέα οχήματα μεταφοράς, το σύστημα αυτό επιτρέπει ισχύ φόρτισης στην περιοχή του ενός μεγαβάτ. Στο ELF, το MCS λειτουργεί ως ερευνητικό εργαλείο για τη δοκιμή της θερμικής αντοχής και των ορίων απόδοσης των μπαταριών υψηλής τάσης, των ηλεκτρονικών ισχύος, των καλωδίων φόρτισης και άλλων εξαρτημάτων υπό ακραίες συνθήκες. Τα ευρήματα χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη οχημάτων μεγάλων αποστάσεων και στόλους με ελάχιστους χρόνους ακινητοποίησης.

• Σύνδεσμος CCS (Combined Charging System)

Το CCS χρησιμοποιείται κυρίως για τα επιβατικά αυτοκίνητα, προκειμένου να δοκιμαστούν εξαρτήματα που βρίσκονται κοντά στη φάση της μαζικής παραγωγής – όπως καλώδια, σύνδεσμοι, σύστημα ψύξης και έλεγχος φόρτισης – υπό καθημερινές συνθήκες. Η Mercedes-Benz δοκιμάζει τα τεχνικά όρια του CCS, ώστε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ακόμη υψηλότερη ισχύ φόρτισης. Το ELF μπορεί να επιτύχει ισχύ φόρτισης έως και 900 kW, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να φορτίσει 100 kWh σε μόλις 10 λεπτά. Το όχημα προσομοιώνει τυπικά σενάρια φόρτισης που συναντώνται στην καθημερινότητα των πελατών – όπως σε σταθμούς ταχείας φόρτισης κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων ή σε αστικές περιοχές.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς η γνώση ενσωματώνεται άμεσα στην εξέλιξη μελλοντικών μοντέλων είναι το τεχνολογικό πρόγραμμα Concept AMG GTXX. Το πρωτότυπο αυτό όχημα θέτει νέα πρότυπα στον τομέα της υψηλής απόδοσης φόρτισης: μπορεί να ανακτήσει αρκετή ενέργεια για περίπου 400 χλμ. αυτονομίας (WLTP) μέσα σε μόλις πέντε λεπτά.

Αμφίδρομη φόρτιση

Το ELF δοκιμάζει την αμφίδρομη φόρτιση σε πραγματικά σενάρια χρήσης, ενώ τα αποτελέσματα ενσωματώνονται απευθείας στην ανάπτυξη μελλοντικών μοντέλων παραγωγής. Το ELF μπορεί να πραγματοποιήσει αμφίδρομη φόρτιση τόσο με εναλλασσόμενο (AC) όσο και με συνεχές ρεύμα (DC):

• Το AC (εναλλασσόμενο ρεύμα) επιτρέπει την τροφοδοσία ηλεκτρικών συσκευών (V2L) και την επιστροφή ενέργειας μέσω αμφίδρομου wallbox AC απευθείας στο οικιακό δίκτυο – για εφαρμογές όπως Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Building (V2B) ή Vehicle-to-Grid (V2G).
Πλεονέκτημα: χαμηλότερο κόστος υποδομής.
Μειονέκτημα: πιο σύνθετη διαδικασία τυποποίησης, καθώς το όχημα πρέπει να προσαρμόζεται σε διαφορετικά ηλεκτρικά δίκτυα.

• Το DC (συνεχές ρεύμα) επιτρέπει την άμεση ανάκτηση ενέργειας μέσω αμφίδρομου wallbox DC προς το δημόσιο δίκτυο (V2G) ή απευθείας προς το οικιακό/κτιριακό δίκτυο (V2H, V2B), ανάλογα με την υποδομή.
Πλεονέκτημα: υψηλή απόδοση, ειδικά όταν χρησιμοποιείται υβριδικός μετατροπέας (inverter) για αμφίδρομη φόρτιση. Με φωτοβολταϊκά και οικιακή αποθήκευση, είναι ευκολότερο να τηρηθούν οι απαιτήσεις του δικτύου.
Πιθανό μειονέκτημα: ελαφρώς υψηλότερο κόστος επένδυσης για την υποδομή φόρτισης.

Η νέα, αμιγώς ηλεκτρική CLA με τεχνολογία EQ καθώς και η νέα GLC με τεχνολογία EQ είναι ήδη τεχνικά εξοπλισμένες για αμφίδρομη φόρτιση με συμβατό DC wallbox. Κατά τη διάρκεια του 2026, η Mercedes-Benz θα λανσάρει τις πρώτες υπηρεσίες αμφίδρομης φόρτισης στη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες αγορές.

Επαγωγική φόρτιση

Με το ELF, η Mercedes-Benz δοκιμάζει επίσης τη φόρτιση χωρίς καλώδιο, επαγωγικά. Η ενέργεια μεταδίδεται στο όχημα χωρίς φυσική επαφή, μέσω ενός συστήματος φόρτισης ενσωματωμένου στο έδαφος. Η τεχνολογία αυτή προσφέρει σημαντικές δυνατότητες, ιδιαίτερα για οικιακή χρήση και στόλους οχημάτων, καθώς καθιστά τη φόρτιση πιο άνετη και σχεδόν αόρατη.

Η τεχνολογία αυτή υποβάλλεται σε δοκιμές για την καταλληλότητά της στην καθημερινή χρήση, για ενεργειακή απόδοση και συμβατότητα με διαφορετικά ύψη και διαμορφώσεις οχημάτων (δηλαδή από οχήματα πολυτελείας μέχρι ρομπο-ταξί και στόλους εταιρικών οχημάτων) ώστε να εξυπηρετήσει μία μεγάλη γκάμα εφαρμογών κινητικότητας.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v